Milloin ekaa kertaa nauvolaan/lääkäriin, kun raskaustesti positiivinen?

  • Viestiketjun aloittaja ensikertalainen
  • Ensimmäinen viesti
ensikertalainen
Niin, ensimmäistä odottelen. Milloin oikein pitäisi mennä neuvolaan tai lääkäriin?
Olen varmaan 9. viikolla raskaana.

Soittelin neuvolaan, mutta siellä vaan valitettiin kiireitä.
 
vieras
Kiire tai ei niin pyydät saamaan ajan. Normaalisti eka käynti viikolla 7-10 välisenä aikana. Etenkin huolehdit, että saat ajan np-ultraan. Täällä ultra tehtiin jo viikolla 11, koska siihen yhdistettiin veriseula. Se piti tehdä viimeistään (muistaakseni?) rv 11+6.

Joten uutta soittoa vain omaan neuvolaan. Katso netistä koska soittoaika on (ehkä hän valitteli että juuri sillä hetkellä oli kiire). Yleensä klo 12-13.
 
Idea on, että heti kun näyttää positiivista niin varataan aika. Mulla ei Helsingissä heti onnistunut. Sain ensimmäisen neuvola-ajan kun oli 9+1 menossa. Ultraan tulee sitten jossain vaiheessa kutsu. Lupaili vkolla 11-14. Täälläpäin on kuulemma aikamoinen kiire eli aikoja todella kireesti. Mulla tuon ajan sain kahden viikon päähän siitä kun sitä varailin. Ja ensimmäinen käynti kesti vain puoli tuntia. Kaveri oli kertonut etukäteen, että kestää tunnin. Mulla tuo neuvolatäti kumminkin sanoi heti alkuun, että on kauhea kiire ja pitää supistaa puoleen tuntiin. Näin meitä uusien veronmaksajien odottajia palkitaan.
 
raskaana viikolla 18
Heippa. Kyllä taitaa riippua paikkakunnasta ja monettako odottaa. Jos ei halua eka ultraa ei niskapoimua, riittää paaljon myöhäsempi yhteydenotto. Odotan itse seitsemättä, ja rv 16 soitin eka kerran aikaa, näin olen tehnyt 2. eteenpäin. Hyvin olen ehtinyt mukaan. Ultra on vasta joulukuulle (rv 22, Oulu) ja lääkärineuvolassa piipahdin viikko sitten, kaikki kohdallaan jälleen kerran. Eka käynti kesti 20 min. Nyt sitten normiseurantaa 20 hikistä viikkoa. Huoh. Vauva sitten ihana, odotus ei oikein. Onnea!
 
alkuperäinen
No tietenkin olen yrittänyt soittaan neuvolaan jo itse asiassa viime viikon alusta lähtien (soittoaika 12-13) suomeen saavuttuani. Numero koko ajan varattua, mutta viime viikon torstaina pääsin läpi, mutta siellä on vain ollut puhelinvastaaja, jossa kerrotaan sen ja sen sairaanhoitajan olevan kipeänä loppuviikon.

Maanantaina pääsin jopa läpi, jolloin kerrotiin, etteivät he ota äitejä vastaan, vaan palvelut ovat toisessa neuvolassa (vaikka nettisivuilla lukee neuvolan olevan äitiys- ja lastenneuvola).

Tämä toinen neuvola vain valitteli kiirettä ja pyysi soittamaan ensi viikolla.

Itse vain luulin, että olisi jo korkea aika mennä ekalle käynnille.
 
alkuperäinen
Ja vielä sen verran: miksi sinne neuvolaan pitää mennä? Mitä siellä tehdään?

Eikö riitä, et kävisi lääkärin luona varmistamassa vain, et on raskaana? Milloin pitäisi siis tavata oikea lääkäri?

Olisiko gyne oikea paikka varmistaa raskaus ja et kaikki on ok?
 
Eikai neuvolaan pakko ole mennä, mutta siellä nyt yleensä seurataan sun ja lapsen hyvinvointia, neuvolan kautta myös sit annetaan ne lääkäri ajat missä tutkitaan kohdunkaula yms, mut kai sä voit itekki varata sen lääkärin jos et neuvolaan halua..
 

Yhteistyössä