Siis en mä hernettä nenään vedä eikä oo tarvetta verrata toisten lastenhuoneisiin. En mä sillä tuota kirjottanu. Totesin vaan ikäänkuin itselleni että meillä on varmaan askeettista. Sen vaan oon huomannu että niiden tuttavaperheiden lapset, jotka saa jotain 20-30 pakettia tavaraa joka joulu ja joiden kämppä pursuaa leluja (vaikka ne ois hyvässä järjestyksessäkin) niin yli puolet leluista on käyttämättöminä eikä ne arvosta leluja yhtään. Rikkovat ja hukkaavat niitä. Meillä lapset pitää hyvää huolta leluistaan ja keräävät ne tarkkaan paikoilleen ja huolehtivat että kaveritkaan ei räiski tai riko niitä.
Mua alkoi ihan hyvässä hengessä kiinnostaa onko meillä vähemmän leluja kuin teillä tai muilla ketkä ostatte paljon lahjoja jouluna. Meiltä löytyy seuraavat lelut:
7vuotiaalla:
-scalextric sähköautorata
-Piko pienoisrautatie (sähkötoiminen)
-Iso laatikollinen pikkulegoja (useita tuhansia osia, vanhimmat on 50luvulta mun isän lapsuudesta)
-Muutama pikkuauto (ehkä 7kpl) sekä nopeuslaskurata niille.
-7 paketillista geomageja
-Parkkihalli (leikkii edelleen sillä)
-2 monsteriautoa
-ritsa
-Stiga jääkiekkopeli
-muutama peli (fortuna, palapelejä, Kimble, pari peliä joiden avulla voi opetella lukemaan/harjoittaa lukemista)
-Zhu Zhu Pets hamsteri
-pehmonalle joka on edelleen unikaverina
Lisäksi on piirustuspaperia, kyniä, hamahelmiä sekä kirjoja.
4vuotiaalla on
-5 nukkea
-5 barbia
-nuken kerrossänky
-nuken kehto
-nukenvaunut
-Muutama Littlest Pet Shop
-Muutama ikätasolle sopiva palapeli sekä peli (Kaninloikka, muistipelejä, Colorama)
-Brion puurautatie (todella iso, ainakin sata osaa, 7veekin leikkii vielä joskus tällä)
-Iso laatikollinen dubloja (satoja osia, näillä leikkii kyllä myös 7vee joskus sekä 1vee)
-Hello Kitty posliini teeastiasto
-Pari pehmolelua (nalle ja hello kitty)
Lisäksi on kirjoja, paperia, kyniä, hamahelmiä sekä tyttöjen tavaraa kuten koruja yms.
1veellä on:
-brion puupalikoita 100kpl
-Pari Fischer Pricen lelua kuten koulubussi matkustajineen
-potkutteluauto
-taaperokärry
-nuppipalapeli
-3 isoa muoviautoa
-Muutama ikätasolle sopiva kirja
-Yksi Pehmolelu
Lisäksi löytyy muumiläppäri joka nyt ei oo oikein kenenkään oma, kumpiki isommista käyttää sitä. Samoin keittiövälineitä (muovinen astiasto yms) löytyy ja niillä leikkii myös jopa 7vee vielä kun leikkii kokkia
Yhteisenä on myös kosketinsoitin ("sähköurut") ja oikea lastenkokoinen kitara.
Mun mielestä meillä on ihan riittävästi tavaraa ja tänä jouluna saavat yhdet lelut jokainen lisää. Lisäksi ostetaan, lähinnä isointa ajatellen, Afrikan tähti - peli. Sukulaisille ja kummeille on lelujenostokielto. ostavat joko vaatetta tai jotain hyödyllistä (esim lasten lautasia, aterimia tms) tai antavat rahana. Kirjoja, piirustusvälineitä ja värityskirjoja kyllä saavat ostaa, että sellaisia saattaa löytyä meidän ostamien lelujen lisäksi paketeista, riippuen mitä mummit ja kummit meinaa.