millon ja miten vierottaa tuttipullosta (unipullo)?

  • Viestiketjun aloittaja nansa
  • Ensimmäinen viesti
nansa
Meillä tyttö 2-v nukahtaa päivä- ja yöunille maitopullon kanssa, muuten juo kyllä jo ihan tavallisesta lasista.

On käynyt mielessä, että pitäisi varmaan pian vierottaa tuosta tavasta, hammalääkärissä ainakin tulee haukkuja :snotty:

Mutta kun se on niin helppoa: tyttö vain sänkyyn pullon kanssa ja siellä nukkuu. Olen muutaman kerran koittanut ilman, ja siitäkös seurasi hirveä huuto. Miehen mielestä saa nauttia maitopullonsa, ei se kuulemma enää 2-kymppisenä sitä tee :LOL:

Miten te muut olette toimineet?
 
meillä pullo lähti 11kk:iässä kerta heitolla,eikä oo takasin tullu!!! nokkamukista juo kaiken nesteen ja reisussa on mukana vettä juomapullossa ja pillimehua!!! helposti kävi,eikä sitä kaivannutkaan,mutta mun mielestä se pitää kerralla jättää eikä pikku hiljaa ja päätöksen pitää pitää!!! Onnea matkaan!!!
 
Meilläkin syödään vielä tuttipullosta velliä yöunille mennessä(1v4kk). Päiväunille mennään ilman ja se onkin välillä hirveää taistelua, tänäänkin lauleskeli ja jutteli tunnin ennenkuin nukahti. Päätettiin syöttää loput vellit kaapista ja sitten opetellaan nukahtamaan ilman. Saa nähdä miten onnistutaan, kun on tullut sellainen vaihe, ettei suostu nukkumaan omassa sängyssään vaan meidän välissä. Mitenhän saataiisiin tyttö takaisin omaan sänkyyn nukkumaan??? :headwall:
 
Tupuna76
Meillä jätettiin pullo kokonaan pois, kun vuosi tuli täyteen. Enää juodaan vaan mukista, reissussa pillillä tai juomapullosta. Meillä se kävi helposti, koska tyttö ei ole imetyksen jälkeen saanut maitoaan sängyssä.
 
sen kun ottaa pullon pois. Tottakai lapsi protestoi tätä muutosta, varsinkin jos tapa on 2 vuotta ollut käytössä. 2-vuotias ymmärtää jo vaatia pulloa takaisin ja siihen ei auta muu kuin pysyä tiukkana.

Eihän se lapsi varmaan kakskymppisenä enää maitoapulloa vaadi mutta yllättävän kauan saattaa kuitenkin sitä haluta. Olen kuullut esim. tällaisista tapauksista: peukalon imeminen 8v., tissin imeminen 5v. jne....
 
pullo viskastiin kerta laakista n.1,5v iässä!
muutaman päivän pulloa "pyysivät" ja vieläkin jos pullon näkevät silmät rupeavat Kiilumaan,mutta enään ei tule sitä hirveää huutoa!
neidit nyt siis 1v9kk :heart: :heart:
helpotti kyllä varmasti se että meillä ei sängyssä ole pullosta koskaan juotu!!!!

 
Elisa
Hei, te, jotka olette jättäneet pullon pois: kuinka tiedätte, että lapsi saa tarpeeksi maitoa? Meillä juodaan maitoa ruoan kanssa, mutta se on sellaista hörppimistä, eikä maitoa pajon mene.. Pullosta on mukava katsoa, että nyt ainakin juotiin 1,5dl maitoa.. Poika 1v 2kk.
 
mami-03
Meillä kanssa sama ongelma..tyttö täyttää marraskuussa 2v ja ei päikkäreille saatikaan sitten yöunille ilman maitopulloa. Ja jos tyttö herää yöllä niin että kitisee pidemmän aikaa niin ei varmasti nukahda uudelleen ellei saa taas sitä maitopulloa. Onneksi joka kerta ei käy kuitenkaan noin!
Olen kanssa miettinyt että mitäs sen tuttipullon kanssa tekis kun yöunille meno on tosiaan aika tappelua ilman sitä.. :/
 
nansa
millä sitä oikein sitten perusteellaan, että pullo pitäis pois jättää?

Mä rupean tässä pikku hiljaa kääntymään miehen kanssa samalle linjalle: kai se joskus loppuu... Tiedän, että hammaslääkärit huutaa naama punaisena jos kerron iltamaidosta, mutta olen itsekin juonut iltamaidon kuulemma 5-vuotiaaksi asti (meidän lapsi ei kyllä niin kauaa juo), ja hampaat on hyvässä kunnossa.

Mitä pahaa siinä pullossa loppujen lopuksi on?
 
Kokeilkaas alkuun vaikka maidon tilalle vettä, pullon saa muttei maitoa. Äkkiä ei vesikään maistu, joten pullolla ei tee yhtikäs mitään.
Lisäksi voi aloitella niin että jättää päikkäreiltä pullon pois ja sitten vasta yöunilta.
 
tenavien äiti
Mulla on maito ym,allerginen poika, joka täytti just 2v.ja juo maidon pullosta nukkumaan mennessä ja välillä muulloinkin ei kuitenkaan lutsuttele sitä koko aikaa.On juonut lasista alle vuoden ikäisestä lähtien kaiken,mutta maito ei kelpaa.Siksi olen antanut pullon et saa tärkeän kalsiumin jostakin,sanoin asiasta myös neuvolassa enkä saanut ollenkaan "moitteita."
Kyllä se aikanaan loppuu!
 
Äiti-76
Meillä on tyttö 1v 2kk. Hän ainakin juo unimaitonsa vielä pullosta eikä meillä ole aikomusta tuttipullosta vielä luopuakaan, sanoi hammaslääkäri mitä hyvänsä. Lapsi on kuitenkin niin kovin pieni vielä, miksi nykyään tuntuu, että kaikesta vauvajutuista pitää päästä mahdollisimman nopeasti eroon. Ihan kuin lapsi ei saisi elää ns. vauva-aikaansa rauhassa perheen vauvana. Meillä ainakin saa. Lämmin maitopullo (rasvaton maito) kuuluu ehdottomasti asiaan ennen nukahtamista, sekä päivällä että illalla. Vellikin menee vielä pullosta. Ruuan kanssa vesi tai maito menee kyllä hienosti nokkamukista. Pillimehuista tai muistakaan mehuista meidän neiti ei edes tykkää.
 
ANUKKA
\
Alkuperäinen kirjoittaja 27.07.2005 klo 21:00 tenavien äiti kirjoitti:
Mulla on maito ym,allerginen poika, joka täytti just 2v.ja juo maidon pullosta nukkumaan mennessä ja välillä muulloinkin ei kuitenkaan lutsuttele sitä koko aikaa.On juonut lasista alle vuoden ikäisestä lähtien kaiken,mutta maito ei kelpaa.Siksi olen antanut pullon et saa tärkeän kalsiumin jostakin,sanoin asiasta myös neuvolassa enkä saanut ollenkaan "moitteita."
Kyllä se aikanaan loppuu!
meidän tyttö 2v ja ei juo maitoa muuten kuin pullosta nukkumaan mennes.
Ruokailulla juo vettä lasista, mutta ei maitoa.
 
Meillä poika 13kk juo maitoa pullosta juuri unille mennessä. Pikku hiljaa almme varmasti miettiä vieroitusta, sujuuhan juominen lasista ja nokkamukista ihan hyvin. Pullo on selkeästi meidän lapselle unirutiini... ja saa vielä jonkin aikaa ollakin. Tutista olemme luopuneet, sen kanssa ei ollut mitään ongelmia.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 26.07.2005 klo 13:04 Elisa kirjoitti:
Hei, te, jotka olette jättäneet pullon pois: kuinka tiedätte, että lapsi saa tarpeeksi maitoa? Meillä juodaan maitoa ruoan kanssa, mutta se on sellaista hörppimistä, eikä maitoa pajon mene.. Pullosta on mukava katsoa, että nyt ainakin juotiin 1,5dl maitoa.. Poika 1v 2kk.
350ml päivässä on lapsen tarve maitotuotteita päivässä (siis kaikessa muodossa)
Kiitos muuten hyvistä vinkeistä miten luopua pullosta, poika 1v1kk ja juo aamupullon sekä ilta.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 03.08.2005 klo 23:36 Agapi kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 26.07.2005 klo 13:04 Elisa kirjoitti:
Hei, te, jotka olette jättäneet pullon pois: kuinka tiedätte, että lapsi saa tarpeeksi maitoa? Meillä juodaan maitoa ruoan kanssa, mutta se on sellaista hörppimistä, eikä maitoa pajon mene.. Pullosta on mukava katsoa, että nyt ainakin juotiin 1,5dl maitoa.. Poika 1v 2kk.
350ml päivässä on lapsen tarve maitotuotteita päivässä (siis kaikessa muodossa)
Kiitos muuten hyvistä vinkeistä miten luopua pullosta, poika 1v1kk ja juo aamupullon sekä ilta.
Jaahas. Mulle sanottiin 1v neuvolassa, että puoli litraa maitotuotteita vuorokaudessa. Siis maidot, vellit, jugurtit ja piimät yhteensä se puoli litraa. Tuo 3,5dl kuulostaa aika vähältä. Mut puolilitraa pelkästää mukista juottamalla taas tosi isolta määrältä. Pullo siis käytössä meilläkin.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 04.08.2005 klo 13:33 miimi kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 03.08.2005 klo 23:36 Agapi kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 26.07.2005 klo 13:04 Elisa kirjoitti:
Hei, te, jotka olette jättäneet pullon pois: kuinka tiedätte, että lapsi saa tarpeeksi maitoa? Meillä juodaan maitoa ruoan kanssa, mutta se on sellaista hörppimistä, eikä maitoa pajon mene.. Pullosta on mukava katsoa, että nyt ainakin juotiin 1,5dl maitoa.. Poika 1v 2kk.
350ml päivässä on lapsen tarve maitotuotteita päivässä (siis kaikessa muodossa)
Kiitos muuten hyvistä vinkeistä miten luopua pullosta, poika 1v1kk ja juo aamupullon sekä ilta.
meillekin sanottiin puoli litraa

Jaahas. Mulle sanottiin 1v neuvolassa, että puoli litraa maitotuotteita vuorokaudessa. Siis maidot, vellit, jugurtit ja piimät yhteensä se puoli litraa. Tuo 3,5dl kuulostaa aika vähältä. Mut puolilitraa pelkästää mukista juottamalla taas tosi isolta määrältä. Pullo siis käytössä meilläkin.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 04.08.2005 klo 13:33 miimi kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 03.08.2005 klo 23:36 Agapi kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 26.07.2005 klo 13:04 Elisa kirjoitti:
Hei, te, jotka olette jättäneet pullon pois: kuinka tiedätte, että lapsi saa tarpeeksi maitoa? Meillä juodaan maitoa ruoan kanssa, mutta se on sellaista hörppimistä, eikä maitoa pajon mene.. Pullosta on mukava katsoa, että nyt ainakin juotiin 1,5dl maitoa.. Poika 1v 2kk.
350ml päivässä on lapsen tarve maitotuotteita päivässä (siis kaikessa muodossa)
Kiitos muuten hyvistä vinkeistä miten luopua pullosta, poika 1v1kk ja juo aamupullon sekä ilta.
Jaahas. Mulle sanottiin 1v neuvolassa, että puoli litraa maitotuotteita vuorokaudessa. Siis maidot, vellit, jugurtit ja piimät yhteensä se puoli litraa. Tuo 3,5dl kuulostaa aika vähältä. Mut puolilitraa pelkästää mukista juottamalla taas tosi isolta määrältä. Pullo siis käytössä meilläkin.
Meillä myös neuvolassa sanottu että 6dl oisi määrä mitä lapsen tulee saada. Meidän tyttö 2,5v ja juo edelleen pullosta kolmesti päivässä. Mukista ei suostu maitoa juomaan kun ei ole koskaan oppinu, niin mites siinä sitten jätät pullon pois että se sais tarvittavan määrän kumminkin. muita maito tuotteita menee tosi vähän. :whistle:
 

Yhteistyössä