Millaisia joululahjoja olette ostaneet / suunnittelette ostavanne lapsillenne? Minkä ikäiset?

• Viestiketjun aloittaja joujoulu
  • Ensimmäinen viesti
JOkainen tekee kuten haluaa, mutta kun luin noita tavaraluetteloita täs ketjus niin heräs kysymys että eikö teillä oo mitään leluja ja tavaroita ennestään kun niitä pitää olla noin paljon lisää? JOs me ostettais joka joulu tuollainen määrä tavaraa kaikille 3 lapselle niin tarvittais kohta hehtaarin halli niiden säilyttämistä varten.
Meillä ei säilötä enää mitään. Joulun jälkeen alkaa vintin ja kellarin systemaattinen tyhjennyt. Kaikki tavara menee yleensä kiertoon mutta osa on laitettu odottelemaan aikaa parempia mutta niitä ei nyt enää tarvita. Kuten tyttöjen juttuja.

"vieras"
Meillä lapset saa vaan yhden lahjan mitä toivovat. Sukulaisilta ja kummeilta tulee ehkä muutama paketti. Talous tilanne on kovassa ahdingossa ja nyt ei ole varaa paljon lahjoa, kummilapset saa pienet paketit. Omat lapset tietää tilanteen ja eivät ole toivoneen kalliita lahjoja, max 30e.

"vieras"
6-vuotias tyttö
-stigan
-luistimet ja kypärä ( saa nää tosin ennen joulua jo jos tulee kunnon pakkaset ja jäät ) .
-barbie
-diskopallon
-sylvanians family talon
-munamies cd levy
-pari dvd-tä
-My little pony kuumailma pallon
-lasten meikkejä
-satukirjan
-lautapelin
-pelin wiille
-fur real kissan
-muumi astiasto
-angry birds pehmon

Nä mä ny ainaki+sukulaisilta jotain.

Joo ja tiedän että ihan liikaa.

kohta 3 vuotias saa kosketinsoittimet, jos vielä jostain just semmoset löytää mitä mietittiin ja tuolle pienelle miehelle ei olla vielä keksitty mitään, varmaan joku lelu josta lähtee ääntä. :)

Mä en tiedä mitä mä ostaisin. Ekaluokkalaisella oli just synttärit niin se sai lahjaksi haluamiansa juttuja. Ennakkoon ostetun joululahjan se perhana meni ja bongasi kaapista kun isänsä ei sitä ylähyllylle kunnolla piilottanut

"Neith"
JOkainen tekee kuten haluaa, mutta kun luin noita tavaraluetteloita täs ketjus niin heräs kysymys että eikö teillä oo mitään leluja ja tavaroita ennestään kun niitä pitää olla noin paljon lisää? JOs me ostettais joka joulu tuollainen määrä tavaraa kaikille 3 lapselle niin tarvittais kohta hehtaarin halli niiden säilyttämistä varten.
no lapsi kun kasvaa niin leikit ja kiinnostuksen aiheet muuttuu, osa leluista hajoaa/häviää vuoden aikana.. että kyllä sitä vaihtuvuuttaa on leluissa vaikka niitä lisää tuleekin.
vaatteet jää pieniksi, ja mitä enemmän ikää niin pelitkin muuttuu haasteellisimmiksi.

teisu harmaana
3 v. poitsu saa meiltä kauko-ohjattavan martin, 6 kpl kirjoja, pussilakanasetin.. mummoltaan saa lego dublo maatilan, säkkituolin, autoradan, vaatteita.. toisesta mummolasta ei mitään tietoa..

7 v pojalle on ostettu 3 kpl Lego Ninjago- hahmoja, Hero Factory- lego juttu, Angry Birds Knock On Wood- peli, Angry Birds pehmo avaimenperä, semmone vihko missä on valtioita ja lippuja jne, Hevisaurus pehmo, Autot 1&2 dvd-boxi, Lego Ninjago lelulaatikko, Keksimonsteri "käppi" (kuulemma pakko saada vaik talvi onki) :D, sit semne tähtitaivas yövalaisin...lisäks aikomuksena hankkii viel joku isompi Lego Ninjago pakkaus ja joitain vaatteita

Tyttö 5 v tähän mennes hankittu Hello Kitty pussilakanasetti, Hello Kitty puuvärit, Draculaura- nukke, paita, prinsessamekko, prinsessat valokuva kehys ja herätyskello, joku semne lehtiö mihi voi suunnitella vaatteita, vaaleanpunaiset aamutohvelit, Disneyn Prinsessat- kirja, Prinsessa Ruusunen- nukke, samanmoine tähtitaivas yövalaisin ku isoveljellä

Poika 1 v joululahjaostokset pahasti kesken, nyt hankittuna puhuva ruohonleikkuri, Lego Duplo-loota, "piano"

Samaten kesken on 2,5 kk pojan lahjat, nyt hankittu Hevisaurus- body, ihana nalle unirätti, pehmokuutiot ja helistin-purulelu

"vempula"
Kyllä taas näkyy kulutushysteria! Aivan järkyttäviä määriä toonaa :O Miksi te ostatte tollasia määriä tavaraa? Tuleeko teille itelle parempi olo kun ostetaan lapsille kasapäin lahjoja? Missä on enää oikea joulu?

[QUOTE="vempula";25071469]Kyllä taas näkyy kulutushysteria! Aivan järkyttäviä määriä toonaa :O Miksi te ostatte tollasia määriä tavaraa? Tuleeko teille itelle parempi olo kun ostetaan lapsille kasapäin lahjoja? Missä on enää oikea joulu?[/QUOTE]

Mikä on oikea joulu? Meille kokoontuu niin suku kuin ystäviäkin joulunviettoon. Herkutellaan, ulkoillaan, kokkaillaan kaikki yhdessä. Nautitaan yhdessäolosta. Samalla saa lahjoja.

• Tykkää
Reactions: persvakoonasana
"vieras"
[QUOTE="vempula";25071469]Kyllä taas näkyy kulutushysteria! Aivan järkyttäviä määriä toonaa :O Miksi te ostatte tollasia määriä tavaraa? Tuleeko teille itelle parempi olo kun ostetaan lapsille kasapäin lahjoja? Missä on enää oikea joulu?[/QUOTE]

Mikä on "oikea joulu"? Me elämme suhteellisen antimaterialistisesti muuten mutta jouluna lapset saa lahjoja aika paljon. Silti molemmilla on vaan 2 toivetta jotka haluaisivat ehdottomasti. Me annamme ympäri vuoden lapsille aikaa joten ei ole mitään tarvetta ämpätä sitä kaikkea "laatuaikaa" jouluun. ;)

"vieras"
On mutta leluja ja yleensäkin tavaraa lähtee joka vuosi vaihtoon reilulla kädellä. Vauvalelut pois, rikkinäiset roskiin, millä ei leikitä myyntiin jne. Vaikka lahjoja tulee jouluna useita niin tavara ei pursuile mistään vaan sitä on hyvinkin kohtuullinen määrä ja ovat hyvässä järjestyksessä. Toisaalta taas mun kaveri ei ostele lapselleen juuri leluja ollenkaan mutta silti sen pojan huone on aivan JÄRKYTTÄVÄ kun KAIKKI lelut vauva-ajalta lähtien on säästetty.

"pöö"
mutta ainakin nämä:
7v poika saa kauko-ohjattavan auton, pelin wiille, legoja on toivonut hurjasti, saa ainakin ninjago maa-lohikäärmeen ja muutaman muun paketin, toiveena on ninjago-, potter- ja star wars- legoja, lisäksi saa jonkun kirjan ja dvd:n
3v tyttö saa muumitalon, kirjan, vaatetta ja dvd:n sekä jotakin prinsessa-juttuja, en ole vielä varma mitä.
Yhteiseksi ostetaan wii pelikonsoli ja siihen joku metsästyspeli, johon tulee pyssy. Sitten afrikantähden juhlapainos ja hevisaurus cd.
Lisäksi molemmat saavat lahjat kolmelta kummilta ja kahdelta mummulta.

"vempula"
Mikä on oikea joulu? Meille kokoontuu niin suku kuin ystäviäkin joulunviettoon. Herkutellaan, ulkoillaan, kokkaillaan kaikki yhdessä. Nautitaan yhdessäolosta. Samalla saa lahjoja.
No ei ainakaan tollanen krääsävuori mitä näyttää monella olevan. Mä vaan ihmettelen miksi pitää ostaa nurkat täyteen tavaraa.

Nykyään lähes kaikki pyörii ostamisen ympärillä. Jollakin on liian vähän rahaa, ei voi ostaa. Sitten jollain toisella liikaa, ja sitten pitää ostaa. Täytyy olla tiettyjä asioita elämässä että sä olet jotain.. ne pitää ostaa. Sitten se jolla ei oo rahaa miettii tässä kohtaa miten ne ostaa.

"vieras"
[QUOTE="vempula";25071577]No ei ainakaan tollanen krääsävuori mitä näyttää monella olevan. Mä vaan ihmettelen miksi pitää ostaa nurkat täyteen tavaraa.

Nykyään lähes kaikki pyörii ostamisen ympärillä. Jollakin on liian vähän rahaa, ei voi ostaa. Sitten jollain toisella liikaa, ja sitten pitää ostaa. Täytyy olla tiettyjä asioita elämässä että sä olet jotain.. ne pitää ostaa. Sitten se jolla ei oo rahaa miettii tässä kohtaa miten ne ostaa.[/QUOTE]

Mun vastaus aiemmin sulle
Mikä on "oikea joulu"? Me elämme suhteellisen antimaterialistisesti muuten mutta jouluna lapset saa lahjoja aika paljon. Silti molemmilla on vaan 2 toivetta jotka haluaisivat ehdottomasti. Me annamme ympäri vuoden lapsille aikaa joten ei ole mitään tarvetta ämpätä sitä kaikkea "laatuaikaa" jouluun.

En tiedä teistä mutta meillä ei ole nurkat täynnä tavaraa. Olen esimerkiksi valinnut pysyväksi ratkaisuksi osa-aikatyön, lapset on vain osa-aikaisesti hoidossa, koululainen ei ollenkaan jne. Väitätkö tosiaan että yhden päivän lahjat kertoo paljonkin perheen elämäntavoista? :D

[QUOTE="vempula";25071577]No ei ainakaan tollanen krääsävuori mitä näyttää monella olevan. Mä vaan ihmettelen miksi pitää ostaa nurkat täyteen tavaraa.

Nykyään lähes kaikki pyörii ostamisen ympärillä. Jollakin on liian vähän rahaa, ei voi ostaa. Sitten jollain toisella liikaa, ja sitten pitää ostaa. Täytyy olla tiettyjä asioita elämässä että sä olet jotain.. ne pitää ostaa. Sitten se jolla ei oo rahaa miettii tässä kohtaa miten ne ostaa.[/QUOTE]

Mitä sitä sitten pitää olla ollakseen jotain? Jokainen kuluttaa niin kuin parhaakseen katsoo, jos joku tuntee olevansa jotakin niin olkoon niin. Ei se ole meiltä muilta pois vaikka sellainen henkilö ostaisi kaupan tyhjäksi.
Jokainen tekee omansa joulun mutta ei se meistä eriarvoisia tee vaikka tavaraa olisi nurkat täynä.

Meidän tyttö (2v10kk) saa ainakin
-palapelin
-nuken syöttötuolin
-3 pkt duploja (on ostettu jo keväällä alesta)
-kirjan
-bamse dvd-boxin (ehkä, se on jo ostettu, mutta en tiedä meneekö joulupakettiin)
-puisia hedelmiä ja leivostarjottimen
-nukenrattaat

Emmä muista enempää kun mä oon ne jo pakannut ison osan. On siellä paljon muitakin jemmassa (koiramäki-talo ja leikkimatto, poneja...), mutta en varmaan laita niitä jouluksi. Mä ostan leluja aina kun hyviä tulee vastaan alehinnalla tai kirpalla sopivaan hintaan.

Ai niin, pyjama tarvii vielä hankkia joulupakettiin.

"vempula"
[QUOTE="vieras";25071597]Mun vastaus aiemmin sulle
Mikä on "oikea joulu"? Me elämme suhteellisen antimaterialistisesti muuten mutta jouluna lapset saa lahjoja aika paljon. Silti molemmilla on vaan 2 toivetta jotka haluaisivat ehdottomasti. Me annamme ympäri vuoden lapsille aikaa joten ei ole mitään tarvetta ämpätä sitä kaikkea "laatuaikaa" jouluun.

En tiedä teistä mutta meillä ei ole nurkat täynnä tavaraa. Olen esimerkiksi valinnut pysyväksi ratkaisuksi osa-aikatyön, lapset on vain osa-aikaisesti hoidossa, koululainen ei ollenkaan jne. Väitätkö tosiaan että yhden päivän lahjat kertoo paljonkin perheen elämäntavoista? :D[/QUOTE]
Joo yleistykset eivät sovi mihinkään. Mutta esimerkkeinä mulla on suuntaan ja toiseen perheitä joissa tää yhtälö kyllä pätee.

[QUOTE="vieras";25071544]On mutta leluja ja yleensäkin tavaraa lähtee joka vuosi vaihtoon reilulla kädellä. Vauvalelut pois, rikkinäiset roskiin, millä ei leikitä myyntiin jne. Vaikka lahjoja tulee jouluna useita niin tavara ei pursuile mistään vaan sitä on hyvinkin kohtuullinen määrä ja ovat hyvässä järjestyksessä. Toisaalta taas mun kaveri ei ostele lapselleen juuri leluja ollenkaan mutta silti sen pojan huone on aivan JÄRKYTTÄVÄ kun KAIKKI lelut vauva-ajalta lähtien on säästetty.[/QUOTE]

Millasta krääsää teillä on leluina jos niitä menee kassikaupalla rikki vuoden aikana? Tai toiselle vastaajalle, joka kirjoitti että niitä häviää vuoden aikana paljon, niin eikö lapsella oo silloin liikaa leluja jos sillä on varaa hukata ja rikkoa niitä?

Tyttö kohta 2 v. :
-nukenvaunut
-baby born nukke
-vaatteita

Tyttö 6 v. :
-vaatteita
-zhu zhu pets hamsteri+prinsessa kärryt
-bratz nukke
-litlest petshop talo jossa niitä figuureja mukana.

Lisäksi olen ostanut
-4 dvd elokuvaa
-leikki keittiön
-leikkiastioita lisää
-leikkiruokia lisää

ja nuo ajattelin hieman niin,kuin yhteisiksi laittaa..
En tiedä onko tällä hetkellä hankitut liian vähän,mutta olen miettinyt,että sukulaisiltain tulee...
Kuitenkin sorrun taas juuri ennen joulua ostamaan lisää jotain.

"vieras"
Millasta krääsää teillä on leluina jos niitä menee kassikaupalla rikki vuoden aikana? Tai toiselle vastaajalle, joka kirjoitti että niitä häviää vuoden aikana paljon, niin eikö lapsella oo silloin liikaa leluja jos sillä on varaa hukata ja rikkoa niitä?
? Siis sanoinko minä että sitä menee kassikaupalla rikki vuoden aikana? ;) Meillä nimenomaan ei ole krääsää tai no jokainenhan krääsän tietenkin käsittää omalla tavallaan mutta joka vuosi käydään tavarat läpi. Ja kyllä sieltä joka vuosi _jotain_rikkinäistä löytyy, esimerkiksi pikkuauto josta puuttuu osia tms. Tänä vuonna lähti kirppikselle muutamia bakuganeja, tytöltä vauva-ajan palapelejä muutama ja muutama leikkiauto. Kyllä noistakin iso kasa kertyisi jos ei koskaan siivoaisi ylimääräisiä pois. Ja jos et huomannut niin laitoin että leluja JA tavaraa lähtee joka vuosi vaihtoon. Joka vuosi tulee esimerkiksi pussikaupalla pieniä vaatteita. Kyllähän sitä tavaraa olisi nurkat täynnä jos asialle ei koskaan tekisi mitään ;)

"vieras"
[QUOTE="vempula";25071638]Joo yleistykset eivät sovi mihinkään. Mutta esimerkkeinä mulla on suuntaan ja toiseen perheitä joissa tää yhtälö kyllä pätee.[/QUOTE]

Niin siis mikä yhtälö?

Yhteistyössä