Millainen on teidän jouluaatto?

  • Viestiketjun aloittaja jouluhöperö
  • Ensimmäinen viesti
Aamulla kinkku pois leivinuunista.:) Lapset katsoo jouluohjelmia ja puuhailee innoissaan. Aamupäivällä tulee minun vanhempani ja illalla luultavasti pukintuloaikaan tulee myös mieheni vanhemmat.:) N.kahdentoista aikaan päivällä lämmitettään joulusauna. Sitten valmistelen äidin kanssa ruokia jne. Pukki tulee sitten n.kuuden aikoihin. Paljon kynttilöitä ja joulukoristeita jne. Ihanaa hyasinttien tuoksua, kuusen ja kinkun tuoksua jne. :xmas:
 
Mun miehen vanhemmilla ei ole ollut tapana viettää joulua mitenkään, joten keskitytään omaan perheeseen ja minun perheeni kanssa olemiseen. Ollaan ihan rauhassa aamupäivä kotosalla ja varmaan ajellaan siskon luokse silleen että tyttö ottaa päikkärit matkan aikana. Siskon luona on myös minun vanhempani, mummoni ja siskoni miehen perhettä.
Siellä sitten syödään ja ollaan ja seurustellaan ja viiden maissa tulee pukki. Lahjojen jaon jälkeen lähdemme kotiin, ja kun tyttö käy nukkumaan, alkaa minun ja mieheni kahdenkeskinen jouluaatto ;)
 
Vaihtelee aika lailla. Etenkin nyt kun ollaan vuorojouluina joko anoppilassa tai vanhemmillani. Nykyisin aatto rytmittyy lähinnä sen mukaan mihin aikaan (tilattu) joulupukki on tulossa. Siihen mennessä ollaan saunottu ja syöty illallinen.
 
Aamulla 6.30 töihin. Teen pari-kolme tuntia, ja sitten kotiin. Mummut ja papat tulee, riisipuuroa ja jos keli on siedettävä, vien lapset ja halukkaat aikuiset jouluaattoajelulle.
Lahjat, ruoka, sauna.

Rauhallista oloa ja seurustelua.
 
mm
mennään veljen perheen luo, minne tulee myös siskoni ja äitimme ja varmaan myös miehen vaimon sisko ja äiti. sitten rauhoitutaan koristellaan kuusta, käydään haudoilla, syödään jne....

vuoro jouluin miehen vanhempien luona ja veljeni perheen luona.
 
yh-äiti
Aamu aloitetaan niin, että minä teen riisipuuron ja lapsi katselee lastenohjelmia sillä välin. Sitten syödään puuro ja sen jälkeen käydään tallissa viemässä hevosille herkkupussit. Sitten lämmitetään sauna ja saunotaan. Sisko tulee lapsensa kanssa meille ja vähän myöhemmin äitini ja hänen miesystävänsä.Yhdessä oloa, ruokien laittoa esille.. ruokailu. Sen jälkeen ootellaan pukkia. Loppuilta menee sitten yhdessäolon merkeissä ja tietysti joulukahvit juodaan. Vieraat lähtevät yöksi kotiinsa. Rauhallisesta Joulusta pidän, niin olen jättänyt haudalla käymisen ja Joulukirkon pois Jouluaaton ohjelmasta. Sinne ehtii vaikka Joulupäivänä.
 
Odotan ensi joulua kuin hepo kesää. Silloin ollaan omassa talossa, omassa kodissa ja saan laittaa kaikki mieleiseksi. Ja sitten meille saa tulla kaikki halukkaat mutta me ei poistuta omasta pihasta minnekään koko aattona :heart:
 
Meillä tosiaan miehen vanhemmat eronneet ja joulua ei ole heillä erityisemmin koskaan vietetty. Tuntuu vähän tyhmältä kun he eivät ole mukana mitenkään jouluissa, kun muuten ollaan kyllä paljon tekemisissä. Appiukko suunnilleen laittaa oven lukkoon aattona, että saa olla rauhassa ilman jouluhössötystä ja anoppi pysyttelee tiiviisti samasta syystä 600 kilometrin päässä... :( Onneks sentään miestä oon vuosi vuodelta saanut enemmän innostumaan joulujutuista.
 
Meillä on viime joulut ollu aika erilaisia mutta nyt on oikein perinteinen joulu. Mennään aatoksi meijän porukoille, siellä puolen päivän aikaan on joulusauna, sitte kun on saunottu ja laitettu juhlavaatteet päälle istutaan pöytään. Sitte oikein ajan kanssa syödään. Kun ruoat korjattu pois ja hetken aikaa oltu niin keitetään kahvit ja pukki tulee joskus klo 17. Nyt ajateltiin että ajettais 200 km kotiin vielä aattoiltana ja voitais sitte olla kotonakin vähän. Joulupäivänä miehen vanhemmat tulee meille syömään.
 
näin
Aamulla koristellaan kuusi ja katsellaan lastenohjelmia, keitellään joulupuuroa ja syödään. Sitten lapset ja aikuiset ulos ja joulutervehdysten vientiin, ehkä pikaiseen kauppaan, jos jotain jäänyt ostamatta. Sitten takaisin kotiin lapset leikkii ja valmistellaan jouluruokia. Lähdetään käymään haudoilla. Tullaan kotiin, mies ja lapset ehkä laittelee jo ulkotulia, viimeistelen jouluruuat, syödään. Saunotaan. Sitten tulee isovanhempia kylään, laitellaan kahvit, glögit, suklaat jne. Lapset ja isovanhemmat juttelee ja katsoo lastenohjelmia. Tulee joulupukki, vieraat lähtee kun lahjat on avattu ja niitä ihasteltu ja juotu kahvit jne.
Sitten lapset leikkii ym. ja menee nukkumaan. Me vanhemmat jäädään valvomaan ja viettämään rauhallista laatuaikaa :).
 
Aamulla on muksuille ilmestynyt tontulta kalenteriin viesti ja kuusen alle paketit (siis yksi jokaiselle), yleensä se on uudet vaatteet, mitkä saa sitten pistää päivällä päälle, ja meillä on kyllä muksut kovasti tykänneet näistä vaatepaketeista.

Kahdeksitoista lähdetään meidän äidille, jonne tulee myös mun molemmat sisarukset ja heidän perheet, samoin, mun appiukko, ja äidin miesystävän vanhemmat.

Syödään riisipuuroa ja muuta pientä purtavaa, juodaan glögiä.

Joulupukki tulee. klo 14-15, avataan lahjoja, ei välttis kaikkia, mutta osa kuitenkin, veli lähtee omaan kotiinsa ja mekin lähdetään viiden kieppeillä, haetaan miehen (nyt jo aikuiset muksut), siitä läheltä ja ajetaan takaisin meille kotiin, omassa himassa syödään jouluruoka, keitellään kahvit/glögit ja aletaan jakamaan paketteja jotka pukki on sillä välin tuonut meidän kuusen alle.

Yleensä ennen kuin lähdetään käyn vielä veskissä ja samalla otan takasta vähän tuhkaa, ripotan sitä pikkasen luukun alapuolelle ja laitan isännän isolla kumisaapaankärjellä pienen jäljenkin siihen, jätän luukun vähän raolleen ja menen takaisin autoon.

Jokakerta on uponnut meidän muksuihin tuo savupiippujuttu, varsinkin kun pukki siellä toisessa paikassa asiasta mainitsee :whistle:

Joulupäivänä käyn anopilla ja haudoilla, vaikka haluaisinkin käydä aattoyönä.

Olen esittänyt toivomuksen, että aloitettaisiin semmoinen perinne, että joulupäivänä remuttaisiin pihalla / laskettelukeskuksen pulkkamäessä, mukana kaakaota ja pientä purtavaa, ja jos kelit ei salli, pidettäisiin pelipäivä (siis ihan perinteisiä pelejä, ei mtään konsolipelejä) johon kaikki perheenjäsenet osallistuisi, saa nähdä, koska saan myös ton isännään tähän mukaan :/
 
Papan luona maalla. Äitini, veljeni, veljen avopuoliso, minä, mieheni, lapseni + pari vierasta käy aina aattona. Tässä "noin" aikoja>>
klo 9-10 aamukahvi ja joku leipä
11-12 joulupuuro manteleineen ( jonka minä aina saan )
hartaus radiosta joskus myös näihin aikoihin
13-17 vapaata oleskelua ja äidin kanssa kokkaamista + leipomista
17 jouluateria
18-20 saunomista
20-21 "pukki" tuo lahjoja :)
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja ÄitiysLomaIainen:
Papan luona maalla. Äitini, veljeni, veljen avopuoliso, minä, mieheni, lapseni + pari vierasta käy aina aattona. Tässä "noin" aikoja>>
klo 9-10 aamukahvi ja joku leipä
11-12 joulupuuro manteleineen ( jonka minä aina saan )
hartaus radiosta joskus myös näihin aikoihin
13-17 vapaata oleskelua ja äidin kanssa kokkaamista + leipomista
17 jouluateria
18-20 saunomista
20-21 "pukki" tuo lahjoja :)
Käypäs teillä pukki myöhään. Minkä ikäisiä lapset ovat (meillä olis hysteria jo kriisitasolla noin myöhään :) )
 
Äiti
Minä herään aamuyöstä viiden aikoihin luultavasti ja kaikessa rauhassa nautin siitä aattoaamun rauhasta ennen kuin muut heräilevät :heart:
Sytytän kuuseen valot, istun kaikessa rauhassa kynttilän valossa, laitan pari pakettia kuusen alle. Valmistelen muulle perheelle aamupalan. :heart:

Kuusi koristellaan joko aatonaattoa edeltävänä päivänä tai sitten aatonaattona joten se ei kuulu meidän aatto-ohjelmaan :)

Lapset heräilevät kahdeksan aikoihin katsomaan joulupukin kuumaalinjaa ja syödään hyvin aamupala siinä samalla.
Kymmenen aikoissa varmaankin lähdetään käymään minun vanhempieni ja veljeni kanssa mammani luona ja sen jälkeen hautausmaalla viemässä kynttilät.
Sen jälkeen tullaan joko kotiin ja kuopus nukkuu päiväunet tai sitten mennään lähes suoraan vanhempieni luo viettämään joulua. Riippuen siis siitä tarvitseeko tuo vajaa 2v päiväunia silloin vai ei.
Siellä sitten saunotaan, syödään, syödään, syödään... Laitetaan ulos paljon ulkotulia ja sisään kynttilöitä.
Odotetaan joulupukkia joka tulee varmaan 18-19 välillä :)
Joulupukki jakaa lahjat ja avataan ne mummilassa. Siellä lapset sitten leikkivät ja touhuavat hetken lahjojensa kanssa ja aikuiset rupattelevat, katselevat lasten iloa, syövät ja juovat glögiä.

Sitten pakataan tavarat autoon ja tullaan kotiin ( matkaa ei onneksi ole kuin muutama kilometri ) ja lapset käyvät nukkumaan.
Sen jälkeen aloitetaan miehen kanssa kaksinkeskinen jouluillan vietto :)
Saunotaan, syödään, jutellaan, ja ollaan vaan lähekkäin ja nautitaan.

:heart:

Tuskin maltan odottaa :)
 
s
tänä vuonna ainakin menemme "uuten" jouluksi valmistuvaan pihasaunaan joka on vanha hirsinen savusauna ! Sitä odotamme=0)
Järjestyksessä toista joulua vietämme omassa kodissa. Viime jouluna mies "järjesti " pienen yllätyksen ja oli kutsunut meille vanhempansa vaikka meidän piti kerrankin viettää joulu keskenämme. Tänä vuonna haluan todellakin olla rauhassa ja ehkä illalla kutsua molempien vanhemmat kahvittelemaan ja ehkä jo pukkia katsomaan!
 
Annu
Alkuperäinen kirjoittaja jouluhöperö:
Mitä teette? Onko jokin tietty järjestys? Tuleeko vieraita jne.??
Tehdään aamupuuro, kuunnellaan joulurauhan julistus, katsotaan lumiukko, tehdään ruoka ja käydään haudoilla. Sitten saunotaan ja syödään suklaata :).
 

Yhteistyössä