Millainen on teidän jouluaatto?

  • Viestiketjun aloittaja jouluhöperö
  • Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja ÄitiysLomaIainen:
Papan luona maalla. Äitini, veljeni, veljen avopuoliso, minä, mieheni, lapseni + pari vierasta käy aina aattona. Tässä "noin" aikoja>>
klo 9-10 aamukahvi ja joku leipä
11-12 joulupuuro manteleineen ( jonka minä aina saan )
hartaus radiosta joskus myös näihin aikoihin
13-17 vapaata oleskelua ja äidin kanssa kokkaamista + leipomista
17 jouluateria
18-20 saunomista
20-21 "pukki" tuo lahjoja :)
Käypäs teillä pukki myöhään. Minkä ikäisiä lapset ovat (meillä olis hysteria jo kriisitasolla noin myöhään :) )
Meillä ei ole lapsia ollut jouluaatossa sitten oman lapsuuteni. Nyt minulla noin vuoden ikäinen vauva :)
 
Alkuperäinen kirjoittaja s:
tänä vuonna ainakin menemme "uuten" jouluksi valmistuvaan pihasaunaan joka on vanha hirsinen savusauna ! Sitä odotamme=0)
Järjestyksessä toista joulua vietämme omassa kodissa. Viime jouluna mies "järjesti " pienen yllätyksen ja oli kutsunut meille vanhempansa vaikka meidän piti kerrankin viettää joulu keskenämme. Tänä vuonna haluan todellakin olla rauhassa ja ehkä illalla kutsua molempien vanhemmat kahvittelemaan ja ehkä jo pukkia katsomaan!
Meilläkin on oma rantasauna ensi vuonna, oon jo suunnitellu, että sinne joulusaunaan pitää saada vastat ja aion laittaa polun varrelle kynttilöitä ja tervan tuoksua löylyveteen :heart:
 
Annu
Alkuperäinen kirjoittaja Annu:
Alkuperäinen kirjoittaja jouluhöperö:
Mitä teette? Onko jokin tietty järjestys? Tuleeko vieraita jne.??
Tehdään aamupuuro, kuunnellaan joulurauhan julistus, katsotaan lumiukko, tehdään ruoka ja käydään haudoilla. Sitten saunotaan ja syödään suklaata :).
Ainiin ja lahjat päivällisen jälkeen ;)...
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja meah:
Aamulla 6.30 töihin. Teen pari-kolme tuntia, ja sitten kotiin. Mummut ja papat tulee, riisipuuroa ja jos keli on siedettävä, vien lapset ja halukkaat aikuiset jouluaattoajelulle.
Lahjat, ruoka, sauna.

Rauhallista oloa ja seurustelua.
Millä ajelemaan? :)
 
Aamupalalla nautitaan lämpimästä kinkusta leipien päällä :p ,aamupäivällä syödään uunipuuroa ja käydään saunassa.Iltapäivällä on joulukirkko ja jouluateria.Illalla tulee sitten joulupukki.Lapset saavat valvoa pidempään kuin normaalisti,syödään suklaata yms.yhdessä takkatulen ääressä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja meah:
Aamulla 6.30 töihin. Teen pari-kolme tuntia, ja sitten kotiin. Mummut ja papat tulee, riisipuuroa ja jos keli on siedettävä, vien lapset ja halukkaat aikuiset jouluaattoajelulle.
Lahjat, ruoka, sauna.

Rauhallista oloa ja seurustelua.
Millä ajelemaan? :)
Tällaisella yhdistelmällä :D



Rekikelejä täällä tuskin kuitenkaan on, ja mulla on se reki vielä hommaamatta. Pitäis käydä kiertelemässä naapurin vanhojen isäntien ladot ja navetat, eiköhän sieltä käyttökelpoinen löydy.
Mutta näin etelässä sille on käyttöä varmaan vasta tammi-helmikuussa...
 
s
Alkuperäinen kirjoittaja Rytkäätys:
Alkuperäinen kirjoittaja s:
tänä vuonna ainakin menemme "uuten" jouluksi valmistuvaan pihasaunaan joka on vanha hirsinen savusauna ! Sitä odotamme=0)
Järjestyksessä toista joulua vietämme omassa kodissa. Viime jouluna mies "järjesti " pienen yllätyksen ja oli kutsunut meille vanhempansa vaikka meidän piti kerrankin viettää joulu keskenämme. Tänä vuonna haluan todellakin olla rauhassa ja ehkä illalla kutsua molempien vanhemmat kahvittelemaan ja ehkä jo pukkia katsomaan!
Meilläkin on oma rantasauna ensi vuonna, oon jo suunnitellu, että sinne joulusaunaan pitää saada vastat ja aion laittaa polun varrelle kynttilöitä ja tervan tuoksua löylyveteen :heart:
=0)
Mein saunaan ei tarvi löylytuoksua laittaa. Ihan aito savusaunan tuoksu siellä on omastatalkaa =0))) Lattia ja kiuas vielä puuttuu ja lauteet vaihdetaan toisin päin. Jouluna, kun ollaan saatu lapset nukkumaan , niin mennään vielä toisen kerran miehen kanssa kaksin nauttimaan löylyistä!
Niin ja tulia saunapolulle . Kun vaan tulis lunta !
 
meillä näin:
Aamulla herään aikaisin ja tunnelmoin kaikessa rauhassa. Poltan kynttilöitä ja valmistan muille aamupalan.
Lapset herää katsomaan lastenohjelmia.
Lumiukon jälkeen lapset hetkeksi ulos (jos hyvä sää)
Sauna
Joulupuuro ja kinkkuvoileipää.
Teen viimeiset valmistelut ja haudoille noin klo 14
Haudoilta tullessa lämmintä glögiä
Jos vanhempani tulee noin klo 16.30
Syödään piiiiiiitkään
Pukki tulee
kahvit ja suklaata, tunnelmointia.
 
Meillä on aika pitkälti niin että joko aattona tai edellisenä, seuraavana päivänä käydään haudalla, aamupäivällä sauna ja sen jälkeen jouluruoka. Pukki tulee keskimäärin 3lta päivällä ja ilta mässätään herkkuja ja nautitaan lahjoista ja toistemme seurasta oman perheen kesken.
 
Rauhallinen ja tunnelmallinen. Kiireetön.

Aamulla saunaan, sit riisipuurolle, katsotaan Lumiukko ja joulurauhan julistus.
Sit käydään haudoilla.
Sen jälkeen takaisin kotiin ja iltapäivästä saapuvat meille lasten isovanhemmat, isomummot sekä mun sisarukseni.
Ulkona alkaa hämärtää ja laitellaan ulkotulet ja lyhdyt ja kynttilät.

Syödään rauhassa, oikein nautiskellaan pitkään.

Sit tulee joulupukki, lahjat jaetaan ja avataan.

Kahvitellaan, rupatellaan, syödään, ihmetellään lahjoja, saunotaan, syödään, jne..

Ollaan vaan yhdessä.

:heart:
 
yks mude
Alkuperäinen kirjoittaja :
Mä olen niin kateellinen teille :( Meitä painostetaan anoppilaan minne en millään haluaisi mennä. Mutta jos kotona ollaan, ei ole saunaa... joo ollaan köyhiä.
Ai, mä muistan mun mummolan, missä ei kans ollu omaa saunaa - käytiin saunomassa naapurissa n. 100 metrin päässä. Se oli tunnelmallista aina kulkea sitä kylänraittia mummin ja ukin kanssa sinne saunaan, en silloin lapsena ollenkaan aatellut, että isovanhemmat olis jotenkin köyhiä.

Oisko teillä mahdollisuutta saunoa naapurissa? Tai sitten käydä anoppilassa joulukäynnillä jo edellisenä päivänä ja saunoa siinä samalla? (Hmm - silloin on kyllä kiireinen ruokien valmistelupäivä, jos aiotte itse laittaa jouluruoat...) Oman joulun vietto on kyllä kivointa, toivotaan parasta, että saisit rohkeutta pitää oman tahtosi asiassa. :hug:
 
Meillä vähän vaihtelee aaton kuviot vuosittain, välillä olemme anoppilassani, välillä äitini luona joko maalla tai kaupungissa.

tänä vuonna menen ap. tätini luo, paikalla serkkuni ja heidän perheensä. Myöhemmin ip. menemme anoppilaan koko aattoillaksi. Yleensä illalla kotiin.

Joulupukki ei ole käynyt moneen vuoteen. Nyt lapsi on yli vuoden, jokohan tänä vuonna hän tulisi meillekin?
 
Meillä on tietty "aikataulu", mutta ei nyt toki sekuntikellon kanssa olla kyttäämässä, että meneekö kaikki aikataulun mukaan ;) Normaalin päivärytmin mukaan mennään...

Herään itse lasten kanssa aikaisin, ehkä noin klo 7 aikaan? Siinä puuhastellaan jotain viime hetken juttuja ja sitten valmistellaan perheen yhteinen aamiainen.

Klo 8:00 aamupala, vähän arkiaamiaista parempi
8:30-10:30 jouluohjelmat päällä, katsellaan niitä ja samalla touhutaan jotain koko perhe yhdessä.
10:30 mennään saunaan, joka on valaistu kynttilöin
11:30 syödään lounaaksi riisipuuroa ja rusinasoppaa
12:00 hiljennytään seuraamaan joulurauhan julistusta
12-14 ulkoilaan, pelaillaan, lapset piirtelee tms. riippuen säästä
14:00 joulukahvit herkkujen kanssa
17:00 jouluateria
18:00 jaetaan lahjat kuusen alta
19:00 glögiä, kahvia, iltapalaa
22:00 joulukirkkoon

Vietämme aattoa omalla perheellä, 2 aikuista ja 2 lasta. Yleensä päivän ajan radiosta soi hiljaa joululaulut, koti on koristeltuna ja valaistu lähinnä kynttilöillä ja jouluvaloilla. On sellainen hämyisä ja tunnelmallinen olo koko päivän. Ennen jouluateriaa luetaan jouluevankeliumi. Tietokone on pois päältä koko päivän ja telkkaria katsellaan vain "säännöstellen".

Minä vastaan ruokahuollosta, mutta olen tehnyt lähes kaiken lämmittämistä vaille valmiiksi etukäteen. Vain rusinasopan, riisipuuron ja kinkun kastikkeen teen jouluaattona. Muutoin mun "työ" on vain kattamista ja lämmittämistä. Muu perhe osallistuu toki sitten taitojensa mukaan, lapset auttaa kattamisessa ja mies keittiön siivoamisessa.

Pääasia on yhdessäolo.
 
Illalla jo mennään mummilaan, aamulla lapset (ja äitikin :saint: )katsoo Joulupukin Kuumaa Linjaa Syödään puuro (paitsi minä kun mä karppaan :p ), touhuillaan ruokia valmiiksi.Enoni tulee vaimonsa kanssa. Kuunnellaan joulurauhan julistus, ja jos sen jälkeen on lasten kirkko, niin sinne. Sitten mennään saunaan ja syödään, odotellaan pukkia. Pukin käynnin jälkeen juodaan kahvit aikuisten kesken ja syödään kakkua. Myöhemmin on juustotarjottimen tuhoamista ja silloin lapset jo nukkuvatkin. Kynttilät palaa, telkkari lienee päällä, suklaata tarjolla ja minä käperryn nojatuoliin joululahjakirjani kanssa. :heart:
 
Rane
Alkuperäinen kirjoittaja BKM:
Illalla jo mennään mummilaan, aamulla lapset (ja äitikin :saint: )katsoo Joulupukin Kuumaa Linjaa Syödään puuro (paitsi minä kun mä karppaan :p ), touhuillaan ruokia valmiiksi.Enoni tulee vaimonsa kanssa. Kuunnellaan joulurauhan julistus, ja jos sen jälkeen on lasten kirkko, niin sinne. Sitten mennään saunaan ja syödään, odotellaan pukkia. Pukin käynnin jälkeen juodaan kahvit aikuisten kesken ja syödään kakkua. Myöhemmin on juustotarjottimen tuhoamista ja silloin lapset jo nukkuvatkin. Kynttilät palaa, telkkari lienee päällä, suklaata tarjolla ja minä käperryn nojatuoliin joululahjakirjani kanssa. :heart:
Entäs jos pukki ei tuokkaan sulle sitä kirjaa joululahjaksi, vaan tuokin risuja sulle.
 
Keitellään kaikessa rauhassa riisipuuro, katsellaan lastenohjelmia ja koristellaan kuusi. Tietysti katsotaan myös joulurauhan julistus. Pelaillaan lasten kanssa, saatetaan ulkoillakin. Ip:stä sytytellään kynttilät ulos ja sisälle. Saunotaan ja sen jälkeen syödään jouluateria. Sen jälkeen alkaa pukin odottelu.. Sellaista ihanaa ja rauhallista kotona yhdessä olemista. :xmas: :xmas:
 
Yleensä aatto menee rauhallisesti, aamulla heräillään ja syödään aamupala, lounaaksi puuro ja sen jälkeen kylpy kun saunaa ei ole. Ip oleilua ja jouluruoan valmistelua, syödään 16 aikaan aivan rauhassa. Lahjat saadaan 18 aikaan jotta muksukin ehtii leikkiä ennenkun simahtaa. Meillä saattaa olla esim yksinäinen kaveri aattoa viettämässä, sukua ei ole. Tänävuonna mennään ekaa kertaa anoppilaan enkä kyl tiedä miten joulu sielä vietetään.
 
vieraas
Sukujoulu mummolassa. Mutta porukkaa on kohtuudella, joten ihan hyvillä mielillä odotan.
Perinteiset kuviot: aamupäivällä hautuumaan kynttilät, muutamat perinteiset joulukukat käydään viemässä sukulaisille, ulkoilua ja ruokavalmisteluja, sauna, jouluateria, joulupukki, pelaamista ja leikkimistä ilta-aika.
 
vieras
Aamulla kotona katsellaan piirrettyi ja syödään aamupuurot, ajetaan puoleltapäivin mummolaan (ja ollaan siellä joulupäivään asti. ) Syödään ja jaetaan lahjat ja taas syödään.. aamulla sydään ja ajellaan toiseen mummolaan.. taas syödään ja jaetaan lahjoja ja sitten kotiin.
 
siipirikkolehmä
Tänä vuonna meillä taidetaan pyrkiä siihen, että syödään jouluateria ennen kun mies lähtee iltavuoroon töihin, jonka jälkeen pakkaan lapset ja lahjat autoon ja ajan siskoni luo, jossa pukki tulee jakamaan lahjat.
Ollaan sit siinä poikien kanssa niin, et kerkeävät serkukset leikkiä keskenään ja ajetaan kotiin.

Pojat untenmaille, miä lämmitän miehelle saunan ja kun tulee kotiin töistä, käydään saunassa ja jaetaan aikuisten lahjat keskenämme :D
 
Meillä on aina aattoaamuna avattu 1000 palan palapeli, jota on sitten joulupyhien aikaan porukalla koottu ja samalla syöty herkkuja. Tänä jouluna taitaa tämä traditio tulla päätökseen, kun talossa pyörii 2 kappaletta 1,5v lapsukaisia...
 

Yhteistyössä