jumppaamaan?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja riina
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
R

riina

Vieras
Hei,

Oletteko aloittaneet miten pian synnytyksen jälkeen aerobicit ja muut jumpat?
Itsellä kohta 3kk synnytyksestä ja kovasti mieli tekisi jo jumppaan. Mietityttää vaan onko miten hyvä harrastaa sellaista jossa paljon hypitään jne.. vatsalihasten ja rintojen kannalta kun vielä imetän? Ja ei ole tällä hetkellä sopivia urheilurintsikoitakaan kotona... Miten muut olette tehneet?

ja jos samaan galluppiin vielä änkisitte,eetä millon niitä vatsalihaksia voi alkaa tekemään ettei jää pysyvää pömppövatsaa kuten jotkut ovat varoitelleet jos aloittaa liikkeet liian aikaisin?

Nkl:lla sanottiin, että vatsalihaksia voi ruveta treenaamaan, kun eivät enää ole erillään. Pitäisi tuntea kädellä??? Jälkitarkastuksessa lääkäri ei ottanut asiaan kantaa, kun yritin kysyä. Nkl:n fysioterapeutti sanoi myös, että pitää aloittaa syvien vatsalihasten treenaamisella. Näytti pari liikettäkin. Ja sitten pikkuhiljaa voi siirtyä perusvatsalihasliikkeisiin.

Pojan syntymästä on nyt 2,5 kk ja minäkin jo haluaisin jumppaan ja kuntosalille. Suurimpana esteenä on kuitenkin väsymys. Ei jää juuri vapaa-aikaa, kun joudun usein menemään nukkumaan silloin, kun vauvan isällä on mahdollisuus olla pojan kanssa pitempi jakso yhteenmenoon. Jos kuitenkin kohta kuntosalille menen, mitähän liikkeitä kannattaisi varoa? Poikamme syntyi sektiolla ja haava tuntuu parantuneen hyvin.

ensinnäkin pitää olla lantion pohja kunnossa ennen ""hyppyjä"", niitähän pitää reenata heti synnytyksestä lähtien. Syviä vatsalihaksia ja staattisia vatsalihasjännityksiä (esim. navan veto rankaan ja pito siellä ei tule näkyvää liikettä vartaloon = staattinen liike) voi tehdä kanssa alusta asti. Se mistä varoitetaan vatsalihasten osalta on just se että tehdään liian aikaisin niitä ns. dynaamisia vatsalihasliikkeitä (= tulee näkyvä liike esim. istumaan nousu tmv.). NIissä tulee aika paine sekä lantionpohjaan mutta myös vatsalihaksille ja jos ei ole se ns. linea alba eli suorien vatsalihasten välinen rako vielä sulkeutunut ja alottaa reenin ni siitä saapi sitten pömppövatsan. Tuon vatsalihasten välisen raon sulkeutumista voi kontrolloida makaamalla selin jalat koukussa ja navan alapuolelta keskeltä vatsaa (paljaan ihon läpi) tunnustelet tuntuuko rakoa n. sormenlevyinen yleensä. JOs rako on = ei vielä kovaa reeniä.

No, pömppövatta nyt on vaan kosmeettinen haitta mutta jos taas lantionpohjalihakset on kovin heikot vielä ja alottaa ""hyppyjä"" sisältävät harjotukset esim. hölkkä, juoksu, aerobic, ni lantionpohjalihakset ei jaksa tukea lantionpohjaa tärähdysvoimaa vastaan ja aiheutuu venyttymistä josta voi seurata pysyviä inkontinessiong. ja laskeumaa.

Noh, mutta nämä siis vaan niitä ääripäitä. Eli antakaa kehollenee aikaa sopetutua, malttakaa kuulostella miltä tuntuu ja huilata/tehdä liikkeet helpommin jos tuntuu että tarvii. Muutoin liikunta on erittäin hyvä uuden äidin mielenterveyden hoitaja ja kropan saa kuntoon.

Mulla on 6vkoa synnytyksestä ja olen hiihtänyt, kuntopyöräillyt, sauvakävellyt ja kotijumpannut... En ole vielä aerobicannut enkä juossut mutta heti jälkitarkastuksen jälkeen (ensi viikolla) ajattelin aloittaa ne jos lääkäri antaa luvan.
Mulle sano kätilö synnärillä että mun vatsalihakset oli hyvässä jamassa jo siellä ja kun kysyin vatsalihastreenistä niin sanoi että aloita vaikka heti mutta ensin rutistuksilla ja sitten vasta sit up:peja (istumaannousuja) ja linkkareita ym.
Kohtu oli palautunut normaalimittaan jo 9pvää synnytyksestä kun kävin eka kerran neuvolassa...
Eli riippuu varmasti paljon mikä on tilanne. Eli itse hiihdin 2vkoa synnytyksen jälkeen....

joo elikkäs hiihto, sauvakävely ja kävely yleensä, uinti (jos muuten kaikki ok ) voi tehdä ja niissä saakin ihan tosiaan kunnon treenin sinänsä. Ja kyllä siä jumpassakin voi käydä jos muistaa ottaa rauhallisesti. Ja tosiaan yksilöllistä tuo palautuminen riippuen paljon esimerkiksi synnytyksestä miten lantionpohja kuntoutuu. Niin ja tietty ""pienivatsaisilla"" odottajilla myös vatsalihakset ovat venyttyneet vähemmän....mutta ei verrata tosiiin vaan ajatellaan sitä omaa kuntoa.

... yhdyn edelliseen puhujaan. Uinti on sallittu muistaakseni jälkitarkastuksen jälkeen... jota itsekin kieli roikkuen odotan!
Eli tee mikä hyvältä tuntuu ja tosiaan synnytys, odotusajan liikunta ym. vaikuttavat. Itse olin varmasti paremmassa kunnossa synnytyksen jälkeen kun monet peruskuntoilijat koskaan. Liikunta on miun ammatti!

Yhteistyössä