Millä tuleva äiti oikeuttaa itselleen tupakoinnin raskauden aikana?

• Viestiketjun aloittaja harmaannuin
  • Ensimmäinen viesti
vieras
Pippamama, pystyt siis ilmeisesti vetäiseen henkoset ja puhaltamaan savut suoraan pienen vauvan kasvoille, suuhun ja nenään? Sinun logiikallasi ei siitäkään pitäisi olla mitään haittaa vauvalle, eikö niin!?

Niinkö
Alkuperäinen kirjoittaja pippamama:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Poltatko sisällä ja autossa? Jos et, miksi et?
En polta, koska en halua keltaisia sisäseiniä kämppään. Toisekseen autossa polttaminen on ällöttävää..
Et halua KELTASIA SISÄSEINIÄ KÄMPPÄÄN, mutta LAPSEN KEUHKOT SAA IHAN RAUHASSA MUSTUA KARRELLE????

Alkuperäinen kirjoittaja ??:
Pitäsköhän lastensuojeluviranomasten tullakin kattomaan?
Ja et sä ole noihin mihinkään kysymyksiin vastannut, välttelet niitä vaan, miksi, kun kerran olet mielestäsi niin oikeassa ja tupakanpoltostasi ei mielestäsi se lapsi kärsi?
KERRO NYT, MILTÄ TUNTUU MYRKYTTÄÄ OMA LAPSI??? Kysyn ihan tosissaan, kun en voi mitenkään kuvitella että kukaan rakastava äiti vois tommosta tehä vapaaehtosesti?
Saavat tulla, ihan kaikessa rauhassa.

Myrkyttää.. maailmassa on miljoona muutakin myrkkyä, joita jokainen ihminen hengittää jossain määrin. Esim. kiinalaisten ei varmaan pitäis tehdä lapsia ollenkaan kun siellä ilma on vaarallista.

Vieras
Myrkyttää.. maailmassa on miljoona muutakin myrkkyä, joita jokainen ihminen hengittää jossain määrin. Esim. kiinalaisten ei varmaan pitäis tehdä lapsia ollenkaan kun siellä ilma on vaarallista.

Tälläkö sä ihan oikeasti oikeutat odotusajan tupakoinnin? Pahoinpiteletkö lapsia muutenkin, onhan sitä maailmassa paljon pahempaakin`
Niin ja miltä tuntuu polttaa kun tiedät vauvan kärsivän? Tätä kysytty jo mooonta kertaa.

Alkuperäinen kirjoittaja Niinkö:
En polta, koska en halua keltaisia sisäseiniä kämppään. Toisekseen autossa polttaminen on ällöttävää..
Et halua KELTASIA SISÄSEINIÄ KÄMPPÄÄN, mutta LAPSEN KEUHKOT SAA IHAN RAUHASSA MUSTUA KARRELLE????
no oli nyt jo pakko puuttua... ei ne lapsen keuhkot siitä mustu jos mutsi raskausaikana polttaa, vaan menee istukan kautta vereen ne myrkyt, samt jotka imeytyy keuhkoista äidin verenkiertoon... :headwall:

ja jos se "lapsen myrkyttäminen" olisi todellakin verrattavissa pahoinpitelyyn tai heitteille jättöön, olisi siitä jo lakisäädös joka oikeuttaisi valtiota huostaanottamaan lapsen heti synnyttyä tai vanhemman pakkohoitoon.

Minämää
Alkuperäinen kirjoittaja ??:
Pitäsköhän lastensuojeluviranomasten tullakin kattomaan?
Ja et sä ole noihin mihinkään kysymyksiin vastannut, välttelet niitä vaan, miksi, kun kerran olet mielestäsi niin oikeassa ja tupakanpoltostasi ei mielestäsi se lapsi kärsi?
KERRO NYT, MILTÄ TUNTUU MYRKYTTÄÄ OMA LAPSI??? Kysyn ihan tosissaan, kun en voi mitenkään kuvitella että kukaan rakastava äiti vois tommosta tehä vapaaehtosesti?
Saavat tulla, ihan kaikessa rauhassa.

Erittäin huono puolustus. Käännäpä katseesi omaan toimintaasi. Mitä SINÄ voit tehdä lapseis hyväksi? Miksi tieten tahtoen haluat aiheuttaa omalle lapsellesi huonon alun elämälle?

Minämää
Alkuperäinen kirjoittaja Ninnuli:
ja jos se "lapsen myrkyttäminen" olisi todellakin verrattavissa pahoinpitelyyn tai heitteille jättöön, olisi siitä jo lakisäädös joka oikeuttaisi valtiota huostaanottamaan lapsen heti synnyttyä tai vanhemman pakkohoitoon.
Nii-in, sitähän ei voi ymmärtää, miksi laki ei rajoita sikiön pahoinpitelyä. Paljon syntyy huumevauvoja ja alkoholistiäitien lapsia. Ja tupakoivien äitien lapsia.

w
Alkuperäinen kirjoittaja voi lapsirukat:
:eek::eek:
Ei vaikuta liikkeisiin? Ihanko sä tosissaan väität, että juuri sinun vauvasi on poikkeus ja häneen ei tupakointi vaikuta? Ja yleensä ottaen ne liikkeet varmasti voimistuu, kun vauva pyristelee myrkkyjen keskellä..Mutta ei tietenkään sun vauvas, eihän?
Miltä tuntuu kun asiaa mietit tupakkaa vedellessä? Eikö tosiaan omatunto kolkuta?
Niin ja oletko muuten narkkari? En nimittäin minäkään usko, että kukaan normaali tuollaisia suustaan päästään.
En tiedä siitä, mutta mun molemmat vauvat on kyllä liikkuneet tai olleet liikkumatta ihan normaalisti tupakoinnin aikana ja sen jälkeen. Että en sitten tiedä, kai se niissä sykkeissä näkyy, jos jossakin. Mutta ei todellakaan liikkumisessa mun nähdäkseni.
En mieti näitä asioita. Tämäkin "keskustelu" on mulle hauskaa ajanvietettä.

Voit ihan tulla katsomaan tänne kuinka normaali olen.

Ja minämää kyseli että onko minusta "ihan kiva"... jotain. Noh, niin en ole tietääkseni missään vaiheessa kirjoittanut.
Tai sitten et edes tiedä, miten vauva normaalisti kohdussa liikkuu... :)

Siis mitä??!! Tätä kyllä ihmettelen minäkin. Voi hyvänen aika. Seinät ovat tärkeämmät kun lapsi?! :headwall:

häh
Tota noin, mä onnistuin lopettamaan polttamisen vasta rv 15. ja kadun sitä helvetisti. kuitenkin tunsin sellaista syyllisyyttä polttaessani että oksat pois, vihasin itseäni ja häpesin itseäni niin valtavasti, etten ole ikinä hävennyt. en ymmärrä sinua pippamamma, eikö sinusta tunnu pahalta ajatus että lapsellasi on esim. tavallista korkeampi riski kätkytkuolemaan, hän voi syntyä keskosena, hänellä voi olla astma josta kärsii lopun ikänsä, ja sinun toimintasi lisää huomattavasti riskiä noihin? Ja voisit välttää riskin olemalla polttamatta?

Yleensä en tuomitse, olen polttanut itsekin raskaana ja pidän sitä idiootimpana tekona ikinä. En ollut kasvanut silloin vielä äidiksi ja aikuiseksi. Mutta sinulla Pippamamma varmaan on lapsia, sinun pitäisi tietää millaisia aarteita he ovat, miksi haluat vahingoittaa vauvaasi? Ihan oikeasti, oletko tosiaan noin välinpitämätön? EIkö sinua pelota? Minulle tämä vaan on ihan uutta, että joku voi suhtautua noin "ylimielisesti" asiaan. Tunnen pari raskaustupakoitsijaa ja heidän suhtautumisensa asiaan on kuitenkin ollut aivan eri....

smoke
itsekin olen polttanut 12-vuotiaasta lähtien enemmän ja vähemmän ja kun tulin raskaaksi lopetin HETI tupakin polton, kyllä siihen pystyy jos on halua!
turha selittää ettei pysty, kokemuksesta voin sanoa, että todellakin pystyy

eikö kannattaisi sitten lopettaa polttaminen ennen raskaaksi tuloa? ei ainakaan tarvitse miettiä stressiä sitten raskaana ollessa ;)

no huhhuh!
En nyt mitenkään puolustele tupakointia raskausaikana,mutta. Onkohan niin että kaikki tässäkin ketjussa kirjoitelleet ovat olleet raskausaikana ilman tippaakaan alkoholia(edes sitä pientä viinilasillista), eivät ole syöneet mitään ruokaa joka on vältettävien listalla, eivät ole harrastaneet liikuntaa joka on vaarallista raskausaikana ym. Sanopa vaan että melkoisen tekopyhää kirjoittelua on monilta. Nuo edellä mainitsemani jutut on mielestäni ihan yhtä pahoja kuin tupakointi!! Lakatkaa esittämästä täydellisiä!!

En käsitä
Alkuperäinen kirjoittaja Ninnuli:
no oli nyt jo pakko puuttua... ei ne lapsen keuhkot siitä mustu jos mutsi raskausaikana polttaa, vaan menee istukan kautta vereen ne myrkyt, samt jotka imeytyy keuhkoista äidin verenkiertoon... :headwall:

NO EI tietenkään SIKIÖN keuhkot mustu jos raskausaikana polttaa (tossa lukeekin LAPSI, jos osaat lukea), mutta sikiö nyt muuten vaan myrkyttyy kun verenkiertoon pumpataan kaikenmaailman myrkyt istukan kautta. Mutta tämä sama MAMMA ilmeisesti polttaa muutenkin lapsen lasnäollessa, ja vaikka tässä ketjussa tosiaan kyse siitä raskausaikana polttamisesta, niin toi vertaus nyt sinänsä sopii hyvin tohon, että PIPPAMAMA kuitenkin välittää asuntonsa pilaamisesta, mutta ei lapsen terveyden?!

Ja kyse on nyt enemmänkin tämän PIPPAMAMAn asenteesta. Ymmärrän, että aina se tupakanpolton lopettaminen ei raskausaikana onnistu, vaikka kuinka yrittää, ja sillon hyvä on edes jos pystyy määriä vähentämään. Silloin kuitenkin tuleva äiti yleensä myös ymmärtää tupakointinsa seuraukset ja vahingollisuuden, kärsii niistä pahaa mieltä, ymmärtää hävetä ja PYRKII suojelemaan kykynsä mukaan lasta tupakan myrkyiltä.
Mutta ei tämä PIPPAMAMA. Hänelle on "kivaa ajanvietettä" se, että häntä yritetään saada ymmärtämään mitä suurta vahinkoa syntymättömälle lapselleen tekee. Ja ylpeänä ja välinpitämättömänä vetelee myrkkyjä posket lommolla TÌETENTAHTOEN TAHALLAAN vahingoittaen lastaan. Viittaan tuohon kirjoitukseensa, ettei kiistä noita terveysvaikutuksia, mutta "ne nyt vois tulla muutenkin".
SIitä tässä on kysymys, ja siksi minun mielestä tämän kaltaisesti toimivat ovat julmia, välinopitämättömiä, itsekkäitä ja huonoja äitejä, joille ei pitäisi lapsia edes suoda. Mutta kun kaiken maailman ääliöt sitä saa lisääntyä. Ja jonkun sitä syntymätöntä lasta pitää suojella, kun kerran omasta äidistä ei siihen ole.

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja no huhhuh!:
En nyt mitenkään puolustele tupakointia raskausaikana,mutta. Onkohan niin että kaikki tässäkin ketjussa kirjoitelleet ovat olleet raskausaikana ilman tippaakaan alkoholia(edes sitä pientä viinilasillista), eivät ole syöneet mitään ruokaa joka on vältettävien listalla, eivät ole harrastaneet liikuntaa joka on vaarallista raskausaikana ym. Sanopa vaan että melkoisen tekopyhää kirjoittelua on monilta. Nuo edellä mainitsemani jutut on mielestäni ihan yhtä pahoja kuin tupakointi!! Lakatkaa esittämästä täydellisiä!!
No kyllä omasta puolestani voin sanoa, että kummassakaan raskaudessa tippaakaan alkoholia en ottanut (enkä myöskään polttanut)! miksi olisi pitänyt? Ei mun mielestä se niin hyvälle maistu, että sitä tekisi niin kovasti mieli raskauden aikana, lisäksi ku tietää, että sekään ei todellakaan ole hyväksi vauvalle. Ruuasta ja liikunnasta en viitti ees sanoa mitään, ku kyllä se ainaki meikäläisellä maalaisjärki sanoo mikä on hyväksi ja mikä ei ja kohtuuden rajoissa! Alkoholi, tupakka ja huumeet ovat sitten asia ihan erikseen!

Olen polttanu koko ajan teinivuosista lähtien, aina raskaus-, ja imetysajoiksi lopettanu. Nyt tuossa vieressä pötköttelee 6 vrk ikäinen vauva, ja yhtäkään röökiä en ole polttanu hänen odotusaikana, enkä polta myöskään imetysaikana. En voi sanoin kuvata sitä häpeää, itsesääliä ja morkkista, mikä olis tullu, jos olisin raskausaikana sortunu polttamaan. Nyt kun tuota vauvaa katsoo, niin ainakin voin käsi sydämellä sanoa, että olen taannu parhaan mahdollisen alun hänen elämälle, en ole myrkyttäny häntä nikotiinilla ja tervalla, enkä millään muullakaan verrattavissa olevalla aineella.

Ajatelkaapa polttavat äidit sitä tunnetta, kuvitelkaa tilanne, että teillä on vastasyntyny sylissä, ja mieleen hiipii ajatus, että entäs jos olenkin aiheuttanu OMALLA itsekkäällä käytökselläni jotain pahaa tälle viattomalle vauvalle? Ja entäs jos oikeasti jossain vaiheessa alkaa hiipiä epäilys, että jotain onkin pielessä? Mitens sitten suu pannaan? Onko sitten edelleen se mieliala, että ei se minun vauvaan vaikuta, eikä mua nää kirjoitukset hetkauta...
Kuka voi olla niin kylmä syntymätöntä lasta kohtaan?

mie
Täällä äiti joka polttaa n. 5 tupakkaa päivässä ja raskaana olen. En ole ikinä pystynyt lopettamaan raskauksien aikana ikävä kyllä :( Viime raskaudessa lopetin ja kärvistelin stressin kanssa, vauvamme kuoli tässä raskaudessa kohtuun. Yksinkertaisesti tässä raskaudessa olen sallinut itselleni nämä tupakat, koska en kestä tätä stressiä ja paniikkia mitä pelko aiheuttaa. Ja en ole ylpeä tupakoinnistani.

Alkuperäinen kirjoittaja mie:
Täällä äiti joka polttaa n. 5 tupakkaa päivässä ja raskaana olen. En ole ikinä pystynyt lopettamaan raskauksien aikana ikävä kyllä :( Viime raskaudessa lopetin ja kärvistelin stressin kanssa, vauvamme kuoli tässä raskaudessa kohtuun. Yksinkertaisesti tässä raskaudessa olen sallinut itselleni nämä tupakat, koska en kestä tätä stressiä ja paniikkia mitä pelko aiheuttaa. Ja en ole ylpeä tupakoinnistani.
Näin kävi meilläkin, ja sitä suuremmalla syyllä tän viimeisimmän raskauden aikana olen tosiaan halunnu lopettaa, ja pakottanu itseni siihen. Ja onnistunu.

Alko
Tulipa surullinen olo tätä ketjua lukiessa. Vaan kun maailman menoa seuraa, niin lähes kaikille oma napa on lähin ja tärkein -menee lapsienkin edelle. Mutta asiaan eli päihteet ja raskausaika. Itse olen (valitettavasti) alkoholin suurkuluttaja (viikossa menee yli 14 annosta), mutta alkoholi ei ole koskaan haitannut esim. työntekoani. Kuitenkin kummankin lapseni raskausaikana otin alkoa 1/4 annoksen 3-4 kertaa eli käytännössä pilsneriä max 1/2 pulloa saunan jälkeen. Lopetin molemmilla kerroilla juomisen heti samana päivänä, kun olin mahd. raskaana varmuuden vuoksi. Ja alkoholin juomisen lopettaminen ei ollut edes vaikeaa, koska raskaana kaiken muun edelle meni vielä syntymätön lapsi.

Ikinä en ole tupakoinut enkä huumeita käyttänyt, sillä tiedän että jäisin niihin kerrasta koukkuun. Mutta jos pystyy alkon käytön lopettamaan, niin tupakoivakin pystyy sauhuttelun lopettamaan -jos vain tahtoo!

Vieras
Alkuperäinen kirjoittaja no huhhuh!:
Ihanko tosiaan sä väität, että vaikka kerta-annos maksalaatikkoa on yhtä paha kuin tupakointi? :LOL:
Ja en juo juuri muutenkaan, joten raskausaika on totta kai ollut tipaton. Jouduin vuodelepoon jonka otin tietenkin tosissani ettei vauva syntyisi ennenaikaisesti. Pakko kyllä myöntää, että erehdyin vahingossa syömään juustokakkua. :(
Sun logiikalla mun olisi sitten ollut kai ihan sama jatkaa tupakointia raskausaikana kun "yhtä pahan" jutun menin muutenkin tekemään.

Yhteistyössä