Millainen valaistus on synnytyssalissa?

"hmm"
Joo, mä meinasin että lisään huomautuksen tästä tuohon kun arvasin että joku neropatti siihen puuttuu mutten sitten jaksanut. Juu, eivät itke. Mutta eivät kyllä silloinkaan pidä silmiä auki. Yksikään vauva ei synny niin rentona (lisään tämänkin nyt tähän ettei tähän tarvitse seuraavaksi tarttua: paitsi ne jotka syntyvät henkihievärissä) että vain katsella napottaisi ympärilleen että "ai, tännekö tulin.."
Tarkoitukseni ei ollut näsäviisastella tai olla neropatti. Tuntuu ikävältä kun täällä aletaan heti nimittelemään jos jostain asiasta kommentoi :( Huoh.
Lähinnä kommentoin että kaikki eivät itke, koska niin moni luulee, että vauva itkee tai että vauvan kuuluisi itkeä jos kaikki on kunnossa. Itsekin näin luulin ennen ja ajattelin ehkä valistavani jotain joka on yhtä tietämätön kun itse olin.
Ja itse en tiennyt tätäkään etteikö vauva voisi jo hyvin nopeasti avata silmiään (silmäthän käsittääkseni voivat olla auki myös kohdussa -> vai olenko tässäkin väärässä)
 
Alkuperäinen kirjoittaja Lilii lisänimetön;27129684:
Melko hämärä ja miellyttävä valaistus oli Haikaranpesässä, jalkalamppu ja ikkunalla pöytälamput, joissa kangasvarjostin. Anestesialääkärin "piikin" ajaksi laitettiin sellainen täsmälamppu päälle.
On se jännä miten erilainen voi ihmisillä olla käsitys mukavasta ja turvallisesta. Mie rauhotuin tietäessäni, että passissa on kirurgi koko ajan ja alta viiden minuutin pääsee leikkaussaliin maha auki. :D
 
ok
Luin joskus vuosia sitten tutkimuksen ja tarkoitan vuosia sitten puolet elämääni sitten, että liian luonnonmukainen synnytys tekee vauvan syntymästä niin stressitöntä, että voi tulla komplikaatioita, koska vauva ei hokaa edes syntyneensä, eikä tajua hengittää. En muista alkulähdettä, tosissaan aikaa varmaan lähemmäs 20 vuotta tämän lukemisesta, mutta seems legit to me! :D
Eikös se oo niinpäin, että esim. selektiivinen sektio on liian "stressitön", vauva vaan köllii kuten minä tahansa muuna päivänä, kun yhtäkkiä maailma repeää halki ja valo paistaa silmään. Supistukset taas stressaa lasta, ja valmistaa siihen, että jotain tapahtuu kohta.
 
ok
Joo, mä meinasin että lisään huomautuksen tästä tuohon kun arvasin että joku neropatti siihen puuttuu mutten sitten jaksanut. Juu, eivät itke. Mutta eivät kyllä silloinkaan pidä silmiä auki. Yksikään vauva ei synny niin rentona (lisään tämänkin nyt tähän ettei tähän tarvitse seuraavaksi tarttua: paitsi ne jotka syntyvät henkihievärissä) että vain katsella napottaisi ympärilleen että "ai, tännekö tulin.."
Mun vauvalla oli silmät auki ammollaan, kun syntyi. Muistan, koska ehdin nähdä vain vilauksen ennen kuin vauva kiidätettiin lastenlääkärille. Ei edes kovin henkihieverissä ollut, vaikka imukuppi päässä ulos ryysi.
 
"Jenis"
On se jännä miten erilainen voi ihmisillä olla käsitys mukavasta ja turvallisesta. Mie rauhotuin tietäessäni, että passissa on kirurgi koko ajan ja alta viiden minuutin pääsee leikkaussaliin maha auki. :D
Ja mulla just päinvastoin (ei tosin ollut syytäkään odottaa mitään komplikaatioita) - eniten pelkäsin sitä, että joku lääkäri tulee siihen härppimään enkä saa synnyttää rauhassa :)
 
"Entinen Ksantippa S."
Joo, mä meinasin että lisään huomautuksen tästä tuohon kun arvasin että joku neropatti siihen puuttuu mutten sitten jaksanut. Juu, eivät itke. Mutta eivät kyllä silloinkaan pidä silmiä auki. Yksikään vauva ei synny niin rentona (lisään tämänkin nyt tähän ettei tähän tarvitse seuraavaksi tarttua: paitsi ne jotka syntyvät henkihievärissä) että vain katsella napottaisi ympärilleen että "ai, tännekö tulin.."
No mun lapseni vain ähkäisi tosi kyllästyneen kuuloisena ollessaan kaulaa myöten maailmassa, ja sitten syntyi ihan hiljaa ja nostettiin rinnalle silmät avoinna. Hyvät pisteet sai ollakseen henkihieverissä.

On kyllä outo tyyppi muutenkin, mutta kukapa meidän perheessä ei olisi.
 
  • Tykkää
Reactions: as if
Joo, mä meinasin että lisään huomautuksen tästä tuohon kun arvasin että joku neropatti siihen puuttuu mutten sitten jaksanut. Juu, eivät itke. Mutta eivät kyllä silloinkaan pidä silmiä auki. Yksikään vauva ei synny niin rentona (lisään tämänkin nyt tähän ettei tähän tarvitse seuraavaksi tarttua: paitsi ne jotka syntyvät henkihievärissä) että vain katsella napottaisi ympärilleen että "ai, tännekö tulin.."
Meijän poika vähän vinkasi syntyessään ja sitten vaan katteli ihmeissään ympärilleen, ei huutanut tai mitään.. Ja oli ihan kunnossa ja terve yhdeksän pisteen vauva.
 
"Vieras"
Esikoisen kanssa oli aika hämärä valaistus alkuun, siinä vaiheessa kun vauvan sydänäänet lakkasi ja vauva ei päässyt ulos, niin kätilö otti siihen sellaisen "työlampun" kun teki episotomian.
Esikoinen synty keskellä yötä kaatosaateessa joten ulkona oli pimeää.
Kuopus kun syntyi, niin tuli niin vauhdilla etten sänkyyn ehtinyt eikä mitään valaistuksia ehditty miettiä. Eli synnytyssali oli nousevan aamuauringon varassa. Tosin eipä siinä juuri mitään yarvinnut nähdäkään, kuhan kopin otti :)
 
Ekan synnytin keskellä kirkasta kevät päivää. Ikkunasta tuli paljon valoa. Oli hyvin valoisaa siis.

Tokan synnytin keskiyöllä ja huoneessa ei ollut ikkunaa. Oli hämärä valaistus. Se oli mukavaa, rauhallisen oloista.
 
Hämärää ja rauhallista oli synnytyssalissa, tosin vauva syntyikin aamuyöstä.

Eikä kai nykyään yleensä vauvoja heti olla kapaloimassa, niin kuin jenkkiohjelmissa, itse ainakin pidin ihan alastonta vauvaa rinnallani aika pitkään siellä salissa.
 
Muistaakseni pimeään aikaan syntyneiden kanssa on ollut hämärää mutta ei ainakaan Tyksissä mitään pimennysverhoja ole niin pari poikaa on syntynyt ihan päivänvalolla. Viimeinen leikattiin ja leikkaussalissa luonnollisesti kirkas valaistus.

Esikoinen kuulemma muistaa että kohdussa oli hämärää ja punaista.
 
On se jännä miten erilainen voi ihmisillä olla käsitys mukavasta ja turvallisesta. Mie rauhotuin tietäessäni, että passissa on kirurgi koko ajan ja alta viiden minuutin pääsee leikkaussaliin maha auki. :D
On minustakin mukava tietää, että tällainen mahdollisuus on olemassa hätätilanteen varalta, mutta silti minusta on miellyttävämpi synnyttää mahdollisimman luonnonmukaisesti.
 
"vieras"
Täytyy sanoa, etten ole koskaan kiinnittänyt huomiota valaistukseen. Syynä on varmaan se, että olen aina synnyttänyt virka-aikaan keskellä kesää tai alkusyksystä, jolloin on ihan luonnonvaloakin riittänyt.
 
kuppa
[QUOTE="Maija";27132430]Kuulostaa Kanta-Hämeen keskussairaalalta, vai onks jossain muuallakin yhtä rumat? :D[/QUOTE]

eikös ne melkein kakissa ole? Valaistus oli hyvin vaihdeltavissa.
 

Yhteistyössä