Milloin eroon yösyötöistä?

  • Viestiketjun aloittaja mitenköhän on
  • Ensimmäinen viesti
kade2
Joo eiköhän tässä kukin lastaan rakasta ja arvosta, mutta jos saisi valita niin mielummin varmaan jokainen toivoisi lapsensa nukkuvan ehjät yöt kuin että heräillään useita kertoja. Taatusti jollakulla herätään tunnin tai puolen tunnin välein läpi yön, ja minä olen heihin verrattuna onnekas kun herään vain 2-3 tunnin välein. Suuri sympatia siis kaikille, jotka nukkuvat vielä vähemmän kuin minä. Silti olisi kyllä kivaa olla joskus aamulla hyvin nukkunut ja pirteä...
 
Ruokaa!
Ihmeellistä, että täältäkin löytyy niin kateellista porukkaa, että jos joku kertoo, että lapsi herää vain kerran yössä niin sitä pidetään retosteluna.

Lisätäänpä oikein kunnolla löylyä kiukaalle. Meillä on 4kk vanhat kaksoset ja alussahan niitä joutui ruokkimaan kahden tunnin välein eli omasta nukkumisesta ei tullut mitään. Tätä kesti noin puolitoista - 2 kuukautta. Myöhemmin yösyötöt vähenivät kahteen ja nyt jos menevät nukkumaan noin klo 23-24 heräävät vasta kuuden aikoihin normaalisti. Toki joskus on vaikeitakin öitä.

Toinen lapsista ei ole syönyt rintaa koskaan (kun ei halua). Äidinmaitoa kuitenkin saa hänkin ja lisäksi korviketta. Jotkut suhtautuvat korvikkeeseen kielteisesti, mutta meillä molemmat lapset ovat saaneet sitä äidinmaidon lisäksi ja hyvin ovat voineet ja kasvaneet.

Tällaista retostelua tällä kertaa.

PS. Voin myös kertoa, että kaksosten hoitamisessa rankkuus on usein ihan eri luokkaa kuin yhden lapsen kanssa eli ei tässä niin helpolla päästä. Yötkään eivät koskaan ole sellaisia kuin yksin nukkuisi, tuhinaa. ähinää ja kiljaisuja riittää.
 
susineito
moko-makille: Ei käynyt mielessäkään, että voisin loukata sinua. Anteeksi. Tarkoitus ei ollut retostella, vaan kertoa kuinka hankalista ajoista voi päästä yli. Ja en todellakaan tarkoittanut kirjoitustani sinulle, vaan ihmisille, jotka ei jaksa syöttää öisin, jotka haluaa päästä itse helpommalla. Toivottavasti saat apua uniongelmaan.
Minua loukkasi kirjoituksesi.
 
imetysfanaatikko
Meidän vauva lopetti itse yösyömiset 6 kk vanhana. Eli kun meni yöunille n. klo 19 sai ekan kerran tissiä 2-3 aikaan, 8 kk vanhana päätin että ennen klo 5:ttä ei tisua tarvita, ja vauvakin oppi tähän järjestelyyn viikossa. Mielestäni jos kerran tutilla rauhoittuu niin ihan hyvin voit yösyöttöjä ruveta jättämään välistä. Oletko huomannut olisiko lapsesi aloittanut ns. iltatankkaamisen. Meidän neiti tankkasi illan, oli siis tisulla lähes kokoajan, joten jaksoi alkuyöstä nukkua sitten tuon pidemmän pätkän. Korviketta en lähtisi tarjoilemaan. Ja peesaan tuota että ei voi automaattisesti ajatella että puolivuotias pärjäisi yön ilman koska saa kiinteitä, meillä aloitettiin puolivuotiaana nuo makuannokset, joten eihän niistä mitään mahantäytettä ollut, ja paljon vähemmän perunamössöt sisältää energiaa kuin rintamaito, eli vaikka söisikin hyvin niin voi silti tulla yöllä nälkä.
 
Loppui 8 kk iässä
Mielestäni yösyötöt voi ja kannattaakin lopetella kun vauva syö päiväaikaan jo reilusti kiinteitä. Meillä meni yöheräilyt ihan mahdottomiksi tuossa 5 kk iässä ja tilanne paheni vaan mitä enemmän aikaa kului. En uskaltanut vielä tuossa 5-7kk iässä lopettaa yösyöttöjä, koska kiinteiden määrä ei vielä ollut kummoinen. Yöllä poika heräsi lopulta ihan tunnin välein ja olimme miehen kanssa ihan rikki, poikki, katki univajeesta. Yhtenä yönä sitten tuli stoppi, olin niin poikki että vedin peittoa korville ja tiuskaisin miehelle, että hoida sinä. Poika on ollut pelkällä rintamaidolla eikä huoli korviketta. Niinpä miehen ei auttanut muu kuin tarjota tuttia, ja yllätykseksemme poika rauhoittuikin ihan muutamassa minuutissa takaisin unille. Siitä lähtien meillä ei ole yöaikaan syöty ollenkaan ja poika oppi nukahtamaan ilman tissiä. Kyse ei siis ollut enää nälästä vaan ihan tavasta ja tottumuksesta heräili syömään. Välittömästi alkoi ruoka maittamaan paremmin myös päivällä.
 
No voi...
Susineito; Ensimmäinen kirjoituksesi loukkasi yöheräilyjen kanssa tuskailevia vanhempia. Jokaiselle äidille ja isälle lapsi on ihan varmasti toivottu lahja ja haluaa antaa parhaan mahdollisen hoidon lapselleen, mutta ihan takuulla jokaiseen vaikuttaa monen kuukauden yövalvominen. Ei voi olla sellaista ihmistä, joka väittäisi olevansa pirteimmillään kahdeksan kuukauden katkonaisten öiden jälkeen. Eli tässä ei ollut tarkoituksena puhua äitien paremmuudesta jaksamisessa.
 
hidas
Alkuperäinen kirjoittaja susineito:
Tähän verrattuna yösyötöt, joissa laittaa tissin suuhun 5 minuutiksi, ei tunnu yhtään missään.
No ei varmaan tunnukaan... mutta meillä kun ei riitä 5min, vaan syömiseen menee ainakin tunti kerralla...
 
poika kohta 2
Meillä herää kohta 2v. poika vieläkin kerran yössä ja juo mukillisen maitoa.
Ollaan koitettu lopettaa mutta huomattu että selvästi kaipaa ja tarvitsee sitä. Myös mieheni ja hänen veljensä heräävät lähes joka yö syömään jotakin välipalaa, joten ole antanut asian olla, juokoon kun kerran sitä kaipaa.

 
leijonaemo
Alkuperäinen kirjoittaja susineito:
Mua ei millään tavalla yösyötöt väsytä.
En vaan jaksa uskoa tätä. Tekopyhää väittää, että yöheräilyt ei väsytä MILLÄÄN LAILLA!! Aikuisen uni on erilaista kuin vauvan ja jatkuva heräily kyllä rasittaa ihmistä kuin ihmistä vaikka kuinka ajattelisi, että on valmis sen lapsensa puolesta tekemään. Kestää aikansa ennen kuin heräämisen jälkeen saa taas unen päästä kiinni ja muutenkin unisykli katkeaa ja tekee unesta heikkolaatuisempaa. ELi ihan pöty puhetta tuollainen. Jokainen varmasti lastaan rakastaa, mutta eiköhän ole ihan luonnollista jos haluaa nukkua yhtäjaksoisia öitä kuukausien katkonaisten öiden jälkeen. Syyllistäkää nyt sitten siitäkin, että joku haluaa olla pirteä. Hohhoijaa näitä keskusteluja.

 

Yhteistyössä