Millainen ruuanlaittaja olet?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Cola"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
C

"Cola"

Vieras
Niin, kertokaas millaisia ruuanlaittajia te olette :) Pidättekö itseänne hyvinä kokkeina? Mitkä on vahvuuksianne ja heikkouksianne keittiössä?

Me asumme miehen kanssa kahdestaan ja ei tehdä joka päivä kunnon ruokaa. Silti usemman kertaa viikossa, yleensä viikonloppuisin jotain "parempaa".
Itse olen todella kokeileva kokki, en kokkaa ikinä resepteistä. Teen usein mausteisia ruokia ja erityisen ihastunut olen thai-keittiöön. Keksin päästäni loputtomasti "reseptejä" ja osaan mielestäni yhdistellä raaka-aineita hyvin. Käytän tosi paljon kasviksia ruuanlaitossa, joka ruuassa makaronilaatikosta alkaen on jotain rehua joukossa. Rakastan laittaa ruokaa ajan kanssa, kunnon raaka-aineista ja olemmekin melkoisia kulinaristeja. Nyt olen opetellut tekemään sushia kunnolla! Innostun aina jostain raaka-aineista tosi paljon, tällä hetkellä suosiossa on punajuuri, korianteri, inkivääri ja tofu.

Sen sijaan leipomisessa olen todella surkea ja erittäin epäkiinnostunut siitä, leivon todella, todella harvoin. Nyt lähiaikona olen vasta vähän skarpannut sen suhteen, mutta suoraan sanottuna en tee edes pullia ilman reseptiä. Myös iihan "peruskotiruuat" tuottaa itselleni usein vaikeuksia ja haenkin niihin usein jotain ohjeita. Nyt olen hieman alkanut tekemään näitä peruskotiruokia, mutta tykkään nekin tehdä jollain "twistillä". Olisi kiva "oppia" tekemään ruokaa resepteistä, etenkin jotain hienompia ruokia, mitä vaikka naistenlehdissä opetellaan.

Ruuanlaitosta on niin kiva jutella, kertokaa omia juttujanne :)

Ruoanlaittaja. Aina aluksi resepteistä, sitten kun osaan ne tarpeeksi hyvin, niin voi jo muunnellakin. Laitan aika laaja-alaisesti ruokaa, en paljon kyllä eksoottista, mutta suomalaista, italialaista, ranskalaista.

Melko huono. En pidä ruuan laitosta ja minulta puuttuu sellainen "tatsi", jolla tavallisenki ruuan saa maistumaan hyvältä. Teen toki sellaista tyydyttävää arkiruokaaa, mutta ei sitä kyllä erityisen maukkaaksi voi hyvällä syylläkään sanoa. Joskus saatan vahnigossa onnistua hieman paremmin, mutta varmaan on, että seuraavalla kerralla palaa omalle tasolleni... :D

Olisiko paljon ruokaa laittavilla vinkata jotain hyväksi todettua keittokirjaa, jos kokkina aloitteleva ruuanlaittaja?
Tyyliin keittokirja joka jokaisen pitäisi omistaa.

[QUOTE="Nerppa";25067142]Olisiko paljon ruokaa laittavilla vinkata jotain hyväksi todettua keittokirjaa, jos kokkina aloitteleva ruuanlaittaja?
Tyyliin keittokirja joka jokaisen pitäisi omistaa.[/QUOTE]

Kodin uusi keittokirja (9789512067534) - Birgitta Rasmusson - Kirjat - BOOKPLUS.FI

Minulta löytyy tuo hyllystä. Tuossa käydään paljon läpi mm. ruuanlaittotermistöä, ruoka-aineita, välineitä ja ruuanlaiton perusteita, ja sen lisäksi on sitten paljon reseptejä. Mielestäni tosi hyvä kirja aloittelijalle.

Olen mielestani melko hyva ruuanlaittaja, joskin pidan enemman leipomisesta mutta viime aikoina olen yrittanyt panostaa enemman kokkaamiseen, koska liiat herkut ei ole hyvaksi kenellekaan. Meilla on siirrytty nyt 'talvi' ruokiin, eli paljon keittoja, patoja, ym hitaasti kypsyvaa ruokaa, kun taas kesalle ruoka on usein liedella valmistettua ja nopeampaa. Perinneruokia en tee juuri koskaan, lihapullia korkeintaan. Kaytan paljon kasviksia myoskin ja kauden tuotteita mahdollisimman pitkalle, nyt esim kaytan paljon purjoa, erilaisia kaaleja, kurpitsoita, juureksia ym. Rakastan ohjekirjojen selailua tai reseptien etsintaa netista, mutta hyvin harvoin seuraan ohjetta ruuan laitossa, enemman leipomisessa.

Miehen suosikki on Jaakko Kolmosen keittokirja... (jostain divarista hankittu) Siinä ohjeet on tyyliin: 1) Laita uuni päälle 2) Riko 2 munaa kulhoon, ja tosi selkeästi eri raaka-aineista ja niiden käsittelystä. Mutta reseptikanta on sitten vähän köyhempää antia, paljon liharuokia ja perinneruokia ja leivonnaisiakin :)
Itse ns. kovan luokan ruoanlaiton harrastajana käytän eniten vanhoja peruskirjoja joissa ei ole kuvia ja valmistusohjeetkin hyvin ylimalkaisesti. Monet tykkää Ruutukokki -sarjasta. Viikonloppujen ideakirjana tykkään esim. Ruokatorstai -kirjasta.

Aika keskinkertainen ruoanlaittaja, kyllä mä ihan hyvää ruokaa teen mutta inhoon kokkaamista: tulee tiskiä ja ne sapuskat haisee ja inhoon yli kaiken jotain perunan kuorimista tai sipulin pilkkomista.
En oikeastaan koskaan tee minkään reseptien mukaan, mulla on kyllä keittokirjoja aika paljonkin mutta ikinä niistä oon tehnyt vaan yhden ohjeen mukaan. Reseptit on mielikuvituksettomille.

Minäkin olen nyt alkanut innostumaan keitoista! Patoja en kyllä tee koskaan, ehkä pitäisi koska ne on hyvin tehtynä toooodella hyviä.

Mieheni oli tosi nirso kun tavattiin. Ei ollut maistanut monia ruokia ikinä (siis jotain ihan "perusjuttuja" kuten vuohenjuustoa) ja osasi tehdä tyyliin kaksi erilaista ruokaa. Ollaan nyt asuttu 3 vuotta yhdessä, ei mies vieläkään osaa ruokaa tehdä, mutta nirsous on kadonntu kokonaan! Syö ihan mitä vaan ja kehuu parsakaalinkin maasta taivaaseen. Sieniä ei mokoma syö vieläkään joka on harmillista...

Mä olen mielestäni hyvä ruoanlaittaja ja muuntelen reseptejä mieleiseksi lähes joka kerralla (sillon kun käytän reseptikirjaa), yleensä katson kuitenkin vain kyseisen ruoan rungon reseptistä ja teen itse loput.

Rakastan kokeilla kaikkea uutta ja aina tilaisuuden tullen, teen esim. eri maiden perinneruokia ja erikoisuuksia jos aineita löytyy. (silloin on yleensä reseptikirja käytössä)

Olen vuoden verran kirjoittanut omia reseptejä ylös ja niitä on jo melkein 200 erilaista :D

Hyvin, hyyyyvin harvoin ostan kaupasta mitään valmista. Ennemmin teen itse, saa enemmän ja tulee halvemmaksi ja mikä parasta maku on miljoooona kertaa parempaa kuin eineksissä. :)

Viimeksi tänään tein itse toffeeta ja joulutorttuja. Rakastan myös leipomista ja nyt kunnon harjoittelulla olen siinäkin ihan hyvä :D

Olen hyvä ruuanlaittaja, jos hyvä tarkoittaa sitä, että osaa tehdä järkevässä ajassa monipuolisesti koostettua, monipuolisilla tavoilla valmistettua järkevän hintaista perusruokaa, josta riittää tarvittaessa koko komppanialle.

En seuraa koskaan reseptejä pilkun tarkasti, olen laittanut ruokaa 10-vuotiaasta, eli noin 30 vuotta, ja tässä ajassa on kertynyt tietty näppituntuma. Sen sijaan ajattelen ruuan makeus-suolaisuus -asteen, säädän ruuan happoja ja ajattelen ruoka-annoksen kokonaismakumaailmaa. Luen reseptejä päivittäin ja poimin niistä minua innostavia meidän perheelle sopivia juttuja.

En hifistele enkä jaksa ymmärtää miksi minun pitäisi laittaa ruokaa koko päivä. Ruoan valmistuminen voi kestää leivinuunissa koko päivän, mutta en totisesti aio seistä vieressä hämmentämässä ja lisäämässä jotakin kuuden minuutin välein.

Lisäksi ajattelen, että on arkiruokaa ja juhlaruokaa, ja että arkiruokaa voi syödä pari päivää peräkkäin. En myöskän arkaile tarjota puuroa, pitää kaappi tyhjäks -päivää tai jalostaa eilisestä ruuasta uutta ruokaa. Minusta tuntee, että olen hyvin vanhanaikainen ruuanlaittaja. Pakastinkin minulla on aktiivikäytössä.

• Tykkää
Reactions: MolliMelooni
Voisin vinkkinä sanoa ruuanlaittajille, jotka käyttää mielestään liian vähän kasviksia ruuissaan; Ostakaa joku monitoimikone! Siis sellainen, joka raastaa, pilkkoo, suikaloi jne.

Meillä on tällainen; http://www.obhnordica.fi/Default.aspx?ID=523&ProductID=PROD719

Tuo kone on sen verran pieni ja simppeli, että sitä voi pitää koko ajan esillä. Kun se on siinä esillä, kynnys lisätä se sipuli/porkkana/punajuuri/mikä tahansa on paljon pienempi, kun ei pidä alkaa pilkkomaan niitä! Sitten vaan huljauttaa veden alla heti sen kipon ja terän, niin ei tule tiskiäkään. Tuo meidän kone on tosi hyvä perusmasiina, todella terävät terät ja saa hetkessä kaikkea hakkeesta lastuihin.

Olen "hyppysellinen, ripaus, kauhallinen"- ruoanlaittaja. Ja kehtaan sanoa että olen siinä hyvä. Huono puoleni tulee tämän tästä äitini kanssa esiin. Hän tahtoisi kovasti ohjeita, mutta en osaa sellaisia antaa "no pistä sitä maustetta silmämääräisesti ja maistele niin huomaat pian paljonko sitä tulee" kun hän tykkää täsmällisistä teelusikoista ym.

Mielikuvitusta riittää ja arvostan ruoanlaitossa laatua ja edullista hintaa. Minulle on aikamoinen mörkö heittää ruokaa hukkaan.

Nyt testailun alla ranskalainen keittokirja, siinä sen verran uusia juttuja että tällä kertaa pakko kaivaa oikeat mitat ja vaaka esille :)

Kuulemma mummoni oli samanlainen kokkailija ja leipoja kuin minä, hältä saatiin reseptejä talteen antamalla tarkka määrä esim. jauhoja ja siitä mittaamalla paljonko jäi, erotuksena mummon näppituntumalla käyttämä määrä :)

Viimeksi muokattu:
Hah, olen aina ihmetellyt noita tarkan teelusikkamäärän kokkaajia! Kyllähän sen maistaa, että onko sitä suolaa tarpeeksi?? Itse tykkään sen verran mausteisesta ruuasta, että yleensä näiden "kotiruokareseptien" maustemäärät eivät riitä mihinkään. Yrttejä ja chiliä käytän ruuanlaitossa paljon.

Meillä laitetaan melkein joka päivä kunnon ruokaa, vaikka miehen kanssa kahdestaan asutaankin. Tykkään ruoanlaittamisesta paljonkin, ja mukavinta se on tietysti kun on kunnolla aikaa ja hyvät raaka-aineet. Saatan tehdä pitkäänkin pelkästään hyvin perinteistä kotiruokaa, mutta kiinnitän huomiota siihen, että raaka-aineet ovat hyviä. Ostan paljon lähiruokakaupoista, kauppahallista jne. En mittaile määriä millintarkasti, vaan tuntuman mukaan heittelen. Maistelen välillä.

Jos kokeilen jotakin uutta, noudatan ensin reseptiä, mutta sitten kun se on kerran kokeiltu, muuttelen sitä mieleni mukaan. Esimerkiksi anoppini ruoanlaittoa en kestä katsella ollenkaan, koska hänen on pakko seurata reseptiä millintarkkaan vaikka tekisi jotakin tuttua ruokaa - samoin esimerkiksi sipuli pitää pilkkoa tarkasti ja siihen menee puoli tuntia, kun itse pilkon isolla veitsellä vihannekset vauhdilla, eikä se nyt ole niin tarkkaa jos niitä vähän lentelee minne sattuu :D

Mä taidan tällä hetkellä olla "kyllästynyt ruuanlaittaja", kun lapset nirsoilee kotona melkein joka ruualle tai ainakin toinen nirsoilee jos ei molemmat. Vain tavallinen kelpaa, joten meillä syödään aina samoja perusmättöjä.

Olis kiva kokeilla jotain uutta, mutta kun lapset ei syö, niin ei sitten viitsi kokeilla. Itse olen ihastunut pinaattiin ja ajattelin kokeilla pinaattilihapullia, jotka teen niin, että teen taikinan, otan siitä jonkun verran erilleen ja siihen lisään pinaattisosetta ja sitten ne pinaattipullat pellille erilleen, jos niitä ei muuten erota.

Leipomisesta tykkään myös ja lapset tykkää auttaa taitojensa mukaan ja aika taitavia ne jo onkin. Leivon lähinnä jos tulee vieraita ja se on harvoin se. Nyt joulunaikaa tulee varmaan leivottua enemmän, mutta sitten on aina se syömispuoli ja itse en kovasti viitsisi herkkuja mässyttää, joten pitää sitten aina miettiä viitsiikö edes leipoa tai sitten pitäisi tehdä jotain terveellistä, mutta se ei varmaankaan taas lapsille maistu.

[QUOTE="minttu";25067214]Kotiruoka (9789511223078) - Kirjat - BOOKPLUS.FI

Suomen suosituin keittokirja.[/QUOTE]

Mulla on tämä ihan vanhana painoksena, ihania sovellettavia ohjeita, joissa kieliasukin ihana.

Leivon enemmän suolaista kuin makeaa esim. karjalanpiirat, perunarieskat, sultsinat.

Netistä löytää kivoja ohjeita, nyt uunissa Mysi Lahtisen Moskovan pata, saa nähdä millaista tulee, tuoksu on ainakin hyvä.

Minä olen rohkaistunut kokkaaja nykyisin, tykkään kokeilla vaativiakin ruokia. Mutta usein teen hyvin nopsaa yksinkertaista ruokaa. Olen tänä vuonna tutustunut enemmänkin kolmen eri maan keittiöön ja sama jatkuu ensi vuonnakin. Joskus epäonnistun melkoisesti, ruoka menee pieleen, mutta suurimmaksi osaksi saan aikaan syömäkelpoista ruokaa.

Olis kiva kokeilla jotain uutta, mutta kun lapset ei syö, niin ei sitten viitsi kokeilla. Itse olen ihastunut pinaattiin ja ajattelin kokeilla pinaattilihapullia, jotka teen niin, että teen taikinan, otan siitä jonkun verran erilleen ja siihen lisään pinaattisosetta ja sitten ne pinaattipullat pellille erilleen, jos niitä ei muuten erota.

Meilla kaytetaan pitaattia paljon ja vaikka osa lapsista ei sita (viela) rakastakaan, kaikille kolmelle upposi eilen hyvin pinaatti-ricotta taytteiset cannellonit tomaatti ja juustokastikkeissa paistettuina. :D

Tuurilla käyvä kokki. Perusruokiin en reseptejä käytä, vaan teen näppituntumalla. Reseptien avulla onnistun suurimmasta osasta ruokalajeja, jos vaan ainekset on kunnolliset ja on työrauha ja välineet. Oman maailmani parasta kaalilaatikkoa teen. Meni aikaa kun sain sävellettyä mieleiseni reseptin. Tykkäisin ruuanlaitosta, kun joku muu siivoaisi sotkun.Säilöntä ois myös kivaa(kun joku siivoaisi sotkut). Leipomisesta en hirveesti tykkää, en ole motoorisesti näppärä joten pullat on kaikki erikokoisia ja näköisiä.

[QUOTE="carelia";25067800]Tuurilla käyvä kokki. Perusruokiin en reseptejä käytä, vaan teen näppituntumalla. Reseptien avulla onnistun suurimmasta osasta ruokalajeja, jos vaan ainekset on kunnolliset ja on työrauha ja välineet. Oman maailmani parasta kaalilaatikkoa teen. Meni aikaa kun sain sävellettyä mieleiseni reseptin. Tykkäisin ruuanlaitosta, kun joku muu siivoaisi sotkun.Säilöntä ois myös kivaa(kun joku siivoaisi sotkut). Leipomisesta en hirveesti tykkää, en ole motoorisesti näppärä joten pullat on kaikki erikokoisia ja näköisiä.[/QUOTE]

mä olen suurin piirtein samalla tasolla joskin kaalilaatikon sijasta mun bravuuri on poronkäristys

• Tykkää
Reactions: Piparnakkeli

Yhteistyössä