Oma äitini on agressiivinen ja täynnä vihaa. Mistään riippumattomat arkiset "vastoinkäymiset" ovat henkilökohtainen loukkaus häntä kohtaan. Hän tarvitsee ympärilleen hovin, joka myötäilee ja sitä joka sanoo vastaan voi kohdella miten vain. Hän on hyvin älykäs, vaarallinen yhdistelmä älyä ja valtaa. Ulkoinen on hänelle niin tärkeää, että hän uhraa vaikka oman lapsensa hyvinvoinnin tai elämän sen eteen. Hän on sydämetön eikä hänen sanaasa voi luottaa. Hän on yhtenä päivänä yksi, toisena päivänä toinen. Muutos voi tapahtua saman päivän aikana ja muutoksen näkee reaaliajassa. Joskus hän käyttäytyy kuin syyllinen, joka velloo syyllisyyden jotenkin nostattamassa ja terävöittämässä sydämettömyydessään. Älykkyytensä takia hän pystyy manipuloimaan ihmiset uskomaan ja esittämään asiat itselleen suotuisassa valossa ilman että varsinaisesti absoluuttisesti valehtelee, jolloin häntä ei saa asiasta kiinni. Jokainen päivä ja jokainen puhelu on pelkkää pisteliästä solvausta, ja hän saattaa syyttää vastapuolta solvauksesta vaikka vastapuoli olisi juuri herännyt unesta, ja esittää sanktiouhkauksia. Hän elää vallanhalussa ja kontrollintarpeessa, eikä pysty esimerkiksi antamaan tuomista ja sanomaan ole hyvä, vaan jättää tuomisen jonnekin lojumaan ja tenttaa myöhemmin kerta kerran jälkeen tuosta pakolla tuodusta esineestä, josta ei ole ollut mitään puhetta ennen tätä tenttausta, mutta josta pitää olla kiitollinen. Jos häneltä pyytää jotain kun tarve kerrankin on, hän ei tee sitä. Hän kun ei tee mitään, mitä joku muu käskee. Näen painajaisia siitä, miten hän seisoo sänkyni vieressä kun on ollut auttamassa minua kun olen ollut sairaana, ei ole keskustellut kanssani mitään vaan vain kohdellut kotiani kuin se olisi hänen, tehnyt asioita vaikka olen kieltänyt, eikä suostu lähtemään pois kodistani vaikka olen pyytänyt kaksikymmentä kertaa. Hän seisoo siinä sänkyni vieressä hirveänä äitikuvana ja olen sairas eikä minulla ole henkisiä eikä fyysisisiä voimia saada häntä siitä pois, ja tähän kuvaan herään yöllä kauhussa enkä pysty enää nukkumaan.
Jos hänelle sanoo jostain mitä hän on tehnyt, hän tulee niin hirveäksi ettei sitä lopulta enää sano hänelle mitään vastaan. Hän on hirviö ja koen häntä kohtaan vain kauhua. Älykkyytensä takia hän maalaa epätotuuksia muista, ja ainoa keskustelu mihin hänen kanssaan voi antautua on kuunnella millainen (huono) joku on ja millä tavalla. Hänen kanssaan on olemassa monta eri totuutta, aina se minkä hän kulloinkin päättää. Yleisesti ottaen hän kykenee ja haluaakin esittää olevansa korvaamaton ja ystävällinen, mutta ei ole valmis tekemään mitään mikä tekisi toiselle (tässä tapauksessa lapselleen, koska minä tässä kirjoitan) hyvän mielen. Elämän suuret asiat ja tilaisuudet ovat yhdentekeviä, hän on niissä mukana vain näkyäkseen ja suorittaakseen. Mitään henkistä osallistumista, kuten jutteluhetkeä vaikka kaksi minuuttia, ei lukemattomillakaan pyytämisillä eikä anelemisilla saa. Häntä toki pitää huomioida. Häntä kiinnosta kaikissa tilanteissa vain tuoda itseään julki eri tavoilla, vaikka jollain olisi hätäkin. Eihän häntä nyt voi unohtaa. Hän on se joka voi tehdä mitä vain. Osaa kaiken. Kävelee muiden yli. Karkottaa ihmiset, muodostaa leirejä. Ovat ne, hylkiöt jotka ovat oivaltaneet millainen hän on, ja ne jotka eivät ole tai ovat mutta joita hän vetää kuin pässiä narussa.
Hän ei koskaan pyydä anteeksi, eikä hänen tekemisistään saa puhua. Hän on tehnyt pahoja ja todella arveluttavia asioita koko elämäni ajan, mutta älykkyytensä ja kontrollintarpeensa takia hoitanut asiat niin, että vainoaa minua ja kykenee mihin vain, mieleen nousee pelottavia kuvia siitä mitä kaikkea hän pystyykään järjestelemään. Hänen bravuurinsa on pimittää tietoa kokonaan ja lyödä sitten esimerkiksi ähä kutti -tyyppisesti tyyliin (kuvainnollisesti) että vai paloi talosi, no olisi minulla ollut tuossa vieressä paloauto vesilastissa seisomassa. Mutta kun ei sinun kanssasi voi puhua. (Olet sanonut jotain väärin.) Sanktio. Hyvin kieroa.
Hän on niin kauhea että kun sanotaan että on parempi ettei kaikista hirveimpiä asioita elämässä ehkä edes kannata puida pintaan, niin tähän pätee se. Yritän vain kestää jotta minulle jäisi edes jotain inhimillistä muistoa hänestä, sen sijaan että sekoittaisin monen ihmisen perheet siihen hirvittävään synkkyyteen, josta hän ei vain koskaan tule nousemaan ylös. Hän on varmasti kykenevä rikkomaan perheitä päättäessään tunkeutua niiden lähelle, pelkään sitä hänessä. Hän on hirmuvaltias joka ei koskaan tule tietoisuuteen, koska lojaali pitää olla. Se on iskostettu mieleen jo lapsena, jotta areena olisi vapaa.
Olkaa siis onnellisia, että teillä on äiti.