Millainen on hyvä mummo ja hyvä anoppi?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Keittiönoita
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

Keittiönoita

Vieras
Tällä palstalla kovin usein saa lukea siitä, miten huonoja mummot on ja miten veemäisiä on anopit. Millainen sitten on hyvä mummo ja hyvä anoppi? Väkisinkin näitä miettii, kun kuopuskin kohta aikuinen =)

Jos se mummo/anoppi on vaikkapa vielä työelämässä, yrittäjä sekä reumaatikko, niin mitä te nuoret äidit odotatte sellaiselta mummolta/anopilta? Mä kyllä tiedän, mitä omat lapseni tulevat odottamaan, mutta mitäköhän multa odottaa aikanaan vävy ja miniä?

No jos miettisin vaikka sinua, niin sinulta mummona minä :D odottaisin aitoa läsnäolemista (laatu korvaa määrän) ja jos tekis rahasta tiukkaa, niin esim talvivaatteiden sponsoroimista silloin tällöin.

Ai niin ja anoppina. No minusta hyvä anoppi tulee silloin tällöin kylään, kutsuu ehkä välillä syömään.

Alkuperäinen kirjoittaja Jätkä:
Ehdottomasti se, että on läsnä lapsenlapsen elämässä. =)
Mutta miten se ihan konkreettisesti tapahtuu? Ettei ole läsnä liikaa eikä liian vähän? Mistä sen tietää, mikä on sopivasti?

Mulla on hyvä anoppi(useimmiten).
Käy töissä, mutta haluaa osallistua aktiivisesti lapsenlapsensa elämään. Ottaa hoitoon jos tarvetta, mutta sanoo jos ei pystykään ottamaan. Tietää miten halutaan kasvattaa lapsi ja on jopa vienyt pojan jäähylle kun ei olla itse oltu paikalla.
Ei tuppaa neuvojaan liikaa, vaan sopivasti. Ainoo huono puoli että harrastavat yllärikäyntejä :kieh:

Mun äiti on hyvä anoppi ja hyvä mummo. Ei sekaannu turhaan asioihin mutta tukee kykyjensä mukaan. Osaa pyytää myös itse apua ja pitää lapsista tasapuolisesti. Hänen kanssaan on helppo jutella asioista eikä hän tuomitse lapsenlapsiaan tai heidän vanhempiaan.

Ja kaiken huipuksi hän on täällä paljon parjattu Jehovan Todistaja ja me emme. Eli ei edes tuputa uskoaan.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mun äiti on hyvä anoppi ja hyvä mummo. Ei sekaannu turhaan asioihin mutta tukee kykyjensä mukaan. Osaa pyytää myös itse apua ja pitää lapsista tasapuolisesti. Hänen kanssaan on helppo jutella asioista eikä hän tuomitse lapsenlapsiaan tai heidän vanhempiaan.

Ja kaiken huipuksi hän on täällä paljon parjattu Jehovan Todistaja ja me emme. Eli ei edes tuputa uskoaan.

Toi on muuten hyvä juttu. TUntuu suhde tasaveroiemmalta eikä itse ole aina saamapuolella...

Oma äitini on aivan loisto.
No okei, se onkin enää vain osittain työelämässä ja sillä on aikaa ja halua viettää aikaa tuon lapsenlapsensa kanssa. :)
Mut, sellainen lämmin ja välittävä on hyvä mummu. :)

Hyvä mummo / anoppi on sellainen, joka on läsnä perheen arjessa olematta kuitenkaan fyysisesti aina läsnä. Eli sellainen ihminen, johon perhe voi luottaa kuin vuoreen, mutta joka ei ole tuputtamassa arjen viisauksiaan, eikä myöskään vähättele perheen omia taitoja selvitä arjesta. Hyvä mummo / anoppi rehdisti kieltäytyy lapsenpiikomishommista, mutta tarvittaessa ojentaa myös auttavan kätensäkin. Hyvä mummo / anoppi ymmärtää antaa tilaa perheelle, mutta on kuitenkin kiinnostunut aidosti perheen kuulumisista.

riittäisi se, että mummo haluaisi tutustua lapsenlapseensa. Valitettavasti meillä on 2 mummoa elossa, mutta kumpaakaan ei kiinnosta meidän lapset. Molempia kyllä muiden lastensa lapset kiinnostavat. surullinen olen, joo.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Alkuperäinen kirjoittaja Jätkä:
Ehdottomasti se, että on läsnä lapsenlapsen elämässä. =)
Mutta miten se ihan konkreettisesti tapahtuu? Ettei ole läsnä liikaa eikä liian vähän? Mistä sen tietää, mikä on sopivasti?

Ai hitsi, tuohon on vaikea sanoa mitään, koska meillä ainakin on kausiluontoisia nuo 'mummoilut'. Eli yleensä lomien aikoihin pojat ovat sitten tosi paljon mummolassa, toki viikollakin ja viikonloppuisinkin paljon nähdään. Liikaa se on silloin, jos alkaa ihan etukäteen tuntumaan ahdistavalta anopin tuleminen, kai.

Alkuperäinen kirjoittaja Mankell:
No jos miettisin vaikka sinua, niin sinulta mummona minä :D odottaisin aitoa läsnäolemista (laatu korvaa määrän) ja jos tekis rahasta tiukkaa, niin esim talvivaatteiden sponsoroimista silloin tällöin.

Ai niin ja anoppina. No minusta hyvä anoppi tulee silloin tällöin kylään, kutsuu ehkä välillä syömään.
Mutta entäs jos se vävy/miniä on sitä mieltä, että vanhemmilta ei oteta taloudellista apua vastaan vaan syödään sitten mieluummin vaikka varpaankynsiä? Miten saa sitä aitoa läsnäolemista, jos mulle sopiva aika ei sovikaan lapsenlapseni vanhemmille?

Muuta en odotanut vain sitä että olisivat olleet kiinnostuneita tapaamaan lapsenlapsiaan,kyselemään kuulumisia ja ylipäätään olemaan kiinnostuneita lapsenlastensa elämästä.Ja tarkoitan edes kerran viikossa,eikä niin kuin meillä voi mennä viikkoja ja jopa kuukausia.Se satuttaa näin vanhempana..varsinkin lasten kannalta.Sekavasti kirjoitettu mutta toivottavasti joku tajus.

Mutta entäs jos se vävy/miniä on sitä mieltä, että vanhemmilta ei oteta taloudellista apua vastaan vaan syödään sitten mieluummin vaikka varpaankynsiä? Miten saa sitä aitoa läsnäolemista, jos mulle sopiva aika ei sovikaan lapsenlapseni vanhemmille?
Kunnioitat heidän tahtoaan mutta et suostu kynnysmatoksi.

Hyvä mummo on sellainen joka on aidosti kiinnostunut lapsistaan, lapsen kumppanista ja näiden jälkikasvusta (lapsenlapsistaan ) .

Hyvä mummo on läsnä lapsenlapsien elämässä (näkee, soittelee ja pitää muutenkin yhteyttä ). Läsnäolo on tosi tärkeä juttu!

Hyvä mummo kunnioittaa perhettä (siis lapsensa perhettä ) ja heidän tapojaan olla ja elää. Hyvä mummo ei puutu perheen kasvatusmetodeihin tai arvostele niitä (elleivät ne ole jollain tapaa lapsia vahingoittavia ) .

Hyvä mummo osoittaa rakkautta suurella sydämellä sekä kuuntelee, ymmärtää ja auttaa sen minkä pystyy.

Omalla lapsellani on ihanat mummot ja papat :heart: Ihanaa on etenkin huomata se, että lapsesta oikeasti välitetään ja häntä arvostetaan juuri sellaisena kuin hän on. Lapsi saa mummoilta ja papoilta paljon huomiota ja rakkautta :heart:

Tällä palstalla kovin usein saa lukea siitä, miten huonoja mummot on ja miten veemäisiä on anopit. Millainen sitten on hyvä mummo ja hyvä anoppi? Väkisinkin näitä miettii, kun kuopuskin kohta aikuinen =)

Jos se mummo/anoppi on vaikkapa vielä työelämässä, yrittäjä sekä reumaatikko, niin mitä te nuoret äidit odotatte sellaiselta mummolta/anopilta? Mä kyllä tiedän, mitä omat lapseni tulevat odottamaan, mutta mitäköhän multa odottaa aikanaan vävy ja miniä?

Hyvä anoppi olisi realisti. Ja ymmärtäisi poikansa olevan aikuinen ja perheenpää...

Mun anoppi on paras mumma :)
Vaikea eritellä kaikkea, mutta ei tuppaudu liikaa, keksii joskus jotain kivaa, aina kenelle tahansa meistä juttuseurana ja kuuntelijana.
Vaikka onkin kotona, eli ei työelämässä, vasta ensi viikolla 4kymppisellä riittää puuhaa, joten ei ole jatkuvasti hönkäämässä niskaan. Tällä viikolla oli shoppailuseurana B)

Minusta hyvä mummo ja anoppi on sellainen ihminen joka on kiinnostunut lastensa ja lastanlasten elämästä, mutta ei liikaa - sopivasti. Ottaa osaa omien kykyjensä ja voimavarojensa mukaan. On ihminen :D

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
No älä arvostele äläkä hauku. Tähän monet anopit sortuu. Vaan tue ja kunnioita. Ja ole kiinnostunut lasten elämästä. Ei siihen mitään ihmeellistä tartte.

Tämä kuulostaa aika hyvältä neuvolta. Kaikki muu tulee sitten siinä sivussa...

AIh, onko niitä sellaisiakin? :D Mulla ei tullut edes mieleen. Olet kyllä oikeassa, että aika vaikea antaa ohjeita. Täytyy toivoa varmaan että kemianne ovat yhteensopivat.

Mutta lastenkasvatusneuvoja ei kannata antaa, ellei nmiitä kysytä. Seon aika hyvä vinkki.

Yhteistyössä