Millaisia vaatteita ekaluokkalaiset käyttää? :)

juupa juu
Alkuperäinen kirjoittaja Potslojo:
Minä olen aina ostanut kesän alesta syksyllä koulunsa aloittavalle lapselle ison pinon uusia vaatteita koulun alkamisen kunniaksi.
Mun mielestä siinä ei ole mitään ihmeellistä. Lapsenkin on mukava aloittaa koulu, kun on reppu, penali, kynät, uudet lenkkarit ja syystakki jne ostettuna.
Toki isommillekin lapsille sama juttu, syksyksi ostetaan uutta.
-Tottakai niitä vanhojakin vaatteita pidetään, mutta uusiakin ostetaan.

Mun mielestä on ihan asiallista miettiä, millaisia vaatteita ne tulevat ekaluokkalaiset käyttävät.

Fiksuahan se on nyt ostaa se kunnollinen toppatakki joka menee ekallakin, ja juurikin takki ja housut, haalari on jo 'lapsellinen' monen ekaluokkalaisen mielestä, vaikka pihaleikeissä sitten haalari vielä menisikin.

Mä ostaisin ihan perus paitoja jne, ja sitten kesällä niitä printtejä, kun tietää mikä silloin miellyttää ja on 'in' niiden ekaluokkalaisten mielestä.

Ei lapsen nätisti ja siististi pukeminen ole mitenkään väärin.
itse kuitenkin protestoin edelleenkin sitä, että lapsetkin pitää laittaa samaan muottiin mm. pukeutumisen suhteen. ettei vaan kiusattaisi. hei haloo, pelätäänkö me aikuiset ihmiset jotain koulukiusaamista näin paljon, että pitää pää punaisena miettiä tällasia?? kun kotona vois lapsensa opettaa, ettei ketään saa kiusata vaikkapa vaatteitten, ihonvärin, uskonnon tai ulkonäön takia..!!!
 
Siis oikeesti. Monen monta kertaa on kysytty, että leikkiikö 8 v vielä Barbeilla, onko tämä ja tämä Lego liian lapsellinen kuusivuotiaalle, minkäikäiset teillä vielä käyttää haalaria, jne.

Ja kauhee parku & ihan sekopäiset johtopäätökset siitä, kun mä uskallan ääneen pohtia sitä, millaisia vaatteita ostaisin tytölle jemmaan alennusmyynneistä, miten maku muuttuu jos muuttuu kun koulu alkaa :eek:
 
kuule
Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:
Siis oikeesti. Monen monta kertaa on kysytty, että leikkiikö 8 v vielä Barbeilla, onko tämä ja tämä Lego liian lapsellinen kuusivuotiaalle, minkäikäiset teillä vielä käyttää haalaria, jne.

Ja kauhee parku & ihan sekopäiset johtopäätökset siitä, kun mä uskallan ääneen pohtia sitä, millaisia vaatteita ostaisin tytölle jemmaan alennusmyynneistä, miten maku muuttuu jos muuttuu kun koulu alkaa :eek:
on sulla murheet ja pohtimisen aiheet, sanonpa vaan...
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Aika vaikuttavia johtopäätöksiä ja ajatuksia suhteutettuna siihen, että ap halusi vinkkiä siihen, millaisia vaatteita ostaa alesta :)
Niinpä :D

Mutta nyt sen tiedämme: on väärin miettiä, millaisia vaatteita kannattaa ostaa tulevalle koululaiselle alesta!

(ja sen, ettei lapsi ole lapsi jos hänellä on Hello Kittyä :LOL: )
 
Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:
Alkuperäinen kirjoittaja yöks:
En ymmärrä tätä pintamuotia, että lapset eivät saa olla lapsia, vaan pitää seurata trendejä ja jotain ostaa jotain tyhmää isopäistä hellokittyä. Miksei kissa kuin kissa käy? Miksi pitää meidän aikuitsen mennä mukaan tällaiseen?

Minusta maailma olisi parempi paikka, jos ap:n kaltaiset kouluttamattomat nuoret äidit joiden elämän pääsisältö on se, miltä näyttää, eivät ksokaan tekisi lapsia. Ei olisi kiusaamista jne.

Ap on 33-vuotias toista ammattikorkeakoulututkintoaan opiskeleva äiti.

Minulle ja tyttärelleni on ihan oikeasti aivan sama miten joku toinen lapsi pukeutuu. Tyttö tykkää Hello Kittystä mutta hänelle kelpaa kyllä kissa kuin kissa. Kelpaa kirppisvaate, kelpaa mikä tahansa.

Sinä tässä arvostelet ja haukut. Haukut Hello Kittyä tyhmäksi, mollaat minua ties miksi, jne. Minä en ole puolella sanallakaan arvostellut kenenkään pukeutumista, tehnyt typeriä oletuksia elämänarvoista, jne.

Mene itseesi, jos osaat.
:LOL: sori mua rupes naurattaa tuo "haukut hello kittyä tyhmäksi" kommentti
 
Alkuperäinen kirjoittaja juupa juu:
Alkuperäinen kirjoittaja Potslojo:
Minä olen aina ostanut kesän alesta syksyllä koulunsa aloittavalle lapselle ison pinon uusia vaatteita koulun alkamisen kunniaksi.
Mun mielestä siinä ei ole mitään ihmeellistä. Lapsenkin on mukava aloittaa koulu, kun on reppu, penali, kynät, uudet lenkkarit ja syystakki jne ostettuna.
Toki isommillekin lapsille sama juttu, syksyksi ostetaan uutta.
-Tottakai niitä vanhojakin vaatteita pidetään, mutta uusiakin ostetaan.

Mun mielestä on ihan asiallista miettiä, millaisia vaatteita ne tulevat ekaluokkalaiset käyttävät.

Fiksuahan se on nyt ostaa se kunnollinen toppatakki joka menee ekallakin, ja juurikin takki ja housut, haalari on jo 'lapsellinen' monen ekaluokkalaisen mielestä, vaikka pihaleikeissä sitten haalari vielä menisikin.

Mä ostaisin ihan perus paitoja jne, ja sitten kesällä niitä printtejä, kun tietää mikä silloin miellyttää ja on 'in' niiden ekaluokkalaisten mielestä.

Ei lapsen nätisti ja siististi pukeminen ole mitenkään väärin.
itse kuitenkin protestoin edelleenkin sitä, että lapsetkin pitää laittaa samaan muottiin mm. pukeutumisen suhteen. ettei vaan kiusattaisi. hei haloo, pelätäänkö me aikuiset ihmiset jotain koulukiusaamista näin paljon, että pitää pää punaisena miettiä tällasia?? kun kotona vois lapsensa opettaa, ettei ketään saa kiusata vaikkapa vaatteitten, ihonvärin, uskonnon tai ulkonäön takia..!!!
No meillä kyllä opetetaan kotona lapsille kaikkien kunnioittamista uskontoon, rotuun tai mihinkään muuhunkaan katsomatta.

Itse katson aamulla, mitä päälleni laitan, että olen siisti ja asiallinen siihen tilaisuuteen mihin milloinkin olen menossa. Enkä tee sitä sen vuoksi, että pelkäisin itseäni kiusattavan.

Samoin pukevat lapseni itsensä siististi ja asiallisesti tilaisuudesta riippuen.

Mun mielestä ap kysy ihan asiallisesti, mitä ostaa kouluun ekaluokkalaiselle. Nyt on alet ja on ihan fiksuakin ostaa osa vaatteista nyt ja loput kesän alesta.

Ekaluokkalaiset pukeutuvat erilailla kuin 5-vuotiaat tai kuin 10-vuotiaat.
Ei siinä sen kummempaa. Kuhan miettii, mistä minkäkin ikäiset pitävät.
 
Mun ekaluokkalainen poika suosii farkkuja ja huppareita. Ei kuitenkaan ole moittinut kenenkään vaatteita lapsellisiksi tms. joten olettaisin että hänelle (kuin myös minulle) on ihan sama, mitä luokkakaverit päälleen pukee.
 
å
Kyllä mä kyselen mun teineiltä, että millaisia vaatteita muut käyttää ja millaiset kuteet on ok?
Mä en ala muuttamaan maailmaa ja anna lasteni kärsiä kiusaamisesta siks, että niil olis vääränlaiset vaatteet. Olkoon vaan pintaliitoa ja väärän mallin opettamista. Maailma vaan on julma eikä mun kantti kestä olla liian erilainen, eikä tarvi mun lastenkaan kantin kestää.

Mut ne jotka haluaa olla "tiennäyttäjiä" meille muille vajavaisille äideille siitä oikeasta tavasta niin SIITÄ VAAN.
 
niin
Alkuperäinen kirjoittaja å:
Kyllä mä kyselen mun teineiltä, että millaisia vaatteita muut käyttää ja millaiset kuteet on ok?
Mä en ala muuttamaan maailmaa ja anna lasteni kärsiä kiusaamisesta siks, että niil olis vääränlaiset vaatteet. Olkoon vaan pintaliitoa ja väärän mallin opettamista. Maailma vaan on julma eikä mun kantti kestä olla liian erilainen, eikä tarvi mun lastenkaan kantin kestää.

Mut ne jotka haluaa olla "tiennäyttäjiä" meille muille vajavaisille äideille siitä oikeasta tavasta niin SIITÄ VAAN.
samaa mieltä olen.

 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:
Mutta nyt sen tiedämme: on väärin miettiä, millaisia vaatteita kannattaa ostaa tulevalle koululaiselle alesta!

(ja sen, ettei lapsi ole lapsi jos hänellä on Hello Kittyä :LOL: )
Siis sähän itse vielä aiemmin sanoit, ettei tytölle Hello kittyä enää jos se on out ja saattaa joutua vielä kiusatuksi. Nyt puhutkin sitten ihan muuta.

Opinpa tästä ketjusta sen, että pakko ostaa tuolle pojalle ens talveksi kaksiosainen puku kun menee kouluun kun haalari on jo aivan liian lapsellinen.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Siis sähän itse vielä aiemmin sanoit, ettei tytölle Hello kittyä enää jos se on out ja saattaa joutua vielä kiusatuksi. Nyt puhutkin sitten ihan muuta.

Opinpa tästä ketjusta sen, että pakko ostaa tuolle pojalle ens talveksi kaksiosainen puku kun menee kouluun kun haalari on jo aivan liian lapsellinen.
Jes, jotain hyötyä siis ;)

Kyllä mä tytölle Kittyä edelleen ostan koska hän siitä tykkää, mutten aio ostaa niin paljon kuin ennen, siltä varalta että se menettääkin hohtonsa. Mitä teen 128-130 cm Kittyillä, jos lapsi ei niitä päällensä pue, kun ei enää tykkää tai koulussa on niistä kiusattu?
 
Mun tyttö on täällä Turussa pienessä koulussa. Viime vuonna eskarissa Hello Kitty oli in ja nyt se vasta in onkin. Luokkakavereilla on Hello Kittyä, tavis hupparia, tunikoita, trikoopaitoja, farkkuja, verskoja, ulkovaatteina haalaria tai housu/takki-yhdistelmää, on collegepukua jne. laidasta laitaan.
 
proudy
Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Ehkä ihmisiä ärsyttää se, että lapset eivät saa olla lapsia vaan heidän täytyy olla pikkuaikuisia yhä nuoremmasta ja nuoremmasta. Ehkä isoissa kaupungeissa on pukeutumisen suhteen tarkempaa kuin täällä maalla. Tai ei ole ainakaan itse tarvinnut miettiä mitkä vaatteet ovat liian lapsellisia lasten käyttää.
Mun maalla asuva ystäväni kertoi, että lapsi sai köniinsä Nalle Puh-pipon takia ESIKOULUSSA...
Ja maalla asuvan toisen ystäväni lasta kiusattiin koulussa koska hänellä oli "kaupunkilaispellevaatteet" eli huppari (H&M).
Kaupungeissa ollaan suvaitsevaisempia. Turussa on muutenkin mielestäni keskivertosuomalaista suvaitsevaisempi pukeutumiskulttuuri.
 
liinatukka
Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:
Lukekaa tätä ketjua...ja MINUA väitetään kiusaajaksi :D
Tuntuu, että aika moni on kaivanut pari pussillista palkoja nenästään, joilla tykittää åboa.

Keidenhän lapista niitä kiusaajia kasvaa?

Veikkaan, että näiden, jotka haukkuvat toisten lapsia pissiksiksi.
 
vieras
Ihan kuriositeettina, niin ainakin täällä ison kaupungin kyljessä olevassa isoimmassa koulussa noin 30 % 2. luokan lapsista on vielä haalarit talviasusteena koulussa. Meillä kylmälle säälle on jo takki ja housut, mutta ohuempi toppapuku on vielä haalarimallia.
 
ieras
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Ihan kuriositeettina, niin ainakin täällä ison kaupungin kyljessä olevassa isoimmassa koulussa noin 30 % 2. luokan lapsista on vielä haalarit talviasusteena koulussa. Meillä kylmälle säälle on jo takki ja housut, mutta ohuempi toppapuku on vielä haalarimallia.
Meidän poika on tokalla pienessä maalaiskoulussa eikä ole sit eskarin jälkeen suostunut haalareita päälleen laittamaan...
 
luokanope
Mulla on ekaluokka nyt. Ollaan Vantaalla, mutta tuskin kovin poikkeaa Turusta?

Tytöillä on perushuppareita, collegetakkkeja, trikoita, collegetunikoita, jopa me&i-vaatteita (tunika & leggarit), farkkuja, collegehousujakin muinakin kuin liikkapäivinä. 2-osaisia ulkovaatteita, välikausihousut ja on ollut toppahousuja nyt kun oli pakkasta. Haalaria ei ole ollut yhdelläkään.

Huppari on melkein kaikilla. Tytöillä niissä enimmäkseen väreinä vaaleanpunaista, valkoista, meleerattua harmaata.

Mitään nuorisovirityksiä tyyliin napapaita en ole nähnyt kellään, mutta en kyllä kittyäkään muistaakseni. Eikä muutenkaan pahemmin printtiä, missä tunnettuja hahmoja.

Itselläni on eskarilainen poika ja 4-v tyttö, jolle kitty kelpaa.

Jotain perusraitapaitoja saa esim. lindexistä. Kysyin luokkani tytöiltä samanikäistä kummityttöäni varten, mihin liikkeeseen haluaisivat lahjakortin, niin lähes kaikki sanoivat Seppälästä.
 
luokanope jatkaa...
siis ihan perustrikoopaitaa näkee paljon. Mä en oo kyllä valtavasti kiinnittänyt huomiota tyttöjen vaatteisiin, kun ovat ihan normivaatteita, ei kiinnitä huomiota puoleen eikä toiseen.
 
Meidän ekaluokkalaisella on koulussa yleensä farkut tai sammarit, ja ulkovaatteina toppatakki+housut. Paitoina on värikkäitä huppareita, villatakkeja, tunikoita jne. Ei tykkää esim. hello kittystä, joten sitä ei ole. (muuta kuin lahjaksi saatuja t-paitoja). Minni hiiri-paidoistaan tykkää paljon, samoin "rokkipaidoistaan". (anna abreun, lauri tähkän, ari koivusen yms. paitoja :D)
 

Yhteistyössä