Istuminen/istuttaminen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Myrsky77
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

Myrsky77

Vieras
Hei,

meillä on hieman yli 4kk ikäinen lapsi. Viime päivien aikana hän on punnertanut itseään jatkuvasti istumaan ollessaan sylissä. Painan hänet takaisin "makuuasentoon" mutta samantien hän punnertaa itsensä ylös. Hermostuu, kun ei saa istua. Istuminen onnistuu kyllä vain tuettuna.

Nyt haluasin tietää, milloin on "sallittua" lapsen antaa istua, vaikkakin tuettuna? Jostain olen saanut päähäni, että 5kk olis jonkinlainen raja ja jostakin olen taas lukenut,että jos lapsi punnertaa itseään istumaan hänen lihaksensa alkavat olla valmiit istumiseen. Mitäs mieltä te olette asiasta?

Meilla oli sama juttu, 4 kk alkaen halusi vain istumaan, olen siis sylissa antanut "istua" lyhyita aikoja, meilla vauva ei todella enaa suostunut sylissa olemaan makuuasennossa. Nyt 6 kk istuu selka suorassa, mutta ei viela itsekseen, mutta sylissa kun kirjaa luetaan tms.

neuvottiin, että saa pitää istuma-asennossa sylissä sitten kun vauva alkaa itse pyrkiä ylöspäin. Sylissä vauvan selkä on kuitenkin kokonaan tuettuna aikuista vasten. Meidän puolivuotias sai neuvolasta "luvan" istua syöttötuolissa tuettuna, kun on käsissä jo se "suojarefleksi" (vai-mikä-sen-nimi-nyt-onkaan), siis avaa sormet ja laittaa käden tueksi siihen suuntaan mihin kallistuu.

Meillä myös 4 kk vauva joka jo pari viikkoa on punkenut koko ajan sylissä istuma-asentoon. Hermostuu täysin, jos häntä yritetään makuuttaa tai edes nojata. Eli en ole nähnyt muuta vaihtoehtoa kuin antaa istua...

Itse muistelin joskus kuulleeni ettei alle 6 kk saa "istuttaa". Ystäväni on lastenlääkäri eikä ollut kuullut moisesta. Eikä myöskään ollut vastaanotolle tullut yhtäkään lasta jonka selkä olisi mennyt pilalle siitä että oli istunut liian varhain.

En nyt silti meidän vauvaa vielä lattialle istumaan laittais (ei kyllä siinä pysyisikään) saati syöttötuoliin.

Alkuperäinen kirjoittaja Myrsky77:
Hei,

meillä on hieman yli 4kk ikäinen lapsi. Viime päivien aikana hän on punnertanut itseään jatkuvasti istumaan ollessaan sylissä. Painan hänet takaisin "makuuasentoon" mutta samantien hän punnertaa itsensä ylös. Hermostuu, kun ei saa istua. Istuminen onnistuu kyllä vain tuettuna.

Nyt haluasin tietää, milloin on "sallittua" lapsen antaa istua, vaikkakin tuettuna? Jostain olen saanut päähäni, että 5kk olis jonkinlainen raja ja jostakin olen taas lukenut,että jos lapsi punnertaa itseään istumaan hänen lihaksensa alkavat olla valmiit istumiseen. Mitäs mieltä te olette asiasta?

Asioita mitä sieltä jäi mieleen on esim. juuri tämä istuttaminen. Jos lapsi ei vielä tee muuta esim. käänny jne kannattaa istuttamista välttää viimeiseen asti, sillä riskinä on että sen jälkeen kun istuminen on hyvin hallussa muu motorinen kehitys jää taka-alalle. Tämä ei tarkoita, että teidän kohdalla jäisi, mutta riski siihen on. Vauva voi olla niin tyytyväinen istumiseen, että muu ei sitten enää kiinnostakkaan ja vauvan uudelleen innostaminen esim. ryömimään lähtemiselle voi olla tosi kovan työn takana.

Meillä vauva alkoi kinkeämään sylissä istuvampaan asentoon jo 3kk iässä ja sylissä joskus näin pidettiinkin. Kiinteitä aloiteltaessa 6kk iässä syötettiin kuitenkin vippasitterissä (jossa muuten pidettiin tosi vähän). Syöttötuoliin laitettiin vasta joskus 7-8kk iässä ja aluksi tuettuna. Annettiin istua lattialla ym. vasta kun meni siihen itse ja kesti (ja lupa oli jo neuvolasta ja muut ihmetteli miksei vauva istu...), paljon oli jo ryöminyt sitä ennen ja kun oppi itse menemään istumaan, niin onkin istunut tosi hienosti. Ensin muutamana päivänä meinasi kaatuilla mutta ei muuta. Sen jälkeen onkin lähinnä vain kontannut, istunut ja nyt tietysti seisoskelee ja kävelee tukien. Vieläkin (reilut 10kk) kulkee autosa kaukalossa... Me haluttiin olla istumisen kanssa tosi varovaisia lähinnä selän takia (itsellä selkäsairaus, ei toki istuttamisesta johtuva).

Meillä kyllä neuvolassa annettiin tiukka ohje siitä, että vauvaa ei saa laittaa istuma-asentoon, ennenkuin hän osaa siihen itse mennä. Noudatin sitä sitten ihan kirjaimellisesti. Annoin vauvan olla lattialla paljon ja sylissä pidin häntä sitten olkapäällä tai muualla, josta hän näki hyvin ympärilleen. Tällä systeemillä kumpikin lapsista oppi istumaan itsekseen ilman tukea 7-8 kk:n iässä ja oppivat kävelemään 10-11 kk:n iässä. Meillä ainakin "istuttamattomuus" näkyi siinä, että lapsilla oli kova hinku päästä itse eteenpäin ja ylöspäin, kun eivät tajunneet sitä, että yhtäläillä äitikin olisi voinut heidät panna siihen asentoon. Toki vänkäsivät kovasti kaupan "vauvaistuimista" ja auton turvaistuimesta ylöspäin, mutten antanut silti periksi.

Meillä esikoinen selällään ollessa ensiksi nosti kädet suoraksi ja siitä pikkuhiljaa alkoi joskus nousta pyllykin. Kun hän nelinkontin aikansa huojui ja heilui, niin jossakin vaiheessa hän hoksasi siirtää pyllyn jalkojen viereen ja siitä kiepauttamalla istuma-asento löytyi. Kuopuksen istumaan menosta ei ole muistikuvia johtuen siitä, että esikoinen on niin julmetun vilkas, että kuopuksen kehitystä ei ole ehtinyt pahemmin ihailemaan, kun toinen tekee kolttosiaan jatkuvasti...

En kyllä yhtään aliarvioisi selkävaivojen merkitystä, sillä on tutkittu, että lähes jokainen aikuinen kärsii selkävaivoista jossakin elämänsä vaiheessa. Myös työkyvyttömyysasioissa ja kuntoutuksissa selkäpotilaita on ihan valtaisa määrä. Samanaikaisesti lisääntyy osteoporoosi ja maitovalmisteitten suosio jää jalkoihin mehuille ja limuille, joten en todellakaan usko, että selkävaivat olisivat katoamassa yhtään mihinkään varsinkin kun ylipaino ja huono kunto on tutkitusti kasvaneet kaikissa ikäryhmissä niin armeijaikäisissä kuin lapsissakin.

Meillä molemmat on 4-5 kk ikäsenä sylissä nostaneet itteään istumaan ja neuvolassa on sanottu, että antaa istua niin kauan kun jaksaa itse. Väkisin ei tietenkään, eikä tuolissa tai rattaissa saa istuttaa!!! Mutta sylissä, jos itse nostaa itsensä, niin tottakai on sillon valmis sen verran istumaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Myrsky77:
Hei,

Lapsi saa istuskella kun on siihen valmis. Lapsi joka lattialla ollessaan kampeaa itsesa istualleen ja istuu ilman tukea on siihen valmis. 4kk harvoin tuon tekee. Pikkuvauvojen istuttajat takaavat lapselleen selkavaivat aikuisialla. Fysioterapeutilta voi asiaa tiedustella jos vaikea neuvolan ohjeita noudattaa.

Yhteistyössä