Milloin pinnasängystä "isompaan sänkyyn"?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja minttu-82
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
poika 1v8kk n. kuukausi sitten siirryttiin ja vain sen takia kun pinnasänky tuli pieneksi,hyvin on menny ei aina poika muista että siitä pääsee itse pois,varmuuden vuoksi olen laittanut patjan lattialle jos tippuu.

Älä ihmeessä siirrä noin pientä lasta vielä isoon sänkyyn, tulee varmasti uni- ja muita ongelmia sen siirron myötä.

Jos sänky käy ahtaaks niin sillon ymmärrään, mutta ei missään nimessa noin pientä. Kannattaa siirtää lapsi niin myöhään kun mahdollista. Kiirettä ei ole (jos nyt ei ole toinen jo kolkuttelemassa ovella)

:)

Saako kysyä mihin agapi perustaa näkemyksensä? Meillä ei ainakaan tullut mitään uniongelmia kun siirrettiin "jatkettavaan" sänkyyn 1,3 kk iässä ihan siitä syystä että oppi kiipeämään pois pinnasängystä, niin uskomattomalta kuin se kuulostaakin =)

Mä voisin kysyä, että miks tarttee siirtää kovin aikasin? No me siirrettiin ehkä hieman liian myöhään kun poika kampesi laidan yli, mut se oli ihan ylläri kun ei ollut koskaan edes yrittänytkään. Eli me siirrettiin 1v10kk ja on mennyt ok nukkumisen puolesta, mut nukuttaa täytyy/olla vieressä kunnes nukahtaa.

Meillä ei ollut minkäänlaisia ongelmia kuin reilu 1 vuotiaana siirrettiin poika jatkettavaan sänkyyn. Tuo pieni ihmisapina kiipesi pinniksen reunan yli ja meinas sattua tosi ikävästi! Ei kertaakaan heräillyt öisin, ei pudonnut vahingossa reunan yli tai lähtenyt vaeltelemaan keskellä yötä, niin kuin aluksi pelättiin. Mutta jollei poika ois óllut niin innokas kiipeilijä, oltaisiin kyllä pysytty pinniksessä hiukan pidempään.

Meillä myös mietitään siirtoa tav. lastensänkyyn kun ois pikkusisarus joululahjaksi tulossa!! Pojan pinnasänky olikin mielettömän hyvä ostos aikoinaan... Siitä näet saa toisesta laidasta pari pinnaa kätsysti lapsikin irti... ja pojuhan oppi sen aikasta nopsaan joten ei ole tullut putoamisongelmia!! =) Mutta tosiaan nyt on ollut mielessä,että joskos kohta vaikka vaihdettaisiin...jäpiskä kyllä mahtuu vielä tohon... :p

Te jotka olette siirtyneet jo tavalliseen sänkyyn, eikö taapero putoa sängystä? Mietin eilen itsekin sängyn vaihtoa, kun katselin tyttöä sängyssä että vielä mahtuu hieman kasvamaan, ei sen vuoksi tarvitse vaihtaa isompaan. Mutta muuten tuo tyttö ei ymmärrä sohvalta putoamistakaan varoa, niin en kyllä uskaltaisi laittaa vielä tavalliseen sänkyynkään.

Tossa kuukausi sitten siirrettiin pojan ollessa 1v6kk. Syynä myös lähes onnistunut poistuminen pinnasängystä laidan yli.

Ainoa miinus on se että nykyään poika tarvitsee nukuttaa ja siihen menee 20-40 minuuttia. Aikaisemmin riitti pojan laittaminen sänkyyn. Nyt siis karkailee ilman nukutusta. Kohta olen jättämässä tutin pois ja sen jälkeen opetan nukahtamaan yksin jatkettavaan sänkyyn. Siihen asti nukutetaan.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 28.06.2006 klo 15:09 utelu kirjoitti:
Saako kysyä mihin agapi perustaa näkemyksensä? Meillä ei ainakaan tullut mitään uniongelmia kun siirrettiin "jatkettavaan" sänkyyn
ihan samaa tässä mietin :whistle:
meillä tyttö siirtyi pinnasängystä pois siinä 7-8kk tienoilla kun yöt oli yhtä h.elvettiä pinniksessä!
sinä samana yönä kun sieltä pois pääsi niin nukkui yönsä rauhassa ja heräämättä :heart: eli en usko kovin pahoja traumoja saavan,päinvastoin.. lapsi nukkuu sentään rauhassa,toisin kuin ennen!

\
Alkuperäinen kirjoittaja 28.06.2006 klo 14:17 Agapi kirjoitti:
Älä ihmeessä siirrä noin pientä lasta vielä isoon sänkyyn, tulee varmasti uni- ja muita ongelmia sen siirron myötä.

Jaa mihin tää väite perustuu :o Taidettu aika huithapelista tämä juttu vetäisty :D En usko tähän eikä kyllä näköjään moni muukaan.

Meillä on kohta siirto edessä, ikää tulee olemaan 1v3kk kun siirtyy "isojen" sänkyyn.

Me siirrettiin 1v4kk ikäisenä, kun meinasi tippua pinnasängystä pois. Lisäksi meillä jäi vielä puolisen vuotta aikaa sopeutua uuteen tilanteeseen ennen kuopuksen syntymää. Ihan samalla tavalla on nukkunut ennen ja jälkeen siirron. Meillä sängyssä (Unipuu) on niin korkeat laidat ettei poika ole kertaakaan tippunut.

Nyt kun ikää on 2v4kk tuntuu, että muutoksiin sopeutuminen on hankalampaa. Tästä syystä minuakin kiinnostaisi tietää mihin perustuu Agapin väite tulevista uniongelmista ja mistä muustä syystä siirtoa olisi syytä lykätä. <br><br>

Apua, joko tätäkin pitäis miettiä... Sänky kyllä oottelee varastossa oikeaa hetkeä mut nyt on ehkä lähinnä äitissä vika ku ei tohtis luopua "vauvajutuista" kuten pinniksestä... :ashamed: Onks pakko jos ei taho :laugh:
Niin siis poika on 1v 3kk.<br><br>

Oletteko siirtäneet lapsosenne "isojen" sänkyyn vasta siinä vaiheessa kun osaavat itse tulla sieltä turvallisesti alas? Meillä tyttö ens viikolla 1-v. ja viimeaikainen pinniksessä riekkuminen on kyllä sen verran hurjan näköistä, että mieleni tekis ittekin siirtää tyttö uuteen sänkyyn.

Siinä sängyssä on siellä pää-päässä turvalaita, mutta kyllähän sitä konttaamalla pääsee vaikka mihin. Sohville/tuoleille ei osata kiivetä, joten ei sieltä luultavasti osata alaskaan tulla muuten kuin pää edellä...

\
Alkuperäinen kirjoittaja 29.06.2006 klo 08:29 paude kirjoitti:
Oletteko siirtäneet lapsosenne "isojen" sänkyyn vasta siinä vaiheessa kun osaavat itse tulla sieltä turvallisesti alas? Meillä tyttö ens viikolla 1-v. ja viimeaikainen pinniksessä riekkuminen on kyllä sen verran hurjan näköistä, että mieleni tekis ittekin siirtää tyttö uuteen sänkyyn.

Siinä sängyssä on siellä pää-päässä turvalaita, mutta kyllähän sitä konttaamalla pääsee vaikka mihin. Sohville/tuoleille ei osata kiivetä, joten ei sieltä luultavasti osata alaskaan tulla muuten kuin pää edellä...

No en ainakaan siirtäisi vielä silloin, jos ei osaa tulla alas hyvin. Meillä poika osaa kiivetä tuolille, sängyille ja sohville ja alas tulee aina jalat edellä, joten vaihdan sängyn ihan piakkoin. Mut jos pinniksessä on se vaaraa, et kipuaa reunojen yli, niin sit voisin ainakin miettiä sitä isompaa sänkyä.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 29.06.2006 klo 08:29 paude kirjoitti:

ei osannut tyttö tulla itse sängystä pois,pää edellä olisi kupsahtanut alas kyllä varmasti! :D
mutta koska oli sen verran pieni siirrettäessä niin sänky laitettiinkin seinän ja meidän sängyn viereen ja siitä sitten siirrettiin pois kun oppi tulemaan itse sängystä pois..

eilen kokosin uuden jatkettavan sängyn, neidillä ikää 1v4kk, mutt nukkuu paljon paremmin kuin pinnasängyssä. Jotenkin tuntui ett se reunat ahdisti tyttöä, eikä siinä kyll nukkunutkaan kovin paljoo. Nyt itse kiipeää omaan uuteen sänkyyn ja pötköttelee siellä valveaikaakin, tykkää niin kovasti kun pääsee itse sinne kun haluaa ja poiskin kun haluaa :)

Poika 1 v 7 kk nukkuu vielä pinniksessä. Saa nukkuakin niin kauan kun mahtuu tai alkaa sitten kiipeilemään. Nukahtaa nykyään hienosti itsekseen ilman nukuttamista ja pelkään, että joudumme tavallisen sängyn myötä nukuttamispuuhiin, sillä poika on sellainen elohopea ettei koskaan rauhoitu lepäämään. Tavallisesta sängystä kun pääsisi pois niin ei takuulla malttaisi jäädä sinne makoilemaan ja unta odottelemaan.
Nukutuspuuhiin taas ei viitsi enää alkaa kun vuoden alussa joutuu poika hoitoon, eikä siellä hoitaja ehdi vieressä odottelemaan koska nukkumatti tulee...

Meillä on tulossa toinen vauva ja isompi silloin 1,8-vuotias. Olen ajatellut nukuttaa esim. jouluun asti vielä pinnasängyssä.. Eli silloin vähän vajaa 2-vuotias. Sitten voisi samalla ostaa molemmille samanlaiset sängyt, vauvallekin jo valmiiksi.

Itse ajattelen asian näin, että kun vauva syntyy ja vaatii yöllä ja aamulla imetyksensä/kanniskelunsa, niin taapero voisi oleilla vielä omassa sängyssään (viihtyy ainakin nyt vielä siellä herättyäänkin tosi hyvin). Näin tietäisin hänen olevan "turvassa" sen aikaa kun keskityn vauvaan.

Meillä nukutaan edelleen pinniksessä. Poika on 2v+risat. Pitäisin jatkossakin, jos voisin. Miksi siirtää, jos ei syytä? Mahtuu hyvin, ei kiipeile. Pakko siirtyä kyllä kohta, koska pikkusisarus syntyy. Ei auta. Mutta siis ilman syytä en noin pientä siirtäisi.

Meillä siirrettiin 1v4kk iässä ja tosi hyvin on mennyt. Ei mitään ongelmia, taisi olla vaan poika onnellisempi kun pääsi tavalliseen sänkyyn missä ei pinnat ahdistele ympärillä. Samalla lailla heräilee öisin niin kuin pinniksessäkin, mutta ei tule sieltä itse alas vaan odottaa aina että joku tulee peittelemään tai hakemaan. Osaa tulla, mutta ei viitsi. Mitään tippumisvaaraakaan ei ole kun sängyssä on pieni laita. En oikein ymmärrä miksi pitäisi siirtää niin myöhään kuin mahdollista, luulisi että silloin olisi vaikeampaa kun lapsi mahdollisesti osaa jo kunnolla pistää vastaan (lue: uhma). Hyvä että tottuu näin aikaisin.

Samoja mietintöjä kun tänään katselin kun 1v yritti nostaa jalkaa laidan yli pinniksestä, mutta ei ihan vielä ylettänyt.
Sit tuli mieleen kun joku kyseli sitä sängystä pois tuloa. Meillä mies alkoi opettamaan poikaa sohvalta alastuloa ennen kuin pääsi itse sohvalle (ei pääse vieläkään). Kun alkoi kiipeilemään ulkorappuja niin tajusi, että samalla laillahan sieltä tullaan peppu edellä alaspäin niin kuin sohvaltakin. Toivottavasti sitten lasten sängyn kanssa käy samoin. :)

Yhteistyössä