Miltä ruumis haisee

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kauheaa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja no:
nyt joku ehkä vetää herneen nenään, mutta tämä on faktaa. Ruumis haisee samalle kuin vanhukset, mutta voimakkaammin. Tietysti jos pitkään ollut kuolleena niin rupee haisee pahemmalle ja pahemmalle.
Mutta jos joku on huomannut niin vanhukset (tai niiden kodit lähinnä) haisee sellasella ihmeelliselle ja se on siitä kun solut ei uusiudu nopeasti ne kuolee ja haisee ja samalle haisee ruumiit, joissa vaan haju vahvempana. Sellanen haju joka jää nenään kiinni ja ei lähde oikeen millään pois, kalman haju :(
Mutta kannattaa soittaa joku tarkistamaan tilanne ennen kuin oikeen pahaksi äityy, sitten se haju ei lähde kyl millään pois.

Tää on kyllä hassuin kommentti jonka olen kuullut! On totta että jotkut vanhukset haisee pahalle, kuolemaa tekevät ehkä jopa kuolemalle mutta se taitaa olla enempi paikalla olijan mielikuvitusta kuin totta.

Mutta siinä tämä kirjoittaja on ihan oikeassa että vanhukset haisee erilaiselle kuin nuoremmat ihmiset, ja vauvatkin haisee erilaiselle kuin aikuiset. Jostain tämä johtuu.

Alkuperäinen kirjoittaja tyhmä kysymys:
Kun tässä ketjussa on paljon esim. terveydenhoitoalan ihmisiä niin haiseeko lampaan ruho samalle kuin ihmisen ruumis? Nimittäin kerran Kreetalla autoillessa mulle tuli pisuhätä ja mies kaarsi sivutielle.. Menin sitten pusikon juureen ja ihmettelin että hyi helskutti mikä täällä haisee ja noin viiden metrin päässä oli lampaan ruumis, siinä näkyi sellaista maksoittunutta verta etenkin mahassa ja sitä oli selvästi eläimet syöneet, mutta se oli vielä ihan lampaan näköinen, jos näin voi sanoa, siis liha oli vielä suurelta osin jäljellä eikä pelkät luut. Tämä on nyt ihan mauton kysymys, mutta kysympä kuitenkin.

Enpä tiiä kun en oo haistellut mitään ruhoja :) Mutta luulisin siinä on varmaan vähän erilainen haju, kun se villakin haisee sellaiselle... no villalle.

Ei siellä mitään ruumista ole. Talon rakenteisiin ja seinien väliin on kuollut hiiriä ja ne haisee todella pistävän pahalle. Onkos talossanne myrkytetty hiiriä lähiaioina ap.

Alkuperäinen kirjoittaja äiti:
Ruumiin haju on makeahko, jäljittelemätön sanoisin. Ehkä vähän pistäväkin. mutta makeahko on kuvaavin sana.

Ja totta , jos sen on haistanut niin tunnistaa kyllä toistekin. Mikään ei muistuta sitä. Itse olen lääkäri, siitä tiedän kun olen näitä kohdannut työssä.

Kerran oltiin kesäpäivänä pyöräilemässä mieheni kanssa puistossa ja yhtäkkiä sanoin miehelleni ilmaa nuuhkien että täällä haisee selvä ruumis. tuuli toi hajun. Mies piti vitsinä. parin pv kuluttua luin lehdestä että puistosta oli löydetty viikon ajan kadoksissa ollut mies kuolleena.

Soita isännöitsijälle vielä tai poliisille jos epäilet että joku on kuollut.

Tää oli aika mielenkiintoinen juttu...jos näin voi sanoa. Varmaankin ruumiin haju on ihmisen perimässä ja vaistoissa luokiteltu sellaiseksi, jonka muistaa ja jonka oppii kerrasta...

Alkuperäinen kirjoittaja Herra Majuri:
Ei siellä mitään ruumista ole. Talon rakenteisiin ja seinien väliin on kuollut hiiriä ja ne haisee todella pistävän pahalle. Onkos talossanne myrkytetty hiiriä lähiaioina ap.

onhan sekin ruumis! :laugh:

mutta oikeassa olet, hiirenraato löyhkää :x

Asian vierestä,mut kaverin suihkuun alkoi tulla matoja kun yläkerran mummo oli maannut KAUAN kuolleena kotonaan...koko kerrostalon väki oli evakuoitu jotta saatiin talon joka paikka putsattua ja tämä tapahtui vaasassa!!!

kyllähän se ruumis viikossakin rupeaa haisemaan, varsinkin jos on lämmin asunto.
välttämättä itse ruumis ei vielä mätäne, mutta yleensä kyllä ruumiilta tulee eritteitä, esim. isot ja pienet hädät housuun, korvista voi tulla nesteitä, ja tietenkin jos vaikka on pään ampunut, niin verihän se ensimmäisenä kera aivonesteiden/kudosten alkaa haisemaan..ainakin tuo veri ja muu erite viikonkin vanhana haiskahtaa sen verran epämiellyttävälle, ettei sitä kovin mielellään haistele. oman työn ikävimpiä puolia nuo hajut, sillä eihän ne ruumiit mitenkään kammottavia ole.

Alkuperäinen kirjoittaja ei herne nenässä:
nyt joku ehkä vetää herneen nenään, mutta tämä on faktaa. Ruumis haisee samalle kuin vanhukset, mutta voimakkaammin. Tietysti jos pitkään ollut kuolleena niin rupee haisee pahemmalle ja pahemmalle.
Mutta jos joku on huomannut niin vanhukset (tai niiden kodit lähinnä) haisee sellasella ihmeelliselle ja se on siitä kun solut ei uusiudu nopeasti ne kuolee ja haisee ja samalle haisee ruumiit, joissa vaan haju vahvempana. Sellanen haju joka jää nenään kiinni ja ei lähde oikeen millään pois, kalman haju :(
Mutta kannattaa soittaa joku tarkistamaan tilanne ennen kuin oikeen pahaksi äityy, sitten se haju ei lähde kyl millään pois.

Tää on kyllä hassuin kommentti jonka olen kuullut! On totta että jotkut vanhukset haisee pahalle, kuolemaa tekevät ehkä jopa kuolemalle mutta se taitaa olla enempi paikalla olijan mielikuvitusta kuin totta.

Mutta siinä tämä kirjoittaja on ihan oikeassa että vanhukset haisee erilaiselle kuin nuoremmat ihmiset, ja vauvatkin haisee erilaiselle kuin aikuiset. Jostain tämä johtuu.

Elävä ihminen EI KOSKAAN haise ruumiille siitä yksinkertaisesta syystä että kalman haju tulee MÄTÄNEMISESTÄ. Ja elävä ihminen harvemmin on mätänemistilassa! :D

Se että vanhus ja vauva haisee sellaiselle "pehmeän makealle" johtunee siitä, että heillä ei ole kovinkaan vahvaa hormonitoimintaa. Ei vauvoilla eikä vanhuksilla. Sukukypsä ihminen se vasta haisee väkevälle, hielle ja ties mille, jos ei peseydy! Mutta ei ruumiille nyt hänkään!

Ei se musta mitään paikalla olijan mielikuvitusta ole että kuolemaisillaan oleva vanhus haisee kuolemalle, erityisesti jos on jotain painehaavoja... Mutta sitä en kyllä allekirjoita että yleisesti vanhukset haisis kuolemalle, haisevat kyllä erilaiselle kuin aikuiset, mutta ei kuolemalle!

Alkuperäinen kirjoittaja sss:
Asian vierestä,mut kaverin suihkuun alkoi tulla matoja kun yläkerran mummo oli maannut KAUAN kuolleena kotonaan...koko kerrostalon väki oli evakuoitu jotta saatiin talon joka paikka putsattua ja tämä tapahtui vaasassa!!!

YYYH! mulla nousi niskakarvat pystyyn. Tämä oli ällöttävää!

Alkuperäinen kirjoittaja Herra Majuri:

Tai pikemminkin rottia. Meidän entisessä talossa (Hgin keskusta) joku neropatti päätti päästä kellarin rottaongelmasta eroon sirottelemalla täysin edesvastuuttomasti kellarin nurkkiin rotanmyrkkyä sillä seurauksella, että niitä rottia löytyi sitten ihmisten kellarikoppien tavaroitten joukosta. Puhumattakaan siitä, että mitä jos lapsi / lemmikki olisi syönyt rotanmyrkkyä. Käsitttääkseni tämä jätkä jäi kiinni ja sai rapsut ja häädönkin.

Kyllä se ruumiin haju on niin kamala että oksat pois. Ja sitä ei oikein voi verrata mihinkään. Meillä tunkeutu tuollanen haju asuntoon, ja soitin isännöitsijälle usempaan otteeseen. Rapussa ei haissut mutta jostain se lemu tuli meidän asuntoon. Naapuri alakerrasta oli ollut kuolleena jo pidempään.

Alkuperäinen kirjoittaja k6:
Ruumiin haju on makeahko, jäljittelemätön sanoisin. Ehkä vähän pistäväkin. mutta makeahko on kuvaavin sana.

Ja totta , jos sen on haistanut niin tunnistaa kyllä toistekin. Mikään ei muistuta sitä. Itse olen lääkäri, siitä tiedän kun olen näitä kohdannut työssä.

Kerran oltiin kesäpäivänä pyöräilemässä mieheni kanssa puistossa ja yhtäkkiä sanoin miehelleni ilmaa nuuhkien että täällä haisee selvä ruumis. tuuli toi hajun. Mies piti vitsinä. parin pv kuluttua luin lehdestä että puistosta oli löydetty viikon ajan kadoksissa ollut mies kuolleena.

Tää oli aika mielenkiintoinen juttu...jos näin voi sanoa. Varmaankin ruumiin haju on ihmisen perimässä ja vaistoissa luokiteltu sellaiseksi, jonka muistaa ja jonka oppii kerrasta...

Joo, näin on. Mutta vielä sanoisin että ei ruumiin haju ole mikään karmiva löyhkä jos ei se nyt mikään ihana raikas parfyymikaan ole. mutta ihan selkeä ihmispaskan haju on mielestäni ihan yhtä paha tai pahempikin kuin kalman haju. Joskin useinhan nuo kuolleet joita peruslääkäri näkee, eivät ole olleet kuolleena kovin kauaa.

Tosin oikeuslääketieteen kurssilla näin ruumiin joka oli ollut viikootolkulla lämpimässä mutta ei sekään nyt millekään painajaismaiselle haissut. Ihan perusruumiille.

Ja kun minulta on useampikin koira kuollut kesäaikaan, niin ennenkuin olemme saaneet ne haudattua on alkanut jo tuntua mieto makeahko haju. Periaatteessa sanoisin, että kuolleesta koirasta lähtee kutakuinkin sama haju kuin kuolleesta ihmisestä. Joskin koira on niin pieni, että haju ei ole vahva. Ja pianhan olen koirani haudannut, en ole päiväkausia niitä nuuhkinut.

Alkuperäinen kirjoittaja sss:

YYYH! mulla nousi niskakarvat pystyyn. Tämä oli ällöttävää!

Taitaa olla urbaania legendaa!

Madot ruumiissa ovat tietyn kärpäslajin toukkia joista tulee myöhemmin kärpäsiä. Nuo toukat elävät ruumiissa koska ne syövät ruumista. Niillä toukilla ei ole siis mitään intressiä lähteä pois ruumiista minnekään viemäriputkiin hortoilemaan, pois ruokansa äärestä.

Joten en usko juttua. Olen itsekin nähnyt kärpäsentoukkia siinä oikeuslääkiksen ruumiissa josta kerroin, ja ne oli ällöjä. Se haju nyt menettelee.

Mun nenään vanhukset haisevat samalle kuin ruumiit. En puhu nyt mistää viikkokausia metsässä lojuneista mädistä ruumiista vaan ihan "tuoreista". Eikä tietenkään vanhukset haise yhtä voimakkaalle, lähinnä vaan sellainen lehahdus sitä hajua tulee kun menee jonkun vanhuksen luona käymään (ei tietenkään jos tämä vanhus asuu jossain kartanossa, mutta esim pienessä yksiössä). Haju lähinnä tulee nenääm juuri kun avaat oven, mutta sitten jo nenä tottuu siihen ja sitä ei huomaa.
Ja tietenkään ruumiskoiran nenään haju ei ole sama, koska koirat haistavat n. miljoona kertaa paremmin kuin ihmiset ja niille ero on varmasti ilmiselvä. En minäkään haista kenenkään jalanjälkiä maasta ja vielä vähemmän erottaisin eri ihmiset toisistaan :)

Minä olen työkseni hoitanut vanhuksia 10v. ja olen joutunut heitä kuolleinakin katsomaan ja laittamaan kylmiöön esim. 12 t. jälkeen kuolemasta. Se haju on kuulejotain muuta kuin vanhuksen perushaju, mitä ikinä nyt sillä tarkoitatkin? taidat olla kalman hajuinesi katsonut vähän liikaa kauhuleffoja. Puheissasi ei kuitenkaan ole päätä eikä häntää.

Joo, näin on. Mutta vielä sanoisin että ei ruumiin haju ole mikään karmiva löyhkä jos ei se nyt mikään ihana raikas parfyymikaan ole. mutta ihan selkeä ihmispaskan haju on mielestäni ihan yhtä paha tai pahempikin kuin kalman haju. Joskin useinhan nuo kuolleet joita peruslääkäri näkee, eivät ole olleet kuolleena kovin kauaa.

Tosin oikeuslääketieteen kurssilla näin ruumiin joka oli ollut viikootolkulla lämpimässä mutta ei sekään nyt millekään painajaismaiselle haissut. Ihan perusruumiille.

Ja kun minulta on useampikin koira kuollut kesäaikaan, niin ennenkuin olemme saaneet ne haudattua on alkanut jo tuntua mieto makeahko haju. Periaatteessa sanoisin, että kuolleesta koirasta lähtee kutakuinkin sama haju kuin kuolleesta ihmisestä. Joskin koira on niin pieni, että haju ei ole vahva. Ja pianhan olen koirani haudannut, en ole päiväkausia niitä nuuhkinut.

Tämä on aika mielenkiintoista.. Voisikohan olla niin, että peruslääkäri oppii työnsä kautta suhtautumaan ruumiin hajuun neutraalisti, mutta tavallinen ihminen vaistoineen luokittelee ruumiin hajun pahimmaksi mahdolliseksi hajuksi? Voisi kuvitella, että se olisi evoluution kannalta tärkeää. Vai voiko olla niin, että jos tavalliselle ihmiselle haistatetaan vaikkapa ruumista, mätää kananmunaa tai ihmispaskaa niin ne ovat, vaikkakin erilaisia, niin yhtä pahoja kaikki? Vai erottuuko ruumis selkeästi muita vastenmielisempänä hajuna?

tuohon hajukysymykseen sen verran, että itse en voi sietää ihmispaskan/kananmunapierun hajua! tulee samantien oksettava olo. sen takia nimenomaan vainajat, joilla on paskat alla heitä siirrettäessä, on jotain aivan järkyttävää. eipä sillä, että se verikään mitenkään ruusuiselle tuoksuisi, varsinkaan heinäkuun helteessä, mutta ennemmin sitä hajua kestän, kuin tosiaan tuota paskaa. tottumiskysymyshän tuokin tietenkin. enpä minäkään ensimmäisiä ruumita nähdessäni mitenkään riemuissani ollut, oksetti enemmän. nykyään, kun kuitenkin joutuu ties miten silpoutuneita vainajia näkemään, niin ei tunnu enää missään.

Usein tv-sarjoissa ja leffoissa tutkijat pistävät nenän alle jotain "voidetta" joka ilmeisesti estää ruumiin hajun aistimisen. Tekevätkö lääkärit / patologit ja muut ruumista käsittelevät näin oikeassa elämässäkin?

Alkuperäinen kirjoittaja kysynpä tätäkin:
Usein tv-sarjoissa ja leffoissa tutkijat pistävät nenän alle jotain "voidetta" joka ilmeisesti estää ruumiin hajun aistimisen. Tekevätkö lääkärit / patologit ja muut ruumista käsittelevät näin oikeassa elämässäkin?

en tiedä miten patologit ja muut ruumistyöläiset tekee, itse en ainakaan laita mitään, jos kyse on ihan tavallisesta ruumiskeikasta. työskentelen siis hautaustoimistossa, jossa toimenkuvaan kuuluu myös poliisinpäivystys ajot, jolloin vainajat haetaan kuolinpaikasta.
kerran olen laittanut nenän alle ihan tavallista apteekista saatavaa vick-voidetta, mutta silloin kyseessä olikin normaalia suurempi määrä "haisevaa tavaraa" ts. enemmän vainajia.

Alkuperäinen kirjoittaja maissihiiri:

Ei se musta mitään paikalla olijan mielikuvitusta ole että kuolemaisillaan oleva vanhus haisee kuolemalle, erityisesti jos on jotain painehaavoja... Mutta sitä en kyllä allekirjoita että yleisesti vanhukset haisis kuolemalle, haisevat kyllä erilaiselle kuin aikuiset, mutta ei kuolemalle!

No painehaavat ovat asia ihan erikseen. Painehaavoissahan on usein kuolioitunutta kudosta ja siinä bakteereita jotka syövät kuollutta kudosta. Siitä tulee se "mädäntynyt" haju.

Mutta ihmisen IÄLLÄ ei ole mitään merkitystä hajun kannalta onko nuori vai vanha. Jos on nuorikin ihminen, jolla on painehaavoja, niin samalle haisee kuin vanhuskin. Jos joku kutsuu tuotakin hajua kalman hajuksi niin kutsukoon, minusta painehaavat haisevat vielä pahemmille kuin jokusen päivän mädäntynyt kokonainen ruumis.

Alkuperäinen kirjoittaja hedelmäsuola:
Alkuperäinen kirjoittaja kysynpä tätäkin:

en tiedä miten patologit ja muut ruumistyöläiset tekee, itse en ainakaan laita mitään, jos kyse on ihan tavallisesta ruumiskeikasta. työskentelen siis hautaustoimistossa, jossa toimenkuvaan kuuluu myös poliisinpäivystys ajot, jolloin vainajat haetaan kuolinpaikasta.
kerran olen laittanut nenän alle ihan tavallista apteekista saatavaa vick-voidetta, mutta silloin kyseessä olikin normaalia suurempi määrä "haisevaa tavaraa" ts. enemmän vainajia.

Ei tietääkseni ole olemassa mitään hajunsyöjävoidetta. En ole kuullut että olisi.

Mun nenään vanhukset haisevat samalle kuin ruumiit. En puhu nyt mistää viikkokausia metsässä lojuneista mädistä ruumiista vaan ihan "tuoreista". Eikä tietenkään vanhukset haise yhtä voimakkaalle, lähinnä vaan sellainen lehahdus sitä hajua tulee kun menee jonkun vanhuksen luona käymään (ei tietenkään jos tämä vanhus asuu jossain kartanossa, mutta esim pienessä yksiössä). Haju lähinnä tulee nenääm juuri kun avaat oven, mutta sitten jo nenä tottuu siihen ja sitä ei huomaa.
Ja tietenkään ruumiskoiran nenään haju ei ole sama, koska koirat haistavat n. miljoona kertaa paremmin kuin ihmiset ja niille ero on varmasti ilmiselvä. En minäkään haista kenenkään jalanjälkiä maasta ja vielä vähemmän erottaisin eri ihmiset toisistaan :)

Olen edelleen samaa mieltä kuin aiemminkin ja kuten nimimerkki SH:kin, eli ei vanhus haise kalmalle. Se on pelkkää kauhuromantikkaa väittää noin. Elävä ei voi haista kuolleelle. Toki voit kuvitella vaikka mitä. Mutta jos asiaa lähestytään asiallisesti niin elävä on ihan eri asia kuin kuollut ja haju ei voi olla kuoleman haju elävässä. Muuta kuin kioskitasoisessa kirjallisuudessa. ei esimerkiksi sairaaloissa tai vanhainkodeissa.

Tämä on aika mielenkiintoista.. Voisikohan olla niin, että peruslääkäri oppii työnsä kautta suhtautumaan ruumiin hajuun neutraalisti, mutta tavallinen ihminen vaistoineen luokittelee ruumiin hajun pahimmaksi mahdolliseksi hajuksi? Voisi kuvitella, että se olisi evoluution kannalta tärkeää. Vai voiko olla niin, että jos tavalliselle ihmiselle haistatetaan vaikkapa ruumista, mätää kananmunaa tai ihmispaskaa niin ne ovat, vaikkakin erilaisia, niin yhtä pahoja kaikki? Vai erottuuko ruumis selkeästi muita vastenmielisempänä hajuna?

Varmastikin kyse on siitä että lääkäri suhtautuu hajuun "hajuna hajujen joukossa", ei minään alicecoopermaisen kauhushown erikoisefektinä, tuulahduksena rajan takaa tai muuta vastaavaa.

Lääkäri tietää mitä kuolemassa solulle tapahtuu, mitokondriot lakkaavat toimimasta, lämpö haihtuu, ja kun solun elintoiminnot lakkaavat ja solu alkaa hajota niin bakteerit (joita on kaikkialla) osallistuvat hajoitustyöhön.

Jos bakteerit eivät hajottaisi kuollutta ja muutakin "jätettä", olisimme pian ongelmissa.

Samoin nuo madot ruumiissa. Lääkäri tietää että jos ruumiissa on toukkia, se tarkoittaa että kärpänen on muninut ruumiin päälle. Oikeuslääkärit voivat määrittää kuolinaikaakin tutkimalla, missä vaiheessa on kärpästen kehitys menossa. sillä elävässä ihmisessähän raatokärpäset eivät sikiä, ihmisen on pitänyt olla jo kuollut kun munat on laskettu. Ja jos kärpäsiä ei ole niin ruumiissa ei ole matoja, niin simppeliä.

Kun ymmärtää hajun lähtökohdan ja perusteet niin lakkaa luulemasta että vanhuksetkin haisevat kuolemalle. Jos ihminen haistaa vanhuksessa kuoleman, se kertoo henkilön itsensä kuolemanpelosta eikä mistään kuolemalle löyhkäävästä vanhuksesta.

Yhteistyössä