Milloin sisälle päiväunille?

Minkäikäisenä olette laittaneet lapsenne päiväunille sisälle ja miten se on onnistunut?

Poika on 13 kk ja nukkunut koko ikänsä päikkärit ulkona ja nukahtaa edelleen vaunujen liikkeeseen. Illalla nukahtaa nätisti omalle sängylle, kunhan vain pötkötän vieressä hiljaa vartin.

Jokohan olisi aika siirtyä nukkumaan päiväunet sisälle? Miten saan pojan nukahtamaan sisälle?
 
Miks pitäs siirtyä sisälle? Jos ulkona nukkuminen edelleen sujuu, niin ite en lähtis sisälle totuttamaan. Sit vasta on mun mielestä tarpeen, kun ei enää vaunuissa / rattaissa mahdu nukkumaan. Liikkuviin vaunuihin nukutamisesta sitä vastoin koittasin päästä eroon... Ettei tarvi olla heijaamassa joka kerta, kun lapsi herää kesken unien.
 
Poika lopetti nyt keväällä vaunuissa nukkumisen (oli 1v5kk) kun sitä ei enää voinut paketoida makuupussiin (lämpimät ilmat), koki kait sen semmoisena unipesänä...
Sisälle alkoi nukkumaan ihan hyvin kyllä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja biologi:
No kun pojan hoitaja sanoi, että syksyllä hän alkaa laittaa nukkumaan sisälle, niin ajattelin, että ennen sitä olisi hyvä totutella kotona sisäunille.
No miks hoitaja ei vois nukuttaa ulkona? Sillon ku ite olin hoidossa, niin kaikki sellaset sai nukkua päikkärinsä ulkona, jotka siihen oli tottuneet... Onhan se helpompi hoitajalle, jos kaikki nukkuu sisällä, mut ei sen ulkona nukkumisenkaan luulis ongelma olevan. Asenne- ja järjestelykysymys mun mielestä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Myy-80:
Alkuperäinen kirjoittaja biologi:
No kun pojan hoitaja sanoi, että syksyllä hän alkaa laittaa nukkumaan sisälle, niin ajattelin, että ennen sitä olisi hyvä totutella kotona sisäunille.
No miks hoitaja ei vois nukuttaa ulkona? Sillon ku ite olin hoidossa, niin kaikki sellaset sai nukkua päikkärinsä ulkona, jotka siihen oli tottuneet... Onhan se helpompi hoitajalle, jos kaikki nukkuu sisällä, mut ei sen ulkona nukkumisenkaan luulis ongelma olevan. Asenne- ja järjestelykysymys mun mielestä.
Näin minäkin uskon asian olevan. Saa nähä mitä meidän hoitotäti sanoo, kun tyttö kuukauden päästä hoitoon menee. Meillä kans tyttö on nukkunut lähes kaikki unet ulkona vaunuissa. Osaa kyllä nukkua myös sängyssäänkin päikkärit.
 
hmm..No jos kerran lapsen on opeteltava sisälle nukkuminen, niin kai se kannattaa aloittaa hyvissä ajoin. Ja päättäväisyyttä siihen tarvitaan, meinaan ekat unet tuskin tulee helpolla sisällä. Nimimerkillä kokemusta on. Poika nukkuu tosiaan unet ulkona että sisällä nykyään, mutta silloin se eka kerta kovan ukkosmyräkän takia oli kyllä melkoista taistelua. Nukahti kyllä viimein. Samat rutiinit päikkäreille kuin illalla nukkumaan mennessä. Enempää en oikein osaa sanoa.
 
Meillä on molemmat lapset syntyneet keväällä / kesällä (huhtikuussa ja kesäkuussa). Esikoinen siirtyi nukkumaan sisällä ilmojen lämmetessä keväällä niin, että vaunuissa alkoi olla tuskaisen kuuma nukkua. Taisi olla noin 1v., kun siirtyi sisälle nukkumaan. Kuopus sairasteli 7kk iässä ja nukuttuaan kipeänä viikon sisällä päikkäreitä, emme nähneet enää järkeä jatkaa ulkona nukuttamista. Makkarit on aina tuuletettu hyvin ennen unia ja lapset käyvät sänkyyn vähissä vaatteissa ja nukkuvat todella hyvin. Kuopus on nyt 1v. ja nukahtaa kyllä tarpeen tullen rattaisiinkin, mutta niissä unet jää yleensä vain torkuiksi. Parhaiten nukkuvat ehdottomasti sisällä. =)
 
meillä Väinämöinen halusi itse alkaa nukkumaan sisällä viime kuussa ja täytti juuri 2v. Mitä tuohon sisällä nukuttamiseen tulee, niin päiväkodista sanoi minulle, että ei tarvitse alkaa kotona harjoittelemaan sisällä nukkumista etukäteen, he hoitavat sen päiväkodissa sitten. No meillä se pulma meni itsekseen, tosin ekat unet oli aikamoista, vaikka itse halusikin. Mutta siinä otettiin samat rutiinit kuin iltaunille mennessä ja se auttoi aikalailla meillä.

Mielummin antaisin vieläkin nukkua ulkona, kun sillä välin voisin rauhassa siivota jne., mutta nyt täytyy olla hiljaksiin, ei nyt hiiren hiljaa, mutta rauha levolle toki pitää olla.
 
Meillä esikoinen siirty sisälle nukkumaan, kun muutettiin rivariin (ei parveketta) ja talvikin tuli samaan aikaan, ikää oli silloin 1v4kk. Ihan hyvin ja helposti oppi nukkumaan myös sisällä, mutta ulos nukuttaminen ei hänen kanssaan ollu mitenkään ongelmallista, kun alko 5kuisena nukumaan ilman hyssyttelyjä, sen kuin vain laitoin vaunuihin ja kärräsin partsille, niin 10-15 minsaa ja unessa oli. Sisälle laitoin samalla taktiikalla, omaan pinnikseen jätin pölisemään ja menin itse tekemään kotihommia. Aikansa siellä mölisi ja sitten simati. Ekana päivänä kesti vähän kauemmin ja sitten aika lyheni siihen 10 minsaan.

Nyt kuopus nukkuu ulkona vielä päikkärinsä, ikää kohta 1v3kk ja on paljon vaikeampi tapaus, joskus nukahtaa vaan kantoreppuun kun hampaita tulossa ja paikoilleen ei ole nukahtanut vielä ikinä.

Hoitopaikassa asiat on tietysti vähän eritavalla kuin kotona ja siellä lapsi voi nukahtaa helpommin kuin kotona myös sisälle. Talvella edes taas pukeminen voi olla hoitajalle rankkaa jos lapsia on useampi ja toisaalta on helpompaa nukuttaa kaikki lapset sisälle, kuin yksi ulos ja toiset sisälle. Itse ainakin mietin jo vakavasti että alan nukuttaa poikaa sisälle kuin ilmat viilenee, niin ei tartte pukea taas ulos ruokailun jälkeen ja lähteä sinne lykkimään rattaita ja jättää isompaa yksin sisälle. Kesällä homma on vähän eri kun pukemisessa ei mene aikaa ja hermot (kuopus on ihan hirveä rimpuilemaan), mutta talvella se on aika kurjaa.

Kannattaa vaan kokeilla miten onnistuu ja koittaa olla hermostumatta jos ei heti mene putkeen. Jokainen vanhempi tuntee parhaiten oman lapsensa ja tietää mikä keino tepsii. ;)
 
Meidän tyttö 8kk nukkuu sisällä päikkärit. Harvoin nukkuu vaunuissa paitsi jos ollaan kävelyllä. En uskalla jättää vaunuja vartioimatta hetkeksikään takapihalle kun voi herätä jo vartin päästä eikä pidä mitään ääntä ja osaa jo nousta seisomaan että tippuishan se sieltä vaunuista. Suurin syy oikeastaan on noi perhanan kissat, ne kun tunkee niin mielellään vaunuihin..
 
papuliini on olemassa kissaverkkoja joita saa vaunujen päälle. Meillä käytössä kun tässäkin juoksee kissoja pihalla paljon. Tytön laitan niillä vaunujen valjailla kiinni ja kissaverkko vielä päälle. Sekin estää, että ei pääse putoamaan. Itkuhälyttimen laitan siihen kissaverkon ja hyttysverkon väliin, antaa merkin vaikka tyttö olisikin hiljaa kun herää, mutta jos koskee verkkoon tms.
 
meillä sisälle nukuttaminen alkoi pehmeästi siitä kun ulkona alkoi kesällä kauhea melu (ruohonleikkurit, remonttireiskat sun muut ukkosmyrskyt) tai sitten itse halusin nukkua ja en uskaltaut lasta jättää pihalle omien torkkujen ajaksi ja syitähän riitti miksi silloin tällöin jouduin muuttaa unipaikkaa, vein siis nukkuvan lapsen sisälle sänkyynsä autosta tai vaunuista ja kas kummaa, lapsi heränyt joten jatkoin samaa ja sitten hän muutaman viikon kuluttua ilmeisesti tykkäsi asiasta niin että ei enää suostu vaunuihin nukkumaankaan. Hän myöskin halusi pyöriskelllä unissaan ja vaunuissa ei ollut tilaa ja huomasin että unet jäi aina kesken, toisin kuin sängyssä.

Nyt sitten nukutetaan viekussa ja nukahtaa tutin ja maidon kanssa altaaikayksikön... vaunuissa tapeltaisiin tunti... :)
 

Yhteistyössä