Millainen on hyvä mummo ja hyvä anoppi?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Keittiönoita
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Hyvä mummo ja / tai anoppi on sellanen, joka kunnioittaa nuoremman polven tapaa kasvattaa. Ei siis puutu toisten asioihin vaan tukee lastaan ja hänen puolisoa, vaikka oliskin eri mieltä. Noudattaa myös lapsen vanhempien asettamia sääntöjä eli pitää samanlaista kuria ku laopsella on kotona.

Mun mielestä tärkeetä on yhdessä vietetty aika, ei se minkä verran laittaa lapseen rahaa. Toki ostellakin saa, jos tahtoo. Ei tartte kauheesti touhuta ja viipottaa... Ihan tavallisten arkisten asioiden tekeminen yhdessä riittää. Se, että on kiinnostunu lapsesta ja ottaa mukaan omiin puuhiin.

Mulla on kiva anoppi ja pojalla kaks kivaa mummua. :)

On kiinnostunut lapsenlapsestaan ja haluaa olla osana tämän elämää. Ymmärtää, että isovanhemmuus on rikkaus ja elämänvaihe, josta voi ja kannattaa myös nauttia, eikä pitää sitä vain ikävänä velvollisuutena tai asiana jonka voi unohtaa tai lykätä- sitä nimittäin ei voi tehdä. Lapset on lapsia vain hetken ja jos ei niihin ajoissa osoita kiinnostusta, ei ne myöhemminkään ole kiinnostuneita toisinkaan päin.
Oman lapsen ja miniän/vävyn suhteeseen, elämäntapaan, kodinhoitotyyliin, työnjakoon tai vaikkapa erimielisyyksiin tulisi sekaantua mahdollisimman vähän. Ethän itsekään haluaisi että joku perheesi ulkopuolinen sekaantuisi sinun parisuhteeseesi tai kodinhoitotapoihisi?
Hienotunteisuutta tarvitaan myös lastenhoitotavoissa. Minusta näissä asioissa olisi syytä sopia jonkinlaiset pelisäännöt jo alussa. Esimerkiksi keskustella siitä, miten menetellään jos lapsi ei tottele, saako mummo nipata tai pappa haetuttaa risun, kuten ennen vanhaan vai noudatettaisiinko niitä tapoja mitä vanhemmat noudattaa ja suomen lakia eli esim. jäähynurkkaa? On mahdollista, että tarvitaan runsaasti neuvottelutaitoja ja kompromissien tekoa molemmin puolin, kun kaksi erilaista kulttuuria ja tapaa toimia kohtaavat. Vanhemmilla on silti viimeinen sana silloin, kun lasten asioista päätetään. Isovanhemmilla taas on oma itsemääräämisoikeutensa ja oikeus asettaa omat rajansa esim. jaksamisen suhteen. Tällä tarkoitan, että vanhempien ei tulisi pitää isovanhempia lastenhoitoautomaatteina tai rahapusseina, hyväksikäyttö ei ole sallittua tasavertaisissa suhteissa.

Kun perheeseen tulee uusi jäsen niin voi olla "kasvukipuja". Ja usein jossain vaiheessa jotain tulee. Vanhempana ihmisenä toivottavasti ymmärrät sen ja osaat antaa anteeksi ja aikaa. Loppujen lopuks perhe kasvaa rakkaudella yhtenäiseksi.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Kun perheeseen tulee uusi jäsen niin voi olla "kasvukipuja". Ja usein jossain vaiheessa jotain tulee. Vanhempana ihmisenä toivottavasti ymmärrät sen ja osaat antaa anteeksi ja aikaa. Loppujen lopuks perhe kasvaa rakkaudella yhtenäiseksi.

Tää on viisas neuvo.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mä oikeastaan eniten mietinkin juuri sitä. miten osata olla tarpeeksi kaukana samaan aikaan kuin olla tarpeeksi lähellä. Ajatustenlukija kun en kuitenkaan ole. Mutta varmaan pitää tehdä niin, että kun jompi kumpi lapsistani alkaa odottaa perheenlisäystä, kehoitan sitten sanomaan suoraan, jos jotain musta haluaa. Muuten pysyn taka-alalla.

Anoppini on fiksumpi kuin oma äitini.
Anoppini
- ei tyrkytä neuvojaan
- kysyy luvan hankkiessaan jotakin isompaa tai pienempää lapsillemme
- ei puutu tekemisiimme/ lastenkasvatukseen
- tarjoutuu joskus itse hoitamaan lapsiamme, jotta pääsemme yhdessä mieheni kanssa joskus kahdestaan jonnekin. Äitini ehdottaa myös, mutta hänelle ei tunnu koskaan ehdottamani ajankohta sopivan. Viimeksi olemme olleet yötä pois kotoa kahdestaan mieheni kanssa kaksi vuotta sitten...
Uskon, että sinusta tulee hyvää anoppi ja mummo!
Niin ja lämmin tervehdys ap:lle! Oli todella antoisa keskustelu kanssasi! Olen ollut kiltisti.

Hyvä anoppi on sellaine kuin minulla on. Vaikka on meillä välillä viikon niin antaa kyllä minulle tilaa eikä tule minun reviirilleni. On aivan ihana mummo lastenlapsille. Jaksaa leikkiä ja touhuta heidän kanssaan. =) :flower: Anopille.

Mummo... oma äitini on aika sairas, mutta kuitenkin jaksaa lastenlasten kanssa pelleillä kun ollan kyläilemässä. Hän harvemmin pääsee meille kun matkaa on paljon, eikä uskalla julkisilla kulkea eikä omaa ajokorttiakaan. Muistaa ihanasti korteilla ja soittelee usein ja kyselee kuulumisia.

Äiti jakelee milellään neuvoja mutta minulla on äitisuodatin :laugh:

Yhteistyössä