Milloin on se oikea aika saada lapsia!?

Heippa kaikille!

Aloitin tänne uuden tällaisen keskustelun nyt, koska en löytänyt kovin tuoretta ketjua.

Täytän aivan kohta 23 ja mieheni puolestaan 24-vuotta. Nuoresta iästä huolimatta olemme ehtineet seurustella jo 7,5-vuotta! :) Nyt molemmilla kuitenkin on aivan hirveä vauvakuume! Miehelläni on vakituinen työ ja minulla olisi opintoja jäljellä 1 vuosi. Olemme ehtineet teineinä rellestää ja juhlia kavereiden kanssa ihan tarpeeksi ja nyt tuntuu että saattaisi pikkuhiljaa olla lasten aika.

Ensin ajattelin että olisi hyvä saada lapsi sitten kun koulu on käyty pois alta. No sittenhän valmistumisesta on jo jonkin aikaa eikä työkokemustakaan ole ehtinyt kertyä ollenkaan! Toki alaltani työllistyminen on onneksi aika varmaa. Mutta omasta mielestäni tämä ajatus vaikuttaa yhtäkkiä huonoimmalta kaikista.

Järkevin vaihtoehto ilmeisesti olisi valmistua ja olla töissä 1-2-vuotta. Eli voisin olla ensimmäisen lapsen syntyessä jo 26-vuotta :O (ja tuota kauheaa ajatusta ei yhtään lievennä se että tuttavapiirissäni on jouduttu odottamaan jopa 5 vuotta raskautumista :/) Itse en siis pidä tästä ajatuksesta ollenkaan, sillä haluaisin kuitenkin saada lapsia jo nuorempana ja haaveissa olisi ainakin 2 lasta, mutta kolmekin kuulostaa hyvältä :)

Siispä mietinkin että pitäisikö yrittää lasta samantien ja siirtää koko valmistumista! Jatkaisin sitten opintoja loppuun kun lapsen raaskii laittaa hoitoon ja siinä samalla kertautuisi mieleen opinnotkin ennen varsinaista työelämää. Minulla on kuitenkin aika paljon vain puolikkaita koulupäiviä ja myös vapaapäiviä joka viikko koulusta. Ja sitten alottelisi työuraa kun lapsi on joku taaperoikäinen :)

Tottakai tuo taloudellinen puoli huolestuttaa melkoisesti myös :/ ... Miten teillä on rahat riittäneet jos toinen on töissä (ok tulot ei todellakaan suuret) ja toinen opiskellut? Ja vuokra nyt on pääkaupunkitasoa että siihen suurin osa menisi rahoista tietenkin..

Odotan mielenkiinnolla teidän näkemyksiä!
 
Fam
Minulla on aika erilainen tilanne kuin sinulla, mutta mielessä pyörinyt juurikin tämä kysymys, että milloin on oikea aika... Itse täytän kohta 25v ja ollaan oltu yhdessä kohtapuoliin 9v. Kummallakin vakityöt ja kiva asunto josta lainaa.. Periaatteessa ns puitteet on kunnossa, mutta mies vielä vähän hangottelee tätä vauva-asiaa vastaan, sanoo että nyt ei ole oikea aika.. :D

Mutta mielestäni sinä kyllä ehdit niitä töitä tekemään myöhemminkin.. Ehkä voisi työn saantia helpottaa, jos tosiaan siinä valmistumisen ja töiden teon aloittamisen välillä ei hirveän montaa vuotta ole. Ja tosiaan eihän sitä koskaan tiedä, miten kauan menee ennenkuin tärppää eli voihan se olla että vaikka aloittaisitte heti yrittämisen, niin kuitenkin ehtisit valmistua ennenkuin vauva syntyy.. Voi olla myös, että tulee tuskaiset seuraavat pari vuotta, jos päättää vauvaa lykätä mutta kokoajan se siellä takaraivossa kuitenkin kaihertaa.. Toki tuo taloudellinen puoli on varmasti kinkkinen, onko mahista yrittää pusertaa koulun ohella töitä ja saada vähän jotain rahaa säästöön?
 
Minusta ihmiset lykkäävät nykyään ihan liikaa lapsentekoa ja yrittävät olla superjärkeviä, tehdä kaikesta valmista ja täydellistä lapselle. Mitä siitä on seurannut? Lapsettomuusongelmia, koska hedelmällisyys laskee vääjäämättä iän karttuessa. Tunnen ihmisiä joilla on ollut lastenhuoneet valmiina isoissa kodeissa mutta lasta ei ole tullut. Toisaalta tunnen myös paljon 70-luvulla äideiksi tulleita. He asuivat yksiöissä ja opiskelivat ja saivat silti lapsena hoidettua kunnialla. Nyky-Suomessa koko sosiaaliturvajärjestelmä on rakennettu auttamaan lapsiperheitä. Eikä lasta kadu kun se on tullut. Eli jos tämä on äänestys niin minä äänestän vauvan puolesta! :) Olet erinomaisessa äidiksituloiässä.
 

Yhteistyössä