Milloin vauva on sokerivauva?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja äitee
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

äitee

Vieras
Mietin kun mulla oli pojan kanssa sokerirasituksen paastoarvo 0,1 yli sen rajan. Mut missään kontrolleissa ei ollut koskaan mitään.

Poika painoi syntyessään 4,6kg, mut oli myös 56cm pitkä. Ei ollut pullea tms. vaan ihan vastasyntyneen laiheliinin näköinen. Sokereita ne seuras, mut ei niissä ollut mitään häikkää.

Ni aina vaan puhutaan, ku sulla oli se lapsi sokerivauva... Siis onko näin?

Mikä on sokerivauva?

Meidän poika oli syntyessään 4550g ja 54cm. Sokereita seurailtiin synnärillä, ne oli aina ok. Mulle ei ole koskaan sanottu, että poika olisi ollut sokerivauva... joten itse kysymykseen en osaa vastata. :D

Lisään vielä, että kävin raskauden aikana sokerirasituksessa, kaikki arvot oli hyvät. Ja pojalla oli syntymän jälkeen kaikki ok, ei ollut huonovointinen tms. mitä tuossa videonpätkässä sokerivauvoista sanottiin. Joten ilmeisesti meidän poika ei ollut sokerivauva.

SUGAR BABIES

The Sugar Baby is a 1935 spin-off from the success of the Sugar Daddy made by the Welch Company. In the 1930s, Sugar Babies were young women on whom middle-aged "Sugar Daddies" spent bundles of money. The candy company also featured Sugar Mama's - a version of the sugar baby, but coated in chocolate. This was discontinued in the late 1980's. Now, all that remains are the Sugar Daddy's and the Sugar babies. Today the Sugar Baby is made by the Charms company.

Sugar Babies are essentially like a miniature version of the Sugar Daddy. They are small bite sized sugary caramels. They taste great - like creamy, milk-caramel treats. Each one has a sugary coating that is not gritty, but smooth. They are fun to eat but are very sweet. A few of these go a long way. Be careful while eating these, they have been known to pull out fillings! This is another long-lasting treat, making it great for people with little money to spend on sweets or the perfect treat to take to a long movie!

Mun käsittääkseni sokerivauva on sillon jos äidin sokereiden takia vauva on iso. Mutta jos puhtailla arvoilla tulee iso niin eihän se sitten oo. Kaverilla syntyi 4995g lapsi joka ei ollut sokerivauva, muuten kasvanut suureksi.

Ei sulla mitään sokerivauvaa silloin ollut jos sun sokereissa ei mitään häikkää ole ollut raskausaikana eikä sulla todettu raskausdiabetesta. Mullekin välillä niin sanottiin ja se ärsyttää, kun oli koko raskausajan ihan normaalit sokeriarvot. Meillä poika oli 4,3kg ja 53,5cm, kun syntyi vähän ennen laskettua aikaa. Jotkut lapset vaan kasvaa isommaksi siellä massussa, kuin toiset ilman mitään sokerijuttuja.

En mä nyt ihan sata varma ole mutta eiköhän se sokerivauva tarkoita sitä kun sulla itsellä oli sokeriarvot koholla niin silloin yleensä epäillään että vauva on kasvanut sokereilla noin isoksi... mulla oli sama tilanne kolmannen lapsen kohdalla, oli omat sokeriarvot koholla ja vauva iso, 4980g ja 54 cm. Meillä kyllä kaikki vauvat isoja, yli 4 kg kaikki. sairaalassa seurasivat vauvan sokeriarvoja kanssa ekan vuorokauden mutta kaikki hyvin. tän paremmin en osaa asiaa selvittäää...

Alkuperäinen kirjoittaja leijona76:
Mun käsittääkseni sokerivauva on sillon jos äidin sokereiden takia vauva on iso. Mutta jos puhtailla arvoilla tulee iso niin eihän se sitten oo. Kaverilla syntyi 4995g lapsi joka ei ollut sokerivauva, muuten kasvanut suureksi.

Mulla oli myös näin. Omat sokeripaastoarvot oli loistavat, samoin pojan arvoissa ei ollut seurannasta huolimatta häikkää. Jäbä oli vaan iso :)

Oisko sulla voineet geenit kasvattaa poikaa....? Ja millä viikoilla vauveli syntyi. Sokerivauvalla on mun tietääkseni keskivartalo sellainen pullea, iso verrattuna päähän ja joutuvat sen sokrun takia sitten seurantaan kun sokrut laskee syntymän jälkeen.
Heitäppä kysmys seuraavan kerran nlan tätsylle ja kysy perusteita tuolle.

siis paastoarvo oli 5,2 eli 5,1 oli se raja..mut kontrolleissa ei ollut mitään koskaan..

Mut mäki oon yrittänyt kysyä, et eikö toi pituus vaikuta asiaan. eri asia olla 4,6kg ja 50cm , ku 4,6kg ja 56cm.. mut kukaan ei oikein osaa sanoa...

Mä oon ite ollut kans iso 5kg ja 57cm syntyessäni. JA myös muut lapseni ovat olleet isoja, tosin tyttö vain 3,8kg ja 52cm, tosin syntyi rv.38 ku muut on syntynyt rv42.

Mut eikai se selvii koskaan...

Alkuperäinen kirjoittaja mökin muija:
Oisko sulla voineet geenit kasvattaa poikaa....? Ja millä viikoilla vauveli syntyi. Sokerivauvalla on mun tietääkseni keskivartalo sellainen pullea, iso verrattuna päähän ja joutuvat sen sokrun takia sitten seurantaan kun sokrut laskee syntymän jälkeen.

TOsiaan geenit luulis olevan mun mielestä se suurin syy..

JA olen kysynyt asiasta moneltakin tätsyltä, mut ei ne osaa sanoa, tai tiedä.. ei ees tuolla äippäpolilla..

JA tosiaan rv.42 on poika syntynyt, niinkuin toinenkin poika joka oli samaa kokoluokkaa.

Eiks tenavat kasva loppuaikoina sen 200 gr viikko, jos ois syntynyt silloin viikolla 40, niin olis ollut 4200 gr noin.... Sekin vaikuttaa, minkäkokoinen sinä ja lapsen isä on? Muistaakseni ns. sokerivauvan raja on 4500 gr.

Nää on näitä... Tuntuu, että taas oikeen vauhkotaan noista sokereista nlassa ja sairaaloissa. Tosin, hyvä sekin että ollaan tarkkoja, diabetes on kamala tauti hoitamattomana.

Jos olisin sää, niin melkein uskaltaisin seuraavan kerran heittää kun moisen väitteen kuulisin, että mielestänipä ei oo sokerivauva.

Nimim. uskaltaa olla kansalaistottelematon.... :)

Sokerivauva on sellainen, jolla mahanympärys on isompi kuin hartiat ja sokerit heittelee syntymän jälkeen. Pelkkä koko ei ole mikään sokerivauvan tunnusmerkki vaan sokerivauva voi olla siro kolmikiloinenkin alhaisilla sokeriarvoilla. 56-senttinen ja 5-kiloinen voi olla vain geneettisesti iso.

No mulla kai oli sokerivauva kun itsellä oli raskausajan diabetes ja vauva oli syntymän jälkeen sokeritipalla. Tyttö oli pitkä ja iso mutta ei mitenkään erityisen pullea, paljon pulleampia lapsia olen nähnyt ns. normaaleissa vauvoissa.

Alkuperäinen kirjoittaja Tieto:
Sokerivauva on sellainen, jolla mahanympärys on isompi kuin hartiat ja sokerit heittelee syntymän jälkeen. Pelkkä koko ei ole mikään sokerivauvan tunnusmerkki vaan sokerivauva voi olla siro kolmikiloinenkin alhaisilla sokeriarvoilla. 56-senttinen ja 5-kiloinen voi olla vain geneettisesti iso.

Kiitos, aika selventävä vastaus. :)

Alkuperäinen kirjoittaja Tieto:

Kiitos, aika selventävä vastaus. :)

Ja lisäksi sokerivauva voi olla vaikka äidin sokerit normaalit.

Mulla oli 2.8 kg painoinen, 50 cm pitkä sokerivauva, joka syntyi rv 40+5. Eli ei ainakaan sokereiden kasvattama. Mahanympäryskään ei kyllä ollut iso vaan tyttö oli laiha luikku, hartiat oli ainakin kuvista päätellen leveämmät kuin maha. Mutta sokeriarvoissa oli häikkää syntymän jälkeen kyllä, ja mulla oli raskausdiabetes kun häntä odotin.

Kyllähän sulla raskausdiabetes oli vaikka arvo vain 0,1 koholla. Tulee tuomio noin pienestäkin. Mulla oli raskausajan diabetes ja vauva oli 3,8 kg syntyessään 2 päivää lasketun jälkeen. Sokerit oli hyvät, vyötärön ympärys muita arvoja hoikempi koko raskauden ajan. Ei ollut ns. sokerivauva kun omat arvot pysyi hyvinä.

Vanha ketju, mutta pakko korjata, että ei ole. Paastoarvojen pitää kyllä useamman kuin yhden kerran olla "yli" ja lisäksi joko 1 tunnin tai 2 tunnin arvon selvästi yli viitteiden. Ja ne ruokailun jälkeiset korkeat arvot (yli 7.8mmol/l) ovat niitä mitkä sitä vauvaa isoksi kasvattavat, ei paastoarvo.
Minulla on 3 lasta ja esikoinen oli syntyessään 4900g ja sokerit romahtivat syntymän jälkeen suuren koon takia, ei siksi, että minulla olisi ollut mitään hämminkiä verensokereissa. Synnärillä tehtiin sokerirasitus ja se oli täysin normaali. Kuten ne 3 muutakin sokerirasitusta missä kävin raskausaikana valtavan painonnousun takia. Jotkut vain saavat isoja lapsia. On mulla sit pari "normaaliakin", tosin nämä syntyivät 39+2 kun esikoinen syntyi 42+2...

Yhteistyössä