Miltä kuullostaa tälläinen talonrakennusbudjetti?

  • Viestiketjun aloittaja "rakentaja"
  • Ensimmäinen viesti
no miten sen ottaa....
[QUOTE="a.p";27933715]Olen toki kysynyt jo tarjouksia monelta talofirmalta ja urakoitsijalta.

Esim Design-talolta saa Hailuoto 153 -avaimet käteen pakettina + aliurakoitsijalta muut tyot (N:eek: 1 Pohjarakentaminen, Perustusten tekeminen, Paalutus, Perustusten jälkeiset maatyöt , vakuutkset, sähkot, rahdit yms) hintaan 260 000e.

Kyseessä siis oli tämä asuntomessujen kohde:
http://www.messutalo2012.fi/hailuoto.html[/QUOTE]

No miltäs tajoukset näyttävät? Pärjäättekö sillä budjetillanne vai ei?

Paljonko menisi liittymismaksuihin, vastaavan mestariin? Sisältääkö tämä 260te tarjous jo juuri teille mieluisat ratkaisut ja materiaalit? Pihan?

Itse varmaan uskaltaisin tolla 300te lähteä rakentamaan jos kokonaiskustannus olisi n. 250te. Silloin olisi varaa vielä 20% yllätyksiin.
 
Rakentaja 12-13
Alkuperäinen kirjoittaja Isämies;27933259:
Rakentamiseen pitää varata se tuhanteen kertaan mainitsemani 2000e/huoneistoneliö, niin ollaan ainakin samassa läänissä toteutuneen bubjetin kanssa. Tekemällä helvetisti itse ja valitsemalla joka käänteessä halvimmat mahdolliset materiaalit päässee jonkin verran alle. Jonkin verran ulkopuolista työtä ja normitasoinen tekniikka & kiintokalusteet, niin ollaan tuossa 2000e/h-m2 hinnassa. MOT.
Pakko kompata tätä. Meillä on siis talo valmistumassa joskus touko-kesäkuun vaihteessa (tavoite siis) ja kyllä voi jo nyt sanoa, että juuri tuo pari tonnia per neliö tulee lopulliseksi hinnaksi. Nämä nettikeskustelut on jotenkin outoja. Ennen kuin me aloitettiin, niin luettiin paljon näitä ja oltiin sitten sitä mieltä, että 250000e riittää meillä ihan hyvin (talo siis n.160 neliötä). Vaikka tämä arvio kelpasi pankillekin, niin aika pian kävi ilmi, että eihän tuo riitä, vaan yli 300000e tulee menemään. Uskokaa vaan hyvät ihmiset, siinä rakentamisen aikana tulee tosi paljon kaikkia sellaisia kuluja, joita ei olis voinut kuvitellakaan.
 
desingn talo
on muuten erittäin harvinaista että talopakettiin ei tule yhtään muutoksia.. jopa typerää.
yleisiä muutoskohteita.
-lisäeristys
-terassin laajennukset
-valaistus
-sähkö muutokset
-materaialimuutokset
-antennityöt ymym
 
"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja Isämies;27933259:
Tekemällä helvetisti itse ja valitsemalla joka käänteessä halvimmat mahdolliset materiaalit päässee jonkin verran alle. Jonkin verran ulkopuolista työtä ja normitasoinen tekniikka & kiintokalusteet, niin ollaan tuossa 2000e/h-m2 hinnassa. MOT.
Olen edelleen eri mieltä ;) Ja aivan takuulla suunnilleen kaikki täällä päin asuvat ja rakentaneet /rakentavat. Täällä saa tuohon 300000 euron hintaan mistä aapee puhuu todella hienon talon isolla tontilla. Alle 200000 euroon myydään ihan hyvin varustettuja, hienoja taloja ja sitten 160000 euroon saa valmiina niitä ihan perus taloja, joissa halvimmat materiaalit. Neliöt noissa halvimmissa 100-120. Ja tämä on ihan faktaa, ei vaan minun mielipide :)
 
[QUOTE="vieras";27934147]Olen edelleen eri mieltä ;) Ja aivan takuulla suunnilleen kaikki täällä päin asuvat ja rakentaneet /rakentavat. Täällä saa tuohon 300000 euron hintaan mistä aapee puhuu todella hienon talon isolla tontilla. Alle 200000 euroon myydään ihan hyvin varustettuja, hienoja taloja ja sitten 160000 euroon saa valmiina niitä ihan perus taloja, joissa halvimmat materiaalit. Neliöt noissa halvimmissa 100-120. Ja tämä on ihan faktaa, ei vaan minun mielipide :)[/QUOTE]

Edelleen olen sitä mieltä, että missään päin tätä maata ei takuulla saa alle 200ke "ihan hyvin varustettuja", tai jopa "hienoja" taloja. Tai sitten meillä on ihan helvetin erilainen näkemys "ihan hyvästä" varustetasosta. :)

Laitapas minulle linkki "hienoon" alle 200ke uuteen, yli 150m2 taloon?
 
"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja Isämies;27934427:
Edelleen olen sitä mieltä, että missään päin tätä maata ei takuulla saa alle 200ke "ihan hyvin varustettuja", tai jopa "hienoja" taloja. Tai sitten meillä on ihan helvetin erilainen näkemys "ihan hyvästä" varustetasosta. :)

Laitapas minulle linkki "hienoon" alle 200ke uuteen, yli 150m2 taloon?
Toki voi ollakin erilainen käsitys. Mutta sinä vedät aina esille tuon älvsbytalon ja vaikka meillä ihan kiva "perustalo" onkin niin se on kaukana älvsbystä. Ja jos tarkasti luet niin huomaat että puhuin 100-120 neliön kokoisista taloista. Ja arvaas mikä on kaikista huvittavinta. Meidän neliöt ja loppusumman huomaatkin ja välittäjän mukaan arvo on jopa vähemmän kuin ollaan itse maksettu :D Eli kyllä täältä päin saa hienoja taloja tuohon 300000 euroon tai 250000 euroon. Ollaan aiemminkin monet kerrat tästä keskusteltu ja voit itse etsiä näitä taloja pohjois-pohjanmaan alueelta. Tosin itsehän olen seurannut viikottain asuntomarkkinoita jo yli 5 vuotta, joten siinä mielessä en pysty sinulle asiaa mitenkään todistamaan ;)
 
---
[QUOTE="vieras";27934515]Toki voi ollakin erilainen käsitys. Mutta sinä vedät aina esille tuon älvsbytalon ja vaikka meillä ihan kiva "perustalo" onkin niin se on kaukana älvsbystä. Ja jos tarkasti luet niin huomaat että puhuin 100-120 neliön kokoisista taloista. Ja arvaas mikä on kaikista huvittavinta. Meidän neliöt ja loppusumman huomaatkin ja välittäjän mukaan arvo on jopa vähemmän kuin ollaan itse maksettu :D Eli kyllä täältä päin saa hienoja taloja tuohon 300000 euroon tai 250000 euroon. Ollaan aiemminkin monet kerrat tästä keskusteltu ja voit itse etsiä näitä taloja pohjois-pohjanmaan alueelta. Tosin itsehän olen seurannut viikottain asuntomarkkinoita jo yli 5 vuotta, joten siinä mielessä en pysty sinulle asiaa mitenkään todistamaan ;)[/QUOTE]

Katselinpa läpi Oikotien tarjonnan. Alle 200000€, valm. vuosi 2010 tai uudempi, neliöt 120 tai yli: valmiita taloja löytyy Suomesta noin 6kpl (lisäksi useampi, joissa esim. piha sekä ulkomaalaus tekemättä). Näistä muutama oli vuokratontilla. 4 taisi olla joko Salossa tai Kauhavalla. Siis paikkakunnilla, joissa on käynnissä massiiviset irtisanomiset ja jokainen voi päätellä itse, että joidenkin on pakko myydä hinnalla millä hyvänsä.

Eli yhtäkään ns. normaalia, valmista omakotitaloa ei ollut tarjolla suomenmaassa näillä spekseillä!

Halvin yli 150m2 talo oli Älväri Valkeakoskella, vuokratontilla ja varustuksena mm. kaikissa tiloissa muovimatto. Hinta 219000€.
 
"vieras"
Katselinpa läpi Oikotien tarjonnan. Alle 200000€, valm. vuosi 2010 tai uudempi, neliöt 120 tai yli: valmiita taloja löytyy Suomesta noin 6kpl (lisäksi useampi, joissa esim. piha sekä ulkomaalaus tekemättä). Näistä muutama oli vuokratontilla. 4 taisi olla joko Salossa tai Kauhavalla. Siis paikkakunnilla, joissa on käynnissä massiiviset irtisanomiset ja jokainen voi päätellä itse, että joidenkin on pakko myydä hinnalla millä hyvänsä.

Eli yhtäkään ns. normaalia, valmista omakotitaloa ei ollut tarjolla suomenmaassa näillä spekseillä!

Halvin yli 150m2 talo oli Älväri Valkeakoskella, vuokratontilla ja varustuksena mm. kaikissa tiloissa muovimatto. Hinta 219000€.
Edelleen, minä puhuin 100-120 neliöisistä taloista, en mistään 150 neliön taloista. Suosittelen tutustumaan etuoveen. Tosin pakko myöntää se, että viimeisen vuoden aikana tarjonta on ollut paljon huonompaa kuin aiempina vuosina. Tiedän hyvin, koska etsimme vuosikausia valmista omakotitaloa. Ja meille on juuri valmistunut talo, tosin vain 115 neliötä mutta hyyyyyvin paljon alle 200000 euron ja on täysin avaimet käteen. Pihaanhan toki saa menemään ihan mitä vaan, mutta meille tulossa halpa piha, kun haluamme tiettyjä asioita :) Huvittavaa on se, että täällä missä asumme ihmiset "kauhistelevat" kallista taloamme, kun taas etelä?-Suomessa asuvien mielestä budjetti ei ole mitenkään mahdollinen :D

Isämies ja muut jotka eivät usko: Voin antaa urakoitsijamme nimen. Laittakaa "tarjouspyyntö" menemään ja kokeilkaa ;)
 
[QUOTE="vieras";27934891]
Isämies ja muut jotka eivät usko: Voin antaa urakoitsijamme nimen. Laittakaa "tarjouspyyntö" menemään ja kokeilkaa ;)[/QUOTE]

Kiitos vain, mutta en ole rakentamassa uudelleen, joten en tee urakoitsijanne nimellä mitään. (Vaikka toki periaatteessa voisi ollakin ihan mielenkiintoista kuulla, millaisen arvion urakoitsijanne kiskaisisi taikastetsonistaan meidän talomme arkkitehtikuvien perusteella. Jos lupaisi tehdä samanlaisen avaimet käteen alle 400ke, niin juoksisin välittömästi pankkiin selvittämään, kuinka monelle voisin saada rahoituksen... :D)
 
"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja Isämies;27934969:
Kiitos vain, mutta en ole rakentamassa uudelleen, joten en tee urakoitsijanne nimellä mitään. (Vaikka toki periaatteessa voisi ollakin ihan mielenkiintoista kuulla, millaisen arvion urakoitsijanne kiskaisisi taikastetsonistaan meidän talomme arkkitehtikuvien perusteella. Jos lupaisi tehdä samanlaisen avaimet käteen alle 400ke, niin juoksisin välittömästi pankkiin selvittämään, kuinka monelle voisin saada rahoituksen... :D)
Sitten tämä keskustelu on turhaa, koska sinä jatkat tuota jankkaamistasi loputtomiin. Taikastetsonistaan? Luitko edes sitä, kun kerroin että talomme arvo on yhden välittäjän mukaan jopa vähemmän kuin mitä tästä vasta maksoimme? Se varmastikin kertonee alueen hintatasosta jotain, vai? Te etelä-Suomessa asuvat ette tunnu millään ymmärtävän sitä, että ihan kaikki on täällä pohjoisessa halvempaa. Siellä maksetaan kirvesmiehille jonkun mukaan jopa 30 euroa tunti. Täällä on rakennusalalla niin paljon työttömyyttä, että pätevän kirvesmiehen saa 10 eurolla tunti (toki molempiin muut kulut päälle) Liittymät on halvempia, työ on halvempaa, rakennusalalla on kova kilpailu, tonttien hinnoista nyt puhumattakaan. Espoossa tämän kokoinen tontti maksaisi varmaan 400000 euroa :D
Pakko muuten kertoa tähän vielä yhden älvsbytalon tarina. (vaikka tuskin uskotte tätäkään) Täälä on ylipäänsä älvsbytaloja tosi vähän myynnissä. Ihan yksittäisiä olen nähnyt näiden kaikkien vuosian aikana ja ne ei mene kyllä millään myydyksi. 2010 oli "jumalan selän takana" pikkupaikkakunnalla myynnissä vasta valmistunut älvsby. 100 neliöinen ja hintaa suunnilleen 150000 euroa. Oli kauan myynnissä ja lopulta siitä maksettiin 100000 euroa. Etelässä noista älvsbyistäkin varmaan pyydetään ja maksetaan paljon suurempia summia.
 
"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja Isämies;27934969:
Kiitos vain, mutta en ole rakentamassa uudelleen, joten en tee urakoitsijanne nimellä mitään. (Vaikka toki periaatteessa voisi ollakin ihan mielenkiintoista kuulla, millaisen arvion urakoitsijanne kiskaisisi taikastetsonistaan meidän talomme arkkitehtikuvien perusteella. Jos lupaisi tehdä samanlaisen avaimet käteen alle 400ke, niin juoksisin välittömästi pankkiin selvittämään, kuinka monelle voisin saada rahoituksen... :D)
Kerro ihmeessä talostanne, voisin kysästäkin alueen hintapolitiikkaa :xmas:
 
[QUOTE="vieras";27935055]Kerro ihmeessä talostanne, voisin kysästäkin alueen hintapolitiikkaa :xmas:[/QUOTE]

Onhan ne perusspeksit olleet täällä jo moneen kertaan. Lammi-kivitalo omilla kuvilla, loivassa rinteessä, n. 250 h-m2 + autotalli-katos, kaukolämpö + vesikiertoinen lattialämmitys, varustetaso aikalailla tavanomainen. Pankkia varten aikanaan hankittu välittäjän arvio oli palttirallaa 600ke.

Tämän enempää en kerro, en välttämättä halua "paljastua" naapureillemme. :)

EDIT: Poistin asuinpaikkakunnan.
 
Viimeksi muokattu:
"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja Isämies;27935100:
Onhan ne perusspeksit olleet täällä jo moneen kertaan. Lammi-kivitalo omilla kuvilla, loivassa rinteessä, n. 250 h-m2 + autotalli-katos, kaukolämpö + vesikiertoinen lattialämmitys, varustetaso aikalailla tavanomainen. Pankkia varten aikanaan hankittu välittäjän arvio oli palttirallaa 600ke. Jaa niin, paikkakunta on siis Tampere.

Tämän enempää en kerro, en välttämättä halua "paljastua" naapureillemme. :)
Hmm..onnistuukohan kivitalojen rakentaminen vain niihin perehtyneeltä firmalta? Mitä nuo "omat kuvat" tarkoittaa? Ihanko vaan pohjakuvien muutosta vaiko jotain kalliimpia ratkaisuja? Jos et halua paljastua niin muokkaas tuo paikkakunta pois :)
 
"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja Isämies;27934969:
Jos lupaisi tehdä samanlaisen avaimet käteen alle 400ke, niin juoksisin välittömästi pankkiin selvittämään, kuinka monelle voisin saada rahoituksen... :D)
Ongelmaksihan tässä muodostuisi se, että jos se tänne päin rakennettaisiin tämän alueen työn ja materiaalien hintojen mukaan niin voi olla, että et myydessä edes omiasi saisi pois :D
 
[QUOTE="vieras";27935121]Hmm..onnistuukohan kivitalojen rakentaminen vain niihin perehtyneeltä firmalta? Mitä nuo "omat kuvat" tarkoittaa? Ihanko vaan pohjakuvien muutosta vaiko jotain kalliimpia ratkaisuja? Jos et halua paljastua niin muokkaas tuo paikkakunta pois :)[/QUOTE]

Harkkoja nyt lappaa kuka tahansa. Helppoa, mutta suht' raskasta puuhaa. Lammi-harkoissa on tietty se betonin valaminen, mutta eipä sekään mitään rakettitiedettä ole.

Omat kuvat tarkoittaa sitä, että arkkitehti vietti pari päivää tontilla ja otti satakunta valokuvaa, jonka jälkeen piirsi ensimmäiset luonnokset julkkareista ja pohjakuvat omien ruutupaperiluonnostelujeni pohjalta. Sitten juteltiin ja mietittiin ja hän piirsi uudet kuvat. Kolmannet kuvat kuvat taisivat olla aika lailla ne, joista sitten lähdetiin tekemään kustannuslaskentaa.
 
fanuts
Alkuperäinen kirjoittaja Isämies;27934427:
Edelleen olen sitä mieltä, että missään päin tätä maata ei takuulla saa alle 200ke "ihan hyvin varustettuja", tai jopa "hienoja" taloja. Tai sitten meillä on ihan helvetin erilainen näkemys "ihan hyvästä" varustetasosta. :)

Laitapas minulle linkki "hienoon" alle 200ke uuteen, yli 150m2 taloon?
Meillä on varmasti erilainen käsitys hienosta ja hyvinvarustellusta.

Mutta pistän muutaman linkin etuoveen, jossa näyttää olevan tällä perällä tällaisia perus puutaloja tarjolla. Enkä tarkoita, että nämä olis mitenkään hyperhienoja ja hyperlaadukkaita, mutta mielestäni ihan asiallisia 2-3 lapsiselle perheelle suunnattuja taloja, joissa on vielä jopa mahdollisuus laajentaa yläkertaan.

Esim. itse tykkäsin kovasti tuosta Kiimingin talosta sisustukseltaan. Joskaan ei täydellinen :D Joo ja onhan nää pienempiä kuin 150 neliötä, mutta eivät myöskään maksa läheskään 200000 euroa ;)

Myytävät Asunnot, omakotitalo, 4 huonetta, Ylikiiminki, Oulu, Pohjois-Pohjanmaa, 298024 - Etuovi.com

Myytävät Uudiskohteet, omakotitalo, 4 huonetta, Okkosenranta, Liminka, Pohjois-Pohjanmaa, 955409 - Etuovi.com
 
Meillä on varmasti erilainen käsitys hienosta ja hyvinvarustellusta.

Mutta pistän muutaman linkin etuoveen, jossa näyttää olevan tällä perällä tällaisia perus puutaloja tarjolla. Enkä tarkoita, että nämä olis mitenkään hyperhienoja ja hyperlaadukkaita, mutta mielestäni ihan asiallisia 2-3 lapsiselle perheelle suunnattuja taloja, joissa on vielä jopa mahdollisuus laajentaa yläkertaan.

Esim. itse tykkäsin kovasti tuosta Kiimingin talosta sisustukseltaan. Joskaan ei täydellinen :D Joo ja onhan nää pienempiä kuin 150 neliötä, mutta eivät myöskään maksa läheskään 200000 euroa ;)

Myytävät Asunnot, omakotitalo, 4 huonetta, Ylikiiminki, Oulu, Pohjois-Pohjanmaa, 298024 - Etuovi.com

Myytävät Uudiskohteet, omakotitalo, 4 huonetta, Okkosenranta, Liminka, Pohjois-Pohjanmaa, 955409 - Etuovi.com
Jos nyt ajatellaan vaikkapa niin, että luodaan asteikko 1-5 kuvaamaan talojen haluttavuutta minun näkökulmastani, niin tuo ensimmäinen osuu ympäristöä tuntematta ehkä kakkoseen. Jos ympäristössä ei ole palveluita, kaupunki on kaukana yms., niin sitten se on ykkönen.

Toisesta en halua edes sanoa mitään, kahdestakin syystä: 1) siitä oli vain pari piirroskuvaa ja 2) nekin vaikuttivat suoraan sanottuna ihan karseilta...
 
fanuts
Alkuperäinen kirjoittaja Isämies;27935314:
Jos nyt ajatellaan vaikkapa niin, että luodaan asteikko 1-5 kuvaamaan talojen haluttavuutta minun näkökulmastani, niin tuo ensimmäinen osuu ympäristöä tuntematta ehkä kakkoseen. Jos ympäristössä ei ole palveluita, kaupunki on kaukana yms., niin sitten se on ykkönen.

Toisesta en halua edes sanoa mitään, kahdestakin syystä: 1) siitä oli vain pari piirroskuvaa ja 2) nekin vaikuttivat suoraan sanottuna ihan karseilta...
Kuten sanoinkin. Eivät ole minullekaan täydellisiä, mutta mutta mielestäni ihan ok:n oloisia perustaloja. Mutta Makuja on monia. Mitä niistä kiistelemään. Kysehän tässä ei ollutkaan siitä, mikä on kenenkin mielestä karsea ja kenen mielestä ei, vaan että saako ap 300000 eurolla itselleen omakotitalon (josta tontin osuus on ilmeisesti noin 1/2). Ja jos tästä nyt katsoo hintahaarukkaa esim. noissa minun mainitsemissani taloissa, niin aika vastaavan talon saa. Tosin käsittääkseni etelässä kustannukset ovat paikoin suurempia.

Sä tunnut tässä keskustelussa kaikien kaikkiaan unohtavan sen faktan, että ap kyseli, saako ko. rahalla talon. Eikä sitä, onko se sun mielestä haluttava.

Ja kumpikaan ei ole meidän talo, eikä meidän talon rakentajalta. Eikä edes pohjaltaan tai ulkonäöltään meidän taloa vastaava.
 
"jur"
No me olemme rakentaneet juuri Kannustalon Vihervaaran (huoneistoala 132 neliötä, rakennusala 152 neliötä) kylmällä käyttöullakolla lounaiseen Suomeen, muutimme joulun tienoilla. Talopakettiin tehtiin pieniä muutoksia. Meidän koko budjetti oli 280 k€ ja se piti (hehtaarin tonttimme maksoi 44 k€). MUTTA, omaa työtä oli jumalattoman paljon alkaen tontin raivaamisesta niin itse rakentamiseen kuin materiaalienkin metsästykseen (ostimme laadukkaita materiaaleja sillä tyylillä, että etukäteen pohdimme, mitä haluamme ja sitten vertailimme hintoja niin netissä kuin irl ja metsästimme haluamaamme -> esimerkiksi koko taloon saimme Gustavsbergin laadukkaat hanat, suihkut ja wc-istuimet -40 % normaalihinnoista -> samalla tyylillä tehtiin 99 % hankinnoista). Olin siis ennen talopaketin tuloa budjetoinut monet asiat etukäteen (tarjousten kysymisten perusteella) ja olenkin taulukoinut koko projektin kuluessa ihan kaikki hankinnat. Jos en olisi tätä tehnyt, ylityksiä olisi varmaankin tullut siellä ja täällä. Lisäksi meillä oli matkassa melkoisesti ihan puhdasta tuuria, nimittäin missään ei mitään pahempia yllätyksiä tullut, eli kaikki eteni hyvin laskelmieni mukaisesti. Ja fakta on, että mikäli nyt aloittaisimme rakentamista, emme todellakaan samalla budjetilla selviäisi, sen verran tuntuvat hinnat taas nousseen.

Perustukset teimme itse ja vaikka kallioisen kumpareen päälle rakensimmekin, halusimme silti tuulettuvan alapohjan ontelolaatoin (ontelolaatat tulivat Parmalta). Perustukset tehty harkoista. Talopaketti tuli suurelementteinä Kannustalolta aluskate- ja ruodeasennuksella. Toisin sanoen Kannustalon osoittamat heput pystyttivät seinät ja tekivät aluskatteen ja ruoteet, sen jälkeen jatkoimme itse tiilikatteen asentamisella. LVI- ja sähkötyöt sekä hormin, Kermansaven takka-leivinuunin ja puuhellan teko oli ulkopuolisten hommaa. Ja joo, lattiavalukin teetettiin ulkopuolisella, samoin porakaivo. Lämmityksenä meillä on suora sähkölämmitys, lämmönjakotapana vesikiertoinen lattialämmitys (meillä Ecowatti-hybridikattila). Sähkölaskuja pienentää huomattavasti Tulikivi Green W10 -järjestelmä (puut saamme oman metsän puista), joka lämmittää osin käyttövettämme sekä tuota lattialämmitysvettä. Mahdollisuus on liittää systeemiin myös aurinkokeräimet, mutta sitä emme toistaiseksi ole tekemässä. Oma porakaivo on ja omat jätevesisysteemit (imeytyskenttä ja umpisäiliö).

Meillä ei tuohon budjettiin kuulu autotalli-varastoa, sen hinta tulee vielä myöhemmin sitten päälle, kunhan siihen pisteeseen päästään (ensi kesä mennee talon maalaamisessa, sokkelin pinnoituksessa ja pihan muokkauksessa). Myöskin pihatyöt ovat vielä kesken. Aikanaan rakennamme vielä jonkunlaisen kesäsaunan (puilla lämmitettävä) tuonne pihalle, joten kaiken kaikkiaan saamme tähän kokonaisuuteen kyllä uppoamaan rahaa paljonkin vuosien varrella. :D

Mutta joo, mä siis olen kyllä Isämiehen kanssa samaa mieltä tuosta budjetoinnista, ainakin täällä eteläisellä puolella Suomea (pohjoisen hintatasosta mulla ei ole mitään käsitystä).
 
  • Tykkää
Reactions: Isämies
fanuts
[QUOTE="jur";27935342]Lämmityksenä meillä on suora sähkölämmitys, lämmönjakotapana vesikiertoinen lattialämmitys (meillä Ecowatti-hybridikattila). Sähkölaskuja pienentää huomattavasti Tulikivi Green W10 -järjestelmä (puut saamme oman metsän puista), joka lämmittää osin käyttövettämme sekä tuota lattialämmitysvettä. Mahdollisuus on liittää systeemiin myös aurinkokeräimet, mutta sitä emme toistaiseksi ole tekemässä. Oma porakaivo on ja omat jätevesisysteemit (imeytyskenttä ja umpisäiliö). [/QUOTE]

Miten teillä muuten toimii toi lämmityssysteemi? Siis onko pelittänyt hyvin?
Meillä on vastaava järjestelmä (tosin eri toimittajalta) ja myös Ecowatti. Vielä vähän hiomista tuossa säädössä, mutta pääosin toimii. Onko ollut millaisia sähkölaskuja teillä? Ecowattihan ei käsittääkseni suoranaisesti lämmitä sitä käyttövettä, vaan pelkästään esilämmittää. Toki lämmittää sen lattiaan menevät sillä takkailmalla/vedellä, riippuen tekniikasta. Oletteko huomanneet esim. sähkönkulutuksessa suuriakin eroja?
 
"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja Isämies;27935314:
Jos nyt ajatellaan vaikkapa niin, että luodaan asteikko 1-5 kuvaamaan talojen haluttavuutta minun näkökulmastani, niin tuo ensimmäinen osuu ympäristöä tuntematta ehkä kakkoseen. Jos ympäristössä ei ole palveluita, kaupunki on kaukana yms., niin sitten se on ykkönen.

Toisesta en halua edes sanoa mitään, kahdestakin syystä: 1) siitä oli vain pari piirroskuvaa ja 2) nekin vaikuttivat suoraan sanottuna ihan karseilta...
Mä en henkilökohtaisesti tykännyt tuota Kiimingin talosta yhtään, mutta voin sanoa faktana että alemman talon tekee n. 15000 euroa halvemmalla kun kysyy suoraan urakoitsijalta. Ja mun mielestä tuo Limigan talo oli kallis :)
Tämä talojen laatuasia minua on kummastuttanut koko tämä meidän pitkän keskustelun aikana. Toisaalta tuot esille hulppeat kivitalot kun puhut laadusta, mutta toisaalta taas olet sitä mieltä että noiden halpojen talojen on pakko olla älvsbytaloja. Tähän väliin mahtuu hirvittävästi kaikkea, joten en todellakaan pysty sanomaan että olemmeko samalla aaltopituudella laadun kanssa. Mutta niin kuin fanuts jo sanoi, täältä päin saa noita perustaloja melko edullisesti niiden kuitenkaan olematta älvsbytasoa.
 
"vieras"
Isämies, täytyy vielä kysyä että mikä tuossa alemmassa talossa on karseaa kun siinä näkyy vaan julkivivut ja pohja? Auttaisi ehkä ymmärtämään paremmin sinua...
 
[QUOTE="jur";27935342]
Mutta joo, mä siis olen kyllä Isämiehen kanssa samaa mieltä tuosta budjetoinnista, ainakin täällä eteläisellä puolella Suomea (pohjoisen hintatasosta mulla ei ole mitään käsitystä).[/QUOTE]

Koko viestisi oli järkipuhetta. Onnittelut uudesta talosta! :)
 
fanuts
[QUOTE="vieras";27935432]Mä en henkilökohtaisesti tykännyt tuota Kiimingin talosta yhtään, mutta voin sanoa faktana että alemman talon tekee n. 15000 euroa halvemmalla kun kysyy suoraan urakoitsijalta. Ja mun mielestä tuo Limigan talo oli kallis :)
[/QUOTE]
Kyllä varmasti saa halvemmalla, kuten mainitsitkin. Kyllähän välittäjälle ja muille välikäsille pitää muutama tonni jäädä :D
 
[QUOTE="vieras";27935440]Isämies, täytyy vielä kysyä että mikä tuossa alemmassa talossa on karseaa kun siinä näkyy vaan julkivivut ja pohja? Auttaisi ehkä ymmärtämään paremmin sinua...[/QUOTE]

Mm. pienet ikkunat ja kaiken kaikkiaan tosi tylsän oloinen kaikin puolin. Jos se olisi auto, niin se olisi Dacia Logan tms. "hinnat alkaen" -kottero.
 

Yhteistyössä