milloin paras hetki

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja klaudia
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

klaudia

Vieras
joskus aikaisemmin täällä keskusteltiin vaiheista jolloin lapsi on ""vastaanottavaisempi"" muun ruuan aloittamisen suhteen (sillä oli joku hieno nimikin sillä vaiheella).
eli siis onko olemassa jotain parasta hetkeä sille milloin alkaa tarjoamaan muuta ruokaa jos imettämisen puolesta ei ole väliä?
tiedän että voi täysimettää 6kk tai jopa vuoden ikään mutta meillä ei mahdollista kun olen lähdössä töihin ennen kuin pikkuinen on 9kk ja mummon ja iskän olisi helpompi antaa muutakin ruokaa kui maitoa. olen kyllä ajatellut imettää siihen asti kun saa antaa lehmänmaitoa, sen tarvittavan määrän.

Herkkyyskausiksi sanotaan noita, jolloin lapsi oppii helpommin. Ja ne kyllä huomaa lapsesta kun hän on vastaanottavaisempi ja kiinnostuneempi asioista.

Tuosta 1v asti imettämisestä, en kyllä muutenkaan lähtis siihen, vaikka olisikin mahdollisuus, kyllä kasvava lapsi tarvitsee enemmän energiaa kun mitä rintamaidosta saa. Kun lapsi liikkuu energiatarve kasvaa. Ja meillä poika itse lopetti tissittelyt 9kk vaikka olin myös ajatellut imettääaina sinne 1v asti. Mutta poika päätti toisin, eikä sitä viitsi väkisin tarjota.

Toi ns. herkkyyskausi on aika yksilöllinen, suunnilleen 4kk iässä. Mä aloitin antamaan 4½kk iässä soseita pieninä makuannoksina 1tl/pv ja hyvin tuntuivat maistuvan.. Muuten jatkoin ""täysimetystä"". Koska soseet tuntuivat hyvin uppoavan ja vauva oli niin kiinnostunut ruoasta niin reilun 5kk iässä aloitin sitten suurentamaan annoksia eli siirryimme varsinaisesti kiinteisiin. Mutta tämä on tosiaan yksilöllistä, jos vauva ei tunnu ymmärtävän ollenkaan soseen päälle niin kannattaa yrittää vähän myöhemmin uudelleen jos aloituksella ei sinänsä ole kiire.

joo ei voi sanoa mitään yleispätevää aikarajaa, tai ohjeissahan on että kiinteät olisi aloitettava 6kk mennessä eli niihin aikoihin ajoittuu tuo herkkyyskausi mutta voi olla usean kuukaudenkin heittoja. Tarkkaile omaa lastasi miten kiinnostunut on ruuasta ja voihan sitä kokeilla. Jos ei onnistu niin pitää sitten suosiolla pikkupaussin ja koettaa myöhemmin uudelleen.

tyttö on jo nyt hyvin kiinnostunut kaikesta mitä äiti suuhun laittaa vaikka ikää vasta 3kk:)
mietin myös sitä miten pitkä aika menee siihen että saadaan syöminen sellaiseen vaiheeseen että voi syödä kaksi syöttöä kiinteää? ajattelin vaan että kun sitten mummolle menee niin voisi siellä syödä kiinteät ja sitten ihan mukista omaa maitoa jos sinne asti riittää niin kuin nyt.

Löysin jostain netistä Jorvin sairaalan ""Lapsen ensimmäisen ikävuoden ruokavalio"" taulukon (vuodelta 1995 tosin). Siinä oli näin:

Täysimetystä suositellaan 6-12 kk ikään asti mikäli lapsi kasvaa hyvin pelkällä rintamaidolla. Kiinteitä voidaan aloittaa antamaan 4 kk:n iässä, mutta voidaan myös lykätä 5-6 kk:n ikään jos lapsi kasvaa hyvin pelkällä rintamaidolla.

0-3 kk kaikki ateriat rintamaitoa
4 kk 1. rintamaito 2. Peruna- tai kasvissose 3. rintamaito 4. marja- tai hedelmäsose 5 ja 6 rintamaito ja tarvittaessa rintamaitoa useammin
5 kk 1. rintamaito 2. vaihdellen liha/kana/kala/muna ja peruna/kasvissose 3. rintamaito 4. vaihdellen marja- tai hedelmäsose, velli tai puuro
7-8 kk edelliseen lisättiin aamu- ja iltapuuro

Itse aloitin kiinteät maistelulla 3 kk:n iässä ja varsin nopeasti lusikalliset muuttuivat isommiksi annoksiksi. Soseet on alusta asti olleet vauvan herkkua. Nyt (4kk) syömme kaksi sosetta päivässä, toinen peruna ja toinen hedelmä.

Yhteistyössä