Millainen paikka Hervanta on asua?

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ..
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja kaakkois-hervanta:
Alkuperäinen kirjoittaja ..:
onko pitkä matka tampereen keskustaan? onko rauhallinen..

en ole ikänä siellä käynyt ja muuttaa pitäisi töiden perässä..

Aika eriäviä näkemyksiä tullut tähän mennessä.. asuin Hervannassa opiskeluaikana, sitten muutaman vuoden keskustassa ja nyt taas Hervannassa. Muutamia huomioita:

- Ulkomaalaiset. Niitä on. Mutta mielestäni aika suuri osa vaihto-opiskelijoita sekä Nokialla töissä olevia itä-eurooppalaisia ja aasialaisia -> ahkeraa ja rauhallista väkeä.

- Maine. Hervannan maine on pitkälti perua 80-luvun alusta, jolloin sinne 70-luvulla muuttaneiden lapsiperheiden tenavat saavuttivat murrosiän -> tuolloin oli kai levotonta.

Nythän Hervannankin väki ikääntyy ja eläkeläisten osuus kasvaa yhä suuremmaksi.

- Palvelut. Mielestäni hyvät. Hervannan keskustan ruokakaupat monipuoliset ja kilpailua löytyy. Julkisista palveluista löytyy mm. kirjasto ja terveyskeskus. Paljon päiväkoteja.

- Liikenne. Hervannan ja keskustan välillä kulkee ainakin 6 bussilinjaa. Ruuhka-aikana pääsee todella hyvin ja muulloinkin melko hyvin. Myös yöliikenne toimii.

Autolla kulku on melko joustavaa. Hervannan halkovaa valtaväylää pääsee nopeasti keskustaan tai moottoritien kautta muihin suuntiin.

Miljöö. Osa kerrostaloalueista on suoraan sanottuna ankeita ja 70-luvun talot kaipaavat julkisivuremonttia. Hervannan reunoilla on rivitalo- ja omakotitaloalueita, jotka ovat melko viihtyisiä.

Ulkoilu. Paljon viheralueita ja puistoja. Lisäksi kattava pururata / latuverkosto.

Tulevaisuus. Hervannan eteläpuolelle nousee uusia asuinalueita, jotka tukeutuvat Hervannan palveluihin -> uskon palvelujen säilyvän ennallaan.

Jos tavoitteena on asua Tampereella edullisesti, löytyy Hervantaa huonompia vaihtoehtoja useita (joko sosiaalisia ongelmia tai huonot palvelut/yhteydet).

Peesaan.

Itse muutin pois Hervannasta muutama vuosi sitten toiselle puolen Suomea. Mutta Hervannassa viihdyin hyvin ja en itse törmännyt levottomuuksiin, joista puhutaan (liikuin yksin mm pimeään aikaan).

Hervanta ei ole enää sellainen betonilähiö kuin on ollut. Siellä on tehty paljon peruskorjausta ja betonipinnat ovat muuttuneet värikkäiksi. Nykyisin seutu on rehevää, kun puut ovat ehtineet kasvaa.

Hervantahan valittiin muutama vuosi sitten Suomen parhaaksi lähiöksi. Jos muuttaisin takaisin Tampereelle, voisin hyvin kuvitella muuttavani Hervantaan.
 
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja Nalkuttava Talonmies:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
mitkä olis sit hyviä alueita?

Missä sinä olet töissä?

en vielä missään. Lähihoitaja olen ja sinne suunnittelemassa muuttoa. Tarkoitus olisi hakea ehkä johonkin kouluun tai sitten vaan päästä töihin.

mihin katosit?

No minä katsoisin sen asuinpaikan uudestaan, kun tiedät missä opiskelet tai työskentelet. Kaupungin toisesta päästä toiseenpäähän kun on niin ikävä ja aikaavievä kulkea. Vaikka autolla menisi.

Budjetti ja työ/opiskelupaikka asettaa raamit ja sitten se talo/kortteli sen toisen rajoitteen.

Esimerkiksi Nekala-Viinikassa on edullisia puu(kerros)taloja, joihin en muuttaisi vuokralla mistään hinnasta (ne on näitä kirveellä oven-läpi otsikoissa). 100m päässä onkin jo haluttu alue asua, ja vanhojen vetoisien omakotitalojen hinta nousee jopa yli 400000euroon. Olen asunut vuosia Viinikassa ja voisin ostaa sieltä hyvin omakotitalon...

En tiedä oikein voiko mitään asuinaluetta torpata maineen vuoksi tampereella ollenkaan. Mutta ihan jokaisessa alueessa on joku paikka mihin en muuttaisi missään nimessä. Sellainen löytyy ihan vaikka Pyynikiltä, Pispalasta, jne hyvämaineisista alueistakin.
 
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
no siinä tapauksessa olisi kiva tietää että mitkä siellä on hyviä seutuja?

Me asuttiin monta vuotta Suolijärven kupeessa kerrostalossa rivari/omakotialueen vieressä. Erittäin rauhallinen paikka ja hyvät lenkkimaastot kotiovelta. Kai ne kohutut levottomuudet oli muilla alueilla, ei osunut koskaan kohdalle.
 
tää alkaa lähinnä kuulostaa siltä että koko tampereelle ei kannata edes muuttaa. En mä mihinkään levottomuuksiin halua.

Mun on pakko hommata ensin sen asunto ja sitten alkaa etsiä sitä työtä paremmin. eli en voi alkaa odottamaan minne menisin töihin.
 
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
tää alkaa lähinnä kuulostaa siltä että koko tampereelle ei kannata edes muuttaa. En mä mihinkään levottomuuksiin halua.

Mun on pakko hommata ensin sen asunto ja sitten alkaa etsiä sitä työtä paremmin. eli en voi alkaa odottamaan minne menisin töihin.

Edullisemmin saat asunnon sivukunnista :) Hervannassa ei ole pienet vuokra-asunnot mitään halpoja, koska opiskelijoiden määrä nostaa hintoja paljon.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Nalkuttava Talonmies:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
tää alkaa lähinnä kuulostaa siltä että koko tampereelle ei kannata edes muuttaa. En mä mihinkään levottomuuksiin halua.

Mun on pakko hommata ensin sen asunto ja sitten alkaa etsiä sitä työtä paremmin. eli en voi alkaa odottamaan minne menisin töihin.

Edullisemmin saat asunnon sivukunnista :) Hervannassa ei ole pienet vuokra-asunnot mitään halpoja, koska opiskelijoiden määrä nostaa hintoja paljon.

mitähän ne sitten on? Mulla ei ole autoa joten se rajoittaa kulkemista tosi paljon..
 
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
mitähän ne sitten on? Mulla ei ole autoa joten se rajoittaa kulkemista tosi paljon..

No ei se minusta ole mitään eroa asuuko tampereen laitamilla kuin rajan toisella puolella. Liikkumisen kannalta kuitenkin se asuinpaikan ja työpaikan sijainti on se juttu. Ylöjärveltä pääsee helpommin Lentävänniemeen töihin kuin Hervannasta esimerkiksi. Tai Lempäälästä Hatanpäälle kuin Tasanteelta sinne.

Ylöjärvi, Nokia, Pirkkala, Lempäälä, Kangasala.

Itse asun Tampereen ulkopuolella, käyn töissä Tampereella bussilla.
 
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja Nalkuttava Talonmies:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
tää alkaa lähinnä kuulostaa siltä että koko tampereelle ei kannata edes muuttaa. En mä mihinkään levottomuuksiin halua.

Mun on pakko hommata ensin sen asunto ja sitten alkaa etsiä sitä työtä paremmin. eli en voi alkaa odottamaan minne menisin töihin.

Edullisemmin saat asunnon sivukunnista :) Hervannassa ei ole pienet vuokra-asunnot mitään halpoja, koska opiskelijoiden määrä nostaa hintoja paljon.

mitähän ne sitten on? Mulla ei ole autoa joten se rajoittaa kulkemista tosi paljon..

Mähän sulle sanoin että kato vaikka Lempäälän Sääksjärven kämppäilmotuksia. Rauhallinen alue, sama matka keskustaan kuin Hervannastakin ja bussit kulkee.

Mutta fiksuinta oikeesti olis kattoa eka mistä niitä töitä saa. On meinaa v-mäistä matkustella Rantatietä neljän aikaan jos työpaikka onki Lielehdessa ja ite asut Hervannassa....
 
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
mitähän ne sitten on? Mulla ei ole autoa joten se rajoittaa kulkemista tosi paljon..

Jos ei autoa ole, niin sitten ei lähikuntiin oikein kannata mennä.

Julkisen liikenteen kannalta Hervannan ongelma on se, että bussilla pääsee hyvin keskustaan, mutta muihin suuntiin yhteydet ovat epävarmoja ja vaihdon takana (yliopistosairaalaan ja Hatanpään sairaalaan menee tosin linja 6).

Sitten voisi pohtia vaihtoehtoa, että asettautuu jonkin sopivan bussilinjan reitin varrelle. Kaupungin päästä päähän meneviä linjoja olisi esim. 16, 13, 1. Näiden avulla on melko moni paikka jo kohtuullisesti saavutettavissa.

 
Alkuperäinen kirjoittaja kaakkois-hervanta:
Jos ei autoa ole, niin sitten ei lähikuntiin oikein kannata mennä.

Mihin perustat tämän? Se että asuu Peltolammella/Multisillassa tai Sääksjärvellä ei ole bussin kannalta yhtään sen kummallisempaa. Tai Rantaperkiö/Härmälä/Pirkkala tai Lamminpää/Ylöjärvi tai Ikuri/Nokia, jne.

Toki kannattaa ihan missä tahansa asuessa varmistaa, että bussipysäkki on vieressä :)
 
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
no siinä tapauksessa olisi kiva tietää että mitkä siellä on hyviä seutuja?

Yleisellä tasolla voi sanoa sen verran et kaikki sellaiset asuinalueet ovat hyviä paikkoja asua missä on mahdollisimman vähän julkista liikennettä. Paskasakilla ei ole varaa autoihin joten heitä ei ole niillä alueilla minne pääsee vain omalla autolla.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
no siinä tapauksessa olisi kiva tietää että mitkä siellä on hyviä seutuja?

Yleisellä tasolla voi sanoa sen verran et kaikki sellaiset asuinalueet ovat hyviä paikkoja asua missä on mahdollisimman vähän julkista liikennettä. Paskasakilla ei ole varaa autoihin joten heitä ei ole niillä alueilla minne pääsee vain omalla autolla.

no minä kai kuulun sit siihen paskasakkiin ku ei ole edes korttia.. Mun on pakko päästä hyvin kulkemaan julkisilla.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Nalkuttava Talonmies:
Mihin perustat tämän? Se että asuu Peltolammella/Multisillassa tai Sääksjärvellä ei ole bussin kannalta yhtään sen kummallisempaa.

No onhan noissa eroa. Ne TKL:n linjat kun jäävät sinne Tampereen puolelle. Sääksjärvelle menee linja 50, joka lakkautetaan kesällä...
 
Alkuperäinen kirjoittaja kaakkois-hervanta:
Alkuperäinen kirjoittaja Nalkuttava Talonmies:
Mihin perustat tämän? Se että asuu Peltolammella/Multisillassa tai Sääksjärvellä ei ole bussin kannalta yhtään sen kummallisempaa.

No onhan noissa eroa. Ne TKL:n linjat kun jäävät sinne Tampereen puolelle. Sääksjärvelle menee linja 50, joka lakkautetaan kesällä...

Joo mutta Sääksjärven kautta menee esim. myös Valkeakosken bussit sekä Lempäälän keskusta-Tampere vuorot. Ja tietenki vielä Helsingin, Turun sun muiden Expressit auttaa jos millään muulla ei meinaa päästä =)
 
Alkuperäinen kirjoittaja kaakkois-hervanta:
Alkuperäinen kirjoittaja Nalkuttava Talonmies:
Mihin perustat tämän? Se että asuu Peltolammella/Multisillassa tai Sääksjärvellä ei ole bussin kannalta yhtään sen kummallisempaa.

No onhan noissa eroa. Ne TKL:n linjat kun jäävät sinne Tampereen puolelle. Sääksjärvelle menee linja 50, joka lakkautetaan kesällä...

Ja sen jälkeen koko Lempäälä on bussimotissa :whistle:

http://www.paunu.fi/pdf/Lempaala10.pdf Kyllähän sinne menee vielä 71 esim...
 
Me muutettiin Hervantaan mm. hyvien kulkuyhteyksien vuoksi. Toinen meistä oli silloin töissä keskustassa ja toinen etsi töitä. Hervannasta on ehkä parhaasta päästä kulkuyhteyksiä linja-autoilla, niitä menee ja paljon. Tietty, jos onnistuu saamaan töitä jostain ihan väärästä suunnasta, sitten voi olla hankalampaa, mutta sama ongelma on joka suunnalla, jos ei asu ihan keskustassa. On autokin, mutta helpompi kun ei molemmat ole yhden auton "varassa".

Täältä menee mm. aamuisin linja-autoja varmaan parin kolmen minuutin välein. Toki ympäristökunnistakin menee, mutta kokemuksesta sanon, että on aika eri asia, jos busseja menee muutama tunnissa kuin muutama kymmenen tunnissa. Ei pahemmin tarvitse aikatauluja katsella ja sovitella menojaan niiden suhteen.

Palvelut on toinen iso plussa. Lapsen kanssa on varsinkin helppoa, kun hyvät kaupat ovat kävelyetäisyydellä, samoin neuvola, lääkäri, kirjasto, posti jne. Puistoja on kivasti joka nurkalla.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Nalkuttava Talonmies:
Alkuperäinen kirjoittaja kaakkois-hervanta:
Jos ei autoa ole, niin sitten ei lähikuntiin oikein kannata mennä.

Mihin perustat tämän? Se että asuu Peltolammella/Multisillassa tai Sääksjärvellä ei ole bussin kannalta yhtään sen kummallisempaa. Tai Rantaperkiö/Härmälä/Pirkkala tai Lamminpää/Ylöjärvi tai Ikuri/Nokia, jne.

Toki kannattaa ihan missä tahansa asuessa varmistaa, että bussipysäkki on vieressä :)

Jos on "oudot" työajat, kuten lähihoitajalla helposti on (riippuu tietenkin työpaikasta), niin TKL:n bussit yleensä kulkevat. Lähikuntiin ei välttämättä.
 
Paljon eri paikoissa asuneena täytyy sanoa, että suurin merkitys on lähimmillä naapureilla. Ja ne taas saattavat olla huonolla tuurilla ihan mahdottomia missä vaan. Eli jos olisin ap, kävisin vilkaisemassa saamansa vuokra-asunnon, että se on ok ja muuttaisin. Vuokralta on aika helppoa muuttaa pois, jos pahalta vaikuttaa.
 
Mulla on kokemusta 2000 luvun alun hervannasta ja silloin sielä kyllä oli kusta ja oksennusta rappukäytävissä, neuloja hiekkalaatikoissa ym. "pientä", juuri näissä halvimmissa kerrostaloissa joissa oli yksiöitä, pieniä kaksioita ja soluja...

Tampereella on kyllä käytännössä hyvät bussiyhteydet jokapaikkaan, siis asuit missäpäin tamperetta hyvänsä niin bussilla kyllä pääsee...
 
Hervantalaisilla on iso ego "vittu me ollaan kovia jätkiä" jne , suurin osa on säälittäviä :D luulevat olevansa jotain isoja tekijöitä (kuten jotain sisilian mafiaa :D :D :D :D :D :D) pari laukausta voi kuullua per vuosi, kun joku ääliö ampuu startti pistoolilla.. täynnä alkoholisteja pellejä koko paikka.. en suosittele sinne muuttamista, mielummin johkin kaukajärvelle ym. :)
 
Olen lapsuuteni ja nuoruuteni asunut Hervannassa ja tykännyt myös asua.Negatiiviset kommentit on yleensä aina tulleet niiltä jotka siellä eivät edes ole asuneet.Täällä kyllä on paljon ulkomaalaisia ja deekujakin löytyy varsinkin Ahvenisjärven ja duon liepeillä,mutta eivät he ole useinkaan mitään levottomuuksia aiheuttaneet vaan hengaavat omissa porukoissaan ja rähisevät keskenään.Vanhuksia ja lapsiperheitä on myös paljon ja tosiaan paljon leikkipuistoja, luontoa ja järviä ja kaikki palvelut löytyy myös.
 
Hervanta tosiaankin on SYVÄLTÄ!! Hervantahan oli alunperin tampereen kaatopaikka. Sitten sihen tuli reunamille pari tönöä ja siitä se "sitten lähti"...
Esim kaverini Jaakko asuu siellä ja kun menin sitä sinne moikkaamaan niin vastaan tuli noin 20 ihmistä siinä kerrostalojen pihamaalla. KAIKKI olivat ulkomaalaisia ja vielä vähempiarvoista porukkaa, oli ryssää, mustalaista ja somalia. Tummat naiset muuten kaikki työntävät lastenvaunuja ja vielä yleensä kolmen lapsen mallia. Kyllä sikiävät. No, sanoin sittne kaverille että ompa paljon ulkomaalaisia täällä, se sanoi että onhan niitä muuallakin. En enää kehdannut sanoa että sä olet ainoa suomalainen mitä täällä näin. Sen verran olen ystävällinen luonne. Jokainen vetäkööt johtopäätökset tästä. Rikos ja varkaustilastoissa hervanta on kärjessä. Samoin ilkivalta. Oikein puistattaa koko paikka.
 

Similar threads

H
Viestiä
2
Luettu
4K
H
V
Viestiä
1
Luettu
834
Aihe vapaa
Tervetuloa Kuopioon!
T
M
Viestiä
0
Luettu
529
M
I
Viestiä
31
Luettu
22K
Aihe vapaa
Vaasassa kesän asuneena
V

Yhteistyössä