Kuukautisten poisjäämisen syyt?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja myöhäistäkö89
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

myöhäistäkö89

Vieras
Lopetin viisi vuotta kestäneen hormoniehkäisyn (mercilon, nuvaring) viime maaliskuussa ollessani 24-vuotias. Menkkoja ei ole kuulunut sen jälkeen. Ennen hormoniehkäisyä ja sen aikana kuukautiset ovat aina olleet säännölliset. Raskaana en ole. Lasta emme ole yrittäneet eikä vauva ole ajankohtainen vielä pariin vuoteen, mutta haaveissa kuitenkin tulevaisuudessa ja siksi asia huolettaa. Ultraäänitutkimuksessa kohtu ja munasarjat olivat normaalit, mutta munasarjoissa ei näkynyt yhtään munarakkuloita ja kohdun limakalvo oli ohut.

Mitä syitä kuukautisten poisjäämiselle voi olla, kun ikäkään ei pitäisi olla esteenä? Olen tahattomasti laihtunut kesän jälkeen normaalipainostani 57 kg ? 52,5 kg, pituus 173 cm. Voiko alipaino yksin olla syynä tilanteeseen? Olen aina ollut luontojani hoikka. Kilpirauhasvasta-aineet olivat viime verikokeessa koholla, mutta kilpirauhasarvot kuitenkin normaalit, samoin kilpirauhanen näytti normaalilta ultrassa. Mitä tutkimuksia vielä voidaan tehdä?

Tutkimukset toki jatkuvat, mutta vasta joulun jälkeen. Odottavan aika on pitkä...

Itse käytin vain yli vuoden yhdistelmähormonipillereitä, ennen niitä kuukautiset täysin säännölliset. Niiden loputtua kuitenkin meni (vain yli vuoden käytön jälkeen) yli kolme kuukautta kunnes ensimmäiset "ns. luomut" kuukautiset alkoivat taas. Ilmeisesti riippuu ihan omasta kehosta, miten ne palautuvat takaisin ja löytävät uuden rytmin. Sinuna en huolestuisi :) Vaikka painosi olisikin vähän alipainolla niin en kuitenkaan usko syyn siinä olevan.

Hei,

Kuukautiskiertoon vaikuttavat hyvin monet eri tekijät. Kohdallasi joitain tutkimuksia on jo tehty, ja kilpirauhasarvot on todettu normaaliksi. Jatkossa lienee suunnitteilla lisää hormonitutkimuksia? Näistä saadaan lisätietoja munasarjojen toiminnan suhteen. Ultraäänitutkimuksessa oli todettu ohut limakalvo, eli limakalvo on liian ohut vuotaakseen pois kuukautisina.

Kohdallasi kuukautisten poisjäänti liittyy todennäköisimmin painon putoamiseen. Pituutesi ja nykyisen painosi perusteella laskettava painoindeksi antaa sinulle arvon 17,5, joka viittaa alipainoon. Painosi on pudonnut noin 5kg aiemmasta, joka on ennestään hoikalla ihmisellä merkittävää. Oletko lisännyt liikunnan määrää tai muuttanut ruokailutapojasi? Alipainotilanteessa kehon puolustusmekanismit käynnistyvät ja energia keskitetään oleellisimpaan eli kehon peruselintoimintoihin, ja kuukautiset jäävät näin ollen pois. Jos paino saadaan palautumaan, vaatii kuukautiskierron uudelleen käynnistyminen yleensä hieman korkeamman painon kuin se, jolla kuukautiset jäivät pois.

Henna Oksanen, lääkäri, Dextra Lapsettomuuklinikka

Kiitoksia kannustavista kommenteista!

Ensimmäiset puoli vuotta olinkin ihan huolettomin mielin. Oikeastaan tieto on lisännyt tuskaa tässä tapauksessa tutkimusten edetessä. Liikuntaa en ole lisännyt entiseen nähden vaan lähinnä harrastan hyötyliikuntaa, en käy missään jumpissa yms. Ainoa selitys laihtumiselle voisi olla lievät nielemisvaikeudet, joiden vuoksi annoskoko on ehkä hitusen pienentynyt entisestä, mutta tuo viisi kiloa kuulostaa kyllä aika paljolta. Nielemisvaikeuksiinkin olen lääkäriltä yrittänyt hakea apua, mutta vikaa ei tunnu löytyvän mistään...

Hormonitutkimuksia on tehty jo: "munasarjaa piiskaava" hormoni oli ovulaatiotasolla, amh taas oli matala. Oireena mulla on ollu keväästä asti kuumia aaltoja päivisin. Merkit kuulemma viittaa munasarjojen hiipumiseen, mutta en vaan suostu hyväksymään tuota, joten yritän löytää toivoa noista kilpirauhas- ja painoasioista. Tuo korkea kilppari vasta-aine ilmeisesti voikin olla osa syyllinen...

Olisi mukava kuulla, onko muilla ollut vastaavaa, ja selvisikö vaivan syy? Myös se mietityttää, vaikuttaako mahdollinen tuleva hormonikorvaushoito spontaanin raskauden mahdollisuuteen?

Yhteistyössä