Meillä neiti oli kans pitkään ns. sihtikurkku ja puuronkin piti olla mahdollisimman sileää. Kerran riisihiutalepuuroon oli jäänyt pieni kökkö syötön loppupuolella sillä seurauksella, että neiti oksensi kaaressa koko ison satsin puuroa+luumusosetta pitkin vaatteitaan ja sitteriä...
Nuo jauheista tehtävät vauvapuurot ovat kyllä nopeita ja käteviä ja alkuun meilläkin ihan suosikkeja. Tyyriitä toki ovat, vaikka se Piltin maustamaton kaurapuurojauhe nyt ei ihan konkurssiin vie. Mutta kun vertaa siihen, että meillä paljon käytetyt pikakaurahiutaleet maksaa alle euron iso laatikko! Meillä neuvolasta saatu vinkki on toiminut eli pikakaurahiutaleita (joista jo sinällään nopeasti tulee melko sileä puuro) voi vielä kuivana lautasella hienontaa sormien välissä, niin menevät melkein jauhoksi.
Kovempia hiutaleita (riisi/ohra/4-vilja) hienonsin alkuun sauvasekottimella isomman satsin ja siitä oli sitten taas helppo keitellä sileää puuroa pitkän aikaa. Kannattaa vaan hienonnuskulhon suu peittää esim tuorekelmulla, ettei hiutaleet sinkoile pitkin keittiötä (;
Hyvä löytö on myös Nalle-minuuttivellijauhe (ihan tavallisesta puurohyllystä). On täysjyvää ja 4-viljaa ja sopii yli 5kk vauvoille. Olen keittänyt vain selvästi paketin ohjetta sakeammaksi puuroksi (n. 1,5 rkl jauhetta + n. 1,5 dl nestettä?) ja maistuu meillä edelleen hyvin ihan sellaisenaankin. On riittoisaa ja paketti maksaa n. 1,7.
Tuon jauheen kanssa vaan kannattaa puuron valmistuksessa käyttää vispilää, ettei jää paakuille. Itse laitan jauheen lautasella + hanasta vettä päälle samalla vispilällä sekoittaen niin, että tulee sakea "taikina". Sitten sekoitan vielä korviketta/maitoa n. 2x veden määrän. Mikroon ja kun kiehahtaa hämmennän vielä vispilällä ja sitten "keitän" n. minuutin. Aika pian nuo ainesuhteet oppii laittamaan silmällä.
Puurohommissa hyvä apu on tosiaan jääkaappikylmät hedelmäsoseet (kannattaa siis muutaman purkki pitää aina kylmässä), joilla puuron saa hetkessä jäähdytettyä sopivan lämpöiseksi. Olen myös tavallisista ryyneistä keitettyyn puuroon lisännyt n. 1tl kasvimargariinia energian ja pehmeiden rasvojen takia.