Millaisia kokemuksia teillä on lapsilla n. 4 vuoden ikäerosta?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Toista kuumeileva
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

Toista kuumeileva

Vieras
Ehtikö isompi lapsi jo toivoa pikkusisarusta ja miten suhtautui kun lopulta sellainen tuli? Ja jäikö äidille yhtään aikaa olla ihan vain vauvan kanssa, vai oliko elämä vain sitten sitä kahden lapsen kanssa touhuamista? Onkohan sillä merkitystä, ovatko sisarukset samaa vai eri sukupuolta? Mitä tällaisen ikäeron kanssa olisi odotettavissa?

aloin odottaa meidän kolmatta kun kakkonen oli reilut 4v ja eikä hän ollut siihen mennessä kysellyt vauvojen perään yhtään. Kerrottiin heti isommille, että vauvaa odotan ja siitähän se riemu repesi. Seuraavat 9kk olikin sitten jatkuvaa odotusta, kyselyä, ihmettelyä ja vauvamahan taputusta. kumpikin odotti ihan hirveästi. Poika 6v hiukan vähemmän kuin siskonsa, mutta sitten kun vauva syntyi niin isoveli oli paljon innostuneempi kuin sisko :D

Nyt tuo pikkuveli on noille isommille todella tärkeä. Pusuttelevat, halivat ja leikkivät hänen kanssaan. Esikoinen täyttää pian 7v, keskimmäinen 6v ja vauva on 8kk <3 <3 <3

ja koska minulla on kokemusta pienestä ikäerosta 1v5kk ja sitten tästä isosta ikäerosta niin voin oikein hyvin suositella tätä isoa ikäeroa. Ehtii keskittymään vauvaan, isommat auttaa, omaa aikaakin on enemmän ja imetykset ym. sujuu mukavammin ja leppoisammin.

Meillä on ikäeroa tuon verran ja ihan loistava on ikäero ollu! Ainakin meillä on menny hyvin. Isompi on innoissaan pikkuveljestä ja leikkii veljen kanssa paljon. Jo ihan siitä asti kun vauva syntyi oli se todella tärkeä isoveljelle.
Ovat kuin paita ja peppu ja mä pääsen helpolla. ;)
Nyt toinen juuri vuoden ja toinen 5v.
Ei isompi osannut kaivata pieniä sisaruksia, mutta oli toki mielissään kun kuuli sellaisen saavan.

Just yks päivä mietin, että tää on kyllä ihan tosi hyvä ikäero =)

Meidän lapsilla siis ikäeroa 3v 10kk. Esikoinen (tyttö) ehti kysellä pikkusisaruksen perään jo jonkin aikaa, ennen kuin ilmoitimme, että nyt se tulee :D

Kuopuksen vauva-aika meni tosi hyvin, kun esikoinen oli jo sen verran iso, että ymmärsi, jos vaikka vauvalla oli ruoka- tai uniaika. Ja nykyään, lapset siis 7v & 3v, leikkivät paljon yhdessä. Esikoinen osaa jo vähän katsoa pikkuveljensä perään.

Olen enemmän kuin tyytyväinen tuohon ikäeroon!