Millaisia joululahjoja olette ostaneet / suunnittelette ostavanne lapsillenne? Minkä ikäiset?

• Viestiketjun aloittaja joujoulu
  • Ensimmäinen viesti
"minä"
[QUOTE="minä";25072118]Meillä on seuraavat lahjat:

4v: parkkitalo, dvd ja mummuta sähköhammasharja
2v: nukke, pieni junarata ja mummuta potkumopo

Lisäksi saavat pari lahjaa kummeilta ja toisilta isovanhemmilta. Meillä ollaan aika tarkkoja siitä, ettei lahjoja olisi (meidän mielestämme) liikaa.[/QUOTE]

"mummuta" = "mummulta" :D

meidän lahjat
Tyttö 7v saa seuraavat lahjat (osa isän luona, osa meillä)
* Littlest Pet shop-paketti
*Zoobles-leikkisetti
*legoja
*Barbie DVD x 2
*meikki-/hiuskorusetti
*Top Model kansio
*yöpuku
*paita
*pari kirjaa
*kamera (tämä isovanhemmilta)

Vauva saa pari vauvalelua.

Lahjoja ei tule oikeastaan muilta kuin meiltä vanhemmilta ja tuossa oli tytön toiveet joten ne sitten toteutettiin.

"vieras"
[QUOTE="vempula";25071577]No ei ainakaan tollanen krääsävuori mitä näyttää monella olevan. Mä vaan ihmettelen miksi pitää ostaa nurkat täyteen tavaraa.

Nykyään lähes kaikki pyörii ostamisen ympärillä. Jollakin on liian vähän rahaa, ei voi ostaa. Sitten jollain toisella liikaa, ja sitten pitää ostaa. Täytyy olla tiettyjä asioita elämässä että sä olet jotain.. ne pitää ostaa. Sitten se jolla ei oo rahaa miettii tässä kohtaa miten ne ostaa.[/QUOTE]

Se ei varmaan oo kenenkään muun vika jos jollain ei oo rahaa. En jätä omia lapsiani lahjatta sen vuoksi että joku jossain ei ehkä saa mitään. Mitä se ketään kaivelee jos jonkun lapsi saa enemmän lahjoja kuin oma?

Meillä ei ostella mitään isoja leluja muutoin kuin jouluna ja synttäreillä. Mä keräilen pitkin vuotta ideoita siitä mitä lapset oikeasti tahtovat ja nyt ostan sit kerralla hyvän leikkikeittiön kun siitä lapset ovat puhuneet jo pitkän aikaa. Ei meillä myöskään huvikseen ostella mitään konsolipelejä pitkin vuotta tai mitään isompia legopakkauksia ja lapset tietää sen. Ne on joulujuttuja ne.

Ja silti pipari maistuu ihan yhtä hyvältä ja kuusi näyttää ihan yhtä kauniilta vaikka lapset lahjoja saavatkin.

• Tykkää
Reactions: BootyPeppi
"vieras"
Vaikka aloituksessa ei tästä ollutkaan kyse niin kommentoin tuohon lahjamääriin närkästyneille että meillä ainakin kerran vuodesta tytön leluja myydään kirpputorilla,lahjoitetaan alakerran tytölle ja lisäksi niitä lahjoitetaan päiväkotiin.
Ei meillä paikat pursua leluja,jotkut lelut on tosin kestokäytössä joista ei luovuta,barbit,pelit,kirjat.
Eiköhän se nyt ole ihan jokaisen oma asia mitä lapselleen ostaa,on siinä järkeä tai ei,jokainen jokaisella elämänalueellaan täydellisesti elävä ( omasta mielestään täydellisesti,koska tapoja on niin monta kun on ihmisiä ) heittäköön ensimmäisen kiven.
Onko se teidän lapsilta pois jos joku saa enemmän?Ei,ja lisäksi meillä ainakin lelut laitetaan kiertoon ja ilahdutetaan niillä muitakin lapsia pitkin vuotta.

"vempula"
[QUOTE="vieras";25073020]Se ei varmaan oo kenenkään muun vika jos jollain ei oo rahaa. En jätä omia lapsiani lahjatta sen vuoksi että joku jossain ei ehkä saa mitään. Mitä se ketään kaivelee jos jonkun lapsi saa enemmän lahjoja kuin oma?

Meillä ei ostella mitään isoja leluja muutoin kuin jouluna ja synttäreillä. Mä keräilen pitkin vuotta ideoita siitä mitä lapset oikeasti tahtovat ja nyt ostan sit kerralla hyvän leikkikeittiön kun siitä lapset ovat puhuneet jo pitkän aikaa. Ei meillä myöskään huvikseen ostella mitään konsolipelejä pitkin vuotta tai mitään isompia legopakkauksia ja lapset tietää sen. Ne on joulujuttuja ne.

Ja silti pipari maistuu ihan yhtä hyvältä ja kuusi näyttää ihan yhtä kauniilta vaikka lapset lahjoja saavatkin.[/QUOTE]
En oo missään kohtaan puhunu lahjatta jättämisestä. Kauhistelin vaan tota tavaran paljoutta kun muutenkin pallo täyttyy roskaan. Muuten, myös meidän lapsille tulossa tänä jouluna leikkikeittiö ja iso legopakkaus.

"vempula"
Maailmasta on vain tullut monelta kantilta surullisen materialistinen. Mä ehkä sitten elän eri maailmassa kuin te, koska mä näen ympärilläni niitä tursuavia krääsä määriä, paljon paljon tarpeetonta, hirveetä stressiä kun pitää olla, stressiä joulusta, on kiire luoda uraa, tehdä rahaa... Ja eivät toki kaikki tähän lukeudu, mutta harvinaisen paljon ihmisiä kuitenkin. Nää nyt menee jo niin ohi aiheen että huh... mutta kuitenkin, pieni pala tää nykyjoulukin sitä kulutushysteriaa.

Pojalle 2v10kk on nyt hankittuna muutama puinen auto. Listalla on lisäksi Duploja, Duplo paloauto/paloasema tai vastaava, muutama dvd ja kirja.

Vauvalle (huomenna puolivuotias) on tulossa räsynukke, purulelu ja kirja.

[QUOTE="vempula";25073362]Maailmasta on vain tullut monelta kantilta surullisen materialistinen. Mä ehkä sitten elän eri maailmassa kuin te, koska mä näen ympärilläni niitä tursuavia krääsä määriä, paljon paljon tarpeetonta, hirveetä stressiä kun pitää olla, stressiä joulusta, on kiire luoda uraa, tehdä rahaa... Ja eivät toki kaikki tähän lukeudu, mutta harvinaisen paljon ihmisiä kuitenkin. Nää nyt menee jo niin ohi aiheen että huh... mutta kuitenkin, pieni pala tää nykyjoulukin sitä kulutushysteriaa.[/QUOTE]

Tai sitten teet liikaa olettamuksia muiden ihmisten elämästä kun näet pienen otannan heidän lahjoistaan. Toki joukossa on vaikka mitä ihmistä ja taapertajaa mutta ei kaikki vaikka listat olisi miten pitkiä. Tuntuu, että itse asetat ihmiset eri asemiin tai paremmuus järjestykseen. Vaikka todistat muuta.
Materia ei lopu sillä ihmiset ovat erilaisia eikä ketään voi pakoittaa olla ostamatta jotain.

Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: Phoebsi
Lapsi 1v. Olen ostanut yhden asusetin ja sellasen musiikkikatepillari lelun. Vielä olisi tarkotus ostaa 4 muuta asusettiä, sammakko pehmo sekä pari muumi kirjaa ja ehkä vielä joitain muita kirjoja, kahtoo nyt mitä kaupoista löytyy.

"vieras"
Vauva 4kk saa lahjapaperiin käärittynä vaippapaketin. En aio hankkia turhaan tavaraa lapselle, joka ei sitä osaa vielä kaivata. On jo tarpeeksi paha asia, että en saa itsestäni irti kestovaippailua puhtaasti laiskuuttani. Tuonikäiselle se lahjapaperi on todennäköisesti mieluisinta lahjassa, olisi sisällä sitten mitä tahansa.

Komppaan Vempulan kommentteja. Yhteisvastuuta voisi miettiä lahjaostoksilla, vaikka jokaisen oma asia onkin mihin rahansa laittaa.

"vivi"
Kohta nelivuotiaalle on ostettu Brion metrojunarata ja kohta 3kk ikäiselle Vullin kirahvi- purulelu. Muuta ei osteta itse, kun sukulaisilta ja ystäviltä tulee niin paljon.

"vieras"
Tai sitten teet liikaa olettamuksia muiden ihmisten elämästä kun näet pienen otannan heidän lahjoistaan. Toki joukossa on vaikka mitä ihmistä ja taapertajaa mutta ei kaikki vaikka listat olisi miten pitkiä. Tuntuu, että itse asetat ihmiset eri asemiin tai paremmuus järjestykseen. Vaikka todistat muuta.
Materia ei lopu sillä ihmiset ovat erilaisia eikä ketään voi pakoittaa olla ostamatta jotain.
Hyvin sanottu. Minä olen ainakin täysin varma että hyvin harva näistä moralisteista on tehnyt kestäviä ratkaisuja liittyen asumiseen, työhön, rahaan, lapsiin jne. Koska meidän perhe on aidosti valinnut osa-aikatyön, pienehkön asunnon, vähemmän rahaa, vähemmän tavaraa, enemmän aikaa niin ostan kyllä hyvillä mielin jouluna lahjoja :)
- se joka listasi perheen lelut-

"vieras"
Tyttö 4v saa ainakin: Sylvanian hotellin (viime joulun ykköstoive, oli liian kallis, nyt -50%), maasturi+heppäkärry sitä shlceich? sarjaa, zhuzhu-hamsteri+putkenpätkä, palapeli, puuhakirjoja, lastenhoitaja-barbi ja uuden piirustuslaudan (tämän saa joka joulu, ne kestää just vuoden kun päivittäin käyttää). Lisäksi varmaan kummeilta yms vielä jotain.

2-vee tyttö saa kans barbien, zhuzhun putkella, herra hakkaraisen+pussilakanan samasta hahmosta, palapelin, kummiltaan jonkun pikkuväki tms talon, kylpylelu Doran.Ja kans sen piirustuslaudan. Kummeilta myös jotain vielä tulossa. Ja varmaan itekin tulee hankittua jotain.

Yhteiseksi saavat choco-pelin ja "pianon". Vielä parit vaatteet menossa pakettiin ja joku kirja, sit saa riittää mun mielestä.

3-vuotias (tammikuussa 4v.) saa
- muumitalon
- Kuka lohduttaisi Nyytiä -kirjan
- Barbien
- yöpuvun
- dvd:n
- pelin
- lisää osia junarataan
- geomac -osia
- askarteluvehkeitä
ehkä jotain muutakin...

Lisäksi saa sukulaisilta ja ystäviltä lahjoja.

Viimeksi muokattu:
9v
Nintendo 3ds , pyjama
Kohta 6v
Cars 2 taistelualus ja Color Kidsin leikkihaalari ( sisävaate )

Muilta sukulaisilta tulee niin järettömästi tavaraa ettei meidän vanhempien tarvi enempään satsata. Ehkäjotkut kirjat vielä molemmille.

ei hajua
9v jotain... ehkä ps3 move ja pelejä, kännykkä, 10-krt ratsastusta, ratsastustarvikkeita siis näistä ostetaan joku. lisäksi saa kummeilta ja sukulaisilta
6v tosi vaikee päättää mutta LPS leluja tarvikkeineen ja zhuzhupetsejä tai jotain saa myös sukulaisilta
2v parkkitalo ja potkumopo saa myös jotain sukulaisilta

yhteiseksi ostetaan pelejä ja lego junarata.

miettijä
Viittä vaille 5v saa pari lelua. Barbien hevosineen ja balettinuken tai mikä lie on ja sukulaisilta tulee varmaan jotain lelua ja vaatetta. Mutta "suurimman" lahjani annan rahana. Laitan matkarahastoon joka syksyistä etelänmatkaa silmälläpitäen. Syksyn reissu on meille ehkäpä jopa jouluakin merkittävämpi kohokohta vuodessa ja siihen panostan. Ei ole ihan helppoa sen saavuttaminen yh:n tuloillani. Käteen saan kuussa rapiat 1500e kaikkineen. Eli yhden kuukauden tulojen verran on säästettävä. Mutta 4 reissua etelän lämpöön on lapsikin jo tehnyt. Olen ajatellut etten "opeta" lasta siihen, että jouluna tulee vuori tavaraa. Eli hankin tarpeellisen (sukset, luistimet, vaatteet ym) muuloin, ettei tilanne lipsu siihen, että paketteja täytyy olla joka vuosi 15 kun aina ennenkin on ollut. Perinne jatkukoon. =)

"aap"
Ensinnäkin moralin vartijoille kerrottakoon, että joka vuosi marraskuussa teen inventaarion lasten leluihin ja kerään laatikkoon kaikki, jotka ovat "käyneet lapsellisiksi" tai joilla eivät vain jostain syystä leiki. Nämä lelut ja paljon pieneksi käynyttä vaatetta vien ensi- ja turvakotiin ja neuvolaan (antavat eteenpäin sosiaalitoimeen). Lisäksi ostetaan joka joulu 2-3 lahjaa joulupuukeräykseen.

Mutta ne lahjat :D
Tyttö 6v saa meiltä:
- korvakorut
- kirjan
- Zhu zhu pets -dvd
- sukat x 3
- jotain saa toivoa vielä ja ostetaan jos ei ole liian kallis, ehkä legoja
+ tulossa 6-7 lahjaa isovanhemmilta, kummeilta ja enoilta, ainakin pusero+housut tulossa

Poika 3v:
- Myyrä-kirja
- Myyrä-dvd
- sukat x 3
- Hot wheels -monsteriauto
+taas muita lahjoja 6-7 kpl, näistä yhdet ainakin Duplo poliisiasema ja pusero+housut

Yhteiseksi Hot wheels -rata seinälle+pikkuautoja siihen.

Pojalle ostettaisiin myös vihreä Angry birds -pallo ja Lego city -dvd, mutta ei löydy :(

"vieras"
[QUOTE="vieras";25076569]Tyttö 4v saa ainakin: Sylvanian hotellin (viime joulun ykköstoive, oli liian kallis, nyt -50%), maasturi+heppäkärry sitä shlceich? sarjaa, zhuzhu-hamsteri+putkenpätkä, palapeli, puuhakirjoja, lastenhoitaja-barbi ja uuden piirustuslaudan (tämän saa joka joulu, ne kestää just vuoden kun päivittäin käyttää). Lisäksi varmaan kummeilta yms vielä jotain.

2-vee tyttö saa kans barbien, zhuzhun putkella, herra hakkaraisen+pussilakanan samasta hahmosta, palapelin, kummiltaan jonkun pikkuväki tms talon, kylpylelu Doran.Ja kans sen piirustuslaudan. Kummeilta myös jotain vielä tulossa. Ja varmaan itekin tulee hankittua jotain.

Yhteiseksi saavat choco-pelin ja "pianon". Vielä parit vaatteet menossa pakettiin ja joku kirja, sit saa riittää mun mielestä.[/QUOTE]

Mistä sait hotellin puoleen hintaan?

"vieras"
[QUOTE="aap";25076773]Ensinnäkin moralin vartijoille kerrottakoon, että joka vuosi marraskuussa teen inventaarion lasten leluihin ja kerään laatikkoon kaikki, jotka ovat "käyneet lapsellisiksi" tai joilla eivät vain jostain syystä leiki. Nämä lelut ja paljon pieneksi käynyttä vaatetta vien ensi- ja turvakotiin ja neuvolaan (antavat eteenpäin sosiaalitoimeen). Lisäksi ostetaan joka joulu 2-3 lahjaa joulupuukeräykseen. [/QUOTE]

Tämä moralisoija ei anna täydellistä synninpäästöä sillä, että hankitte itsellenne kaiken uutena ja pesette kätenne laittamalla hetken päästä kiertoon. Mutta oikeasti hienoa kuitenkin, ettette sentään kaatopaikalle roudaa.

Ja kukaan ei ole täydellinen, tietäähän sen. Tämä lahja-asia nyt vaan on sellainen, jossa olisi helppo vaikuttaa siihen, kuinka paljon turhakkeita valmistetaan. Paljon hankalampaa on luopua autosta, jos ei asu julkisten lähettyvillä. Tai siirtyä luomuilemaan, jos rahat ovat tiukassa (huono ruoka yleensä halvempaa). Noin niinkuin esimerkkeinä muista moralisoinnin kohteista. Mutta jos jonkun mielestä lapsi todella on sitä onnellisempi, mitä enemmän tavaraa ympärillä, niin surullistahan se on. Kai tämä lahjakysymys kiteytyy siihen, mikä kenenkin mielestä on tarpeeksi. Henkilökohtainen näkemys jokaisella.

"vieras"
2v ja 4v. molemmat saa mönkijät talvileikkeihin ja krossimopot kesää odottamaan, olen ostanut myös kummallekin kultaiset panssarikaulaketjut ja -rannekorut samaa sarjaa.

"vieras"
4v tyttärelläni oli juuri syntymäpäivä joten hieman arveluttaa tuo jokavuotinen tavarapaljous joulun jälkeen.. Tytölle hankittuna tällä hetkellä
- Barbie
- Monster high nukke
- Muutama dvd
Aikeissa ostaa vielä barbien hevonen. Lahjoja tulee paljon sukulaisilta, ja synttärilahjaksi tuli juuri paljon tavaraa.... Himmentääkseni huonoa omatuntoa kulutushysteriasta lahjoitan joulupuu keräykseen, invalidiliitolle rahaa ja johonkin muualle vielä.

Poika 4 v ja tytär 6 v sekä lapsenlapset 4 v ja 6 v saavat laskettelupaketit (sukset, monot, sauvat ja kypärät). Tytär 14 v saa taulutelevision.
Lapsenlapsi 2 v saa vanhan koulupulpetin ja lapsenlapsi 1 v todennäköisesti uuden turvaistuimen autoon.

Muille omista lapsista en hanki mitään, mutta muistan kyllä sisarusteni lapsia, joidenkin ystävien lapsia ja kummilapsiani.
:)

Yhteistyössä