milloin jumppaan?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja takaisin mittoihin
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

takaisin mittoihin

Vieras
Kuinka pian synnytyksen jälkeen olette menneet jumppaan tai kuntosalille? Täytyykö ennen aloitusta käydä jälkitarkastuksessa vai voiko jumpan aloittaa kun itsestä siltä tuntuu?

Jumppaan voi mennä kun lantionpohja siinä kunnossa, että pissa ei karkaile; eli muutama viikko vaan lähinnä kävellen ja lantionpohjaa jumpaten, voi toki olla hyvä odottaa jälkitarkastukseen, mutta jos se on myöhään, niin ehkä voit varovasti aloitella ennekin, tai sit odotat siihen, ja sit vasta jumppaan.

fysioterapeutin olen kuullut sanovat että vasta puolivuotta synnytyksen jälkeen.. itse kyllä lenkkeilin ja jumppasin kotona jo pari kuukautta synnytyksen jälkeen. Hiihtäämäänkin taisin lähteä 3kk päästä. Tärkeintä on kai tuo lantionpohja lihasten kunto.. ja aloitttaa varovasti.

Heh, on mulla aika käydä netissä.. No, vauvaihmisinä ette varmaan ihmettele.

Niin. minä kävin jumpassa eka kertaa kai n. 3vkoa synnytyksestä, sitä ennen vaan kävelyä. Nyt vauva 3.5kk ja käyn täyttä häkää kaikissa jumpissa ja pumpissa ja salilla. Kotona vauvan kanssa sitten vielä pientä kuntoilua. Kaikki paikat tuntuu olevan kunnossa ja linjat kohdillaan :)

Toivottavasti teidän vatsalihaksenne on palautuneet paikalleen ennenkuin aloitte jumppailee... tee testi: asetu selinmakuulle. paina sormet navan yläpuolelle syvälle, jännitä vatsalihakset, nouseeko sormet ylös vai jäävätkö kuoppaan, ovatko lihakset tasainen matto vai välissä rako. Rako ei mene enää umpeen, jos olet jo jumpannut...
Vatsalihakset väistyvät sivulle odottaessa ja yrittävät palautua paikoillee synnytyksen jälkeen. Eli ei kannata rehkiä liian aikaisin.
Tämä testattiin vauvajumpassa, jotta tiedettiin kuka saa tehdä vatsalihaksia ja kuka ei. Yleisesti puolen vuoden paikkeilla oli lihakset palauteneet. Sitä ennen vain syviä ja lantiopohjan lihaksia.

ei kannata hötkyillä, erityisesti pomppivia harjoituksia ja sit noita vatsalihaksia missä tehdään oikein liike (istumaannousuja) pitäis varoa ettei aiheuta liikaa painetta lantionpohjaan ja vatsalihaksiin eli löystyvät ja tuloksena saattaa olla hyvä kunto mutta elinikäinen virtsankarkailu ja elinikäinen pömppövatta vaikka kuinka treenais. syviä vatsalihaksi, kävelyä, uintia, pyöräilyä, ja LANTIONPOHJALIHAKSIA voi reenata huoletta. Lantionpohjan palautuminen on yksilöllistä riippumatta siitä miten hyväss kunnossa on ollut ennen synnytystä. Jos vähänkään pompuissa lirahtelee, rauhota treeniä.

Jos ei kotioloissa ole virtsankarkailua, niin tuleeko sitä sit helpommin jumpassa ja pomppimisessa? Vai minkä takia hyppiminen ym olis kiellettyä puoli vuotta?

Yhteistyössä