[QUOTE="vieras";26476386]Etäiset. Puhutaan tyyliin säästä. Mä tiedän jotain isäni aatoksista, mutta hänellä ei ole hajuakaan mun mielipiteistä. Hänellä on vahvat mielipiteet monista asioista ja on mielestään aina oikeassa. Omat mielipiteet ovat monesta asiasta vastakkaiset, mutta helpompi olla ihan hiljaa. Eikä isääni taida edes oikeasti elämäni kiinnostaa. Jos jotain alan joskus kertomaan, alkaa puhumaan päälle omista asioistaan.[/QUOTE]
Aikalailla näin se meilläkin menee, mutta tuo etäisyys on mielenkiintoinen ilmiö. Isä nimittäin on hyvinkin tunteikas, mutta sellaisella tavalla, että maailma pyörii hänen ympärillään ja minun tunteillani ei ole väliä juuri enempää kuin mielipiteilläkään. Ja silti minun pitäisi olla perillä hänen parisuhdekuvioistaan ja osoittaa hyväksyntää mitä tahansa isä tekee. Samalla isä kadehtii minua ja ilmeisesti osittain siksi ei halua tietää pärjäämisistäni. Enkä sitten oikein ilmeisesti kehtaa pärjätäkään.
Isäni on sivumennen sanottuna tissutteleva alkoholisti. Hän näkee minussa äitini kopion, ja syyttelee rajusti aina kun on huomaavinaan äidin piirteitä. Minä taas en voi häntä syyttää oikein mistään tai hän lentää seinille. Hiukan vaikutusvaltaa olen saanut kun pistin kertaalleen välit poikki pariksi vuodeksi, mutta ei sitä paljon ole nytkään. Sinänsä hassua, koska minun roolini ainakin kymmenvuotiaasta on ollut toimia isäni hyvänä äitinä, jonka tehtävä on ihailla ja antaa hyväksyntää. Mutta jos hyväksyntää en anna, niin sitä ei yritetä ansaita vaan aletaan mullittelemaan.
Minulla kesti yli yli kolmasosa vuosisata ymmärtää, että isäni ei ole todellisuudessa ollenkaan lämmin ihminen. Hän osaa halata ja äitini on sellaisessa huono, joten pitkään kuvittelin että isä hallitsee sen puolen. Tosiasiassa tunnevammainen äitini on kuitenkin isää taitavampi tunneasioissa. Vasta kun olen alkanut nähdä toistuvia kummallisuuksia miesvalinnoissani, olen tajunnut isäni tosiasiallisen kylmyyden.