Millaiset kirjoitustavat vetoavat sinuun palstalla?

• Viestiketjun aloittaja tekstaaja
  • Ensimmäinen viesti
tekstaaja
Onko hienompaa tuottaa tekstiä pitkästi, ilmaista asioita monelta kantilta mitä värikkäimmin sanankääntein vai lyhyesti, ehkä tylsästikin, mutta selkeästi luettavasti, niin että urpompikin ymmärtää?

Tykkään itse lukea mieluummin pitkästi kirjoittavien viestejä, valikoivasti kirjoittajasta ja asiasta riippuen. On taito osata kiteyttää lyhyesti olennainen. Jotkut sen osaavat, mutta monella asia on ilmaistuna tönkösti lyhyenä. Tekstarikulttuurin seuraukset näkyvät.

Sellaiset, joissa ei ole hyökkäävä tyyli heti alkuun. Sellaiset, jotka tekstissään käyttävät isoja kirjaimia, pilkkuja, pisteitä, kappalejakoa ja yhdyssanoja edes suunnilleen siellä minne ne kuuluvat. Todellakin olen samaa mieltä: tekstarikulttuurin vaikutukset näkyvät, pienillä kirjaimilla kirjoitetaan pitkiä tekstejä ja hyvässä lykyssä puuttuu vielä pilkutkin. Sellaista ei oikeasti jaksa lukea.

• Tykkää
Reactions: harmoillen
Ei voi mitään
Ne, jotka täällä aina urppaavat etteivät jaksa lukea pitkiä litannioita, antavat tosi yksinkertaisen kuvan. Tulee mieleen että jaksavatko he oikeasti lukea yhtään mitään vähänkään pidempää tekstiä? Saati sitten ymmärtää lukemaansa. Kaikki pitäisi vääntää kuin pikkulapselle rautalangasta.

har
Mun mielestä sekä pidemmille että lyhyemmille vastauksille on tilausta. Riippuu ihan asiasta. Mutta yleisesti ottaen luen mieluummin viestejä joissa omaa mielipidettä perustellaankin jotenkin ja mahdollisesti tuodaan esille useampiakin näkökulmia. Ja luen mieluummin neutraaliin sävyyn kirjoitettuja viestejä, töksähtävän negatiivinen vastarannankiiski -kirjoittelu ei ole mukavaa luettavaa vaikka sisältö olisi kuinka paikkansapitävää. Sitten taas ylenpalttinen sanoilla ja lauserakenteilla kikkailu (johon välillä huomaan itse syyllistyväni) voi olla myöskin työlästä luettavaa. Palstalla on muutamia kirjoittajia joiden uskomatonta kykyä kiteyttää monimuotoinen asia pariin nasakkaan lauseeseen kadehdin suunnattomasti.

"vieras"
[QUOTE="vieras";25701394]Rento, ytimekäs ja murteella kirijotettu teksti.[/QUOTE]

Murteita ei missään nimessä, ne hypin yli suosiolla.

Riippuu aiheesta. Joskus on hyvä/mukava käydä keskustelua lyhyillä, chattityyliin tykitetyillä kommenteilla. Ketjun aloitukset, jotka on hyvin pohjustettuja niin, ettei lisätietoja tarvitse odotella ja kysellä koko ketjun ajan toimivat myös. Mutta siis noin perusperiaate on, että aihe ratkaisee mikä tyyli pitää mielenkiinnon yllä. Ja oikeinkirjoitus on suotavaa.

Isot ja pienet kirjaimet, välimerkit ja kappalejaot suunnilleen kohdalleen. Ei toki haittaa, jos kirjoitusvirheet ovat minimissä. Yhdyssanatkin saisivat olla kohdallaan.

Joskus, kun kiireessä tai "kiireessä" kirjoittaa pidempää vastausta, sitä huomaa, että ei olevinaan ehdi paneutua siihen tekstin selkeyteen. Sitä kannattaisi myös miettiä, että miten sen asian ilmaisee. Itse pyrin etsimään sellaiset ilmaisut, että asia tulee yksiselitteisesti selväksi. En aina kyllä onnistu tavoitteessani, mutta onneksi näitä voi muokata vielä lähettämisen jälkeenkin!

"eden"
Eniten minuun vetoaa oikeakielisyys (oikein kirjoitetut yhdyssanat ym.), se kun tuntuu olevan katoava luonnonvara täällä... Ja täytyy tunnustaa, että hyvin usein jätän vastaamatta sinällään ihan asialliseen kysymykseen, mikäli sen kirjoitusasu on aivan perseellään. Muutenkin arvostan aloituksissa sitä, että niissä on selitetty taustoja tarpeeksi ja selkeästi, niin että asiaan on mahdollista ottaa jotain kantaakin ilman, että tarvitsee ensin kysyä noin 20 täydentävää kysymystä.

Pituudella ei ole merkitystä sinänsä, riippuu aiheesta, josta keskustellaan ja muutenkin keskustelun luonteesta.

Mutta pakko myöntää, että oikeakielisyydellä on minulle väliä. Tietysti pääasia on se, että viesti tulee selväksi, mutta kovin suuri määrä kirjoitusvirheitä (ydyssanat, pilkut jne.) antaa ihmisestä tyhmän kuvan.

(Ja siis tiedän kyllä, että jokainen tekee virheitä joskus eikä kukaan ole täydellinen, mutta noin niin kuin laajassa mittakaavassa.)

----
En jaksa lukea pitkiä tekstejä täällä. Se ei tarkoita, ettenkö jaksaisi keskittyä pitkään tekstiin, jaksan kyllä ja luen paljon kaunokirjallisuutta. Täällä hyvin harva osaa kirjoittaa tai kirjoittaa hyvin kiinnostavista asioista. Miksi tuhlaisin aikaani lukemalla jonkun Kepsiksen tai vastaavan tajunnanvirtaa? Useimmiten vielä ne, jotka kirjoittavat jumalattoman sepustuksen, joko unohtavat kappalejaon kokonaan tai selitttävät ympäripyöreää huttua.

Murteet, no jotkut miet ja siet eivät häiritse, mutta esim. sen Narikka83:n tekstit vaikuttavat välillä kuin vieraalta kieleltä, en ole niin kiinnostunut hänen asioistaan, että käyttäisin energiaa tekstinsä tavaamiseen.

Yhteistyössä