Millaista kaurapuuroa vauvalle?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Iltapuuro
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
I

Iltapuuro

Vieras
Vauvamme on syönyt maissipuuroa ja jonkin verran kasvis- ja hedelmäsoseita. Ajattelin aloittaa seuraavaksi kaurapuuron opettelun. Millaista kaurapuuroa annatte vauvalle? Löysin luomuensipuuroa, johon on lisätty vitamiineja, rautaa jne. Kannattaisiko tuollaisella aloittaa, vai ihan normaalilla kaurapuurolla jota itsekin syön? Hienonnetaanko sitä vielä jotenkin? Vauva sylkee pois esim. jos maissipuuroon on jäänyt pieni paakku.

Tavallista voi ihan hyvin antaa. Itse keittäisin ohjetta runsaammassa vedessä ja pidemmän aikaa, jotta pehmenee kunnolla. Ja jos vauva ei suostu niin isorakeista syömään niin sitten vasta hienontaa.

Mä suosittelen Piltin vauvapuuroa, meillä on mennyt todella hyvin kaupaksi. Ja siinä on paljon vitamiineja ja kalkkia yms. Poika on nyt 1v. ja syö vieläkin Piltin 8kk kaurapuuroa...

Esikoinen veteli vain ja ainoastaan niitä tetrassa olevia valmispuuroja ja oli tyytyväinen. Kuopus taas sylkee valmispuurot pois suusta ja syö hyvällä halulla Eloveenaa ja neljänviljan puuroja. Alusta asti mikrossa ohjeen mukaan tehtynä ja jäähdytyksen hoidan tetrassa olevalla hedelmäsössöllä. On hyvää :)

Meilläkin syödään ihan tavallista pikakaurapuuroa. Hyvin on tytölle uponnut. Mikorssa yleensä teen paketin ohjeen mukaan eikä ongelmia ole ollut. Ihan ensimmäinen puuro pari kuukautta sitten oli joku vauvapuuro, mutta kun tavallinen puuro kelpaa niin en ala omia rahojani vauvapuuroihin tuhlaamaan. Meillä tosin kelpaa melkein mikä tahansa ja ikää on 7,5kk.

Meillä neiti oli kans pitkään ns. sihtikurkku ja puuronkin piti olla mahdollisimman sileää. Kerran riisihiutalepuuroon oli jäänyt pieni kökkö syötön loppupuolella sillä seurauksella, että neiti oksensi kaaressa koko ison satsin puuroa+luumusosetta pitkin vaatteitaan ja sitteriä...

Nuo jauheista tehtävät vauvapuurot ovat kyllä nopeita ja käteviä ja alkuun meilläkin ihan suosikkeja. Tyyriitä toki ovat, vaikka se Piltin maustamaton kaurapuurojauhe nyt ei ihan konkurssiin vie. Mutta kun vertaa siihen, että meillä paljon käytetyt pikakaurahiutaleet maksaa alle euron iso laatikko! Meillä neuvolasta saatu vinkki on toiminut eli pikakaurahiutaleita (joista jo sinällään nopeasti tulee melko sileä puuro) voi vielä kuivana lautasella hienontaa sormien välissä, niin menevät melkein jauhoksi.

Kovempia hiutaleita (riisi/ohra/4-vilja) hienonsin alkuun sauvasekottimella isomman satsin ja siitä oli sitten taas helppo keitellä sileää puuroa pitkän aikaa. Kannattaa vaan hienonnuskulhon suu peittää esim tuorekelmulla, ettei hiutaleet sinkoile pitkin keittiötä (;

Hyvä löytö on myös Nalle-minuuttivellijauhe (ihan tavallisesta puurohyllystä). On täysjyvää ja 4-viljaa ja sopii yli 5kk vauvoille. Olen keittänyt vain selvästi paketin ohjetta sakeammaksi puuroksi (n. 1,5 rkl jauhetta + n. 1,5 dl nestettä?) ja maistuu meillä edelleen hyvin ihan sellaisenaankin. On riittoisaa ja paketti maksaa n. 1,7€.
Tuon jauheen kanssa vaan kannattaa puuron valmistuksessa käyttää vispilää, ettei jää paakuille. Itse laitan jauheen lautasella + hanasta vettä päälle samalla vispilällä sekoittaen niin, että tulee sakea "taikina". Sitten sekoitan vielä korviketta/maitoa n. 2x veden määrän. Mikroon ja kun kiehahtaa hämmennän vielä vispilällä ja sitten "keitän" n. minuutin. Aika pian nuo ainesuhteet oppii laittamaan silmällä.

Puurohommissa hyvä apu on tosiaan jääkaappikylmät hedelmäsoseet (kannattaa siis muutaman purkki pitää aina kylmässä), joilla puuron saa hetkessä jäähdytettyä sopivan lämpöiseksi. Olen myös tavallisista ryyneistä keitettyyn puuroon lisännyt n. 1tl kasvimargariinia energian ja pehmeiden rasvojen takia.

Lisäisin vielä, että meillä syödään iltapuuroksi tuota Piltin 8kk-kaurapuuroa ja aamuksi keitetään aina tavallista Nalle 4-viljan puuroa. Näin siksi, että illalla ei yleensä ehdi odottelemaan puuron hautumista, ja jauheesta saa muutamissa sekunneissa maittavaa pehmoista puuroa. Aamupuuroon lisään yleensä maitoa.

Miten olette viljat /puurot aloittaneet? Yksitellen? Onko viljojen järjestyksellä väliä? Joku (vanha viisaus?) kuuluu, että olisi hyvä aloittaa ulkomaisilla kuten riisillä ja maissilla ja jatkaa sitten kauralla, ohralla....ja viimeisenä vehnä. Nestleen bona -puuroissa on sekaisin useampaa viljaa, esim. lasten kaurapuurossa on kauraa riisiä ja vehnää, joten en ole niitä näin alkuun syöttänyt. Taidetaan mekin siirtyä bonan riisi-banaanista ihan tavallisiin huttuihin =)

Mä keitän puuron reiluun puoleen litraan vettä tai maitoa, joukkoon 2dl normihiutaleita esim.kaura ja annan hautua 30min. Tästä satsista tulee pehmeää puuroa ja annos riittää muutamaksi päiväksi. Lisään joukkoon jäähdytykseksi maitoa ja marjasosetta. Lapseni on syönyt puuron näin 8kk lähtien.

Kannattaa aloittaa yksitellen, järjestyksellä nyt ei varmaan hirmu väliä ole mutta ruis on kaikkein tujuimpaa ja kannattaa koittaa viimeiseksi. Näin ollen iltapuuroksi kantsii mun mielestö ainakin antaa jotain lempeää kuten kauraa (totuttelun jälkeenkin) jottei maha vaivaa yötä vasten. Itse aloitin riisillä, sitten koitin kauraa ja nykyisin keitän välillä myös 4-viljan version. Yleisimmin neiti syö kyllä kaurapuuroa.

Ihan tavallinen puuro käy. Meillä on keitetty alusta lähtien Aamunhyvä pikakaurahiutaleista löysää puuroa pitkällä keittoajalla (15 min haudutus) runsaaseen veteen ja lisätty korvikemaitoa -tai rintamaitoa jos on riittänyt.
Mielestäni on näin että jos annat vain hienojakoista niin tottuu siihen. Oppii nopeammin karkeisiin ruokiin kun annat vaan alusta lähtien sitä normipuuroa. Tulee edullisemmaksikin! Valmispuurot maksaa melkein euron/2dl, luomupuuroista nyt puhumattakaan...

Kiitos vastauksista!

Ostin peruskaurapuuroa (itse syön kaura-ruista) ja katson miten se vauvalle uppoaa. Hyvä tietää tuo pidempi valmistusaika sekä hienonnus! Sekaan ajattelin laittaa pakkasesta mustikkaa soseutettuna.

Mustikasta kannattaa muistaa se, että joillakin se kovottaa vatsaa. Eli kannattaa tarkkailla tilannetta.

Jostain muistan lukeneeni, että viljat tulisi ottaa käyttöön aakkosjärjestyksessä eli kaura, ohra, ruis ja vehnä. Kaura on ilmeisesti vähiten ellergisoiva ja vehnä pahin.

Meillä keiteltiin puurot ihan tavallisista ryyneistä. Sormilla murustin niitä ja kaurapuuro tuli tosi sileää ja phemeää, kun keitti pikaryyneistä. Myöhemmin siirryttiin pikapuurosta pois, koska se ei ole täysjyväpuuroa.

Meillä alkoi kaurapuuro eilen. Hauduttelin ihan tavallista Elovenaa. Hiutaleet olin jauhanut vähän pienemmiksi. Puuro maistui hyvin, mutta minä arvostan myös helppoutta ja toin illalla kaupasta Piltti kaurapuuroa.

Kiitokset! Mustikkaa meillä on syöty jonkin aikaa, ei ole vaikuttanut vatsan toimintaan. Tuo aakkosjuttu on hyvä tietää; kauran minäkin tiesin olevan vatsalle parhaan, mutta olisin veikannut ruista viimeiseksi!

Keitin ja hauduttelin kaurapuuroa ja sitten hienonsin sauvasekoittimella. Hyvin upposi. Tänään lisäsin pakastemustikkaa jäähdyttämään puuroa ja makua tuomaan, vielä paremmin maistui!

Meillä todettiin Eloveena parhaaksi, pehmeimmäksi.

Aamunhyvää yritettiin ensin vellien jälkeen, ja se ei mennyt alas edes hienontamalla ja pitkään keittämällä. Eloveenaa neuvolan täti sitten suositteli ja sitä on koko perhe syönyt siitä asti :)

Yhteistyössä