Millaiset vahemmat teitä ns. ärsyttää?

• Viestiketjun aloittaja "Marakatti"
  • Ensimmäinen viesti
"Marakatti"
Toisessa keskustelussa puhutaan erityislasten vanhemmista. Ymmärsin pointin siinä, ja haluan kertoa mitkä itseä ärsyttää. Ja HUOMIOOOO en tarkoita että kaikki olisi tälläisiä :)

Samaan kastiin laitan itse myös mm.
*JOTKUT yksinhuoltajat
"No helppohan sun on harrastaa, kun sulla on toi mies. Mä en pääse ikinä mihinkään!!"/"Turhaan sä valitat kun et sinne pääse, mä en pääse koskaan kun mulla ei oo miestä"/"Ai sun mies menee lapsen kanssa leikkipuistoon? No hyvähän sun on kun sulla on mies!." Tosin nämä pari tyyppiä jotka on tälläisiä, yrittää kovasti saada mut eroamaan, jotta mulla olis sama tilanne kuin niillä... Mutta jokatapauksessa, mä en vaan voi sille mitään että jollakin ei ole miestä. (Ja ennen kuin joku kysyy, niin näiden äitien lapset on meillä hoidossa useinkin, että pääsevät yksin liikkumaan jossain)

*JOTKUT suurperheelliset
"Helppohan se teillä on lähteä reissuun kun on VAAN toi yks lapsi. Voi kuule hankkikaapas enemmän lapsia niin ei oo niin helppoa!"/"Oli meilläkin niin helppoo kun oli VAAN yks lapsi"/"Ei meillä oo varaa, jos on VAAN yks lapsi niin kaikkihan on lastenleikkiä"/"Meillä on ihan kaamee sotku, teillä on varmaan aina siistiä kun on VAAN yks lapsi" Sori, ei tuu enempää kuin VAAN tää yks lapsi. Meidän valinta, jonka kyllä tietävät. Heidän valinta, että on viisi lasta, enkä sitä arvostele. Mitenhän saisi ihmisten kaaliin, että meillä on ja pysyy VAAN yksi lapsi. Meille se sopii, ja en helkutti soikoon tee enempää lapsia siksi että suurperheelisten mielestä meillä on liian helppoa. Kamoon.

*JOTKUT lapsettomat. Ehkä ärsyttävimpiä... Tosin niinhän sitä sanotaan että lapseton on paras neuvoja :D
"Miten niin et voi lähtee lapsen kanssa paikkaan X?!, ootte sen aikaa muualla kun me käydään kaljateltassa Maisan kaa!"/"Jos mulla olis lapsi niin se ei söis tuttia ollenkaan/olis aina rauhallinen/tekisin kaiken itse/opettaisin sen lukemaan ennen kun täyttää neljä/en korottais ikinä ääntä/olisin maailman paras äiti"/"Onpa ihanaa kun itellä ei oo lasta, en joudu paskavaippoja vaihtamaan!"/"Miks sä teit noin lapses kanssa? Mä en ikinä tekis noin!"

Jatkakaa listaa, millaiset tapaukset teitä ärsyttää? Ja toivottavasti tajuatte mitä ajan tällä takaa, avautukaa!

"Hömelö"
Eniten mua ärsyttää ne vanhemmat, jotka laiminlyö omien lasten tarpeet. Ei esimerkiks huolehdita perussiisteydestä, suunnilleen terveellisistä elämäntavoista, vedetään röökiä raskausaikana tai lasten lähettyvillä, työnnetään ne minne sattuu hoitoon aina kun vaan mahollista että saa ne kitisevät kakarat pois ärsyttämästä jne.

Seuraavana tulee ne vanhemmat, joiden mielestä koko maailma saa pyöriä oman poltin ympärillä. Ei kielletä mitään, kaikki on aina jonkun muun kuin oman lapsen syytä, ongelmat käytöksessä johtuu huonosta päivähoidon laadusta tai on opettajan vika. Aina ja kaikella kehuskellaan, muut on huonoja eikä anteeks tartte pyytää mitään.

Ja sitte on ne vanhemmat, jotka kokee asiakseen neuvoo muita kun ei itse tiedä asiasta mitään. Esimerkiks jos oma lapsi on aina ollu hyvä nukkumaan, se nähdään vain omana erinomaisena vanhemmuutena, eikä ymmärretä, että toisinaan kyse on tuurista että minkälaisilla ominaisuuksilla se oma lapsi on varustettu. Sitte tullaan ällistelemään, että kuinka teidän lapsi voi nukkua noin huonosti?! Minäpä kerron, mitä te teette väärin, mikä lapsessanne on vialla tai miten olette lapsenne pilanneet.

Valitus ja marttyyriasenne on kans tosi ärsyttävää sillon, jos se on ihan jatkuvaa ja johtuu omista valinnoista. Esimerkiks jos tekee tarkotuksellisesti kuus lasta, on turhaa jatkuvasti valittaa että rahat on loppu eikä päästä ulkomaille. Yks kaks sairastuminen tai työttömäks joutuminen on toinen juttu, mutta jos lasten lukumäärän on itse valinnu, on turha valittaa sitä että kun näitä on näin paljon.

Vanhemmat jotka kuvittelevat kaikkien lasten olevan samanlaisia.
Vanhemmat jotka eivät opeta lapsileen käytöstapoja.
Vanhemmat jotka eivät anna lasten osallistua kotitöihin ja näin tappavat lasten innostuksen osallistua kodin hoitoon.
Vanhemmat jotka eivät vahdi lapsiaan.

Marttyyrit
Itseäni myös ärsyttää eniten marttyyrit. Koska se ei pitäisi tulla yllätyksenä, että jos tekee yli viisi lasta niin sitä rahaa kuluu eikä matkustelu välttämättä ole niin helppoa.

Toinen ryhmä on äidit, kenen mielestä naisen koko elämä pitäisi pyöriä niiden lasten ympärillä. Meillä minulla on ajoittain reissuhommia kun taas miehellä ei. Tätäkö jaksetaan päivitellä miten voin lapset jättää. Kysytäänkö samaa miehiltä kenellä vaativa työ? Ja kun meidän tilanteessa miehellä hyvin säännöllinen 8-16 työ, joten lapset eivät päiväkodin lisäksi joudu toistuvasti olemaan muilla hoitajilla. Ja nimenomaan naiset ovat tätä päivitelleet.

......
Minua ärsyttää kulissivanhemmat, jotka pukevat lapsensa merkkivaatteisiin, rakentavat hienoja taloja ja ottavat hienoja kuvia blogeihinsa. Joskus tuntuu siltä, että tekevät kaikkea vaan ihan näön ja muiden mieliksi. Sitten on parisuhde kuralla ylisuorittamisesta ja lapset kärsii... mutta sanotaanko huonoja asioita, no ei: puhutaan vaan miten ihanaa elämä on ja kuvataan ruusuja, joita iiiihana mies juuri toi.

Mua ärsyttää ne vanhemmat, jotka tulee kertomaan että,
-"Minä luin kyllä kirjasta x, että pitää toimia tavalla y ja jos toimitkin tavalla z niin aiheutat lapsellesi traumoja, eikä se IKINÄ toivu niistä." Sitäpaitsi kirjan x on kirjoittanut suomen parhaat psykiatrit ja kunniatohtorit, joten kai ne nyt tietää paremmin, miten lapset pitää kasvattaa."

niih niih
Yksilapsiset: mä oon niin väsynyt, mulla on ollut jo seitsemänsataa burnoutia, olen masentunut ja uupunut tän kaiken alle ja mä vien tän pirkkoliisan hoitoon koska mulla on oikeus omaan aikaan - lähetääks baariin.

Yksinhuoltajat: mulla on niin raskasta koska olen tän pirkkoliisan kans aina täällä ja yksin vastuussa, mä en jaksa ja hyvähän sun (kenen vaan jolla ei ole yhtä vaikeeta) on ja mä en jaksa ja pysty ja kykene ja kaikkien pitää auttaa mua tän yhden lapsen hoidossa - lähetääks baariin kun sillä on isiviikko?

Köyhät: mulla ei ole varaa mihinkään ja hallitus on syvältä ja rikkaat joutais antaan kaikki rahat esimerkiks mulle joka puurran täällä yksin mun pirkkoliisan hyväksi ja itselle ei jää mitään ikinä ja joudun tekeen kuutta työtä paitsi olen siis saraslomalla koska en vaan jaksa ajatella nyt työtä ja niin siis haen sossusta rahaa - lähetääks baariin?

• Tykkää
Reactions: AivanSama
"mie"
Ne vanhemmat jotka ei tajua että lapset syntyy tähän maailmaan osaksi yhteisöä, vain yhdeksi ihmiseksi muiden joukossa. Se oma piltti nostetaan kaiken yläpuollelle. Lapsen pitää saada toteuttaa, olla ties ja mitä ymym. Ei siinä, toki lapsi tulee hyväksyä yksilönä. Mutta jotta elämä maailmassa sujuu on osattava toimia osana joukkoa. Se ei aina ole luovaa tai sellaista jossa saa itse tehdä mitä halajaa. Vaan se on kompromisseja....Sitten kummastellaan kun lapsi ei sopeudu tähän maailmaan ja syy ei suinkaa ole lapsessa vaan maailmassa joka ei heidän piltiään hyväksy "sellaisena kuin hän on".

En myöskään ymmärrä oikein perheitä joissa isän rooli on olla vain elättäjä. Ja joissa äiti tuntuu olevan päättänyt että vain hän osaa hoitaa lastaan. Joo, ehkä se joillain pareilla toimii. Mutta karhunpalvelushan tuo lapselle on kun ei olekaan kuin yksi huolehtiva vanhempi. Ja yksi joka antaa rahaa. Kun voisi olla kaksi huolehtivaa (ja kaksi rahan antajaa...jos sillä nyt on väliä). Satunnaisesti tuntuu että nämä, varsinkin äidit, pönkittää heikkoa itsetuntoa sillä että tekee itsestään korvaamattoman. Ja toisaalta ärsyttää toki ne isätkin joille työ ja ura on merkityksellisempää kuin kotona lasten kanssa vietetty aika.

viera.s
Muita syyllistävät, mustavalkoisesti ajattelevat vanhemmat. Ne jotka kuvittelee, että juuri heidän tapansa on oikea kaikille lapsille ja kaikissa tilanteissa.

Toisena ryhmänä, usein edelliseen yhdistettynä, epätasa-arvoisesti vanhemmuuteen suhtautuvat vanhemmat. Eli äidit, jotka haluavat omia lapsensa ja suhtautuvat muihinkin äiteihin niin, että juuri äidille kuuluukin kaikki vastuu lapsistaan. Esim. syytetään nimenomaan äitiä siitä, että lapsi on mennyt vuoden ikäisenä hoitoon, vaikka äiti olisi ollut kotona vuoden eikä lapsen isä lainkaan. Samoin tietysti vastuutaan ja velvollisuuksiaan pakoilevat isät, jotka jättävät kaiken äidin kontolle.

"minttu"
Ne joille (varsinkin kotiäidit) lasten hoitamienn katsotaan työksi. Työksi josta oikein "palkaa" pitäisi saada. Miten niin omat lapset voi olla työ? Tottakai vanhemmuuteen liittyy iso liuta tekemistä, mutta ei kai se työtä ole? Sehän on elämää.

"Hömelö"
vanhemat jotka pönkittäät itse tuntoaan haukkumalla toisia vanhempia!
Niin koska kaikkien tulee saada hoitaa asiat tavallaan, eikä ketään saa arvostella. Vaikka siitä perheen "omasta tavasta" on tutkitusti haittaa joko perheen omalle lapselle tai ihan ulkopuolisille ihmisille. Koska täytyy ymmärtää, että tällä perheellä nyt vaan on tapana antaa lapsen kiusata muita lapsia leikkipuistossa. Noin esimerkiksi.

"Hömelö"
[QUOTE="Hömelö";30638146]Niin koska kaikkien tulee saada hoitaa asiat tavallaan, eikä ketään saa arvostella. Vaikka siitä perheen "omasta tavasta" on tutkitusti haittaa joko perheen omalle lapselle tai ihan ulkopuolisille ihmisille. Koska täytyy ymmärtää, että tällä perheellä nyt vaan on tapana antaa lapsen kiusata muita lapsia leikkipuistossa. Noin esimerkiksi.[/QUOTE]

Vai tarkotettiinkohan tolla toisten haukkumisella sitä että syy kuin syy riittää pahan puhumiseen. Että itsestä huolehtiva automaattisesti on vähintäänkin pinnallinen, lapsiaan laiminlyövä lunttu, koska itse ei jaksa, viitsi tai ehdi edes tukkaa kammata..?

Sellaiset, jotka yleistävät tietynlaisten perheiden vanhempia ja nostavat itsensä toisten yläpuolelle. Olin monta vuotta yksinhuoltaja (täysin raitis, en käytä alkoholia), enkä koskaan ole valittanut vanhemmuuden raskautta. Yksinhuoltajan elämä oli helppoa ja mukavaa, hankalan parisuhteen jälkeen suorastaan luksusta :-D Aika paljonhan oma asenne ratkaisee. Lapsensa jalustalle nostavat vahemmat, jotka syyttävät aina muiden lapsia kaikesta, omassa nico-lissussa ei koskaan ole mitään vikaa. Välinpitämättömät vanhemmat. Myös sellaiset jotka antavat kakaroidensa rellestää miten sattuu. Kun ei viitsitä kasvattaa lapsia.

"ehkä"
Valtavirrasta (?)poiketen mua ärsyttää juuri ne jotka hokee että ei saa valittaa...Hitsi, vanhemmuus on joskus väsyttävää. Joskus tuntuu ettei muksua vaan ymmärrä vaikka kuinka yrittää...Että joskus vaan ei se ruuan laittokin vaan nyppii..lasten kiukut ja jne jne.

Se ei tarkoita etteikö rakasta. Se on vaan sen hetken tunne "ryöppy". Huonon päivän höpinää.

ärsyttäää
Vitisevät monen lapsen vanhemmat, jotka ruinuttaa arjen raskautta, sen jälkeen kun ovat ihan vasiten pökkineet lapsia kahden vuoden välein kolme neljä kappaletta. Parhaassa tapauksessa vitistessään ovat taas maha pystyssä. Se on sitten yhteiskunnan, isovanhempien, kummien ja kumminkaimojen syy että nyt on rahat loppu ja ura seis ja väsyttää.

nohhh
Kaikki YLIvanhemmat. Oikeesti nään perhekerhossa punasta kun siellä on joku fakin rastapäämamma joka selittää suureen ääneen kuinka heidän Onni-Jooseppi 3v syö parsaa karkkipäivänä ja he kasvattaa itte parsat parvekkeella kun kaupan parsoissa on ties mitä myrkkyjämiä ja kestovaipat hää pesee joka ilta nyrkkipyykillä mutta omoo ei voi käyttää vaan ne pestään semmosella yrttisaippualla jonka hää on omin pikku kätösin valmistanut... ja melkein vielä pahempaa jos tämä vanhempi sattuu olemaan miespuolinen. Sellanen nyhväsen näkönen rillipää jonka miehuus on heitetty romukoppaan vauvan synnyttyä.

• Tykkää
Reactions: AivanSama
"mie"
Ne vanhemmat jotka ei opeta lasta tähän elämään ja maailmaan jossa elämme. Vaan toteuttaa jotain omi fantasioitaan siitä mitä elämän olis pitänyt olla (kaltoink kohdeltu lapsena kun ei saanu joka päivä karkkiii). Uutisena teille: Maailma ja elämä ei ole aina reilu kenellekään. Täällä tarttee ymmärtää että maailma ei tansi yksilöiden pillin mukaan. Sopeutuminen helpottaa kummasti. Paljon enemmän kuin se että kuulee ensimmäisen kerran sanan EI- viranomaisilta tms yleiseltä taholta

Vierras
Kaikki YLIvanhemmat. Oikeesti nään perhekerhossa punasta kun siellä on joku fakin rastapäämamma joka selittää suureen ääneen kuinka heidän Onni-Jooseppi 3v syö parsaa karkkipäivänä ja he kasvattaa itte parsat parvekkeella kun kaupan parsoissa on ties mitä myrkkyjämiä ja kestovaipat hää pesee joka ilta nyrkkipyykillä mutta omoo ei voi käyttää vaan ne pestään semmosella yrttisaippualla jonka hää on omin pikku kätösin valmistanut... ja melkein vielä pahempaa jos tämä vanhempi sattuu olemaan miespuolinen. Sellanen nyhväsen näkönen rillipää jonka miehuus on heitetty romukoppaan vauvan synnyttyä.
Tälle peesi!

Ylisuorittaja mammat suoraan sanottuna vituttaa.
On varmaa tosi onnellisia lapsia kun eivät saa koskaan mitään herkkua ja on varmaa tosi kivaa kun ne on pakotettu potalle ja kuivaksi siitä hetkestä kun ovat oppineet istumaan.
Sitten jos sattuu tulemaan pissavahinko niin sitä pidetään vittuiluna vanhempaa kohtaan :O
Lapsi ei saa olla lapsi vaan sille raivotaan jos ei käyttäydy kuin aikuinen.

Tälläseen mammaan olen törmännyt ja niskakarvat nousee pystyyn kun kuuntelee hänen kasvatusmetodeitaan.
Minun lasta hän säälii, kun joutuu vaippoihin tekemään tarpeensa ja hampurilaisenkin on syönyt.
No mun lapsi nauraa, hymyilee ja on iloinen. Hänen lapsensa leikkivät hautajaisia....joten

nooh
Eniten sellaiset piittaamattomaat ja kyllästyneen oloiset vanhemmat, jotka eivät saa mitään kuria lapsilleen. Tällaisia näkee esim. kaupoissa ja ravintoloissa. Tyhjä ilme naamalla kytätään vaan omaa kännyä ja lapsi saa huutaa ja kiljua kurkku suorana ja aiheuttaa pahennusta muissa ihmisissä huonolla käytöksellään. Extraärsytyksenä sottaiset lapset, joilla paskaiset vaatteet ja mustat naamat. Me ei asuta kehitysmaassa. Vesi ja saippua on kaikkien ulottuvilla.

Yhteistyössä