Milloin kannattaisi laittaa lapsi päiväkotiin?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Lilya
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
L

Lilya

Vieras
Esikoisemme on pian 3v ja mietin, milloin laittaisimme hänet päivähoitoon ns virikepaikalle. Meillä on pienempikin lapsi ja jo kolmas suunnittelilla, joten itse olen lasten kanssa kotona vielä pitkään, mutta jossain vaiheessa haluamme laittaa lapset myös kodin ulkopuoliseen hoitoon. Ei kuitenkaan alle 3v. Esikoinen on käynyt tämän kevään kerhossa, syksystä alkaen 2 kertaa viikossa 3h. Lapsi on sosiaalinen ja tykkää jo nyt kovasti muiden lasten seurasta.

Mikä olisi hyvä ikä tällaisessa tapauksessa aloittaa päiväkodissa? Olisiko parempi olla 2-3 päivänä viikossa pidempi päivä vai joka arkipäivä lyhyempi aika? En ole ollenkaan perillä näistä hoitokuvioista, joten en edes tiedä mitä variaatioita on olemassa.

No jos itse olisin tuossa tilanteessa niin varmaan olisin valinnut että vanhin olisi 2-3pvä hoidossa juurikin muutaman tunnin. =) Sit eskariin kun on sen aika, ehkä sitä ennen olisi lapsen kannalta helpompi jos olisi ollut koko viikon hoidossa täydet päivät, tai sit ei mutta tässä vaiheessa varmaan olisi se muutama tarhapvä viikossa... =)

Kun ei ole työn takia pakko viedä hoitoon, kuinka pitkälle voi vanhemmat vaikuttaa noihin hoitopäivien määriin ja pituuksiin? Vai meneekö se niin, että minkä verran päiväkodissa on resursseja sillä hetkellä ottaa näitä "virikepaikkalaisia"?

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Kun ei ole työn takia pakko viedä hoitoon, kuinka pitkälle voi vanhemmat vaikuttaa noihin hoitopäivien määriin ja pituuksiin? Vai meneekö se niin, että minkä verran päiväkodissa on resursseja sillä hetkellä ottaa näitä "virikepaikkalaisia"?

Miksei kerhot riitä?

Virikepaikkalaiset tuntuu jäävän vähän ulkopuolisiksi helposti, kun ovat vain osan aikaa eli kavereita ei välttämättä niin tule. Että ajaako se sitten asiaansa? Kerho hyvä vahtoehto.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:

Miksei kerhot riitä?

Mielestämme tuollainen 4-6v kyllä tarvitsee jo muutakin kuin äidin ja vauvan seuraa päivisin. Meillä kerho on sen verran kaukana, että se lapsen kerhoiluaika menee kaupungilla palloillessa pienemmän lapsen kanssa ja odotellessa kerhon päättymistä. Eli kovin monena päivänä viikossa sitä ei jaksaisi tehdä.

Alkuperäinen kirjoittaja Lilya:
Esikoisemme on pian 3v ja mietin, milloin laittaisimme hänet päivähoitoon ns virikepaikalle. Meillä on pienempikin lapsi ja jo kolmas suunnittelilla, joten itse olen lasten kanssa kotona vielä pitkään, mutta jossain vaiheessa haluamme laittaa lapset myös kodin ulkopuoliseen hoitoon. Ei kuitenkaan alle 3v. Esikoinen on käynyt tämän kevään kerhossa, syksystä alkaen 2 kertaa viikossa 3h. Lapsi on sosiaalinen ja tykkää jo nyt kovasti muiden lasten seurasta.

Mikä olisi hyvä ikä tällaisessa tapauksessa aloittaa päiväkodissa? Olisiko parempi olla 2-3 päivänä viikossa pidempi päivä vai joka arkipäivä lyhyempi aika? En ole ollenkaan perillä näistä hoitokuvioista, joten en edes tiedä mitä variaatioita on olemassa.

3v hyötyy jo paljon päiväkodin ohjatusta toiminnasta, jos kerhoja ei ole lähettyvillä. Ryhmässäolon harjoittelu ja äidistä erossa oleminen sopivina annoksina kehittää lasta. 3v :lle päivittäinen 3t on sopiva aika. Ollaan aamupäivällä kun suunniteltua toimintaa tavallisesti parhaiten ja silloin kun lapsi on virkeimmillään. Tullaan sitten kotiin syömään ja nukkumaan. Tämä on huomattavasti parempi vaihtoehto lapsen näkökulmasta kuin 2-3 kokonaista päivää viikossa. Koko päivä vilelä liian pitkä ja jatkuvuutta ei ole.

Alkuperäinen kirjoittaja -:
Virikepaikkalaiset tuntuu jäävän vähän ulkopuolisiksi helposti, kun ovat vain osan aikaa eli kavereita ei välttämättä niin tule. Että ajaako se sitten asiaansa? Kerho hyvä vahtoehto.

Olisiko parempi, että lapsi olisi joka päivä hoidossa, mutta vaikka puolipäivää?

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Lilya:

3v hyötyy jo paljon päiväkodin ohjatusta toiminnasta, jos kerhoja ei ole lähettyvillä. Ryhmässäolon harjoittelu ja äidistä erossa oleminen sopivina annoksina kehittää lasta. 3v :lle päivittäinen 3t on sopiva aika. Ollaan aamupäivällä kun suunniteltua toimintaa tavallisesti parhaiten ja silloin kun lapsi on virkeimmillään. Tullaan sitten kotiin syömään ja nukkumaan. Tämä on huomattavasti parempi vaihtoehto lapsen näkökulmasta kuin 2-3 kokonaista päivää viikossa. Koko päivä vilelä liian pitkä ja jatkuvuutta ei ole.

Juu, tuo onkin hyvä pointti että ohjattu toiminta on aamupäivisin. Vielä ensi talvena lapsi ei ole menossa hoitoon, vaan olen varannut hänelle kerhopaikat. Ehkä vuoden päästä syksyllä kun on melkein 4v.

Alkuperäinen kirjoittaja bud:
Ei lainkaan. Lisää harrastuksia. En hyväksy paikkojen viemistä niitä oikeasti tarvitsevilta.

No me olemme mieheni kanssa vankasti sitä mieltä, että jokainen lapsemme menee päivähoitoon oppimaan sosiaalisia taitoja ennen eskarin ja koulun alkua. Harrastukset tuskin ajavat ihan samaa asiaa.

Yhteistyössä