Millä tuleva äiti oikeuttaa itselleen tupakoinnin raskauden aikana?

  • Viestiketjun aloittaja harmaannuin
  • Ensimmäinen viesti
harmaannuin
Kyllä olen kaikenlaisia selityksiä kuullut mutta tosiasia on se että lapsen parasta siinä ei ainakaan ajatella :(
Sydäntä särkee katsoa kun lähipiirissä tälläinen tapaus :,(
 
harmaannuin
Alkuperäinen kirjoittaja minä:
eiköhän tästäkin olla keskusteltu jo ihan tarpeeksi!
On varmasti keskusteltu vaan minulle asia ajankohtainen nyt kun sukulainen raskaana ja tupakoinnin lopettaminen olisi kuulemma haitallisempaa kun polttaminen. Ihan neuvolassa kuulemma sanottu.
 
Ikinä tästä ei keskustella liikaa niin kauan kun sitä vielä tapahtuu.

Odottavan äidin tupakointi voi näkyä lapsessa vasta esimerkiksi nyt, 27-vuotiaana kun ei ole saanut 5 vuoden aikana rankoista hoidoista huolimatta lasta.
Muuten terve ja fiksu ihminen olen ollut. Lääkärini siis käski kysyä äidiltäni vielä näistä raskauden aikaisen tupakoinnin määristä, mutta en tahdo tehdä sitä, ja siirtää tätä syyllisyyttä äidilleni (vaikka se kait sinne kuuluisikin).

toivoopi Bee

JA PS, enää ei neuvota neuvoloissa tuota tupakoinnin jatkamista - se on urbaani legenda ja niin on kuulema joskus sanottu jollekin neuvolassa. Vaikka se lopettaminen aih. stressiä, on stressi pienempi paha vauvalle kuin tupakointi. Ja siis nicorette-tuotteet ovat niitä terveellisempiä. Kunhan ei sauhuttele ja myrkytä sitä lastaan jo noin pienenä.
 
näin olen kuullut selitettävän
Alkuperäinen kirjoittaja harmaannuin:
Alkuperäinen kirjoittaja minä:
eiköhän tästäkin olla keskusteltu jo ihan tarpeeksi!
On varmasti keskusteltu vaan minulle asia ajankohtainen nyt kun sukulainen raskaana ja tupakoinnin lopettaminen olisi kuulemma haitallisempaa kun polttaminen. Ihan neuvolassa kuulemma sanottu.

Itse en tupakoi mutta esikoista odottaessani mulla oli frendi joka odotti myös ja hänelle oli neuvolassa sanottu tupakoinnin lopettamisesta raskausaikana että se stressi minkä se lopettamisen yrittäminen tuo mahdollisesti tullessaan on sikiölle vaarallisempaa kuin se muutaman savukkeen päivittäinen polttaminen. En sitten tiedä, kun ajattelee että tupakan savulle ja nikotiinille altistuminen voi aiheuttaa pidemmällä tähtäimellä vaurioita enemmän...


 
niinpä
Alkuperäinen kirjoittaja harmaannuin:
Alkuperäinen kirjoittaja minä:
eiköhän tästäkin olla keskusteltu jo ihan tarpeeksi!
On varmasti keskusteltu vaan minulle asia ajankohtainen nyt kun sukulainen raskaana ja tupakoinnin lopettaminen olisi kuulemma haitallisempaa kun polttaminen. Ihan neuvolassa kuulemma sanottu.
Samaa valitusta olen itse kuullut myös monta kertaa että lopettaminen olisi muka haitallisempaa. Entä sitten kun lapsi ei saa enää röökiä syntymän jälkeen? ei sitäkään varmaan kukaan mieti että myös lapselle tulee vierotusoireita.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja niinpä:
Alkuperäinen kirjoittaja harmaannuin:
Alkuperäinen kirjoittaja minä:
eiköhän tästäkin olla keskusteltu jo ihan tarpeeksi!
On varmasti keskusteltu vaan minulle asia ajankohtainen nyt kun sukulainen raskaana ja tupakoinnin lopettaminen olisi kuulemma haitallisempaa kun polttaminen. Ihan neuvolassa kuulemma sanottu.
Samaa valitusta olen itse kuullut myös monta kertaa että lopettaminen olisi muka haitallisempaa. Entä sitten kun lapsi ei saa enää röökiä syntymän jälkeen? ei sitäkään varmaan kukaan mieti että myös lapselle tulee vierotusoireita.
Sanoisiko oikeasti neuvolantäti, -polta vaan? Veikkaisin että kyllä siellä neuvolassa äidit valehtelevat lopettaneensa.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
No todellakin tupakointi on sikiölle haitallisempaa kuin joku stressi! Siitä tupakoimisestahan sitä stressiä vasta pitäisikin tulla.

Tarkoitan siis, että luulisi raskaana olevan tupakoitsijan stressaavan erityisen paljon kun tietää, mitä voi aiheuttaa sille sikiölle polttaessaan. Eikös raskaana tupakoimisen pitäisi siis stressata paljon enemmän kuin sen lopettamisen?
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Sanoisiko oikeasti neuvolantäti, -polta vaan? Veikkaisin että kyllä siellä neuvolassa äidit valehtelevat lopettaneensa.

Eipä ole tullut vielä sellaista tilannetta että pitäisi neuvolassa valehdella. Poltan tupakkaa 5-10kpl päivässä ja that's it. Miksi ihmeessä pitäisi valehdella neuvolassa tai muuallakaan. Poltanpa jopa kun pukkaan esikoista vaunuissa/rattaissa.
Koskaan en ole tuntenut syyllisyyttä tupakoinnista, joten miksi minun pitäisi selitellä kenellekkään (ja vähiten itselleni) miksi poltan.

 
Mä poltan kans n. 5 päiväs ja mulle neuvolan täti sano että tosi hienosti oon pystyny vähentään kun ennen meni se aski päiväs.

Ja sori nyt vaan mutta nämä ketjut ei vaikuta muhun millää lailla.
 
Alkuperäinen kirjoittaja mamika:
Mä poltan kans n. 5 päiväs ja mulle neuvolan täti sano että tosi hienosti oon pystyny vähentään kun ennen meni se aski päiväs.

Ja sori nyt vaan mutta nämä ketjut ei vaikuta muhun millää lailla.
Mä en vaan jaksa ymmärtää, miksi ne siellä neuvolassa sanoo sitä, että parempi että äiti polttaa kuin stressais yms.

Kyl nyt jokaisella pitäisi sen verran lujuutta olla, että pystyy lopettamaan edes raskauden ajaksi. MUTTA tämä tosiaan minun mielipiteeni..! :whistle:
 
Vieras
Alkuperäinen kirjoittaja pippamama:
Koskaan en ole tuntenut syyllisyyttä tupakoinnista, joten miksi minun pitäisi selitellä kenellekkään (ja vähiten itselleni) miksi poltan.
Miten kukaan voi olla kylmä ja välinpitämätön ihminen omia lapsiaan kohtaan? :eek:
Mahdatkohan edes ymmärtää passiivisen tupakoinnin ja odotusajan vaaroja...?
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja mamika:
Mä poltan kans n. 5 päiväs ja mulle neuvolan täti sano että tosi hienosti oon pystyny vähentään kun ennen meni se aski päiväs.

Ja sori nyt vaan mutta nämä ketjut ei vaikuta muhun millää lailla.
Harvinaisen itsekäs tuleva äiti. Ei sitten oman vauvan terveys kiinnosta pätkänvertaa.
 
RPM
Jos joku jaksaa ettiä niin on olemassa filmiä siittä kun ultrataan vauvaa samalla kun äiti polttaa...ei oo nättiä kateltavaa...vauva kipristelee ja vääntelehtii vielä tunninki päästä...
Että toki kannataa lopettaa tai ainakin vähentää ja kovasti, itse en ikinä voisi poltaa raskausaikana mutta ihmiset tekee omat päätöksesnä.
Ruotsissahan päätetään laittaa raskaana olevat alkoholistit/narkkarit pakkohoitoon raskauden ajaksi, siellä on aika rankat keinot käytössä :x
 
Eiks se sit ois se ja sama jos esim. raskausdiabeetikot vaan mättäis sitä sapuskaa turpaansa ja jättäis vauvan sillai heitteille? Tai mä jättäsin insuliinini raskauden ajaksi ja sasin lapsen jolta kenties puuttuis sisäelimiä tms kun se on vammvautunut mun liian korkeiden sokereiden takia? En voi ymmärtää...
 
Vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Tuhmahauva:
Eiks se sit ois se ja sama jos esim. raskausdiabeetikot vaan mättäis sitä sapuskaa turpaansa ja jättäis vauvan sillai heitteille? Tai mä jättäsin insuliinini raskauden ajaksi ja sasin lapsen jolta kenties puuttuis sisäelimiä tms kun se on vammvautunut mun liian korkeiden sokereiden takia? En voi ymmärtää...
Kyllä mun mielestä tuokin on vastuutonta. Itselläni oli rd ja kun kuuntelin muiden rd-äitien juttuja siitä kuinka syövät sitä ja tätä niin ihmettelin. Heräsi vaan kysymys, että eivätkö he tiedä riskeistä / eivätkö vaan välitä.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Tuhmahauva:
Eiks se sit ois se ja sama jos esim. raskausdiabeetikot vaan mättäis sitä sapuskaa turpaansa ja jättäis vauvan sillai heitteille? Tai mä jättäsin insuliinini raskauden ajaksi ja sasin lapsen jolta kenties puuttuis sisäelimiä tms kun se on vammvautunut mun liian korkeiden sokereiden takia? En voi ymmärtää...
Totta! Tai jois joka päivä muutaman kaljan ja pari siideriä. Miten voi olla niin välinpitämättömiä äitejä ettei tulevan lapsen terveys mene etusijalle?!
 
vieras
Yhdeksän kuukautta elämästä on pieni aika, jos sillä voi osaltaan taata lapselleen terveemmän elämän. Yhdeksän kuukautta. Ei pitäisi olla kenellekään kohtuuttoman suuri uhraus.
 

Yhteistyössä