M
Marjaana
Vieras
Hei. Olemme vajaa kolmekymppinen työssäkäyvä pariskunta. Elämämme on mennyt kuin "siivillä", parisuhteemme on kaikinpuolin kunnossa. Menimme kihloihin vuosi sitten ja häitä on suunniteltu rauhaseltaan vuodelle 2013. On oma talo, säästöjä, taloudellinen puoli kunnossa ja ihana tukiverkko ympärillä. Kihlattuni on puhunut jo pidempään ehkäisyn pois jättämisestä ja olemme puhuneet lapsen hankinnasta jo vuoden. Tuntuu että puolisoni olis valmis, minä en vain itse tiedä milloin olisi se aika, jättää ehkäisy pois ja toivoa perheenlisäystä. Tiedän että haluan lapsia, pidän lapsista ja rakastan puolisoani. Tiedän että hänestä tulisi maailman paras isä, itse vain pelkään että lapsi muuttaa liikaa. Ystävilläni on lapsia ja paras ystäväni sai esikoisensa kaksi vuotta sitten. Hän onkin aina sanonut ettei kannata kiirehtiä, että lapsi muuttaa niin paljon kaiken, että kannattaa nauttia nyt elämästä ennenkuin kiirehtii lapsen tekoa. Jotenkin minua ehkä pelottaa, että kun en ole koskaan tuntenut vauvakuumetta etten olekaan valmis siihen muutokseen. En halua olla äiti joka tuntee katumusta ja joutuu miettimään miksi kiirehti... Haluan että olen äiti joka pursuaa ylpeyttä ja innostusta ja on varma siitä että kestää kaiken mitä tulevaisuus tuo lapsen kanssa eteen. Koska jos on harkinnut tarpeeksi ja riittävän pitkään on varmasti valmiimpi ottamaan kaiken vastaan. Toinen asiani mikä mietityttää on tietenkin taloudellinen tilanne. Minulle saattaisi tarjoutua mahdollisuus vuoden päästä kohota urallani ja saada vakituinen työpaikka. Toisaalta tuntuu, että jäädä nyt odottamaan uralla etenemistä kun elämässä kaikki muuten olisi valmis lapsen tuloon... Toisaalta tuntuu että ehkä olisi helpompaa ja turvallisempaa toivoa raskautta vasta sitten kun on varma taloudellisesta turvasta vakituisen työsuhteen myötä. Elämämme on ollut aika suunniteltua. Molemmilla on kunnon työpaikat, minulla ei ole vain vakituista vaikka töissä olenkin ollut koko ajan. Ostimme talon, menimme kihloihin ja tosiaan itse haluaisin olla naimisissa ennen lapsen hankintaa. Sekin on yksi suuri asia joka mietityttää. Jos jättää ehkäisyn pois jo nyt, voi olla että tulisin mahdollisesti ja toivottavasti luoja sen suo raskaaksi hyvinkin pian. Sitten vuodelle 2013 häät olisivat jo myöhässä. En tiedä miten suunnitella elämä. Ensin häät ja odottaa vakityö ja sitten lapset? Mutta tähän saattaa mennä vuosikausia ja haluaisin esikoiseni kuitenkin jo ennen kuin täytän 30. Ajatukseni ovat yhtä hullunmyllyä, kun en tiedä milloin tietää sen olevan oikea aika. Vai ei koskaan? Miksen koe vauvakuumetta, miten voit järkeillä milloin olisi oikea aika?