Milloin läääkäriin?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Mona80
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

Mona80

Vieras
Olen 30-vuotias nainen ja lopetin pillerit noin vuosi sitten. Emme ole kuitenkaan systemaattisesti yrittäneet 'tulla raskaaksi', vaan ajattelutapamme on ollut, että se tulee jos on tullakseen. Eli emme ole käyttäneet ovulaatio-testiä tms. apukeinoja.

Kysymykseni kuuluu, että missä vaiheessa kannattaisi mennä lääkäriin kun raskautta on ns. yritetty. Luin jostain että noin vuoden jälkeen, mutta jos sitä ei ole systemaattisesti yrittänyt, niin kannattaako jo nyt varata lääkäriaikaa vai odotella vielä?

Paniikkia ei vielä ole, koska emme kuitenkaan ole systemaattisesti lasta yrittäneet. Mutta asia on hieman ruvennut mietityttämään, kuoska lasta ei vielä ole kuulunut...

Kiitos jo etukäteen vastauksista.:)

Kyllä minä ehkä jo pikkuhiljaa menisin lääkäriin..toisissa paikoissa ne on suotuisampia tutkimuksiin tai esim. määräämään lääkitystä jo ennen vuoden yritystäkin.

Oletko kuitenkin tuntenut ovulaation? Tai onko kierto muutoin ollut säännöllinen?

Suositus taitaa olla, että kun on aktiivisesti yritetty vuosi, niin voi hakeutua hoitoon. Sulla ei ikä tule vielä vastaan, joten ei kannata kantaa huolta. Yksityiselle tietenkin voit mennä vaikka heti, mutta julkisella puolella olisi ehkä vähän nihkeempää, jossei raskautumista olla aktiivisesti yritetty. Vuosi ei oli vielä pitkä aika, jos yritystä ei ole joka kierrossa ollut tikkujen kera.

Kyllä minä ehkä jo pikkuhiljaa menisin lääkäriin..toisissa paikoissa ne on suotuisampia tutkimuksiin tai esim. määräämään lääkitystä jo ennen vuoden yritystäkin.

Oletko kuitenkin tuntenut ovulaation? Tai onko kierto muutoin ollut säännöllinen?

Kierto on säännöllinen. Ovulaation olen tuntenut muutaman kerran, mutta en ole sitä oikeastaan tarkkaillut. Nyt on ollut mielessä ovulaatiotestien osto ja tarkkailu sen avulla

Viimeksi muokattu:
Kierto on säännöllinen. Ovulaation olen tuntenut muutaman kerran, mutta en ole sitä oikeastaan tarkkaillut. Nyt on ollut mielessä ovulaatiotestien osto ja tarkkailu sen avulla

Menkää ihmeessä jo lääkäriin, ainakin oman mielenrauhan takia. Itse menin lääkäriin vuoden yrittämisen jälkeen 30-vuotiaana ja naiivina ajattelin että ei meillä mitään vikaa ole... Onneksi menin koska meille tuli tuomio että luomuna ei onnistu :( Vuoden rankkojen hoitojen jälkeen olen nyt onnellisesti raskaana.
Julkisella hoitojonot ovat nykyään aika pitkiä ja mikään ei takaa heti ensihoidoista onnistumista eli voi olla pitkä tie. En halua pelotella mutta vaan kehotan olemaan realisti koska 30-v ylitettyä naisen hedelmällisyys alkaa laskea jo selvästi eikä enää ole aikaa hukattavaksi. Tsemppiä vauvahaaveissa!

Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä