Millainen olisi unelmatalosi? Etsi jotain samalaista oikotielta tai joku valokuva

• Viestiketjun aloittaja "nainen"
  • Ensimmäinen viesti
[QUOTE="nainen";27632127]Israeliinko te olitte muuttamassa? Oletko toiveikas unelmatalosi suhteen?
Onkohan siellä ullakkohuoneistoja, jotka voisi remontoida loft-asunnoksi?
Millainen on paikallinen hintataso asuntomarkkinoilla, oletko tietoinen?[/QUOTE]

Sama hintataso suurinpiirtein mitä suomessakin. Ja voihan siellä rempatakkin jos tahtoo mutta noissa vanhoissa taloissa ei ole tuota safe roomia ja se olisi kyllä pakollinen kun on lapsia. Vaikka porraskäytävät on turvallisia ja aika hyvin on pommisuojia niin siltikin olisi paras lasten kannalta, että yksi huoneista olisi turvahuone.
Ostamiseen mä en välttämättä ole edes enää aikeissa kun se ei oikein ole mun juttu, tuo vuokraaminen olisi helpompi ratkaisu mutta ken tietää miten tämä maailma tästä muuttuu vielä.

*muoks* sen verran pitää korjata tuota hintatasoa, että Jerusalem, TelAviv ja Haifa ovat kalliita alueita, yli siis Suomenkin tason.

Viimeksi muokattu:
[QUOTE="nainen";27632096]Mikä on safe room? Oma tilasi? Eihän se luksus tarkoita välttämättä kallista hintalappua, vaan jokaiselle luksus tarkoittaa asumisessa eri asiaa. Okei, toki asuminen on aika kallista.

Nyt olisi tarjolla yks kiva merenranta tontti PK-seudulla, mutta mä taas en halua sinne, koska merenrannalla on aika tuulista ja en halua asua ihan suoraan rannan läheisyydessä, koska pelkäisin et lapsi saattaa hukkua sinne (paha kokemus lähipiirissä). Tietenkin se hintakin kirpaisee. Mä voisin asua merenrannalla muualla, mutta en kyllä Suomessa.

Tässäkin ketjussa näkee, et monille se unelmatalo olisi vanha, tunnelmallinen puutalo. Niitähän Suomi on täynnä. Monet eivät edes halua kivitaloa.[/QUOTE]

Safe room=turvahuone. Luksus ei todellakaan tarkoita sitä mitä rahalla saa vaan tärkein edellytys minulle on todella tuo turvahuone.

unelmatalo
Olisi 200-400 vuotta vanha oleva talo, jonka lattialankut narisevat kun niille astuu. Kaksikerroksinen, makuuhuoneestani pääsee parvekkeelle.
Iso tupa, jonka voi lämmittää takalla joka on melkein yhden seinän kokoinen.
Takapiha on villiintynyttä puolimetsää.

Sinne haluaisin.

"minsku"
Jos itse voisin valita niin tämän tapainen "mummonmökki" (ei pilattu liialla laittamisella tai muovilla):
http://www.navetta.com/Vanhatrakennukset/Mummonm%C3%B6kki/3938
Mutta koska en halua erota talon takia, niin ympärivuoden asuttavaksi kesämökiksi voisin ostaakin. Kun tämän sijaini vain olisi toinen.
Sisätilat tyyliin: Lattiat vanhaa leveää lankkua, jotka narisevat ja ovat ilman villasukkia hiukan viileät lattiat. Joilla räsymatot.
Seinät vanhalla tapetilla ja osin hirrellä, alkuperäiset ovet ja moniruutuiset ikkunat. Ikkunoiden takaa näkyy vanhojen omenapuihen ympäröimä puutarha.
Lämmitys puulla leivinuunin, puulieden ja makuuhuoneiden pönttöuunien voimin.
Keittiökään ei saa näyttää liian uudelta, vaan siellä on vanhat kunnostetut keittiönkaapit (50-luvun)ja viileä ruokakomero. Kaikkialla näkyy kulunutta ja elämää nähnyttä pintaa. Aavistuksen rapistunutta maalia tai vain jätetty uudelleen maalaamatta.
Sisävessa kyllä on, mutta se on kompostoiva ja pieni suihkutila on palomuuria vasten (lämmin pakkasillakin).
Ulkosauna. Ehkä punamullalla maalattu. Tai (tai sekä että) tehty vanhaan navettaan ja kylpytila sisältää myös kylpyammeen ja ison ikkunan / lasitiiliseinän.
Pihalla tepastelee kanoja ja oma kasvimaa tuottaa suuren osan ruuasta.

Sellaisesta maalaisromantiikasta unelmoin! Vaikka jo tiedän mitä on, kun lattiat ovat jäiset, puita saa kantaa selkä vääränä, nurkista käy veto, miten "kiva" on kun remontoidessa sitä sahajauhoa on sänkystä lähtien varmasti ruuassakin...
Ja kasvatan jo osan ruuastanikin itse.

Sisällä puisessa puutalossani voi olla esim tämmöinen alue:

(katon vois kyllä maalata: )

(erilainen sisustus)

Jos maanpinnalla olisi asuttava, tällainenkin kelpaisi, maisemineen:

Eli joko ilmava, valoisa turkoosi puutalo tai sitten valoisa hirttä ja luonnonkiveä, mutta ei liikaa hirttä sisällä, alkaisi ahdistaa.

Ja (kenties keltaiseen) piharakennukseen ruohokatto :)

Sitten jos nyt ihan tarkkoja ollaan, niin koko talo voisi kyllä ehkä olla vielä pyöreän mallinen pohjaltaan, ja huonekalut pehmeäkulmaisia, kun mä isken aina itseni kaikkialle :D
Ja lämmitetty kasvihuone.

Yhteistyössä