Milloin kertoa lapselle, vai kertoako lainkaan?

  • Viestiketjun aloittaja kaksosenmenetys
  • Ensimmäinen viesti
"mä"
Mä en ymmärrä miksi omalle lapselleen ei tollaista voisi kertoa. Hän saattaa siitä kuulla muualtakin, jos teillä vaikkapa isovanhemmat tietää asiasta tahi sukulaiset. Olis aika kurjaa jos tollaisen kuulisi "välikäsien" kautta. Kyllähän sen kertominen vanhemmille kuuluu.

Ikä voi olla vaan hankala näin ulkopuolisen määrittää. Mä luulen että ap itse tiedät parhaiten sen hetken kertoa.
 
"sansu"
Millähän viikolla kysyjän keskenmeno on tapahtunut? Minulla oli varhaisultrassa kaksi sykkivää sydäntä ja np-ultrassa enää vain yksi. Ei ole tullut mieleenkään kertoa tulevalle lapselle ainakaan lapsuusaikana moista asiaa. Ehkä sitten kun itse puhuu lisääntymisestään ja on sen aika. Keskenmenot ovat useimmiten luonnollisia tapahtumia eli sikiössä on jotain vikaa. Harva aiemmin edes tiesi kaksosraskauksista ja kesken menneistä kun ei ollut ultratutkimuksia.
 
"vieras"
Minä en kertoisi ollenkaan. En aio kertoa lapsilleni aikaisemmista keskenmenoistakaan, jos ei sitten ole joskus aikuisena tarpeen esim jos heillä on ongelmia lapsen saamisessa.
 
"mhm"
Mulla esikoisen aikana raskaus alkoi kaksoisraskautena, mutta toinen meni kesken jo joskus rv5. Varhaisraskauden ultrassa rv7+3 oli vaan sellainen muumioitunut möykky. En todellakaan ole ajatellut, että tästä pitäisi lapselle koskaan kertoa.
 
"asdf"
[QUOTE="Ava";22112558]Minulta myös leikattiin "kaksonen" toisesta rinnastani. On hyvinkin yleistä, tiedän monta muutakin tapausta.[/QUOTE]
Eihän se mikään kaksonen ole vaan ihan vaan sikiökudosta joka on jäänyt kehittymättä ja sitten kehittyy paiseeksi :D On se ihan yleistä, mutta ei siitä kaksosta saa tekemälläkään, se on ihan omaa lihaa...
 
Mulle on kerrottu vasta aikuisena, että mulla on ollut sisarus kohdussa. Ja mielestäni tällaista asiaa ei olisi lapsena tarvinnut kertoakkaan, sillä lapsi kuitenkin ymmärtää nämä asiat eri tavalla kuin aikuiset. Kesken menneen alkion ikää ei tarkkaan osattu sanoa, mutta alkuraskaudessa kuitenkin ehkä 5-9 viikolla.

Nyt myös itsellä on sama tilanne, eli multa on leikattu rv 9 kohdun ulkopuolinen raskaus ja tämä kohdussa oleva on jatkanut elämäänsä hyvävoimaisena (nyt rv 31+3). Olen ajatellut että jos joskus tulee asiasta puhetta kun lapsi on tosiaan isompi/aikuinen niin toki voin kertoa, mutta pienelle lapselle en lähde asiasta kertomaan ihan väärinymmärrysten välttämiseksi.
 
"Ava"
[QUOTE="asdf";22112677]Eihän se mikään kaksonen ole vaan ihan vaan sikiökudosta joka on jäänyt kehittymättä ja sitten kehittyy paiseeksi :D On se ihan yleistä, mutta ei siitä kaksosta saa tekemälläkään, se on ihan omaa lihaa...[/QUOTE]

No oli se sitä kuitenkin leikanneen lääkärin mukaan. Tiedä sitten. Tutullani leikattiin samanlainen jostakin päin selkää.
 
Epäilevä
Olen pahoillani, jos loukkaan, mutta aloituksesi sisältö on liian epätarkka ja käyttämäsi terminologia liian ristiriitaista, jotta sinulla olisi oikeasti tarvetta miettiä kysymääsi asiaa. Et kerro, onko kyseessä varhainen vai myöhäinen keskenmeno? Myöhäisessä keskenmenossa kuollut lapsi on äidin kohdussa yhtä kauan kuin eläväkin ja äiti synnyttää molemmat lapset. Varhaisessa keskenmenossa kuollut ihmisenalku tulee verenä eli keskenmenona ulos.
 
"mude"
en tiedä, ehkä kertoisin sitten kun ymmärtää jo muutenkin näitä "aikuisten juttuja".

meillä 6- ja 8-vuotiaat pojat vuosi sitten kun odotin pikkuveljeä ja nyt kun odotan taas on välillä sanoneet et muistaa kun ne oli mun masussa...:) eli en vielä kertoisi tuon ikäisille. meidän 8-vanha kyselee nyt kauheasti kuolemasta ja sen sellasesta ja että mitä sen jälkeen tapahtuu.. hankalia kysymiksiä välillä..
 
miepö
juu, kannattaa salata kaikki sellaiset ikävät elämässä tapahtuvat asiat lapselta, esim että ihmisiä kuolee, sairastuu jne. ja ilman muuta kannattaa antaa lapselle kuva, että teidänkin elämässä kaikki on aina mennyt hyvin. Ja jos vaikkapa sukulainen sattuu kuolemaan niin valehtele lapselle, että se vaan muutti muualle ja siksi ei nyt tavata pitkään aikaan.

sitten kun sun lapsesi on itse aikuinen ja mahdollisesti hänellä on vaikeuksia saada lapsia, saa keskenmenon tai lapsi voi jopa kuolla kohtuun, niin pyörittele vaan silmiä, että eihän sellasta tapahdu...
 
Isoäitini on synnyttänyt kuolleen lapsen ja siitä saatiin tietää vasta isoäidin kuoleman jälkeen. Eipä kukaan lapsista järkyttynyt vaikka tästä eivät aiemmin olleen kuulleetkaan. On äidin oma asia kertoako näistä keskenmenoista tai lapsenmenetyksistä ylipäänsä kellekään.
 
"justus"
Isoäidit eivät ole näistä asioista paljon jutelleet, koska aihe on totaalinen tabu EDELLEENKIN maassamme. Senhän kertoo jo osa täälläkin vastanneiden kommenteista, että salata pitäisi lapselta, joka on kaksonen hänen kaksosuutensa.
 
"justus"
Et kerro Snoopy vieläkään oletko synnyttänyt molemmat lapset? Rv 18 kuolleen SIKIÖN (kuten sinä hänestä kirjoitit aloituksessa) äiti synnyttää kuolleena ja jos kyse on kaksosista, äiti kantaa häntä (vai pitäisikö sanoa sitä) raskauden loppuun asti kohdussaan.
 
"hei"
:wave: ja :hug: Otan osaa menetykseen.

Meidän nyt eskarilainen on tiennyt alusta alkaen, sillä kaksonen menehtyi vasta synnytyksen yhteydessä. Heistä on pari ihanaa sairaalan ottamaa kuvaakin yhdessä. Koko perhe käydään hautausmalla yhdessä tietenkin.

Joten sanoisin, että riippuu kovasti siitä missä vaiheessa toinen on menehtynyt. Jos on jo varhaisvaihessa raskautta niin ihan ok kertoa asiasta vasta isompana, koululaisena tai teini-iässä viimeistään mielestäni. Jos taas kaksonen on syntynyt maailmaan vauvan näköisenä, en piilottelisi asiaa.
 
"mä"
Alkuperäinen kirjoittaja miepö;22113425:
juu, kannattaa salata kaikki sellaiset ikävät elämässä tapahtuvat asiat lapselta, esim että ihmisiä kuolee, sairastuu jne. ja ilman muuta kannattaa antaa lapselle kuva, että teidänkin elämässä kaikki on aina mennyt hyvin. Ja jos vaikkapa sukulainen sattuu kuolemaan niin valehtele lapselle, että se vaan muutti muualle ja siksi ei nyt tavata pitkään aikaan.

sitten kun sun lapsesi on itse aikuinen ja mahdollisesti hänellä on vaikeuksia saada lapsia, saa keskenmenon tai lapsi voi jopa kuolla kohtuun, niin pyörittele vaan silmiä, että eihän sellasta tapahdu...
Just joo. Eli lapsen tulisi jo lapsena osata surra äitinsä keskenmenoa, tai muuten on liikaa suojeltu ja salattu. Mä voisin kertoa aikuiselle lapselleni keskenmenoistani ja toki kertoisinkin jos asia olisi jotenkin akuutti hänelle, mutta en ymmärrä mitä lapsi muuten sillä tiedolla tekisi. Enkä ymmärrä miten tuo sukulaisen kuolema liittyy varhaisraskauden keskenmenoon.
 
"hei"
[QUOTE="justus";22113605]Et kerro Snoopy vieläkään oletko synnyttänyt molemmat lapset? Rv 18 kuolleen SIKIÖN (kuten sinä hänestä kirjoitit aloituksessa) äiti synnyttää kuolleena ja jos kyse on kaksosista, äiti kantaa häntä (vai pitäisikö sanoa sitä) raskauden loppuun asti kohdussaan.[/QUOTE]

Nyt kun luin aloituksen tarkemmin, niin sanotaanhan siinä ihan selvästi. Äidillä on ollut keskenmeno ja toinen kaksosista on jäänyt kohtuun kasvamaan. Eli varhaisvaiheen km täytyy olla ollut, kuten sanookin. Ja kummakos tuo, ettei täällä tähän aikaan päivästä vastaa, jos yöllä kirjoitellut. Nostellaan tätä ensi yönä taas.
 
[QUOTE="justus";22113605]Et kerro Snoopy vieläkään oletko synnyttänyt molemmat lapset? Rv 18 kuolleen SIKIÖN (kuten sinä hänestä kirjoitit aloituksessa) äiti synnyttää kuolleena ja jos kyse on kaksosista, äiti kantaa häntä (vai pitäisikö sanoa sitä) raskauden loppuun asti kohdussaan.[/QUOTE]

:wave: en ole ap!!!

Ja siis nämä olivat mun pikkusisarukset ja kyseessä km. Näistä ei mun mielestä pienen ihmisen sen tarkemmin tarvitse tietää. Toki voi kertoa, mutta en ymmärrä minkä takia pitäisi.
 
"kaksonen"
Huomenna tulee yleltä ohjelma identtisistä kaksosista, jotka on vauvoina adoptoitu eri perheisiin. Kannattaa katsoa, etenkin jos tiedätte, että poikanne olivat identtiset.
 

Yhteistyössä