Milloin sairaslomalle vai loppuunko asti töissä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja uteliasJooseppi
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
U

uteliasJooseppi

Vieras
Kysyisin sellaista että kuinka moni oikeasti on loppuun saakka töissä? mulla on vielä 2 viikkoa ja tuntuu että hyvää vointiani kummastellaan, aion siis olla vielä nämä viimeiset viikot töissä jos ei tule mitään ikäviä oireita.
Vointi on hyvä eli tuntuu kun oikeasti jäisi lomalle :-) en vielä edes "lyllerrä"

1. milloin sairauslomalle? vai olitko loppun saakka töissä?
2. mikä syy?
3. millainen vointi jäädessäsi äitiyslomalle?

Riippuu varmasti hirvittävästi myös työn luonteesta. Mulla on seisomatyö. 7,5h joka arkipäivä kävelyä ja kanniskelua 1000m2 liikkeessä. Olen viikolla 23, ja jo viime viikolla alkoi tuntua supisteluja, joiden takia olinkin koko viikon saikulla. Ihmettelen siis syvästi, jos kykenen olemaan tuolla loppuun asti.

Pohjakunto on todella hyvä, koska urheilen päivittäin, joten tuostakaan ei voi olla kiinni.

Itse työskentelen hoitoalalla, ja molemmissa raskauksissa olen jäänyt supistelun takia saikulle 25-29 raskausviikoilla. Jos työ on fyysisesti raskasta, niin ei sitä välttämättä jaksa samalla tavalla kuin jotain kevyempää työtä, hoitoalalla oman haasteensa tuovat raskashoitoiset potilaat, nostot, käännöt, pitkä kiireinen päivä jalkojen päällä ja se että tauolle ei aina pääse silloin kun kroppa sitä vaatisi, vaan pitää pystyä joustamaan potilaiden tarpeiden mukaan.

Minä teen toimistotyötä, ja äitiysloma alkaa maanantaina. Vielä olen töissä. Vointi on hyvä, mitä nyt pitkä istuminen alkaa välillä puuduttaa (kirjaimellisesti) ja pitää käydä vähän jaloittelemassa. Voin kuvitella, että fyysisesti raskaammasta työstä olisi jo pitänyt jäädä saikulle, koska välillä oli supisteluja ja liitoskivut vaivaa kävelylenkkien jälkeen. Mutta mikäs täällä on istuskellessa :)

Aina se toimistotyökään ei välttämättä ole se kevyin vaihtoehto: itselläni kyllä jumpat ja kanniskelut sujuu ihan hyvin ja olo on mainio kun saa olla jalkeilla, mutta tämä 8 tunnin istuminen saa mahan ja selän pinkeäksi. Vielä olisi kuukausi jäljellä, ja yritän kyllä sitkuttaa loppuun asti. Toki jos oikeasti pitäisi se 8 tuntia tehdä jotain fyysisesti raskasta niin kyllä se varmasti rasittaisi eri tavalla ja varmaan hyvinkin aiheuttaisi supistuksia. Mutta ei se istuminenkaan kropalle mikään luonnollisin asento ole.

Alkuperäinen kirjoittaja N27:
Riippuu varmasti hirvittävästi myös työn luonteesta. Mulla on seisomatyö. 7,5h joka arkipäivä kävelyä ja kanniskelua 1000m2 liikkeessä. Olen viikolla 23, ja jo viime viikolla alkoi tuntua supisteluja, joiden takia olinkin koko viikon saikulla. Ihmettelen siis syvästi, jos kykenen olemaan tuolla loppuun asti.

Pohjakunto on todella hyvä, koska urheilen päivittäin, joten tuostakaan ei voi olla kiinni.

Jätä se urheilu nyt eka pois, ettet rasita itseäsi ylenmäärin! Ne supparit voi olla vielä ihan harmittomiakin.

Istumistyö on toisille paljon pahempi kuin liikkeellä oleminen. Minun oli aivan pakko jatkuvasti päästä liikkeelle, sillä paikalla sekin aiheutti suppareita, mutta eipä ne mitään tehneet tai sitten liikunta auttoi...?

ytf: siis urheilin ennen raskauden aiheuttamia vaivoja :) En mä nyt enää edes yritä.

Olen menossa jatkotutkimuksiin jatkuvan vatsakivun vuoksi... Pitää tosiaan toivoa, että täysin harmitonta.

Viimeinen työviikko menossa. Olen yrittäjä ja teen kotona töitä. Olen pystynyt lepäämään voinnin mukaan, mutta edelleenkin kävelen n. 6km päivässä esikoisen hoitoonvientimatkat. Se on pitänyt paikat kunnossa eikä mitään selkävaivoja tai supisteluja ole ollut.

Äitiyslomallakin joudun päivittäin nostelemaan tuota esikoista ja harjoittamaan roudausta, joten täysin lomailemaan ei pääse.

Se on niin yksilöllistä, miten voi. Joku urheilullinen voi ollakin tosi kipeä, toinen taas rapakuntoinen ja voi mainiosti. Luulen, että vaihteleva rasitus on monelle sopiva. Ei pelkästään laiskottelua tai raadantaa.

Oma työni on opetusalalla. Jokaisen raskauden aikana olen ollut töissä loppuun asti ja voinut hyvin. On varmaankin melkoista arpapeliä kenelle raskaus ns. sopii ja kenelle ei. Itse olen ollut ihan viimeisillänikin hyvässä kunnossa, nauttinut mahasta ja liikkunut ihmisten ilmoilla.

Oma työni on opetusalalla. Jokaisen raskauden aikana olen ollut töissä loppuun asti ja voinut hyvin. On varmaankin melkoista arpapeliä kenelle raskaus ns. sopii ja kenelle ei. Itse olen ollut ihan viimeisillänikin hyvässä kunnossa, nauttinut mahasta ja liikkunut ihmisten ilmoilla.

Alkuperäinen kirjoittaja uteliasJooseppi:
Kysyisin sellaista että kuinka moni oikeasti on loppuun saakka töissä? mulla on vielä 2 viikkoa ja tuntuu että hyvää vointiani kummastellaan, aion siis olla vielä nämä viimeiset viikot töissä jos ei tule mitään ikäviä oireita.
Vointi on hyvä eli tuntuu kun oikeasti jäisi lomalle :-) en vielä edes "lyllerrä"

1. milloin sairauslomalle? vai olitko loppun saakka töissä?
2. mikä syy?
3. millainen vointi jäädessäsi äitiyslomalle?

1. Sairauslomalla olin moneen otteesee odotusaikanani ja lopulta jäin kokonaan pois töistä 1 kk ennen äitiysloman alkamista
2. Pahoinvointi, oksentelu. En pystynyt edes kävelemään, makuuasennossa liikkumatta meni suurin osa päivästä.
3. Lue edellinen vastaus.

Työni kevyttä sisätyötä. Urheilun jouduin lopettamaan raskauden alkuvaiheessa. Molemmat raskauden menivät saman kaavan mukaan.

Esikoisesta olin loppuun asti töissä, tästä toisesta jäin nyt 3 viikkoa ennen ä-loman alkua sairaslomalle. Syynä supistelut ja kohdunkaulan lyheneminen. Muutoin vointi ihan ok. Työ oli eri luonteista ekassa, nyt selvästi stressaavampaa. Joten sanoisin, että tähän vaikuttaa työn luonne, oma ikäkin (raskauksilla 11 v eroa) ja itse raskaus, miten milloinkin pystyy olemaan työssä.

Esikoisesta s-lomalle suunnilleen rv30 syynä iskias. Toisesta rv25 ja sama syy. Olen hoitaja ja työnteko lähinnä mahdotonta, kun hyvä kun pystyy liikkumaan huonona päivänä. Ja ei tämä kotona olokaan herkkua ole, esikoista saa kuitenkin aika paljon vielä kanniskella, pukea yms. Mutta pian helpottaa! :)

Mä olin loppuun asti töissä. Jäin äitiyslomalle 30 pv ennen laskettua aikaa. Lomalle jäädessä oli olo mitä mainioin, olisin voinut jatkaa työskentelyä n. 2-3 viikkoa. Viimeiset puolitoista viikkoa ennen synnytystä olivat sitten ne huonoimmat hetket. Olin ihan poikki ja olin melkein koko ajan sohvalla lukemassa kirjaa, kun en muuta jaksanut. Pahimmat päivät olivat kaksi päivää ennen synnytystä, kun supistukset rupesivat tulemaan. Mulla ei odotteluaika jäänyt pitkäksi, kun kerkesin olemaan äitiyslomalla tasan kuukauden kun poika syntyi. Joulun päivät pidensivät lomaani ja poika syntyi 9 päivää ennen laskettua aikaa.

Yhteistyössä