millaisia on nielemisvaikeudet?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
?

?

Vieras
onko sellanen nielemis vaikeutta kun meinaa ruoka takertua kurkkuun. saa nielemällä niellä että menee alas ja pelätä että tukehtuu. mulla nyt kuukauden aina iltaisin ollut tuollaista. äskenkin spagettia ja jauhelihakastiketta sai oikeen huolella jauhaa että meni alas ja sittenkin onnistuin nielaseen niin että jonnekkin tuonne nenäänpäin meni ja nyt pistää inhottavasti:(

Mulle on tullut saman tyyppistä... Lääkkeet ja ruoka jää kurkkuun, olivat sit kuinka pieniä tahansa, saan niellä ja niellä monta kertaa ennen kuin se etenee ja juoda paljon vettä... Välillä jää minuuteikskin jonnekkin jumiin tuol kurkus ennen kuin menee eteenpäin. Rasittavaa.

ei oikein ole närästystäkään joskus silloin tällöin kyllä kun syö tiettyjä ruokia. pahoinvointia kyllä on miltei päivittäin. stressiä kyllä myös on vaikka en sitä tiedostakkaan itse. mutta olen hirmuisen väsynyt ja kauhea kiire kokoajan työ ja opiskelu,perhe ja muut menot painaa päälle joten ihme jos ei pieni stressi pukkaa:)

Alkuperäinen kirjoittaja idunnor:
Mulle on tullut saman tyyppistä... Lääkkeet ja ruoka jää kurkkuun, olivat sit kuinka pieniä tahansa, saan niellä ja niellä monta kertaa ennen kuin se etenee ja juoda paljon vettä... Välillä jää minuuteikskin jonnekkin jumiin tuol kurkus ennen kuin menee eteenpäin. Rasittavaa.

mulla ruoka ei meinaa mennä alas. ihankun se jumahtais koko ruoka kasa tuohon johonkin ja sit yrittää paniikissa niellä et menee alaspäin. lääkkeet tai liukkaat ruoat ei jää esim jugurtti tms.. mutta näkkäriä esim on vaikea syödä kun saa pelätä että tukehtuu.

Mulla oli huomaamattani kehittynyt refluksi. Sappinesteet ei nousseet kurkkuun asti, mutta ärsyttivät kuitenkin ruokatorvea. Korventavaa tunnetta oli joskus ja röyhtäilin paljon. Jatkuva huono olo vaivasi myös. Ja juuri tuollaista nielemisvaikeuta. Menin lääkärille ja sain reseptillä Zolt nimistä närästyslääkettä ja vaivat loppuivat siihen.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja idunnor:

mulla ruoka ei meinaa mennä alas. ihankun se jumahtais koko ruoka kasa tuohon johonkin ja sit yrittää paniikissa niellä et menee alaspäin. lääkkeet tai liukkaat ruoat ei jää esim jugurtti tms.. mutta näkkäriä esim on vaikea syödä kun saa pelätä että tukehtuu.

Juu, mullakaan ei sileet ruoat jää mut jos vähänkin epätasaista niin on todella vaikee saada alas, siks syönkin nykyään tosi tosi pieniä paloja ettei haittaa vaikka jumahtaiskin johonkin. Huomenna lääkäri muista asioista niin kysyn siellä jos sais jotain apua tähän vaivaan...

nielemisestä ja siihen liittyviä perusohjeista löydät lisää tuolta suomen refluksin sivustolta
www.refluksi.fi nyt sunnuntaina 20.12 ... ne on hyviä - jouduin noudattamaan niitä itse refluksin alkuaikoina - osaa tietnekin nyttenkin :-) Ja monet ei tiedä noita perusjuttuja tuosta nielemisestä ...

siinä nielemisessä voi olla erilaisia ongelmia eri kohdissa (suu, nielu, kurkunpää, ruokatorvi).
Jos se ruoka menee nenään päin, sillon on ongelmia ylänielun sulkemisessa.
(se voi olla täysin ohimenevääkin!!).

Jos menee usein väärään kurkkuun, silloin ongelma voi olla kuinka tiiviisti
kurkun kansi sulkeutuu (ja kuinka nopeasti).

Palan tunne kurkussa ei varsinaisesti ole nielemisvaikeus vaan lievempi
"häiriö". Johtuu useimmiten ruokatorven yläsulkijan (kirofaryngeus) kiristymisestä, jonka voi
aiheuttaa esim refluksin aiheuttama tulehdus tai stressi. Kilipirauhanenkin voi
'oireilla tällä palan tunteella.

jos se takertuminen on ruokatorvessa, se voi olla refluksin aiheuttamia juttuja (ruokatorven tulehdusta) tai
esim. ruokatorven liikehäiriöitä (ruokatoven kouristuksia, alasulkija ei aukeakaan kunnolla ym).

Se "närästys" voi tosiaan oireilla pahoinvointina, nielemisvaikeutena, limana, rykimisenä ym.
Itse sairastan refluksia eikä minulla ole koskaan ruokatorven "närästystä" (=ruokatorven alueella polttava tunne).

Hyvän dysfagia oppaan löydät myös MS tai Parkinsonin yhdistykseltä netistä.