Miltä kuullostaa tälläinen talonrakennusbudjetti?

• Viestiketjun aloittaja "rakentaja"
  • Ensimmäinen viesti
ddas
[QUOTE="a.p";27931932]Jännää, et useat tuttavatkin ja tähän ketjuun vastanneet ovat rakentaneet halvemmalla perustukset ja talon kuin 300 000e. Noita talopakettaja saa jo avaimet käteen -hinnalla alk. 120 000e.

Esim 160 kerrosneliöö 191 000e muuttovalmiina:
talopaketti muuttovalmis avaimet k

Tuohon kuuluu helpot perustukset hintaan.

Jos ei 300 000e riitä, niin näytätkö talopaketin avaimet kateen, joka maksaa sen yli 300 000e?[/QUOTE]

hinta ei suinkaan jää tuohon.. maatyöt 20-100 000eur, liittymämaksut vähintään 10 000eur, avaimet käteen ei sisällä lämmitysratkaisua (sähkö-maalämpö tms). isoon taloon et mm elokuun 2012 jälkeen pk seudulle saa tehdä sähkölämmitystä vaan vaihtoehdoksi jää väh. 20 000eur maksava maalämpö. Tuohon talopakettiin ei myöskään kuulu suunnitelmat, rakennesuunnitelmat, mahdollinen pintavesi tms. joten niistäkin tulee jo useampi tonni. f

Blue
Huh....

Me rakennettiin reilu 6v sitten ja n. 200 000e asetettiin budjetti, kaikkineen. Meni autotalleineen kaikkineen alle sen. Tosin meillä kyllä pienempi talo ja Pirkanmaalla, mutta halutulla alueella kyllä koska tonttien hinnat ovat nousseet yli 50 000e tässä kuuden vuoden aikana.

"juu"
[QUOTE="a.p";27931932]Jännää, et useat tuttavatkin ja tähän ketjuun vastanneet ovat rakentaneet halvemmalla perustukset ja talon kuin 300 000e. Noita talopakettaja saa jo avaimet käteen -hinnalla alk. 120 000e.

Esim 160 kerrosneliöö 191 000e muuttovalmiina:
talopaketti muuttovalmis avaimet k

Tuohon kuuluu helpot perustukset hintaan.

Jos ei 300 000e riitä, niin näytätkö talopaketin avaimet kateen, joka maksaa sen yli 300 000e?[/QUOTE]

ahaa siis puhuitkin kerrosneliöistä etkä huneistoalasta. Mun sisko rakennutti 160 neliöisen(huoneistoala) ja meni varmasti yli 300 000. Tarkkaan en tiedä paljonko. Kannattaako noin pieneen taloon laittaa maalämpöä? Nykyajan talot on niin tiiviitä ja hyvin eristettyjä, että sähköäkin kuluu vähemmän.

..
Maalämmöllä kannattaa varata 50000€ avaimet käteen talon hinnan päälle muihin kuluihin (liittymät, vastaava, maatyöt, se maalämpö jne). Lisäksi pk-seudulla oikeasti on harvassa ne tontit, joihin talotehtaiden vakioperustukset käy, ei nämä tontit ole niin optimaallisilla paikoilla.

Eristetty 2 auton talli teetettynä ja nosto-ovin, realistinen budjetti vähintään 25000€. Puutarhan laitto 10000-20000, riippuen tekeekö itse vai ottaako jonkun konemiehen levittelemään ne mullat ja sorat, tekemään pienet kivetykset jne. Jos itse tekee, niin pari kesää pitää työn ohella varata ja on rankempaa työtä kuin itse talon rakentaminen.

"a.p"
hinta ei suinkaan jää tuohon.. maatyöt 20-100 000eur, liittymämaksut vähintään 10 000eur, avaimet käteen ei sisällä lämmitysratkaisua (sähkö-maalämpö tms). isoon taloon et mm elokuun 2012 jälkeen pk seudulle saa tehdä sähkölämmitystä vaan vaihtoehdoksi jää väh. 20 000eur maksava maalämpö. Tuohon talopakettiin ei myöskään kuulu suunnitelmat, rakennesuunnitelmat, mahdollinen pintavesi tms. joten niistäkin tulee jo useampi tonni. f
Rakennustutkimus RTS Oy pitää yllä tutkimusten kautta oikeita toteutuneita omakotitalonrakennuttamisen hintoja. Tässä on taulukko 300 bruttoalalle (mulla siis vain 160 toiveissa) sisältäen kaiken, loppuhinta noin 300 000e:

http://www.suomirakentaa.fi/images/stories/omakotirakentaminen/uudet/kustannuslaskenta6.jpg

Lisäksi heidän talopakettitutkimuksen mukaan avaimet käteen -talopaketti sisältää 70% kokonaiskustannuksista.

Pitää olla aika onneton, et laittaa palamaan sata tonttia maatöihin. Ei sellaista savitonttia kukaan halua.

fanuts
Saako perustukset + talopaketin 300.000 euroon? Aiotteko siis rakentaa itse?
No meillä maksoi tontti 14000 euroa. Mutta unohdetaan toi tontti. Meidän talo (120 neliötä + rakentamaton yläkertavaraus 60 neliötä), oli pakettihinnaltaan 159 000 euroa. Sisältä oikein asialliset keittiökaapit, laminaatit, takan, perustukset, liittymät ja kaiken. Siis omaa rahaa ei tarvinut laittaa tuon 159 000 euron lisäksi yhtään. Avaimet käteen, talo kappaletavarasta paikan päälle rakennettuna ja pienen pieni talotoimittaja.

Otettiin kuitenkin vähän extraa, eli hienompi kulmalaudesauna + tonnin kiuas, erilainen lattialämmitys (pakettiin kuulunut lattialämmitys sähköllä vaihdettiin vesikiertoiseen), 10e/neliö laminaatit vaihdettiin 50/e neliö lattioihin, keittiöön erilaiset kaapit + kivitaso. Lopullinen hinta kiipesi 184 000 euroon.

Ap, jos itse teette jotain, niin varmaan tuolla hinnalla saatte haluamanne talon. Mutta jos itse ette tee mitään, niin aika tiukille vetää tuo budjetti tuon kokoisessa talossa, varmaan pienempi talo onnistuisi.

miekin
[QUOTE="a.p";27932017]Rakennustutkimus RTS Oy pitää yllä tutkimusten kautta oikeita toteutuneita omakotitalonrakennuttamisen hintoja. Tässä on taulukko 300 bruttoalalle (mulla siis vain 160 toiveissa) sisältäen kaiken, loppuhinta noin 300 000e:

http://www.suomirakentaa.fi/images/stories/omakotirakentaminen/uudet/kustannuslaskenta6.jpg

Lisäksi heidän talopakettitutkimuksen mukaan avaimet käteen -talopaketti sisältää 70% kokonaiskustannuksista.

Pitää olla aika onneton, et laittaa palamaan sata tonttia maatöihin. Ei sellaista savitonttia kukaan halua.[/QUOTE]

Tämä taulukko on 200m2 bruttoalalle.... Ja onko se sun 160m2 nyt huoneistoala vai bruttoala (puhut yhdessä viestissä yhtä ja toisessa toista)?

Kannattaa myös huomioida, että toi taulukko on vuodelta 2011. Nyt nousi esim arvonlisävero ja rakennuskustannusten yleisen hintatason odotetaan nousevaan myös n. 4-5%. Näistä tuleva n 6% korotus tuo jo 300 000e projektiin sen 20 000e lisäkuluja.

Kyllä varmaan siihen 300 000e sen perustalon pk-seudulle rakentaakin. Mutta jos ei ole varaa nostaa budjettia tarvittaessa, niin silloin pitää olla valmis tinkimään tarvittaessaan esim. materiaaleista.

rakentajat 2009
[QUOTE="rakentaja";27931511]Millaisia budjetteja teillä on ollut?

Meillä olisi omaa rahaa 150 000e käteisenä.
Tonttiin menisi joku 150 000e.
Maatyöt, perustukset ja talopaketti valmiina käteen max 300 000e

Miltä kuullostaa? Paljonko muilla on omaa rahaa ollut rakentaessa?[/QUOTE]

Omaa laitettiin vain 15 000 ja lainaa meni 275 000e.
Talo iso 196 m2 ja hyvin riitti. Teetettiin talo kappaleesta, ostot tehtiin itse, mutta työihin palkattiin ihan työmiehet eri vaiheisiin (palkka.fi avulla helppo maksaa)
Itse työnjohtoa, ostoa, tavarantoimitusta ja raksan päivittäistäistä järjestyksen pitoa + siivousta.

Näillä yksinkertaisilla asioilla säästettiin todella paljon. Taito ehkä siinä että jo 3. talo projekti ja tässä nyt se mihin jäädään :)

[QUOTE="a.p";27932017]Rakennustutkimus RTS Oy pitää yllä tutkimusten kautta oikeita toteutuneita omakotitalonrakennuttamisen hintoja. Tässä on taulukko 300 bruttoalalle (mulla siis vain 160 toiveissa) sisältäen kaiken, loppuhinta noin 300 000e:

Pitää olla aika onneton, et laittaa palamaan sata tonttia maatöihin. Ei sellaista savitonttia kukaan halua.[/QUOTE]

Itsekin RTS:n rakentajakyselyyn vastanneena pyyhkisin *erseeni niiden tuloksilla. Olen ihan satavarma, että yksikään vastaaja ei jaksa vastata niihin kaikkiin satoihin kysymyksiin loppuun asti vakavana ja tosissaan (kuinka monta perustusharkkoa ja niiden kappalehinta? sadevesikourun metrihinta? yms.).

Rakentamiseen pitää varata se tuhanteen kertaan mainitsemani 2000e/huoneistoneliö, niin ollaan ainakin samassa läänissä toteutuneen bubjetin kanssa. Tekemällä helvetisti itse ja valitsemalla joka käänteessä halvimmat mahdolliset materiaalit päässee jonkin verran alle. Jonkin verran ulkopuolista työtä ja normitasoinen tekniikka & kiintokalusteet, niin ollaan tuossa 2000e/h-m2 hinnassa. MOT.

fanuts
Alkuperäinen kirjoittaja Isämies;27933259:
Rakentamiseen pitää varata se tuhanteen kertaan mainitsemani 2000e/huoneistoneliö, niin ollaan ainakin samassa läänissä toteutuneen bubjetin kanssa.
Miksi me sitten saatiin 120 neliön talo (ja yläkertavaraus) noin 180000 euron hintaan? Ja hintaan kuului kaikki, siis ihan kaikki. Ne kuuluisat avaimet ja perustuksetkin. Ja niin sai kaikki naapuritkin samaan hintaluokkaan. Rakentajasta viis, monilla eri kuin meillä. Meillä oli peruspaketti noin 160 000 euroa, mutta otettiin kivitasot, vesikiertoinen lattialämmitys+ekologinen lämmitys, massiivipuiset keittiöovet iso kulmalauteinen sauna jne jne.

Miksi?

Miksi?

Miksi?

Ja tuut varmaan seuraavaksi sanomaan, että meillä on paska talo, vai? Että hyvää ei voi saada tuohon hintaan?

no miten sen ottaa....
Miksi me sitten saatiin 120 neliön talo (ja yläkertavaraus) noin 180000 euron hintaan? Ja hintaan kuului kaikki, siis ihan kaikki. Ne kuuluisat avaimet ja perustuksetkin. Ja niin sai kaikki naapuritkin samaan hintaluokkaan. Rakentajasta viis, monilla eri kuin meillä. Meillä oli peruspaketti noin 160 000 euroa, mutta otettiin kivitasot, vesikiertoinen lattialämmitys+ekologinen lämmitys, massiivipuiset keittiöovet iso kulmalauteinen sauna jne jne.

Miksi?

Miksi?

Miksi?

Ja tuut varmaan seuraavaksi sanomaan, että meillä on paska talo, vai? Että hyvää ei voi saada tuohon hintaan?
Mikä on toi ekologinen lämmitysmuoto? (pelkän sähköpiuhan vaihtaminen vesiputkeksi ei paljon hinta lisää tuokaan, jos se lämmönlähde pysyy samana).

Kivitasot, puuovet ja kulmalauteinen sauna ovat vaan sitä pintasilausta, näistä selviäkin sen muutaman kymmenen tuhannen euron lisähinnalla. Niinkun tekin.

Mutta teittekö mitään rakennusteknisia muutoksia? Esim. ekologisempaa tai enemmän eristyksiä? Lämpöarvoilta paremmat ikkunat? Sähköinen keskuslukitus älykkäinen hälytysjärjestelmine? Eli jotain sellaista, mikä oikeesti nostasi sen talon arvoakin.... Muutenhan se on kuitenkin juurikin niin perusmökki kun mitä talotoimittaja kauppaa, vaikka kivitasot olisikin.

(ja en siis sano, että sellaisessa talossa olisi mitään hounoakaan. Jokainenhan saa rakentaa/rakennuttaa juuri sellaisen mökin kun itse halua. Mutta ei sen talon arvo ole pelkästään näissä "hienommissa" pintamatskuissa ;) )

Miksi?

Miksi?

Miksi?

Vastauksen tiedät vain sinä itse. Minähän en voi täältä käsin taloanne näkemättä sanoa siitä yhtään mitään. Sen pystyn sanomaan, että meidän kadunpätkällämme tuo n. 2000e/h-m2 on yhteisesti jaettu kokemus.

Eihän teillä vain Älväriä ole? Jos näin on, niin tässä keskustelussa ei ole mitään mieltä.

+00+

Miksi?

Miksi?

Miksi?

mikä paketti on noin halpa? ja minä vuonna tämä on tapahtunut?

fanuts
Mikä on toi ekologinen lämmitysmuoto? (pelkän sähköpiuhan vaihtaminen vesiputkeksi ei paljon hinta lisää tuokaan, jos se lämmönlähde pysyy samana).

Kivitasot, puuovet ja kulmalauteinen sauna ovat vaan sitä pintasilausta, näistä selviäkin sen muutaman kymmenen tuhannen euron lisähinnalla. Niinkun tekin.

Mutta teittekö mitään rakennusteknisia muutoksia? Esim. ekologisempaa tai enemmän eristyksiä? Lämpöarvoilta paremmat ikkunat? Sähköinen keskuslukitus älykkäinen hälytysjärjestelmine? Eli jotain sellaista, mikä oikeesti nostasi sen talon arvoakin.... Muutenhan se on kuitenkin juurikin niin perusmökki kun mitä talotoimittaja kauppaa, vaikka kivitasot olisikin.

(ja en siis sano, että sellaisessa talossa olisi mitään hounoakaan. Jokainenhan saa rakentaa/rakennuttaa juuri sellaisen mökin kun itse halua. Mutta ei sen talon arvo ole pelkästään näissä "hienommissa" pintamatskuissa ;) )
No laitettiin keskuslämmitys takkasta suoraan lattioihin kiertämään (ilma/vesi) + aurinkopaneeli, siksi vesikiertoinen lattialämmitys. Ja lisäeristeet lisäksi koko taloon. Vaan pointsi ei ollutkaan talon arvo vaan se, että kyllä perustalonkin saa ihan siistinnäköisenä ja lämpimänä reippaasti alle 200 000 euron.

+0+0
samankokoinen talo perusvarusteilla kuin fanutsilla olis maksanun meille vaimet käteen 180k€ ilman perustuksia kaikkineen tuli maksamaan 240k€ muutoksin ja 20 tonnin perustusten kanssa

"mmm"
Meillä oli talopaketti muuttovalmiina 167 000 €, mm. sähkömuutokset 1467 €, keittiömuutokset 2340 €, tontti 86 800 €, mm. kaivinkone/kaatopaikkamaksut 14 500, tontin pohja 20 000 € ja kaikkea muuta siihen niin, että loppusummaksi tuli n. 360 000 €. Tämä pääkaupunkiseudulla siis. Että kyllä sitä rahaa palaa jotenkin kummasti. Tulee kuluja, joiden suuruutta ei sitten osannut arvioida.

"a.p"
Olen toki kysynyt jo tarjouksia monelta talofirmalta ja urakoitsijalta.

Esim Design-talolta saa Hailuoto 153 -avaimet käteen pakettina + aliurakoitsijalta muut tyot (N:eek: 1 Pohjarakentaminen, Perustusten tekeminen, Paalutus, Perustusten jälkeiset maatyöt , vakuutkset, sähkot, rahdit yms) hintaan 260 000e.

Kyseessä siis oli tämä asuntomessujen kohde:
http://www.messutalo2012.fi/hailuoto.html

"a.p"
[QUOTE="vieras";27933628]Maatöihin ja liittymiin menee yllättävän paljon rahaa. Pääkaupunkiseudulla myös jätemaan ja muun jätteen kuljetus on yllättävän kallista.[/QUOTE]

Huonolla tontilla maatyot maksaa pahimmillaan PK-seudun tonttikoolla noin 50 000e. Savimaan vaihto (kärräys kaatopaikalle) ja paalutus on kallista.

Emme aio ostaa savimaan tonttia, vaan kestävän moreenipohjaisen ,jolla rakennusluokka on 2. Tälloin esim Kastellilla perustukset sisältyy hintaan.

Yhteistyössä