Milloin lapsi oppii syömään itse?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

Vieras

Vieras
Reilu 1v 2 kk pitää kyllä lusikkaa hyvin kädessä, mutta suuhun ei vielä ruokaa mene lusikalla juuri yhtään. Käytännössä syötän siis lasta vielä itse. Milloin voisi olettaa, että lapsen pitäisi jo pystyä syömään itse edes suurimman osan annoksestaan?

Yksilöllistä. Meillä esikoinen söi itse vasta n.2vuotiaana. keskimmäinen 10 kk iässä ja nuorin tais olla 1v2kk.Anna vaan rauhassa lapsen syödä itse ja sit lopuksi syötät jos lapsi vielä vaikuttaa nälkäiseltä.

no meillä vanhimmat söi itse hyvin tuon ikäsinä, mutta tämän nuoremman kans meni pitempään.... ei tämäkään tainu olla mikään vastaus sun kysymykseen...

meillä tyttö oli 10kk kun alko kiinnostuu niin et lusikka piti olla aina myös omassa kädessä. Nyt on kohta 2v ja osaa tosi hienosti syödä jo itse. sanotaanko että reilu 1v niin osasi jo syödä niin että ei hirveitä lattialle puonnut.

Meidän 1v8kk noin viikko sitten otti lusikan kauniisti käteen ensimmäisen kerran ja söi lautasensa tyhjäksi. Sitä ennen ei mitään mielenkiintoa. Kai tuo mietti valmiiksi että miten se homma hoidetaan. Ilman sotkua...... ei tietenkään :D mutta yllättävän nätisti odotteli että ylimääräiset tippuu lusikasta ennen kuin vei suuhun.

Mun lapset ovat oppineet noin 1-vuotiaina syömään. Olen pistänyt lusikan käteen ja aika armottomasti antanut sotkea ruualla samalla kun itse olen syönyt omaa ruokaani tai vaikka siivoillut keittiötä ja seuraillut samalla touhua. Vasta jonkin ajan kuluttua olen mennyt auttelemaan syömisessä. Nälkä on hyvä opettaja ja harjoitus tekee mestarin.

Mä annoin 1,5-vuotiaana pojun itse alkaa harjoitella, ei näyttänyt olevan aiemmin kiinnostusta puuhaan. Autoin aluksi niin että menin pojun taakse ja otin lusikanvarresta kiinni, näytin miten sillä otetaan lautaselta ruokaa ja pistetään suuhun. Muutaman päivän ajan meni lusikka nurinpäin ja ruuat syliin, mutta sitten ykskaks lähti sujumaan ihan hyvin!

Nyt on 1v9kk ja syö nätisti jo, jogurtit ja viilit on vähän haasteellisia:) Ja jos kiukuttaa tai väsyttää, ei syöminen huvita. Hauskaa, kun on syönyt, tuo minulle tyhjän kipponsa ja haluaa tiputtaa lusikan astianpesukoneen koriin:) Saisi isikin ottaa pojasta mallia:)

Sujuvasti alko ite syömään 1½-vuotiaana, sitä ennen avustettuna. Pidin siis pojan kädestä kiinni ja ohjasin lusikkaa suuhun. Välillä kokeili itte, mut vaan haarukalla onnistu.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Laita lusikka lapsen käteen ja tuet itse hänen kättään,että ymmärtää itse syödä näin opetin meidän lapselle.

Meidän tyttö vetää joka kerta hirveet pultit kun näin tekee. Muutenkaan ei saa koskaan auttaa-missään. Se ei varmaan opi ikinä syömään...

Yhteistyössä