Millaisia joululahjoja olette ostaneet / suunnittelette ostavanne lapsillenne? Minkä ikäiset?

• Viestiketjun aloittaja joujoulu
  • Ensimmäinen viesti
"vempula"
Mitä sitä sitten pitää olla ollakseen jotain? Jokainen kuluttaa niin kuin parhaakseen katsoo, jos joku tuntee olevansa jotakin niin olkoon niin. Ei se ole meiltä muilta pois vaikka sellainen henkilö ostaisi kaupan tyhjäksi.
Jokainen tekee omansa joulun mutta ei se meistä eriarvoisia tee vaikka tavaraa olisi nurkat täynä.
Jep, kaikki tekevät tavallaan, mutta kyllä tää ihmisten kulutus vaikuttaa ihan kaikkiin. Mitä enemmän kaikkea ostetaan sitä enemmän niitä tehdään, sitä enemmän se kuormittaa maapalloa.

Ja yhteiskunta on aina epätasa-arvoisempi mitä enemmän annetaan rahalle arvoa.

[QUOTE="vieras";25071707]? Siis sanoinko minä että sitä menee kassikaupalla rikki vuoden aikana? ;) Meillä nimenomaan ei ole krääsää tai no jokainenhan krääsän tietenkin käsittää omalla tavallaan mutta joka vuosi käydään tavarat läpi. Ja kyllä sieltä joka vuosi _jotain_rikkinäistä löytyy, esimerkiksi pikkuauto josta puuttuu osia tms. Tänä vuonna lähti kirppikselle muutamia bakuganeja, tytöltä vauva-ajan palapelejä muutama ja muutama leikkiauto. Kyllä noistakin iso kasa kertyisi jos ei koskaan siivoaisi ylimääräisiä pois. Ja jos et huomannut niin laitoin että leluja JA tavaraa lähtee joka vuosi vaihtoon. Joka vuosi tulee esimerkiksi pussikaupalla pieniä vaatteita. Kyllähän sitä tavaraa olisi nurkat täynnä jos asialle ei koskaan tekisi mitään ;)[/QUOTE]

Aha.Meillä on kai vissiin sitte aika askeettista kun en näe syytä ostaa kuin yhden lelun joka lapselle jouluna.

"vieras"
Aha.Meillä on kai vissiin sitte aika askeettista kun en näe syytä ostaa kuin yhden lelun joka lapselle jouluna.
Miksi sä vedät herneet nenään vaikka kerroin vaan meidän tilanteesta enkä vihjannut mitenkään teidän tavaramäärään? :D Meillä on kyllä muitakin lahjoja kuin vaan leluja...Enkä minä voi tietää miltä teillä näyttää mutta sen tiedän että meidän lastenhuoneet on oikeastaan aina hyvässä järjestyksessä eikä mikään pursua mistään sekä meidän kulutustottumukset on aika pienet vaikka just jouluna niitä lahjoja tuleekin :)

"vempula"
[QUOTE="vieras";25071714]Niin siis mikä yhtälö?[/QUOTE]
Että jouluna krääsää, aina krääsää. Ja kyllä sen yhdenkin päivän ansiosta paljon on tarpeetonta tavaraa liikkeellä. Tiedät varmaankin kuinka paljon kaupat nettoavat jouluisin?

[QUOTE="vempula";25071726]Jep, kaikki tekevät tavallaan, mutta kyllä tää ihmisten kulutus vaikuttaa ihan kaikkiin. Mitä enemmän kaikkea ostetaan sitä enemmän niitä tehdään, sitä enemmän se kuormittaa maapalloa.

Ja yhteiskunta on aina epätasa-arvoisempi mitä enemmän annetaan rahalle arvoa.[/QUOTE]

Itse en arvosta rahaa yhtään ja siksi pidän meitä ihmisiä samanarvoisina. jos joku toinen taas arvostaa rahaa ja pitää minua alempiarvoisena on se hänen ongelma.
Maapallo uudistuu tasaisin väliajoin ja nythän aika kiihtyvällä vauhdilla. Ei ihminen ehdi jätevuorta tekemään liian suureksi takapihalleen kun äitimaa pyyhkäisee kaiken tieltään. Maapallolla alkaa uusi aika pikkuhiljaa ja se on vain hyvä.

"vieras"
[QUOTE="vempula";25071758]Että jouluna krääsää, aina krääsää. Ja kyllä sen yhdenkin päivän ansiosta paljon on tarpeetonta tavaraa liikkeellä. Tiedät varmaankin kuinka paljon kaupat nettoavat jouluisin?[/QUOTE]

Totta kai tiedän. Minä taas olen sitä mieltä että ne 364 muuta päivää ratkaisevat, ei se jouluaatto. Mutta oikeastaan sen olen pistänyt merkille että vähiten lahjoja tuntuvat ostavan ne ja eniten yhteisen ajan yms. puolesta puhuvat ne jotka käyvät kokopäivätyössä, viettävät muutamia tunteja iltaisin lasten kanssa, on uudet omakotitalot, monet autot pihassa, panostetaan omiin vaatteisiin, ulkonäköön jne jne ja sitten panostetaan siihen joulun aikaan hulluna (yhteinen aika, rauhallisuus jne) ja samalla ehkä arvostellaan niitä jotka ostavat jouluna tavaraa mutteivat näe kokonaisuutta. Tekopyhää etten sanoisi.

meille
Tässä lahjoja meidän lapsille ja näihin on laitettu mummojen, kummien ja kaimojen lahjat myös mukaan :)

Poika 7v:
-angry birds pyyhe
-luistimet
-monot
-sählymaila
-vaatetta
-nintendo 3ds+ peli
-3d värityskirja
-lego lelu

Tyttö 7v:
-angry birds pyyhe
-vaatetta
-monot
-luistimet
-petshop linna
-sellanen valoefekti "lelu"

Tyttö 4v:
-prinsessa pyyhe
-vaatetta
-joku petshop juttu
-zhu zhu pets+ rata
-"päiväkirja"
-valoefektilelu
-zhu zhu pets elokuva

kaikille yhteiseksi tulossa: autot 2 elokuva, kung fu panda 2, majavapato lautapeli ja wbox+ 2 peliä

"vieras"
Taikatemppu-setti ja pikkulegoja 7-vuotiaalle,hot wheels autoja+rata ja lautapeli 4-vuotiaalle.Lisäksi yhteisenä yksi elokuva (Cars 2) sekä mahdollisesti yhteisenä jokin toinenkin lautapeli kuin se,minkä nuorempi saa.Siinä meidän lasten lahjat.

hjelp
7 v pojalle on ostettu 3 kpl Lego Ninjago- hahmoja, Hero Factory- lego juttu, Angry Birds Knock On Wood- peli, Angry Birds pehmo avaimenperä, semmone vihko missä on valtioita ja lippuja jne, Hevisaurus pehmo, Autot 1&2 dvd-boxi, Lego Ninjago lelulaatikko, Keksimonsteri "käppi" (kuulemma pakko saada vaik talvi onki) :D, sit semne tähtitaivas yövalaisin...lisäks aikomuksena hankkii viel joku isompi Lego Ninjago pakkaus ja joitain vaatteita

Tyttö 5 v tähän mennes hankittu Hello Kitty pussilakanasetti, Hello Kitty puuvärit, Draculaura- nukke, paita, prinsessamekko, prinsessat valokuva kehys ja herätyskello, joku semne lehtiö mihi voi suunnitella vaatteita, vaaleanpunaiset aamutohvelit, Disneyn Prinsessat- kirja, Prinsessa Ruusunen- nukke, samanmoine tähtitaivas yövalaisin ku isoveljellä

Poika 1 v joululahjaostokset pahasti kesken, nyt hankittuna puhuva ruohonleikkuri, Lego Duplo-loota, "piano"

Samaten kesken on 2,5 kk pojan lahjat, nyt hankittu Hevisaurus- body, ihana nalle unirätti, pehmokuutiot ja helistin-purulelu

Mistä löytyy autot 1&2 boksi? :)

[QUOTE="vieras";25071750]Miksi sä vedät herneet nenään vaikka kerroin vaan meidän tilanteesta enkä vihjannut mitenkään teidän tavaramäärään? :D Meillä on kyllä muitakin lahjoja kuin vaan leluja...Enkä minä voi tietää miltä teillä näyttää mutta sen tiedän että meidän lastenhuoneet on oikeastaan aina hyvässä järjestyksessä eikä mikään pursua mistään sekä meidän kulutustottumukset on aika pienet vaikka just jouluna niitä lahjoja tuleekin :)[/QUOTE]

Siis en mä hernettä nenään vedä eikä oo tarvetta verrata toisten lastenhuoneisiin. En mä sillä tuota kirjottanu. Totesin vaan ikäänkuin itselleni että meillä on varmaan askeettista. Sen vaan oon huomannu että niiden tuttavaperheiden lapset, jotka saa jotain 20-30 pakettia tavaraa joka joulu ja joiden kämppä pursuaa leluja (vaikka ne ois hyvässä järjestyksessäkin) niin yli puolet leluista on käyttämättöminä eikä ne arvosta leluja yhtään. Rikkovat ja hukkaavat niitä. Meillä lapset pitää hyvää huolta leluistaan ja keräävät ne tarkkaan paikoilleen ja huolehtivat että kaveritkaan ei räiski tai riko niitä.

Mua alkoi ihan hyvässä hengessä kiinnostaa onko meillä vähemmän leluja kuin teillä tai muilla ketkä ostatte paljon lahjoja jouluna. Meiltä löytyy seuraavat lelut:
7vuotiaalla:
-scalextric sähköautorata
-Piko pienoisrautatie (sähkötoiminen)
-Iso laatikollinen pikkulegoja (useita tuhansia osia, vanhimmat on 50luvulta mun isän lapsuudesta)
-Muutama pikkuauto (ehkä 7kpl) sekä nopeuslaskurata niille.
-7 paketillista geomageja
-Parkkihalli (leikkii edelleen sillä)
-2 monsteriautoa
-ritsa
-Stiga jääkiekkopeli
-muutama peli (fortuna, palapelejä, Kimble, pari peliä joiden avulla voi opetella lukemaan/harjoittaa lukemista)
-Zhu Zhu Pets hamsteri
-pehmonalle joka on edelleen unikaverina
Lisäksi on piirustuspaperia, kyniä, hamahelmiä sekä kirjoja.

4vuotiaalla on
-5 nukkea
-5 barbia
-nuken kerrossänky
-nuken kehto
-nukenvaunut
-Muutama Littlest Pet Shop
-Muutama ikätasolle sopiva palapeli sekä peli (Kaninloikka, muistipelejä, Colorama)
-Brion puurautatie (todella iso, ainakin sata osaa, 7veekin leikkii vielä joskus tällä)
-Iso laatikollinen dubloja (satoja osia, näillä leikkii kyllä myös 7vee joskus sekä 1vee)
-Hello Kitty posliini teeastiasto
-Pari pehmolelua (nalle ja hello kitty)
Lisäksi on kirjoja, paperia, kyniä, hamahelmiä sekä tyttöjen tavaraa kuten koruja yms.

1veellä on:
-brion puupalikoita 100kpl
-Pari Fischer Pricen lelua kuten koulubussi matkustajineen
-potkutteluauto
-taaperokärry
-nuppipalapeli
-3 isoa muoviautoa
-Muutama ikätasolle sopiva kirja
-Yksi Pehmolelu
Lisäksi löytyy muumiläppäri joka nyt ei oo oikein kenenkään oma, kumpiki isommista käyttää sitä. Samoin keittiövälineitä (muovinen astiasto yms) löytyy ja niillä leikkii myös jopa 7vee vielä kun leikkii kokkia :D Yhteisenä on myös kosketinsoitin ("sähköurut") ja oikea lastenkokoinen kitara.

Mun mielestä meillä on ihan riittävästi tavaraa ja tänä jouluna saavat yhdet lelut jokainen lisää. Lisäksi ostetaan, lähinnä isointa ajatellen, Afrikan tähti - peli. Sukulaisille ja kummeille on lelujenostokielto. ostavat joko vaatetta tai jotain hyödyllistä (esim lasten lautasia, aterimia tms) tai antavat rahana. Kirjoja, piirustusvälineitä ja värityskirjoja kyllä saavat ostaa, että sellaisia saattaa löytyä meidän ostamien lelujen lisäksi paketeista, riippuen mitä mummit ja kummit meinaa.

"vempula"
Itse en arvosta rahaa yhtään ja siksi pidän meitä ihmisiä samanarvoisina. jos joku toinen taas arvostaa rahaa ja pitää minua alempiarvoisena on se hänen ongelma.
Maapallo uudistuu tasaisin väliajoin ja nythän aika kiihtyvällä vauhdilla. Ei ihminen ehdi jätevuorta tekemään liian suureksi takapihalleen kun äitimaa pyyhkäisee kaiken tieltään. Maapallolla alkaa uusi aika pikkuhiljaa ja se on vain hyvä.
Sillä ei oikeastaan ole merkitystä jos sä et arvosta rahaa, tää on pörssin maailma. Ja toi sun lopputekstisi on jotain aivan käsittämätöntä.

[QUOTE="vempula";25071931]Sillä ei oikeastaan ole merkitystä jos sä et arvosta rahaa, tää on pörssin maailma. Ja toi sun lopputekstisi on jotain aivan käsittämätöntä.[/QUOTE]

Sitten se on :D Pörssikin romahtaa aikanaan ja rahan arvo muuttuu ja ja .... eikä ole tällä keskustelullakaan mitään merkitystä :D

"vieras"
Siis en mä hernettä nenään vedä eikä oo tarvetta verrata toisten lastenhuoneisiin. En mä sillä tuota kirjottanu. Totesin vaan ikäänkuin itselleni että meillä on varmaan askeettista. Sen vaan oon huomannu että niiden tuttavaperheiden lapset, jotka saa jotain 20-30 pakettia tavaraa joka joulu ja joiden kämppä pursuaa leluja (vaikka ne ois hyvässä järjestyksessäkin) niin yli puolet leluista on käyttämättöminä eikä ne arvosta leluja yhtään. Rikkovat ja hukkaavat niitä. Meillä lapset pitää hyvää huolta leluistaan ja keräävät ne tarkkaan paikoilleen ja huolehtivat että kaveritkaan ei räiski tai riko niitä.

Mua alkoi ihan hyvässä hengessä kiinnostaa onko meillä vähemmän leluja kuin teillä tai muilla ketkä ostatte paljon lahjoja jouluna. Meiltä löytyy seuraavat lelut:
7vuotiaalla:
-scalextric sähköautorata
-Piko pienoisrautatie (sähkötoiminen)
-Iso laatikollinen pikkulegoja (useita tuhansia osia, vanhimmat on 50luvulta mun isän lapsuudesta)
-Muutama pikkuauto (ehkä 7kpl) sekä nopeuslaskurata niille.
-7 paketillista geomageja
-Parkkihalli (leikkii edelleen sillä)
-2 monsteriautoa
-ritsa
-Stiga jääkiekkopeli
-muutama peli (fortuna, palapelejä, Kimble, pari peliä joiden avulla voi opetella lukemaan/harjoittaa lukemista)
-Zhu Zhu Pets hamsteri
-pehmonalle joka on edelleen unikaverina
Lisäksi on piirustuspaperia, kyniä, hamahelmiä sekä kirjoja.

4vuotiaalla on
-5 nukkea
-5 barbia
-nuken kerrossänky
-nuken kehto
-nukenvaunut
-Muutama Littlest Pet Shop
-Muutama ikätasolle sopiva palapeli sekä peli (Kaninloikka, muistipelejä, Colorama)
-Brion puurautatie (todella iso, ainakin sata osaa, 7veekin leikkii vielä joskus tällä)
-Iso laatikollinen dubloja (satoja osia, näillä leikkii kyllä myös 7vee joskus sekä 1vee)
-Hello Kitty posliini teeastiasto
-Pari pehmolelua (nalle ja hello kitty)
Lisäksi on kirjoja, paperia, kyniä, hamahelmiä sekä tyttöjen tavaraa kuten koruja yms.

1veellä on:
-brion puupalikoita 100kpl
-Pari Fischer Pricen lelua kuten koulubussi matkustajineen
-potkutteluauto
-taaperokärry
-nuppipalapeli
-3 isoa muoviautoa
-Muutama ikätasolle sopiva kirja
-Yksi Pehmolelu
Lisäksi löytyy muumiläppäri joka nyt ei oo oikein kenenkään oma, kumpiki isommista käyttää sitä. Samoin keittiövälineitä (muovinen astiasto yms) löytyy ja niillä leikkii myös jopa 7vee vielä kun leikkii kokkia :D Yhteisenä on myös kosketinsoitin ("sähköurut") ja oikea lastenkokoinen kitara.

Mun mielestä meillä on ihan riittävästi tavaraa ja tänä jouluna saavat yhdet lelut jokainen lisää. Lisäksi ostetaan, lähinnä isointa ajatellen, Afrikan tähti - peli. Sukulaisille ja kummeille on lelujenostokielto. ostavat joko vaatetta tai jotain hyödyllistä (esim lasten lautasia, aterimia tms) tai antavat rahana. Kirjoja, piirustusvälineitä ja värityskirjoja kyllä saavat ostaa, että sellaisia saattaa löytyä meidän ostamien lelujen lisäksi paketeista, riippuen mitä mummit ja kummit meinaa.
Meidän 8-vuotiaalle on pikkuautoja parisen kymmentä, legoja melko paljon (mutta ei TOSIAANKAAN isoa laatikkoa) kun niillä leikkii ja lisää tulee jouluna kaksi pakettia. Toinen iso ja toinen keskikokoinen. On myös jääkiekkopeli ja lautapelejä puolen kymmentä. Minibiljardi, pleikkari ja siihen jokunen peli. Sekä hot wheels "autorata" tai joku tuommonen pikkuautojen häkkyrä että näin huurrrrjan paljon meiltä löytyy leluja vaikka jouluna paljon saakin. Eikä edelleenkään pursua mistään. Jos menee tuonne meidän lastenhuoneeseen niin näkösällä on YKSI lelu :) Enemmän taitaa sillä teidän "askeettisella" pojalla olla :D

Kuopuksella on
- 5 nukkea (aivan liikaa mutta kun kaikki tytölle niitä kantaa)
-Junarata, johon saisi ostaa vielä paljon osia kun on vaan perusrata
- Dubloja pari pakettia
-Muistipeli, kimble, palapeli, muumipeli
-Muumiläppäri (esikoisen vanha)
- Leikkikeittiö ja astioita
- 1 barbie ja yksi vaatekerta sille, lisää toivottu joululahjaksi
- Kirjoja
- Nukelle sänky, rattaat ja turvaistuin ja vaatteita yksi muovikorillinen
- Nukkekoti, asukkaat
-Keppihevonen
-Pehmoleluja

Esikoinen saa jouluna lahjakortin että saa ostaa pari (käytettyä ) pleikkaripeliä, 4 dvd:tä, joista 2 on yhteisiä, muutaman uuden lautapelin, nuo legopaketit ja kirjan. Legoja tulee 130 eurolla joten ajattelen että kuulun niihin jotka ostaa paljon.
Kuopus taas saa dublopaketin ja niitä toivoisin lisääkin lahjaksi, prinsessamekon, kirjan, pattereilla toimivan koiran jota toivoo, barbien, uuden muistipelin ja lahjojen määrää nostaa se että saavat varmaan kummeiltaan ja mummiltaan lisää.

joulu on taas
3-vuotiaalle pojalle ostimme itse lahjaksi:
- poliisileikkisetin
- lääkärilaukun
- paidan
- dvd

Onko teistä sopiva määrä? Lisäksi tulee lahjoja isovanhemmilta ja kummeilta, jotain järkevää kuten vaatetta...

"minä"
Meillä on seuraavat lahjat:

4v: parkkitalo, dvd ja mummuta sähköhammasharja
2v: nukke, pieni junarata ja mummuta potkumopo

Lisäksi saavat pari lahjaa kummeilta ja toisilta isovanhemmilta. Meillä ollaan aika tarkkoja siitä, ettei lahjoja olisi (meidän mielestämme) liikaa.

Yhteistyössä