Miltä tuntuu syövästä johtuva kipu? Erityisesti maksasyöpä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "pelokas"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

"pelokas"

Vieras
Onko se kipu jatkuvaa vai koskee tietyissä tilanteissa, asennoissa tmv.? Miltä se kipu tuntuu? Onko se pistävää, viiltävää, jomotusta vai minkälaista?

Sappikivet ei voi olla kyseessä minulla ja tämä kipu onkin ihan erilaista kuin sappikivien kanssa.. Mitä muuta voi oikealla ylävatsassa olla??

Voi olla tosi monennäköistä kipua refluksitautiin liittyen. Mulla oli vatsa ärsytyksestä tulehtunut ja se kipu tuntui myös toispuoleisena. Välillä pistävää, välillä viiltävää, välillä jotain muuta, välillä ei sattunut ollenkaan. Sitten kun siitä kivusta stressaa, niin se totta kai pahenee kun happovaivat pahenee stressistä.

Jätä se google sikseen ja mene lääkäriin, jos kipu pitkittyy. Syöpää sulla tuskin on, monta muuta selitystä olemassa. Ja kannattaa muistaa, että suurin osa vatsakivuista on "selittämättömiä" eli toiminnallisia, eli taustalla ei ole mitään mitä lääketieteellisesti voitais hoitaa.

Polttelevalta yleensä. Kyllä refluksitauti on erittäin paljon todennäköisempi kuin hyvin harvinainen maksasyöpä varsinkin, jos on vielä nuori (nuorehko). Ensiavuksi jätät nyt kahvin ja happamet mehut pois ja vältät runsasrasvaista ruokaa, sipuleita ja vahvoja mausteita ym.

Siinä vaiheessa kun maksasyövässä alkaa tulemaan kivut on syöpä jo niin pitkällä että aiheuttaa kuumeilua ja keltaisuutta ja syöpäkasvain tuntuu yleensä jo ulospäinkin. Joten jotain muuta tuo todennäköisesti on kuin syöpää.

Kauanko toi kipu on jatkunut? Jos ei ole äkillisesti alkanut tosi raju kipu, niin ei tosiaan ole päivystysasia.Tuskinpa tarvitseekaan päivystykseen lähteä. Närästyslääkettä voit kokeilla jos sellaista löytyy, sitä se lääkäri aika todennäköisesti määrää kuitenkin. Tosin ilman reseptiä saatavat lääkkeet on aika mietoja. Yhdellä jos toisella suomalaisella on vatsavaivoja ja ne selittyy aika harmittomilla asioilla. Eli äläpä tee kärpäsestä härkästä.

ok, no hyvä, ei ole mitään kuumeilua tmv. :)

Tämä kipu ei polttele, en oikein osaa selittää miltä tämä kipu tuntuu. On se tietty kohta mihin koskee, pystyn tunnistamaan sen kohdan mihin koskee eikä se ole iso alue. Koskee vaihtelevasti, ennen ruokailua ja sen jälkeen eli siinä en huomaa eroa. Koskee yölläkin ja etenkin jos olen oikealla kyljellä.

Tiedän ettei pitäisi googletella.. vähän sama kuin tutkisi lääkärikirjaa, kun kaikki sairaudet tuntuu aina sopivan juuri niihin oireisiin.

ok, no hyvä, ei ole mitään kuumeilua tmv. :)

Tämä kipu ei polttele, en oikein osaa selittää miltä tämä kipu tuntuu. On se tietty kohta mihin koskee, pystyn tunnistamaan sen kohdan mihin koskee eikä se ole iso alue. Koskee vaihtelevasti, ennen ruokailua ja sen jälkeen eli siinä en huomaa eroa. Koskee yölläkin ja etenkin jos olen oikealla kyljellä.

Tiedän ettei pitäisi googletella.. vähän sama kuin tutkisi lääkärikirjaa, kun kaikki sairaudet tuntuu aina sopivan juuri niihin oireisiin.
On refluksitautia melkein varmasti. Oikealla kyljellä oleminen erityisesti viittaa siihen, koska silloin mahaneste koskee juuri sitä kohtaa, mistä refluksitaudissa falskaa.
Refluksitaudin itsehoito - refluksi

[QUOTE="outo";25947964]Minulla ei ollut kipua lainkaan. Ainoastaan sitten koepalan otosta ja muista toimenpiteistä johtuvaa kipua.[/QUOTE]

Miten syöpä sitten tuli ilmi?

[QUOTE="eee";25947930]Siinä vaiheessa kun maksasyövässä alkaa tulemaan kivut on syöpä jo niin pitkällä että aiheuttaa kuumeilua ja keltaisuutta ja syöpäkasvain tuntuu yleensä jo ulospäinkin. Joten jotain muuta tuo todennäköisesti on kuin syöpää.[/QUOTE]

Juuri näin. Näkyisi jo pahasti päällepäin jos kivut olisivat noin ankaria. Silloin ei ole paljon tehtävissä.

kävin lukemassa noita sivuja.. voiko olla refluksia jos ei ikinä ole esim. närästystä?

Mä kerroin aiemmin tässä ketjussa, että mulla oli vatsalaukku tulehtunut jne. ja kyse oli siis happovaivoista. Mulla ei ollut KOSKAAN ollut närästystä, luin sen oireita eikä kuulostanut tutulta.

Nyt unohdat asian tältä päivältä ja huomenna lääkäriin. Kahvi ym. on hyvä jättää pois.

kävin lukemassa noita sivuja.. voiko olla refluksia jos ei ikinä ole esim. närästystä?
Kyllä. Voi olla refluksia, vaikkei olisi mitään vaivojakaan. Joillakin voidaan huomata hampaiden kiilteestä, että on refluksia. Pitkään hoitamatta oleva refluksitauti voi aiheuttaa vaurioita ruokatorven alaosaan (ja aiheuttaa lopulta jopa syöpää), että tutkittava se on ja hoidettava.

[QUOTE="vieras";25948186]Kyllä. Voi olla refluksia, vaikkei olisi mitään vaivojakaan. Joillakin voidaan huomata hampaiden kiilteestä, että on refluksia. Pitkään hoitamatta oleva refluksitauti voi aiheuttaa vaurioita ruokatorven alaosaan (ja aiheuttaa lopulta jopa syöpää), että tutkittava se on ja hoidettava.[/QUOTE]
Mutta ruokatorven syöpää sinulla ei ole, että älä nyt sitä ala pelkäämään.

Itselläni tuollainen kipu johtui D-vitamiinista. Se aiheutti ilmeisesti tulehduksen sappi/haimatiehyeisiin. Maksa-arvotkin nousivat. Edes magneettikuvassakaan ei kuitenkaan näkynyt mitään. Oli myös valtaisaa kutinaa. Kaikki oireet loppuivat viikossa kun lopetin D-vitamiinipillereiden syönnin.

Yhteistyössä