Milloin lapsesi alkanut syödä itse?

  • Viestiketjun aloittaja Viiho
  • Ensimmäinen viesti
Viiho
Eli tämä ikuisuus kysymys... Ihan mielenkiinnosta kyselen kun en muista esikoiselta. Milloin alkanut itse lusikoimaan ruan suuhun?
Meillä poika 1v1kk ja menee vaan sotkemiseksi jos lusikan antaa, ja keskittyy vaan lusikkaan, eikä ruokaan sit ollenkaan.
Et pidämme tässä asiassa hiukan taukoa...
 
meillä poika n.1v8kk ja haarukalla nostelee pihvin paloja ja potunpaloja suuhunsa...lusikalla ei oo muuta kuin lätkyttämistä ja siihen kyllästyy tosi nopeesti mutta jos siis haarukka ruokaa niin saattaa jaksaa koko aterian pyytämättä leluja!!!

 
DIRT
poika nyt 1v 4kk ja nyt kesällä alko syömään ite. siis lusikkahan menee aina väärinpäin suuhun ja osa on tietty ruokalapussa ja lattialla mutta kovasti yrittää :D välillä ei jaksa ja antaa suosiolla syöttää mut yleensä syö itse.
 
Meidän tyttö 1v4kk on kesän alusta syönyt itse ja pitää lusikkaa kädessä kuin "aikuiset" ja oikeinpäin menee suhuun. Eli syödä osaa itse mutta pelleilyksi tuppaa nykyään menemään puurojen kanssa että alkaakohan puuro tympäsemään...
 
Meillä esikoinen alko 1,5-2 vuotiaana vasta. keskimmäinen tasan 1vuotiaana (ei edes antanut kenenkään syöttää) ja kuopus aloitteli 1v1kk iässä ja nyt pari kuukautta myöhemmin syö hyvin, mutta myös hyvin sotkuisesti itse. Antaa kuitenkin auttaa ja joskus pyytää apua sanomalla "en taa" (en saa itse)
 
Oli 11kk kun oppi itse lappamaan ruokaa lusikalla suuhun ja osasi sen jo aika pian tehdä suht siististikin, tietysti ruoasta riippuen. Joskus vuoden paikkeilla oltiin hetken aikaa helisemässä neidin kanssa kun ei halunnut ollenkaan että syötetään vaan itse olisi halunnut hoitaa koko ruokailutilanteen. Nykyään onneksi antaa jo syöttääkin. Ikää on tällä hetkellä vajaa 1v 2kk. Ei siis itse syö edelleenkään itse kaikkia ruokiaan vaan mättää suuhunsa sen minkä ehtii ja yritetään aina sitten auttaa siinä välissä. Aina on käytössä kaksi lusikkaa, joskus myös kaksi lautasta. Välillä on sotku aikamoinen mutta onneksi on neljä ahnetta koiraneitiä putsaamassa lattioita. :)
 

Yhteistyössä