Millaisia joululahjoja olette ostaneet / suunnittelette ostavanne lapsillenne? Minkä ikäiset?

• Viestiketjun aloittaja joujoulu
  • Ensimmäinen viesti
"mamaa"
Lapsi 1 v. 3 kk., olemme suunnitelleet ostaa jonkun vähän isomman lego duplo -pakkauksen, ikäiselleen sopivat värikynät ja paperia, muovieläimiä (joita rakastaa), pari soitinta ja Fröbelin palikat -dvd:n.

Juuh
Pojalle 11v pyjama, pehmotossut (Super Mario), NDS3-peli ja konsoliin kuuluva kotelo, nuorten kirja, Aku Ankka albumi, Angry Birds-pehmo, Nominationpala, tusseja..onko mielestänne liian paljon?

Juuh
[QUOTE="rrr";25070240]Ei mielestäni :) Kun on sopivasti sekaisin tuommoisia hyödyllisiä ja huvituksia lahjoina.[/QUOTE]

Kiitos!
Riipaisi kuitenkin kun luin että 12% suomalaisista lapsiperheistä elää köyhyysrajan alapuolella ja minä mietin mitä kivaa sitä hankkisi näille muksuille millä on jo kaikkea..

"vieras"
Pojalle 11v pyjama, pehmotossut (Super Mario), NDS3-peli ja konsoliin kuuluva kotelo, nuorten kirja, Aku Ankka albumi, Angry Birds-pehmo, Nominationpala, tusseja..onko mielestänne liian paljon?
Riippuu, onko muita joilta poika tulee saamaan lahjoja? Jos olette ainoat, jotka lahjovat, niin kuulostaa ok:lta mutta jos saa vielä mummin, kummin jne. lahjat niin mitä lapsi tekee tuolla kaikella krääsällä? Onko jotain, jota ilmankin pärjäisi?

Itseäni hirvittää tämä jokajouluinen tavarahysteria. Onko se ihan oikeasti tarpeellista??

Meillä tyttö 3v. saa vanhemmilta yhden lahjan: lääkärilaukun ja poika 1v. brion pattereilla toimivan veturin, jolla saa sitten leikkiä isosiskon (käytännössä yhteisen) junaradalla.

Niistäkin olisivat varmaan ikionnellisia ja iloa riittäisi kauan, mutta saavat lisäksi lahjat mummeilta, kummeilta, tädeiltä, kavereilta jne.

Ja itse jo mietin, mihin tuon kaiken tavaran taas mahduttaisi ja mitä sillä kaikella tehdään....

Juuh
[QUOTE="vieras";25070289]Riippuu, onko muita joilta poika tulee saamaan lahjoja? Jos olette ainoat, jotka lahjovat, niin kuulostaa ok:lta mutta jos saa vielä mummin, kummin jne. lahjat niin mitä lapsi tekee tuolla kaikella krääsällä? Onko jotain, jota ilmankin pärjäisi?

Itseäni hirvittää tämä jokajouluinen tavarahysteria. Onko se ihan oikeasti tarpeellista??

Meillä tyttö 3v. saa vanhemmilta yhden lahjan: lääkärilaukun ja poika 1v. brion pattereilla toimivan veturin, jolla saa sitten leikkiä isosiskon (käytännössä yhteisen) junaradalla.

Niistäkin olisivat varmaan ikionnellisia ja iloa riittäisi kauan, mutta saavat lisäksi lahjat mummeilta, kummeilta, tädeiltä, kavereilta jne.

Ja itse jo mietin, mihin tuon kaiken tavaran taas mahduttaisi ja mitä sillä kaikella tehdään....[/QUOTE]

Olet varmaan oikeassa, osa näistä lahjoista tulee mummoilta saaduilla rahoilla kun pyrin niillä rahoilla ostamaan jotain hartaasti toivottua lahjaa. Krääsää tulee kyllä, mutta semmoisen pyrin kyllä aika nopeasti kierrättämään jos sillä ei tehdä mitään. Omien siskojeni kanssa olemme jo vuosia keränneet toistemme lapsille astioita, aterimia ym."järkevää", joka on kiva olla valmiina kun nuoret muuttavat omilleen. Pyrin olemaan harkitsevainen hankinnoissa, kun sitä tuppaa lellimään tuota jälkikasvuaan..varsinkin kun joudun olemaan joulun pyhät töissä.

• Tykkää
Reactions: Kurjenkello
..
[QUOTE="vieras";25070289]Riippuu, onko muita joilta poika tulee saamaan lahjoja? Jos olette ainoat, jotka lahjovat, niin kuulostaa ok:lta mutta jos saa vielä mummin, kummin jne. lahjat niin mitä lapsi tekee tuolla kaikella krääsällä? Onko jotain, jota ilmankin pärjäisi?

Ja itse jo mietin, mihin tuon kaiken tavaran taas mahduttaisi ja mitä sillä kaikella tehdään....[/QUOTE]

Mikä tossa nyt oli niin hirmusti krääs,ää...pyjama ja tossut on vaatetta, koru ei ole lelu, lukeminen on hyödyllistä, 1 PELI ja koneeseen kotelo joka auttaa säilyttämään sen, tussit on kehittäviä...pehmolelu on sitten varmaan se krääsä? ja jso tulee vielä jokunen lahja niin tuskin nekään nyt on ihan pelkkää krääsää...eiköhän nää ole nitä kestäviä lahjoja ja mietiityjä lajhoja..se että lapset saavat vain yhden lahjan ei tee kenestäkään parempaa tai lapsista onnellisempaa..itse köyhänä panostan jouluna siihen että saavta juuri mieluista vaatetta , pelejä , askartelujuttuja ja jonkin mieluisan lelun jota ehkä kaveripiirissäkin löytyy ja näin ollen joulu tuntuu extralta , saavat muutaman lahjan j amyöskin hyödykkeitä joihin minulla ei muuten ole niin varaa..esim lautapelejä en osta sen mukaan että toi ois kiva ostetaan se vaan ekstrana jouluksi kun niitä tykkätään pelata.

..
Mikä tossa nyt oli niin hirmusti krääs,ää...pyjama ja tossut on vaatetta, koru ei ole lelu, lukeminen on hyödyllistä, 1 PELI ja koneeseen kotelo joka auttaa säilyttämään sen, tussit on kehittäviä...pehmolelu on sitten varmaan se krääsä? ja jso tulee vielä jokunen lahja niin tuskin nekään nyt on ihan pelkkää krääsää...eiköhän nää ole nitä kestäviä lahjoja ja mietiityjä lajhoja..se että lapset saavat vain yhden lahjan ei tee kenestäkään parempaa tai lapsista onnellisempaa..itse köyhänä panostan jouluna siihen että saavta juuri mieluista vaatetta , pelejä , askartelujuttuja ja jonkin mieluisan lelun jota ehkä kaveripiirissäkin löytyy ja näin ollen joulu tuntuu extralta , saavat muutaman lahjan j amyöskin hyödykkeitä joihin minulla ei muuten ole niin varaa..esim lautapelejä en osta sen mukaan että toi ois kiva ostetaan se vaan ekstrana jouluksi kun niitä tykkätään pelata.

JA siis tunnelmaa, yhdessä oloa on ja sukulaisia meillä nähdään muutenkin ja nautitaan seurasta joten emme siihen joulua tarvitse..

"wanhan willan nuori emäntä"
Lapset 3v ja alle 1v. Enmole vielä päättänyt ostanko mitään... Luultavasti en yhtään mitään tai yhden lahjan.
Isompikaan ei osaa vielä toivoa vaikka pukkia odottaakin. Mummot ja kummit ostavat lahjoja, joten ainakin 5 lahjaa saavat kumpikin tai kentiea 6...

"vieras"
En vielä tiedä tarkkaan mitä kaikkea saavat, mutta 8v poika saa PS3:sen veljeltäni (kummisedältään) ja me maksamme siitä jonkun osan myös. Lisäksi olen ostanut pojalle sellaisen ihan perus cd-soittimen tuonne lastenhuoneeseen. Sitten toivoo angry birds -pussilakanasettiä ja sellaisen varmaan myös hankin.

6v ja 3v tytöille olen ostanut BabyBornin vaatteita (huutonetistä niitä itse tehtyjä) aikamoisen läjän, BB:n koiran sekä sen lumikelkan. Molemmille siis. Lisäksi pienempi saa oman BB:n pappan kustantamana. 6v saa ainakin kummitädiltään Ken-barbinuken ja isäni antamilla rahoilla ostin sen Barbien, jonka hame pitenee ja lyhenee (toivoi sitä). Ehkä ostan myös pussilakanasetin noilla isäni rahoilla tytölle, jos ostan pojallekin sellaisen. Pienin ei tarvitse.

Mutta vielä aika alkutekijöissä. Pyrin välttämään sitä ettei tulisi kauheasti krääsää, mutta kai sitäkin tulee ja kai sekin on jossain mielessä tarpeellista. :) 8v pojalle on aika vaikea ostaa, kun ei osaa itsekään oikein sanoa, mutta on mulla nyt ihan ok mietittynä ne. :)

"vieras"

Lasten ikäkin vaikuttaa...ei niinkään lahjojen määrään vaan siihen, paljon niihin palaa rahaa. 3- ja 1-vuotiaita voi ilahduttaa tosi pienellä (1veethän on innoissaan lahjanaruistakin), mutta kouuikäisellä alkaa olemaan jo erilaisia toiveita ja tarpeita. Ja esim. erilaisia vaate- ja kirjalahjoja tarttee eri tavalla kuin pikkulapsena kun taidot lukijana kehittyy ja kasvuvauhti on kovaa.

"vieras"
4v. poika saa parkkitalon, pikkuautoja, muistipelin, poliisisetin, nikko keulivan auton, emek rekan, halvemman käsikonsolin (40e) ja yhden eye toy pleikkaripelin.

8v. poika saa spy gear kameran, turvakaapin ja metallipaljastimen, halvan peruskännykän, käsikonsolin, nikko keulivan auton, emek rekan ja singstar suomisuosikit ps2 pelin.

Yhteiseksi on vielä autorata, 2 lautapeliä ja eyetoy hero peli.

Tässä on siis kaikki mitä jouluna saa, tässä listassa myös mummun ja vaarin ostamia. Jotain karkkia laitetaan vielä pakettiin.
Meillä ei osteta vaatteita joululahjaksi, koska niitä ostetaan muutenkin ja monesti synttärilahjaksi, niin jouluna saa nauttia uusista leluista ja peleistä.

dfdf
6 v tyttö saa Sylvanian pupuja ja Littlest pet shop pakkauksen, jossa paljon hahmoja. 4 v pojalle ehkä autorata tai legoja. Lisäksi on toivottu pilailupakkausta.

Sukulaisilta tulee lisäksi niin paljon lahjoja, ettei me osteta enempää, ainakaan leluja. Tyttö saa mummilta isomman täkin ja tyynyn. Poika ei tarvitse oikeastaan mitään, mutta pitää keksiä jotain lisää tasapuolisuuden nimissä.

noainakin
5 v tytölle barbie, pet shoppeja pakkaus, pari dvdtä, ja ehkä vielä ostan jonku pelin tms. + mummeilta ja kummeilta muutaman lahjan.
3v poika dublo pakkaus, pikkuautoja, pari dvdtä, cars pehmo + mummeilta ja kummeilta muutama lahja.

Ostettuna on jo paljon....eikä suunnitelmia enää juuri ole. Eli loput tulee ostettua sitten silleen ikäänkuin vähän hetken mielijohteesta :)

Viimeisimmät stokset on 9v läppäri, 2,5v pet shoppeja ja 1,5v teletappi dvd.

"vieras"
Kirjoja, legoja, playstation 3 konsolin + movepaketti ja pari peliä, vaatteita,dvd, reppu, barbi, hellokitty-leluja, pari soivaa lelua, pikkuautoja, pari lautapeliä. Lapset 6, 5, 3, ja 1. Kaikki saa meiltä vanhemmilta 4-5 lelulahjaa ja pari vaatelahjaa, pleikkari tulee koko perheen yhteiseks. Mummujen ja kummien lahjat päälle, niin varmasti tulossa kamala lahjavuori, niinku viime vuonnakin. Mutta hyvin ovat jaksaneet kaikki avata ja arvostaa lahjoja. Ei osteta mitään krääsää (=halpoja heti rikkimeneviä leluja), ja leluja ostetaan lahjaksi vain näin jouluna ja syntymäpäivänä saavat yhden lelun lahjaksi.

Tyttö 17v.

-kasari
-ps3
-olen neulonut sukkakorin
-olen neulonut pipon ja tuubikaulurin
-hajuvesipakkaus
-musaa ja namia
-lahjakortti yleishyödylliseen kauppaan
-lahjakortti vaatekauppaan
-kesken vielä kaksi yöpukua
+sukulaisten lahjat

Poika 11v.
-puhelin
-angry birds lakana setti
-angry birds pyyhe
-angry birds pehmo
-lautapeli
-aamutakki
-toalette-pakkaus
-Potteri 8 leffan boxi
-olen neulonut hupparin
-olen neulonut hanskat, niihin pipo vielä
-musaa ja namia
-lahjakortti vaatekauppaan
+sukulaisten lahjat

poika 2v
- laatikollinen pikkuautoja
-autot 2 elokuva
-autot lego
-liikennematto
-pentujengi ja aavekoira
-autot lakanasetti
-autot pyyhe
-pyjama
-iso poliisiauto
-musaa
-palapeli
-kirja
-angry birds pehmo
-olen ommellut oloasun
-kylpytakki
-pari pehmolelua
+sukulaisten jutut

Viimeksi muokattu:
"Neith"
4,5v poitsu saa:
stigan
lego rahtisataman
hama helmiä
muutaman pelin
pyjama
farkut
piirustus tarvikkeita
muovailuvahaa
villasukat
pari leffaa ehkä
mauri kunnaksen kirjoja

ja nämä siis on listalta josta annetaan lahjatoiveet myös sukulaisille ja kummeille

"outi"
1v4kk poika saa
- brion leikkihellan(rakastaa ruoanlaittoa)
- kylpytakin
- Muumi- emalimukin
- Jukka palikka"pelin"
- kirjoja
- Fröbelin palikat dvd:n
- pulkan
+ isovanhempien ja kummien lahjat(eli tulee autoja, kaivureita, vaatteita ym.)

Vastasyntynyt saa joitain vauvaleluja vanhemmiltaan + isovanhempien lahjat

"äiti kolmelle"
4v tytölle: keppihevonen, Piirustuslevy,sekä sellainen babri hässäkkä missä kaksi pientä barbia+sänky.
5v tytölle: Keppihevonen, Barbi, Legoja.
Eli tytöt saavat ne mitä ovat toivoneetikin.
Lisäksi ostan yhteiseksi: Hiuskoristepakkauksen,Munamiehen cd:n ja Leijonakuningas dvd:n.
juuri 1v täyttäneelle pojalle: Mopo,sit jotain mitä keksitään.
Lisäksi lahjoja tulee kummeilta ja sukulaisilta.

Meilä 7v saa Nikko-merkkisen kauko-ohjattavan maasturin, 4v saa nukkekodin kalusteineen ja nukkeineen ja 1v fischer pricen soivan paloauton. Siskoltani jokainen saa käsintehdyn neuleen (mun mielestä paras lahja vaikka itsekin neulon!!),isovanhemmat ja kummit antaa pehmeitä paketteja. Perheen yhteiseksi lahjaksi ostetaan Afrikan tähti- peli. Näillä mennään.

JOkainen tekee kuten haluaa, mutta kun luin noita tavaraluetteloita täs ketjus niin heräs kysymys että eikö teillä oo mitään leluja ja tavaroita ennestään kun niitä pitää olla noin paljon lisää? JOs me ostettais joka joulu tuollainen määrä tavaraa kaikille 3 lapselle niin tarvittais kohta hehtaarin halli niiden säilyttämistä varten.

Tyttö 15v saa Marimekon laukun, sähkökitaran, kaulakorun, lempisuklaata, ja joku hajuvesikin. Saa myös kummeilta ja mammoilta ja muualta! Isoisältään sai jo yhdistetyn synttäri/joululahjan, 2000 € skootteriin ja mopokorttiin. (joka tuli maksamaan yli 700 €, kun ajokoe jouduttiin uusimaan)

Pojat 4,5v saavat lautapelin, pikkuautoja, vaatteita...en mä tiedä vielä! ;) Ja toki mammoilta, mummuilta, kummeilta, esikoisen suvulta kaikenlaista.

Omasta lapsesta en ole varma, kerkiääkö syntymään ennen jouluaattoa...Mutta kummilapsille täytyy keksiä jotain :) Veljeni 4-vuotias tyttö haluaa kuulemma piirustuspaperia ja värityskyniä, iisi piisi homma itsekkin piirustelusta kiinnostuneelle kummille ;) Ja parin muun kummilapsen lahjukset on vielä mietinnän alla... Mistä 10-vuotias poika edes tykkää?!? Täytyy udella vanhuksilta...

Yhteistyössä