Milloin vauvan saa antaa istua?

Suositus on että lapsi saa istua vasta sitten kun itse nousee lattialla istumaan. Meillä terkkari sanoi kun selkää katsoi 6 kk neuvolassa että selkä ei ole vieläkään valmis istumiseen kokonaan. ei kannata vielä noin nuoren antaa istua vaikka kuinka yrittää itse punkea istumisasentoon.
 
Meillä on molemmat lapset punnanneet itsensä istuma-asentoon n. 3,5 - 4 kk ikäisenä. Hirveä huuto jos yrittää makuuasennossa pitää, sitterikään ei riitä. Neuvolassa ovat sanoneet samaa, että suositus on istuttaa vasta kun itse osaa istua, mutta minkäs teet. Terkka yritti rauhoitella vauvaa jos jonkinlaisissa asennoissa, kunnes totesi, ettei se tosiaankaan rauhoitu muuta kuin istualtaan. Tuumasi sitten että ei sitä pakottaakaan voi joten istuttakaa hetkiä kerrallaan.
 
Neuvolasta, lastenlääkäriltä ja fysioterapeutilta kun kysyin asiasta niin he sanoivat että lasta ei saa istuttaa tuetta(istuttaa lattialla niin että et tue selkää) eli sylissä saa pitää istuma-asennossa jos itse olet siinä tukena eli lapsi nojaa sinuun.
 
No, nähdäkseni/kokemukseni mukaan nää ohjeet on hyvin lapsikohtaisia. Tuo,että lapsen pitäsi ensin osata nousta istumaan,ei kyllä ymmärtääkseni ole ihan suoraviivainen suositus. Toiset lapsethan nousee omatoimisesti istumaan todella myöhään. Jotkut vasta tyyliin 10kk,joten en usko että sinne saakka pitäs makuuttaa.
Meillä tyttö oli samanlainen,punkesi jo pienestä istumaan sylissä ollessa. Yleensä istuikin siis hieman "nojaten" eli ei nyt ihan 100%painonsa päällä istunut. Jos laittoi noin kaltevalle eli selkä mahaa vasten ,niin likka punnerti siitä suoralle selälle istumaan. Rattaissakin matka onnistui enää vain siten,että selän taa piti laittaa tukea ja lapsi puoli-istuvaan. Ikää oli n.4kk. Tuttu lekuri ja fysiatri sanoi,että lapsen valmius istumiseen on todella vaihtelevaa. Toiset on lötköpötköjä vielä tosi pitkään ja toiset taas istua tapittavat ryhdykkäästi tosi ajoissa. Meilläkin tyttö nousi siis kaltevasta asennosta ja istui "jäykällä" selällä jo ajoissa,joten lekurin mielestä ei oo mitään syytä pakottaa makaamaan. Niinpä tuo on siitä asti istunu, vaikkakaan ei sillon alkuun pitkiä aikoja tietenkään. Syöttikseenki siirtyttiin heti kiinteiden maistelusta, 5kk iästä.
 
istumistakin on musta erilaista.. Kyllä mä olen molempia lapsia antanut olla sylissä lähes istuma-asennossa niin että nojaavat mun vatsaa vasten, jo 3-4 kuisesta saakka. Rattaissakin puolimakaavassa asennossa oltiin säännöllisesti 5-kuisesta saakka.
Mulle on sanottu että itsekseen ei saa istua ennenkuin tosiaan osaa sen ite tehdä mutta tuetusti "istumassa" voi sitten kun vauva itse sitä pyrkii tekemään (ts. punkee itse).

Mun nuorempi (nyt 10kk) istui tukevasti tuetta lattialla jostain 7-kuisesta saakka mutta nousi mahalta istumaan vasta myöhemmin. Ne heijasteet tuli esille vasta 7kk ikäisenä.

Syöttötuolissakin huomasi miten vauva väsyi ja istui vinossa/kumarassa silloin kun ei vielä ollut valmis. Nyt istuu ku tatti.
 
Minulla on kuusi lasta ja molemmat neidit punnersivat (nykyinen 5 kk) jo hyvin aikaisessa vaiheessa istuma-asentoon. Ensimmäisen kohdalla terkkari sanoi, että saa, jos itse kampeaa pystyyn, niin silloin selkä kestää. Tämä "neiti" nyt 22 v ja ei ole ollut selässä ongelmia. Pienempi sai jo aiemmin raivarin, jos yritettiin ns. vauva-asennossa pitää. Nyt istuu jo jonkin aikaa tuettakin. Saattaa muksahtaa nurin, muttei tunnu haittaavan. Velipojat olivat hitaampia, paitsi yksi rämäpää, joka käveli 9 kk.

Tämä 5 kk ei roiku eikä istu vinossa, mutta väsyy, jos liian pitkään istuu. Mene ja tiedä mikä oikein. Näyttää istuminen miellyttävän. 4 -v. velipoika totesi, että sisko nousee seisomaan. Vähän huvitti. Toisaalta ei ryömi eikä konttaa. Liikkuu pyörimällä. Sunnuntaina 6 kk.
 
Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä