Millaisia savolaiset on? vertaa pohjalaiset.

  • Viestiketjun aloittaja ??
  • Ensimmäinen viesti
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Satu:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Kyrön voima:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Tuuljmyllynlämmittäjä:
Väkivallalla uhkailuksi tämäkin ketju meni, kuten kaikki keskusteluyritykset pohjalaisten kanssa.

Juuri näin, ihan sama juttu puhelinkeskusteluissa. Moukkia mitä moukkia.
Olen pohjalainen ja ikinä en ole uhkaillut ketään puhelinkeskusteluissa, enkä ole kuullut muidenkaan näin tekevän. Mitä ihmettä tarkoitat?
Sitä juuri, etenkin kun kyse on rahasta (lain perusteella maksettavista etuuksista), pohjalaiset uhkailee lakimiehillä, raastuvalla tai jopa pahimmat väkivallalla ym. typerällä (jolla ei voi asiaan edes vaikuttaa :LOL: ) Eivät kuuntele perusteluja eivätkä ohjeita joilla pystyisivät omaan asiaansa vaikuttamaan vaan yleensä raivopäisinä lyövät aikansa omaa kantaansa jankattuaan luurin kiinni. No, omapahan on mokansa jos eivät halua kuunnella, ei ole mun ongelman. Saman asian saa savolaisen tai karjalaisen kanssa hoidettua yleensä ihan hyvässä hengessä.
Älä nyt ole lapsellinen ja yleistä. Tyhmiä asuu ympäri suomea, niin pohjanmaallakuin savossakin.

En haluaisi yleistää mutta valitettavasti pitkä työkokemus on osoittanut asian olevan usein näin pohjalaisten kanssa, ei tietenkään ihan aina, mutta liian usein. Siksi heistä on jäänyt minulle niin huono käsitys.
 
vieras
en jaksanut lukea koko ketjua, mutta tässä omaa kokemusta.
en ole puhdasverinen savolainen. olen naimisissa pohjaisen kanssa ja ainakin mulle oli se yllätys, miten paljon täällä autetaan naapuria. yleensäkin talkoilla tehdään paljon erilaisia tilaisuuksia. kotipaikkakunnalta en muista tuommoista. olinkin alussa ihan äimän käkenä avuliaisuuden kanssa. nyt auttaminen on mullekin itsestään selvyys.
 
Satu
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Satu:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Kyrön voima:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Tuuljmyllynlämmittäjä:
Väkivallalla uhkailuksi tämäkin ketju meni, kuten kaikki keskusteluyritykset pohjalaisten kanssa.

Juuri näin, ihan sama juttu puhelinkeskusteluissa. Moukkia mitä moukkia.
Olen pohjalainen ja ikinä en ole uhkaillut ketään puhelinkeskusteluissa, enkä ole kuullut muidenkaan näin tekevän. Mitä ihmettä tarkoitat?
Sitä juuri, etenkin kun kyse on rahasta (lain perusteella maksettavista etuuksista), pohjalaiset uhkailee lakimiehillä, raastuvalla tai jopa pahimmat väkivallalla ym. typerällä (jolla ei voi asiaan edes vaikuttaa :LOL: ) Eivät kuuntele perusteluja eivätkä ohjeita joilla pystyisivät omaan asiaansa vaikuttamaan vaan yleensä raivopäisinä lyövät aikansa omaa kantaansa jankattuaan luurin kiinni. No, omapahan on mokansa jos eivät halua kuunnella, ei ole mun ongelman. Saman asian saa savolaisen tai karjalaisen kanssa hoidettua yleensä ihan hyvässä hengessä.
Älä nyt ole lapsellinen ja yleistä. Tyhmiä asuu ympäri suomea, niin pohjanmaallakuin savossakin.

En haluaisi yleistää mutta valitettavasti pitkä työkokemus on osoittanut asian olevan usein näin pohjalaisten kanssa, ei tietenkään ihan aina, mutta liian usein. Siksi heistä on jäänyt minulle niin huono käsitys.
Ootko kuullut sanontaa, et jos aina muissa on vikaa, kannattaa katsoa peiliin? Vai ihanko oikeasti väität, että ei ihan aina,mutta yleensä pohjalaisten kanssa on kyseisiä ongelmia. Kumma kun minulla ei ole mitään ongelmia? Minulla on nyt sellainen käsitys,että pitkästä työkokemuksestasi huolimattaa, oletkohan ihan ammattitaitoinen. Asenteita ainakin kannattaisi tarkistaa. Voisi ne keskustelutkin sujua paremmin.
 
Akka ja ukko
Voi ristus ku täällä on kateellisia ihimisiä. Oikeen pohojalaasten haukkumatalakoot. No meirän kantti kestää, venyy ja paukkuu, vaan ei ikinä katkia. Se on taivahan tosi.
 
vieras
SAvolaisesta ei ota ensialkuun selvää. Väärinkäsityksiltä ei voi välttyä ja monesti voi saada ihan väärän kuvan. Humoristisilla heitoilla esim, elähän hättäile, saa joku kuvan ettei tässä ole kiire mihinkään vaikka savolainen vain tarkoittaakin ehkä että odota minuutti, sitten asia selvä. Jalat maassa tyyppejä sanoisin. Itse viihdyn. Ei liian jäykkiä.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
en jaksanut lukea koko ketjua, mutta tässä omaa kokemusta.
en ole puhdasverinen savolainen. olen naimisissa pohjaisen kanssa ja ainakin mulle oli se yllätys, miten paljon täällä autetaan naapuria. yleensäkin talkoilla tehdään paljon erilaisia tilaisuuksia. kotipaikkakunnalta en muista tuommoista. olinkin alussa ihan äimän käkenä avuliaisuuden kanssa. nyt auttaminen on mullekin itsestään selvyys.
Tämän minäkin huomannut. Apua saa. Sellainen joku yhteys, mihin riittää että asut samassa pitäjässä, tai tunnet serkun kummitytön kaverin kaiman.
 
Lunatic
Alkuperäinen kirjoittaja Tampere:
Minulla asuu pohjanmaalla sukulaisia. Ovat vieraanvaraisia ja kohteliaita. Täysin erilaisia kuin helsingissä asuvat pissikset.
Ne on varmaan oikeesti karjalaisia geeneiltään. Evakkojen jälkeläisiä.
Pohjalaiset ei ole tollasia, karjalaiset taas on.
 
Lunatic
Alkuperäinen kirjoittaja Akka ja ukko:
Voi ristus ku täällä on kateellisia ihimisiä. Oikeen pohojalaasten haukkumatalakoot. No meirän kantti kestää, venyy ja paukkuu, vaan ei ikinä katkia. Se on taivahan tosi.
Kuka teille kateellinen olis?
Voi juha mieto sentään. :snotty:
 
Alkuperäinen kirjoittaja Lunatic:
Alkuperäinen kirjoittaja Pampolina:
On sinulla kova tietämys pohjalaisista. =) Onko sinun pakko jostakin syystä pitää meikäläisistä. Me viihdytään vallan mainiosti täällä ilman teikäläistäkin.
Kunhan pysytte juntit siellä, ettekä levittäydy minnekään. :wave:
Samaa voisi sanoa savolaisista. Harmi vaan, että ovat liikuvaista kansaa, koska sillat palavat jatkuvasti takana, jostain kumman syystä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja milla:
Alkuperäinen kirjoittaja miu:
meillä parisuhteessa on pohjalainen-savolainen yhdistelmä. Pohjalainen mököttää, savolainen paikkaa tilanteen puhumalla kahden edestä.
Meillä myös sama yhdistelmä, mutta toisinpäin menee. Savolainen mököttää ja pohjalainen puhuu ja paljon.

Savolainen on myös erittäin epäluotettava kun taas pohjalainen on tyhmän rehellinen.
Mököttää, koska ei ole tottunut rehellisyyteen. Menee pasmat sekaisin. Pohjalaisen on helppo puhua, kun ei tarvitse hävetä puheitaan.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Pampolina:
Alkuperäinen kirjoittaja hedona:
Alkuperäinen kirjoittaja ..:
Alkuperäinen kirjoittaja hedona:
Alkuperäinen kirjoittaja Lunatic:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Peesi :eek: yksinkertaisia ihmisiä.
Niinpä. Ääliöitä isolla äällä.
Mun mielestä se murre saa pohjalaiset kuulostamaan tosi yksinkertaiselta väeltä... :ashamed:
Mutta eikös aika moni muukin murre vaikuta samalla tavalla? Mulle ainakin. Siis toki tiedän että tietyn murteen puhuminen ei ihmisestä yksinkertaisttee, mutta suurin osa murteista kuulostaa hölmölle ennen kun siihen tottuu.
Mut mulle henkilökohtaisesti toi pohjalaisten murre on se pahin :x
Ajattele, munkin lapset puhuu,että ne tuloo ja menöö, lisäksi ne vielä juaa maitua. Mitähän niistäkin raukoista tulee. Ihan olen huolissani. :LOL:
Kuhan eivät naitua jua.
 
Alkuperäinen kirjoittaja hedona:
Alkuperäinen kirjoittaja ...:
Alkuperäinen kirjoittaja hedona:
Alkuperäinen kirjoittaja Tuittu:
Alkuperäinen kirjoittaja Pampolina:
Ajattele, munkin lapset puhuu,että ne tuloo ja menöö, lisäksi ne vielä juaa maitua. Mitähän niistäkin raukoista tulee. Ihan olen huolissani. :LOL:
Ja jonsei nua pöyrööt ny lakkaa tuata meirän mollaamista niin me ryykätään perähä ja annetaha vähä satikutia, jonsei iha kurmooteta! Notta tiärätte! ;)
:x
Tairat tarttee kurmootusta?
En tiedä mitä se on enkä edes halua :x
No jo olet sivistymätön!
 
Alkuperäinen kirjoittaja Lunatic:
Alkuperäinen kirjoittaja Tuuljmyllynlämmittäjä:
http://fi.wikipedia.org/wiki/Meemi

Ei pohjalaisuus välttämättä geeneissä ole, nääs. Eiköhän savolaisten vanhempien pojasta tulisi Pohjanmaalla ottolapsena kasvaessaan yhtä paha jurottaja kuin alkuasukkaistakin.
Itse uskon enemmän geeneihin kuin meemeihin.... (oli ihan uus juttu mulle). Tosin, onhan niissäkin varmaan joku perä...
Itse olen geeneiltäni karjalainen, mutta koska olen syntynyt ja kasvanut satakunnassa, kyllä tämä luonteeni osittainen synkkämielisyys varmaan pulppuaa juuri satakunnasta. Eli tältäosin meemit oisi vaikuttaneet. Mutta kyllä mun luonne on ihan karjalainen silti.. ei musta satakuntalaista ole tullut vaikka täällä oon jo toisessa sukupolvessa. Ihan eri luonteisia ne geeneiltään satakuntalaiset on, kuin oon itse.

No, taas oppi palstalta uutta. =)
Siis savolainen.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Kyrön voima:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Tuuljmyllynlämmittäjä:
Väkivallalla uhkailuksi tämäkin ketju meni, kuten kaikki keskusteluyritykset pohjalaisten kanssa.

Juuri näin, ihan sama juttu puhelinkeskusteluissa. Moukkia mitä moukkia.
Olen pohjalainen ja ikinä en ole uhkaillut ketään puhelinkeskusteluissa, enkä ole kuullut muidenkaan näin tekevän. Mitä ihmettä tarkoitat?
Sitä juuri, etenkin kun kyse on rahasta (lain perusteella maksettavista etuuksista), pohjalaiset uhkailee lakimiehillä, raastuvalla tai jopa pahimmat väkivallalla ym. typerällä (jolla ei voi asiaan edes vaikuttaa :LOL: ) Eivät kuuntele perusteluja eivätkä ohjeita joilla pystyisivät omaan asiaansa vaikuttamaan vaan yleensä raivopäisinä lyövät aikansa omaa kantaansa jankattuaan luurin kiinni. No, omapahan on mokansa jos eivät halua kuunnella, ei ole mun ongelman. Saman asian saa savolaisen tai karjalaisen kanssa hoidettua yleensä ihan hyvässä hengessä.
Savolainen perii velkansa sitten myöhemmin selän takana...
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Satu:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Kyrön voima:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Tuuljmyllynlämmittäjä:
Väkivallalla uhkailuksi tämäkin ketju meni, kuten kaikki keskusteluyritykset pohjalaisten kanssa.

Juuri näin, ihan sama juttu puhelinkeskusteluissa. Moukkia mitä moukkia.
Olen pohjalainen ja ikinä en ole uhkaillut ketään puhelinkeskusteluissa, enkä ole kuullut muidenkaan näin tekevän. Mitä ihmettä tarkoitat?
Sitä juuri, etenkin kun kyse on rahasta (lain perusteella maksettavista etuuksista), pohjalaiset uhkailee lakimiehillä, raastuvalla tai jopa pahimmat väkivallalla ym. typerällä (jolla ei voi asiaan edes vaikuttaa :LOL: ) Eivät kuuntele perusteluja eivätkä ohjeita joilla pystyisivät omaan asiaansa vaikuttamaan vaan yleensä raivopäisinä lyövät aikansa omaa kantaansa jankattuaan luurin kiinni. No, omapahan on mokansa jos eivät halua kuunnella, ei ole mun ongelman. Saman asian saa savolaisen tai karjalaisen kanssa hoidettua yleensä ihan hyvässä hengessä.
Älä nyt ole lapsellinen ja yleistä. Tyhmiä asuu ympäri suomea, niin pohjanmaallakuin savossakin.

En haluaisi yleistää mutta valitettavasti pitkä työkokemus on osoittanut asian olevan usein näin pohjalaisten kanssa, ei tietenkään ihan aina, mutta liian usein. Siksi heistä on jäänyt minulle niin huono käsitys.
Jospa niitä ärsyttää sun kierous.
 
v
Alkuperäinen kirjoittaja Kuka tietää missä asuu tämmösiä ihmisiä:
Koppavia, vahtaavat pitkään tyhmän näköisinä, pitävät itseään parempina jne.?
Eivät normaaleita ihmisiä! Ne tölläävät tyhmän näköisinä vain sua (tai mua :snotty:), koska me ollaan outoja! Harmaa massa saa olla ihan rauhassa katseilta.
 
v
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Kuka tietää missä asuu tämmösiä ihmisiä:
Koppavia, vahtaavat pitkään tyhmän näköisinä, pitävät itseään parempina jne.?
Nyt tulee kyllä Helsinki mieleen :D
Helsinkihän on tunnetusti paikka, jossa eri heimot risteytyvät ja seurauksena on mahdollisesti vieläkin katalampia ninjamutanttiääliöitä kuin maakunnissa!

Pohjalaisen ja savolaisen risteytys eli jääräpäinen korkkiruuvi mainittu jo.

Sitten vielä kaikenlaisia muita.

Pohjalainen + lappilainen = juoppo jääräpää
Pohjalainen + karjalainen = hölöttävä, äänekäs puukkojunkkari
Pohjalainen + hämäläinen = hidas ja puhumaton jääräpää
 
mlps
Asiathan tietysti riippu katsontakulmasta. Itäsuomalaisena ja useamman maakunnan alueella asuneena sanoisin seuraavaa;
- ei savolaiset ole kieroja, ne on epäsuoria
- savolainen lupsakkuus on smalltalkia ym. sosiaalista vuorovaikutusta, ei ne pohjimmiltaan oo erityisen leppoisia
- itäsuomalaiset (tai juuriltaan sellaiset) on vieraanvaraisempia ku länsisuomalaiset, savossa näkyy varsin hyvin (Kaavilla tarjotaan kulkijalle kahvit ja ruuat...Kiuruveellä lähinnä pohjanmaata ei aina ees kahveja vaikka itte juuaan)
-pohjalainen on itäsuomalaisesta epäkohtelias ja vissiin itäsuomalainen on pohjalaisista liian itseään tykö tekevä tyhjän puhuja (kuinka monta pohjalaista diplomaattia tiedät)
- pohjalainen puhuu 70-luvun omakotitalostaan ku maalaiskartanosta, kaikki on hyvää ja mahdottoman hyvää...ei paljon turha vaatimattomuus vaivaa
-pohjalainen kateus ilmenee siinä, että pitää tehdä paremmin ku naapuri (vaikkei ois varaakaan)
-savolainen kateus on sitä, että salaa ja seläntakana epäillään ja toivotaan naapurin tekemisen menevän pieleen
-savolaiset on eläneet satoja vuosia idän ja lännen rajalla, joten on henkiin jäädäkseen ollut pakko oppia diplomaattiseksi...pohjalaisella suoraan sanomisella ois isännän vaihtuessa henki lähtenyt
Kaikkin mukavinta seutua on minusta etelä-karjala, ihmiset on sosiaalisia ja ilmasto kiva (oi jospa sinne joskus pääsis)
Minä oon itäsuomalainen ja ukko on pohjalainen tai luulee olevansa. Ukko on kiero ku korkkiruuvi (mut siinä onki vartti savolaista).
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja mlps:
Asiathan tietysti riippu katsontakulmasta. Itäsuomalaisena ja useamman maakunnan alueella asuneena sanoisin seuraavaa;
- ei savolaiset ole kieroja, ne on epäsuoria
- savolainen lupsakkuus on smalltalkia ym. sosiaalista vuorovaikutusta, ei ne pohjimmiltaan oo erityisen leppoisia
- itäsuomalaiset (tai juuriltaan sellaiset) on vieraanvaraisempia ku länsisuomalaiset, savossa näkyy varsin hyvin (Kaavilla tarjotaan kulkijalle kahvit ja ruuat...Kiuruveellä lähinnä pohjanmaata ei aina ees kahveja vaikka itte juuaan)
-pohjalainen on itäsuomalaisesta epäkohtelias ja vissiin itäsuomalainen on pohjalaisista liian itseään tykö tekevä tyhjän puhuja (kuinka monta pohjalaista diplomaattia tiedät)
- pohjalainen puhuu 70-luvun omakotitalostaan ku maalaiskartanosta, kaikki on hyvää ja mahdottoman hyvää...ei paljon turha vaatimattomuus vaivaa
-pohjalainen kateus ilmenee siinä, että pitää tehdä paremmin ku naapuri (vaikkei ois varaakaan)
-savolainen kateus on sitä, että salaa ja seläntakana epäillään ja toivotaan naapurin tekemisen menevän pieleen
-savolaiset on eläneet satoja vuosia idän ja lännen rajalla, joten on henkiin jäädäkseen ollut pakko oppia diplomaattiseksi...pohjalaisella suoraan sanomisella ois isännän vaihtuessa henki lähtenyt
Kaikkin mukavinta seutua on minusta etelä-karjala, ihmiset on sosiaalisia ja ilmasto kiva (oi jospa sinne joskus pääsis)
Minä oon itäsuomalainen ja ukko on pohjalainen tai luulee olevansa. Ukko on kiero ku korkkiruuvi (mut siinä onki vartti savolaista).
Hyvin kiteytetty.

T. se joka työssään kokenut pohjalaisten töykeyden ja ps. ei ole kysymys asenteestani tai ammattitaidottomuudestani, yhtä ystävällisesti (ja asiantuntevasti) selvittän asiat olipa puhelimessa kuka tahansa, enkä lähde mukaan pohjalaisten räyhäämiseen
 

Yhteistyössä