Milloin luomia tai pisamia?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Punapäämutsi
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

Punapäämutsi

Vieras
Naperomme on 4 kk ja punainen tukka näyttäisi olevan ainakin tällä hetkellä. Itselläni on paljon pisamia ja ajattelinkin, josko naperommekin niitä saa. Missä vaiheessa, siis minkä ikäiselle, pisamia tai luomia alkaa ilmestyä?

itsekkin olisin kiinnostunut asiasta... itselläni 1kk llapsi ja jotain pisaman näköisiä on mutta ei kai ne noin vauvana näkysyisi äiti ainakin sanoi niin joten ne on jotain ihottumaan varmaankin.. ja itselläni pisamia ei todellakaan ole kovin paljoa tai on paljon mutta ei huomaa..

Minulla on todella vaalea huonosti (siis ei ollenkaan) ruskettuva iho ja tytär näyttää saaneen samanlaisen ihon. Ensimmäinen luomi tuli 9 kk ikäiselle polveen ja toinen n. parivuotiaana silmäkulmaan (ns. kauneuspilkku). Nyt huomasin muutama viikko sitten kolmannen luomen reidessä. Tällä hetkellä tyttö 2 v 7 kk. Ihoa on suojattu sekä vaatteilla että mekaanisilla aurinkorasvoilla mutta luomille ei näköjään mitään voi. Haukkana olen seurannut etteivät ne ole kasvaneet tai näytä epänormaaleilta. Meidänkin neidillä on vähän punertava tukka ja tempperamenttikin siihen suuntaan mitä punatukkaisista sanotaan..

Melanooma ja muut ihosyövät tulevat vasta aikuisille, joten "maidonvalkoinen hipiä" voi vähän relata haukkana seuraamisestaan. Tietenkin lapsesi ihotyyppi pitää suojata auringolta, mutta ottakaa muuten rauhallisesti. Luomien määrä on osittain perinnöllistä ja vain osittain johtuu ympäristötekijöistä eli auringosta.

Pisamat tulevat viimeistään silloin kun lapsi lähtee kouluun, ei välttämättä aiemmin. Kokemukseni mukaan luomia jo aiemmin, niitähän voi olla jo lapsen syntyessäkin. Itse olisin toivonut lapsilleni pisamia.( vain yhdellä kolmesta on muuan, kaksi jo aikuista, kolmas ekaluokkalainen.) Itselläni on nuorempana ollut paljonkin , samoin hiuksissa punapigmenttiä. Iän myötä myös pisamat ovat vähentyneet. Miehelläni ei ole pisamia.

Meillä on tytöllä ollut luomi pakarassa jo ties kuinka kauan, nyt tyttö on 7 kk. En muista oliko jo syntyessä se luomi, mutta ainakin aika pian sen jälkeen se tuli. Tosi pieni ja ihonmyötäinen, luulin sitä aluksi kakkatahraksi ja hinkkailin, kunnes tajusin sen luomeksi ;D Toivottavasti ei ole perinyt minun luomirunsauttani (heh mikä sana), minulla on yli 100 luomea/käsi, joten siitä voi päätellä mitä löytyy koko vartalosta. En kylläkään näytä alienilta, vaan nuo luomet on suurin osa pieniä ja huomaamattomia. (Tuli vaan joskus laskettua kun ei parempaakaan tekemistä ollut.)

täällä kanssa yks runsasluominen mamma...käsivarret täynnä. ja olen huomannut että lisääntyvät vaan niillä kohdin joihin aurinko pääsee paistamaan..
mutta asiaan, meidän 5kk vauvalla on ollut nyt jonkun aikaa tumma piste nivusessa, sinne ei siis aurinko vielä ole paistanut :-)
ei ihan luomen näköinen vielä mutta luulisin että siitä ajallaan tummuu.

Meidän esikoisella on ollut luomi selässä n. 3kk iästä lähtien. On melko iso ja sydämen muotoinen =). Kuopuksella olen myös huomannut ihan pikkiriikkisen luomen selässä. Ikää pian 1v10kk ja luomi on ollut ainakin pari kuukautta.

Meillä vanhemmilla on luomia kai "ihan normaalisti". Mies on tummempi-ihoinen kuin minä joka olen lähes kalkkilaivan kapteeni ;O). Rusketun kyllä -pitää vaan muistaa käyttää kunnon suojakertoimia.

Yhteistyössä