Vauvan itkuun

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vastaaminen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vastaaminen

Vieras
Olen itse vastannut vauvan itkuun/kitinään mahdollisemman pian. Pyrkinyt ennakoimaan, vastannut pieneen inänään, ettei isompaa itkua kerkeä edes tulla.

Nyt alkaa vaan tuntua että olen tehnyt itselleni koiranpalveluksen. Aikaisemmin niin vähään tyytyvästä vauvasta on tullut kaiken vaativa. Joka paikasta kitistään mihinkään ei olla tyytyväisiä.

Miten te muut olette toimineen noin 1-3kk ikäisen vauvan kanssa, oletteko vastanneet ennen huutoa lapsen kitinään? Jos mikään ei ole helpottanut vauvaa syli, seura, ruoka, puhtaat vaipat, vaatteet, vauvan asennon korjaus yms... mitäs sitten olette tehneet.

Mulla neljäs lapsi,nyt 2 kk ja olen jokaisen kohdalla toiminut juuri niin kuin kirjoitit.Nälkääkään eivät yölläole ehtineet itkemään,kun olen ollut jo vieressä.Näitä tyytymättömyyskausia on jokalapsella ollut jossain ikävaiheessa,esikoisella 1-2 kk iässä,kaksosilla vähän myöhemmin ja nyt neidillä tuntuu myös olevan joku ""vaihe""

Jokainen tekee tyylillään,itse en halua enkä voi huudattaa lasta,oma tapani on vastata lapsen pyyntöön joka on huutamista,mahdollisimman pian.Muut lapseni ovat olleet puolenvuoden ikäisinä todellla kultaisia,eivätkä ole turhista kränänneet.

Vertailukohde oli kun ystäväni sai kaksoset samaan aikaan kuin minä,viikon erolla.Hän ei sylissä lapsia pitänyt,hänelle talo ja huusholli olivat aina tiptpo.Minä taas luistin niistä enemmän ja aina oli vauva sylissä.Kun omat täyttivät vuoden ja kävelivät jo,ei syliä enää tarvinneet,olivat kai saaneet tarpeeksi.Ystäväni lapset olivat kävelyikäisinä syliin pyrkimässä koko ajan,kun osasivat liikkua ja vaatia sitä syliä.Olivat itkuisempiakin,tosin lapsissa muutenkin eroja,en voi sanoa että täysin siitä johtuu.

Meillä jos mikään ei auta,yleensä kävely,tyttö kasvot menosuuntaan,se auttaa viimekädessä-jos ei on niin väsy että huutaa itsensä uneen-sylissä.Mulla on kantoliina,hug-a-bub ja se on tois hyvä.Siinä rauhoittuu ja saan jotain tehdyksikin!!!

Uskon että jos vauvan tarpeisiin vastaa mahdollisimman pian,oppii vauva perusturvellisuuden tunteen.Hänen ei tarvitse huutaa 5 minuuttia joka kerta ennen kuin esim.nälkä tyydytetään.En ymmärrä muutenkaan tätä että aikuisten maailmassa,aikuinen pyytää kerran jotain,pitäisikö hänen 5 minuuttia huutaa ja sitten vasta esim puoliso toteuttaa pyynnön?Miksi vauvojen pitäisi oppia olemaan meitä aikuisia kärsivällisempiä??Eikö heillä ole oikeus saada ihan ensimmäisenä ja mahdollisimman pian.Ovat niin kovin pieniä vielä.....

EN usko että pilaat lapsesi,osoitat että hän on sinulle tärkeä ja vauva oppii että olet läsnä,eikä tarvitse turvattomana itkeä hätäänsä.

minäkin yritän hoidella hommat mahdollisimman vähin itkuin. niin olen tehnyt 7v siskonkin kanssa eikä siitä mikään perus-tyytymätön lapsi ole tullut. isompana sitten on alettu vaatia jo kärsivällisyyttäkin, vaikka vauva-aikana olen toiminut kuten sinä.

Luulen, että se on jo ihan vaiston varaista vastata heti lapsensa itkuun. Ainakaan itse en voi aikailla, jos alkaa kutsu kuulua. Uskon myös edellisten kirjoittajien tapaan, että lapsen perusturvallisuus rakentuu pikkuhiljaa siitä, ettei jätetä yksin huutamaan pitkäksi aikaa.

Meidän pikku-miehellä on välillä itkukohtauksia, joiden syyksi olen päätellyt yksinkertaisesti ilmavaivat. Kun mahassa kiertää, poikakin välillä kiemurtelee, jännittyy ja joskus mahasta kuuluu lorinoita. Itkua jatkuu sitten niin pitkään kuin mahasta vääntää. -Ja ah sitä helpottunutta ilmettä, kun peräpäästä turahtaa kunnon paukku tai pari :D

Summa summarum: en usko, että vauva itkee syyttä. Vielä hän ei osaa ""kerjätä huomiota"", vaan itkun takana on aina jokin todellinen asia, kuten nälkä tai märkä vaippa. Ja meillä tulee kolmantena just ne ilmavaivat.

Et ole tehnyt karhunpalvelusta:) Ei noin pieni ilmaise itseään muulla tavalla kuin itkulla. Jos et siihen reagoisi, hän saattaisi kokea itsensä hylätyksi ja olon turvattomaksi.

Kyllä ne kitinä helpottaa kun löydät säännöllisen rytmin hänelle. Monesti he itkevät/kitisevät väsymystäänkin koska eivät osaa nukahtaa yliväsyneinä.

Voimia sinulle:)

Yhteistyössä